Klíčové body
- American Eagle vykázala ztrátu kvůli slabému prodeji a odpisu zásob za 75 milionů dolarů
- Tržby stagnují a společnost vydala pesimistický výhled na další čtvrtletí
- Firma snižuje závislost na Číně kvůli dopadům cel a hledá nové dodavatele
- Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty navzdory zpětnému odkupu
Důvodem je kombinace slabého odbytu, nutnosti výrazného zlevňování a narůstajících makroekonomických nejistot. Ztráta na akcii dosáhla 29 centů po úpravě, zatímco trh očekával ztrátu pouze 22 centů. Tržby se sice držely na 1,09 miliardy dolarů, což odpovídá předpovědím, ale zaostávají za loňskou hodnotou 1,14 miliardy. Společnost také potvrdila odpis zboží v hodnotě 75 milionů dolarů, který výrazně zatížil její hospodaření.
Podle generálního ředitele Jaye Schottensteina bylo první čtvrtletí náročné a výsledky jsou zklamáním. Zároveň ujistil, že společnost podniká kroky k nápravě. Mluvil o potřebě lépe pozicovat značky a zlepšit jak tržby, tak ziskovost. American Eagle zároveň přiznává, že selhání nebylo způsobeno jediným faktorem – kombinace nesprávných obchodních rozhodnutí, chladného počasí a slabého zájmu zákazníků o nové kolekce vytvořila složitý mix, který firmu stáhl do ztráty.

Zásadní ranou byla provozní ztráta ve výši 85,18 milionu dolarů oproti loňskému zisku přes 77 milionů. Po úpravách o jednorázové náklady činila upravená ztráta 68,06 milionu dolarů. Společnost připisuje část ztráty „vyšším než plánovaným“ slevám a zmíněnému odpisu zboží, které se nepodařilo prodat včas. Prezidentka a kreativní ředitelka Jennifer Foyle označila klíčové selhání za problém v oblasti merchandisingu, přičemž některé „velké módní nápady“ u zákazníků nezabodovaly, zejména pokud šlo o šortky a jarní oblečení.
Srovnatelné tržby klesly v prvním čtvrtletí o 3 %, přičemž značka Aerie, zaměřená na spodní prádlo a sportovní oblečení, vykázala 4% pokles, zatímco hlavní značka American Eagle klesla o 2 %. Pokles je tak patrný napříč značkami. Vedení upozornilo, že špatný start čtvrtletí v únoru měl negativní dopad na celou sezónu. Výhled na druhé čtvrtletí je rovněž slabý – očekává se pokles tržeb o 5 % a srovnatelné tržby nižší o 3 %. Společnost předpokládá, že provozní zisk bude mezi 40 až 45 miliony dolarů, což je další signál o stagnaci.
Situaci navíc zhoršuje nejistota spojená s obchodní politikou USA, především s dopady cel. Společnost American Eagle oznámila, že dopad cel pro celý rok odhaduje na zhruba 40 milionů dolarů, přičemž část tohoto dopadu se již promítne do druhého čtvrtletí. Finanční ředitel Michael Mathias uvedl, že společnost se snaží snížit závislost na dodavatelích z Číny pod 10 %, a to už letos na podzim. Ještě v minulém čtvrtletí činil podíl čínských dodávek téměř 20 %. American Eagle chce tímto krokem omezit dopad celních opatření, i když zatím nebylo upřesněno, zda firma zvýší ceny pro spotřebitele.
Na tiskové konferenci zaznělo, že společnost aktuálně spolupracuje s 101 továrnami v Číně, 67 ve Vietnamu, 39 v Indii a pouze 12 ve Spojených státech. Snahou je přesunout výrobu mimo Čínu a tím čelit nejen obchodním rizikům, ale i reputačním problémům. American Eagle tak není jediným maloobchodníkem, který reviduje své strategie kvůli proměnlivé obchodní politice. Společnosti jako E.l.f. Beauty, Canada Goose, Ross a Mattel už rovněž stáhly své výhledy. I Abercrombie & Fitch a Macy’s snížily své prognózy.
American Eagle Outfitters, Inc.
Navzdory všem těmto problémům American Eagle pokračuje v plnění svého programu zpětného odkupu akcií v hodnotě 200 milionů dolarů, který by měl být dokončen ve druhém čtvrtletí. Investoři však reagovali negativně – akcie společnosti po zveřejnění výsledků klesly o 8 % v prodlouženém obchodování a od začátku roku oslabily o 33 %. Vedení společnosti proto vkládá naděje do blížící se sezóny návratu do škol, která bývá tradičně silná.
Společnost tedy stojí před výzvou nejen přeorganizovat své dodavatelské řetězce, ale i obnovit důvěru zákazníků v nabídku a znovu nastartovat růst. Zda se jí to podaří, ukáží následující měsíce.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky