Klíčové body
- Investoři navrhují 30milionové financování BluSmart, ale požadují odchod spoluzakladatele Jaggiho
- Startup čelí vážným dluhům a pozastavil provoz kvůli vyšetřování
- O BluSmart projevily zájem Eversource Capital a Adani Group, ale nabídky zatím selhaly
Po náhlém zastavení provozu v minulém měsíci nyní čelí tlaku ze strany svých investorů, kteří navrhují nové financování ve výši 30 milionů dolarů. Tento návrh má však zásadní podmínku – spoluzakladatel společnosti Anmol Singh Jaggi musí odstoupit z vedení.
Skupina stávajících investorů, včetně BP Ventures a švýcarské společnosti ResponsAbility, jedná o návrhu, podle kterého by BluSmart obdržel nezajištěný úvěr ve výši 30 milionů dolarů. Tato částka by měla být použita na vyrovnání provozních závazků, jako jsou nesplacené dluhy a nevyplacené mzdy zaměstnancům. Podle informací serveru TechCrunch je však financování podmíněno tím, že Jaggi formálně odstoupí z vedení společnosti. Ačkoli dosud svou rezignaci nepodepsal, údajně ústně přislíbil, že odejde z představenstva, pokud mu investoři zaručí, že vůči němu nebudou podniknuty žádné právní kroky.
O budoucnosti startupu tak nyní nerozhoduje pouze schopnost získat nové finance, ale i otázka vedení a vztahů mezi zakladateli a investory. Jaggi a druhý spoluzakladatel, Punit K. Goyal, se k situaci dosud veřejně nevyjádřili.

Vyšetřování, dluhy a nefunkční flotila
Situace se vyhrotila poté, co BluSmart náhle zastavil provoz. Tento krok následoval po vyšetřování společnosti Gensol Engineering, která BluSmartu dodává elektromobily a kterou spoluzaložil právě Jaggi. Dopad byl rozsáhlý: startup nevyplatil mzdy více než 600 zaměstnancům a zbývá mu uhradit závazky ve výši 2,5 miliardy indických rupií, což odpovídá zhruba 30 milionům dolarů. Z této částky připadá 500–600 milionů rupií právě na zaměstnance.
Provozní krize zároveň vedla k nevyužívání zhruba 8 700 elektromobilů, které byly součástí flotily BluSmart. Pokud provoz zůstane pozastaven i nadále, hrozí, že dojde ke znehodnocení baterií a dalších důležitých komponent těchto vozidel. To představuje další riziko z hlediska obnovy provozu a dlouhodobé udržitelnosti startupu.
Problémy se neomezují jen na interní řízení – indické ministerstvo pro korporátní záležitosti začalo vyšetřovat jak BluSmart, tak i Gensol. Regulační tlak roste, zejména v souvislosti s tím, že burzovní regulátor již nařídil Jaggiho odstoupení z vedení Gensolu. Tento požadavek se sice formálně nevztahuje na BluSmart, který je soukromou společností, ale zvyšuje tlak i na tento subjekt.
Boj o značku a konkurenční hrozby
Zastavení provozu vyvolalo vlnu reakcí nejen mezi investory, ale i mezi řidiči. Někteří z nich se zapojili do protestní stávky v Novém Dillí, čímž upozornili na náhlou ztrátu příjmů. Zatímco část řidičů přešla ke konkurenčním službám, například k Evera Cabs, která oznámila rozšíření své flotily o 500 vozů, investoři BluSmart se obávají, že by jejich startup mohl přijít o svou značkovou identitu.
Evera Cabs plánuje přidat až 1 000 elektrických taxi spojených s BluSmart a jeho řidiči, což by mohlo oslabit postavení BluSmart na trhu. Investoři se snaží zabránit tomu, aby se značka BluSmart rozplynula ve prospěch konkurence, včetně Uberu, který je v Indii významným hráčem v oblasti taxislužeb.
Přesto doufají, že obnovení provozu do tří týdnů by mohlo stabilizovat situaci a umožnit, aby BluSmart znovu zaujal svou pozici na trhu. Kromě zajištění likvidity a personálních změn však bude nutné vyřešit i problémy s řízením a důvěrou investorů.
Zájem o akvizici a výzvy do budoucna
Během výprodeje, ke kterému došlo minulý měsíc, projevil zájem o koupi BluSmart klimatický investiční fond Eversource Capital, podporovaný společností BP. Fond navrhl sloučení BluSmart se svým provozovatelem flotily Lithium Urban, ale představenstvo BluSmart tuto nabídku odmítlo. Důvodem bylo, že navržená cena startupu byla o 60 % nižší než dřívější odhad hodnoty 300 milionů dolarů.
Lithium Urban se navíc potýká s vlastními problémy, včetně ztrátového hospodaření a technického opotřebení vozového parku. Zakladatel Sanjay Krishnan z projektu odešel, což jen podtrhuje nestabilitu možného akvizičního řešení. Ani Eversource Capital, ani Lithium Urban se k těmto informacím nevyjádřily.
O BluSmart má zájem také indický konglomerát Adani Group, který podle zdrojů zvažuje využití vozového parku BluSmart na svých letištích. Společnost již vede předběžná jednání s vedením BluSmart, přičemž Uber zůstává stávajícím partnerem pro využití taxislužeb na letištích.
Investoři věří, že pokud se podaří obnovit provoz a stabilizovat situaci, BluSmart by mohl znovu přilákat zájem strategických partnerů, včetně společností jako Eversource Capital, Uber nebo Adani. Klíčovým předpokladem ale zůstává vyřešení vedení firmy a dosažení dohody o financování.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky