Klíčové body
- Stellantis vykázal ztrátu 2,3 miliardy eur a revidoval výhled na zbytek roku
- Nové vedení očekává oživení, ale avizuje „tvrdá rozhodnutí“ kvůli celním nákladům
- Obchodní dohoda USA–EU zmírnila cla, ale vytvořila novou nákladovou realitu
- Tržby Stellantis klesly o 13 %, akcie zpočátku reagovaly propadem o 4,5 %
Tímto výsledkem výrazně zaostal za výsledkem z předchozího roku, kdy ve stejném období vykázal čistý zisk 5,6 miliardy eur. Tato dramatická změna přiměla vedení společnosti nejen k revizi strategie, ale také k obnovení finančního výhledu pro zbytek roku a k veřejnému přiznání, že bude nutné učinit „těžká rozhodnutí“.
Ztráta byla oficiálně oznámena minulý týden ve výjimečném obchodním prohlášení, které předcházelo pravidelnému reportu výsledků. Vysvětlením bylo to, že vývoj společnosti neodpovídal konsenzuálním prognózám a že je potřeba zvýšit transparentnost vůči investorům v období tržní nejistoty a měnícího se globálního obchodního prostředí.
Podle nového generálního ředitele Antonia Filosy, který je ve funkci teprve několik týdnů, má být rok 2025 rokem „těžkým, ale také rokem postupného zlepšování“. Ve svém prohlášení zdůraznil, že se společnost hodlá zaměřit na to, co funguje, a opravit to, co selhává. Klíčem k obratu mají být inovace, silný tým a nové produkty, které Stellantis aktuálně uvádí na trh. „Náš nový vedoucí tým je realistický ohledně výzev a bude i nadále přijímat těžká rozhodnutí nezbytná k obnovení ziskového růstu a výrazně lepších výsledků,“ uvedl Filosa.

Stellantis zároveň aktualizoