Cursor koupil startup Koala a získal špičkové inženýry pro rozvoj podnikových AI nástrojů
Firma posiluje svou pozici proti GitHub Copilot a cílí na korporátní zákazníky
Cursor už spolupracuje s více než polovinou firem z Fortune 500
Prostřednictvím akvizice startupu Koala, který se specializoval na AI v oblasti CRM, posiluje své úsilí o získání podnikového segmentu a konkurenční výhodu proti zavedenému řešení GitHub Copilot od Microsoftu(MSFT). Tento krok je součástí širší strategie, která má ze startupu učinit významného hráče v oblasti AI nástrojů pro vývojáře.
Cursor, provozovaný firmou Anysphere, nedávno získal Koala – startup, který se věnoval využití AI v řízení vztahů se zákazníky. Dohoda má formu tzv. akvihireshipu, tedy náboru lidí spíše než převzetí technologií. Cursor si tak zajistil špičkové technické talenty Koaly, které začleňuje do nově budovaného týmu zaměřeného na podnikové produkty. Hlavní CRM produkt Koaly nebude dále rozvíjen a startup oficiálně ukončí činnost v září.
Koala, založená před čtyřmi lety, získala v poslední investiční sérii A 15 milionů dolarů od investorů jako CRV, HubSpot Ventures a Afore. Mezi její klienty patřily společnosti jako Vercel, Statsig nebo Retool. Přes tyto reference a nadějný start však Koala nedokázala udržet tempo v silně konkurenčním prostředí AI startupů. Akvizice ilustruje, jak rychle se mění dynamika na trhu – někteří hráči expandují, jiní rychle končí.
Zdroj: Unsplash
Cursor rozšiřuje tým a ambice
Dohoda s Koalou není jediným krokem Cursoru k posílení podnikové nabídky. Firma rovněž nedávno najala generálního ředitele kyberbezpečnostního startupu Resourcely, Travise McPeaka, který má řídit bezpečnostní strategii a pomoci vybudovat důvěru korporátních zákazníků. Tyto kroky ukazují, že Cursor přechází z nástroje individuálních vývojářů k robustní platformě vhodné i pro velké firmy.
Zatímco většina podniků dnes využívá GitHub Copilot, integrovaný přímo do populárních vývojových prostředí jako VS Code nebo JetBrains, Cursor sází na vlastní AI-first vývojové prostředí. Tento přístup mu umožňuje odlišit se technicky, ale zároveň vyžaduje agresivní obchodní a marketingovou strategii. Firma nyní zaměstnává desítky lidí v oblasti obchodu a každý den oslovuje společnosti z žebříčku Fortune 500.
A zdá se, že tento přístup nese ovoce. Anysphere v červnu uvedla, že její roční opakovaný příjem (ARR) dosáhl 500 milionů dolarů a spolupracuje již s více než polovinou firem z Fortune 500. Mezi její zákazníky patří například Nvidia (NVDA), Uber (UBER) nebo Adobe (ADBE). Významnou část tohoto růstu podle zdrojů pochází právě z nových podnikových zakázek.
Tvrdá konkurence a nevyhnutelná konsolidace
I přes prudký růst Cursoru však konkurence zesiluje. Jedním z hlavních partnerů Anysphere je společnost Anthropic, která dodává jazykové modely a zároveň rozvíjí vlastní produkt Claude Code. Ten si získává stále větší pozornost a Cursor na něm zatím do značné míry závisí. Vzhledem k tomu, že Cursor patří mezi největší zákazníky Anthropicu, vztah je zatím oboustranně výhodný – ale z dlouhodobého hlediska představuje i riziko.
Kromě toho se na trhu formuje další rivalita. Google (GOOG)(GOOGL) přebírá vedoucí tým startupu Windsurf, který je dalším konkurentem Cursoru v oblasti vývojových prostředí řízených AI. Zbytek Windsurfu přešel pod firmu Cognition, která vyvíjí kódovacího agenta Devin. Ačkoliv se produkty liší – IDE versus agent – zaměstnavatelé je často vnímají jako substituty, které mají zvýšit produktivitu vývojářských týmů.
Všechny tyto firmy – Cursor, Microsoft, Google, Anthropic i Cognition – se snaží vyvinout takové AI asistenty, kteří umožní automatizaci pracovních toků v oblasti softwarového vývoje. Vývoj AI nástrojů pro kódování se totiž ukazuje jako jeden z mála případů, kdy umělá inteligence dosáhla skutečné produktové vhodnosti pro trh. To z těchto nástrojů činí atraktivní cíle pro venture kapitálové investice.
Kódovací nástroje používají denně miliony vývojářů a generují reálné příjmy. Vzhledem k tomu, že velcí hráči jako Microsoft, Google nebo Anthropic agresivně rozšiřují své týmy i produkty, závisí budoucnost Cursoru nejen na kvalitě jeho nástrojů, ale i na rychlosti a efektivitě expanze.
Jestli se firmě podaří udržet tempo, nebo se zařadí po bok startupů, které nedokázaly udržet krok, rozhodnou příští měsíce – a možná i další akvizice podobné té s Koalou.
Zdroj: Getty Images
Prostřednictvím akvizice startupu Koala, který se specializoval na AI v oblasti CRM, posiluje své úsilí o získání podnikového segmentu a konkurenční výhodu proti zavedenému řešení GitHub Copilot od Microsoftu . Tento krok je součástí širší strategie, která má ze startupu učinit významného hráče v oblasti AI nástrojů pro vývojáře.Cursor, provozovaný firmou Anysphere, nedávno získal Koala – startup, který se věnoval využití AI v řízení vztahů se zákazníky. Dohoda má formu tzv. akvihireshipu, tedy náboru lidí spíše než převzetí technologií. Cursor si tak zajistil špičkové technické talenty Koaly, které začleňuje do nově budovaného týmu zaměřeného na podnikové produkty. Hlavní CRM produkt Koaly nebude dále rozvíjen a startup oficiálně ukončí činnost v září.Koala, založená před čtyřmi lety, získala v poslední investiční sérii A 15 milionů dolarů od investorů jako CRV, HubSpot Ventures a Afore. Mezi její klienty patřily společnosti jako Vercel, Statsig nebo Retool. Přes tyto reference a nadějný start však Koala nedokázala udržet tempo v silně konkurenčním prostředí AI startupů. Akvizice ilustruje, jak rychle se mění dynamika na trhu – někteří hráči expandují, jiní rychle končí.Cursor rozšiřuje tým a ambiceDohoda s Koalou není jediným krokem Cursoru k posílení podnikové nabídky. Firma rovněž nedávno najala generálního ředitele kyberbezpečnostního startupu Resourcely, Travise McPeaka, který má řídit bezpečnostní strategii a pomoci vybudovat důvěru korporátních zákazníků. Tyto kroky ukazují, že Cursor přechází z nástroje individuálních vývojářů k robustní platformě vhodné i pro velké firmy.Zatímco většina podniků dnes využívá GitHub Copilot, integrovaný přímo do populárních vývojových prostředí jako VS Code nebo JetBrains, Cursor sází na vlastní AI-first vývojové prostředí. Tento přístup mu umožňuje odlišit se technicky, ale zároveň vyžaduje agresivní obchodní a marketingovou strategii. Firma nyní zaměstnává desítky lidí v oblasti obchodu a každý den oslovuje společnosti z žebříčku Fortune 500.A zdá se, že tento přístup nese ovoce. Anysphere v červnu uvedla, že její roční opakovaný příjem dosáhl 500 milionů dolarů a spolupracuje již s více než polovinou firem z Fortune 500. Mezi její zákazníky patří například Nvidia , Uber nebo Adobe . Významnou část tohoto růstu podle zdrojů pochází právě z nových podnikových zakázek.Tvrdá konkurence a nevyhnutelná konsolidaceI přes prudký růst Cursoru však konkurence zesiluje. Jedním z hlavních partnerů Anysphere je společnost Anthropic, která dodává jazykové modely a zároveň rozvíjí vlastní produkt Claude Code. Ten si získává stále větší pozornost a Cursor na něm zatím do značné míry závisí. Vzhledem k tomu, že Cursor patří mezi největší zákazníky Anthropicu, vztah je zatím oboustranně výhodný – ale z dlouhodobého hlediska představuje i riziko.Kromě toho se na trhu formuje další rivalita. Google přebírá vedoucí tým startupu Windsurf, který je dalším konkurentem Cursoru v oblasti vývojových prostředí řízených AI. Zbytek Windsurfu přešel pod firmu Cognition, která vyvíjí kódovacího agenta Devin. Ačkoliv se produkty liší – IDE versus agent – zaměstnavatelé je často vnímají jako substituty, které mají zvýšit produktivitu vývojářských týmů.Všechny tyto firmy – Cursor, Microsoft, Google, Anthropic i Cognition – se snaží vyvinout takové AI asistenty, kteří umožní automatizaci pracovních toků v oblasti softwarového vývoje. Vývoj AI nástrojů pro kódování se totiž ukazuje jako jeden z mála případů, kdy umělá inteligence dosáhla skutečné produktové vhodnosti pro trh. To z těchto nástrojů činí atraktivní cíle pro venture kapitálové investice.Kódovací nástroje používají denně miliony vývojářů a generují reálné příjmy. Vzhledem k tomu, že velcí hráči jako Microsoft, Google nebo Anthropic agresivně rozšiřují své týmy i produkty, závisí budoucnost Cursoru nejen na kvalitě jeho nástrojů, ale i na rychlosti a efektivitě expanze.Jestli se firmě podaří udržet tempo, nebo se zařadí po bok startupů, které nedokázaly udržet krok, rozhodnou příští měsíce – a možná i další akvizice podobné té s Koalou.
Akcie společnosti Rocket Lab, amerického hráče v oblasti vesmírných technologií, v úterý dosáhly historického intradenního maxima 45,48 USD – nejvyšší...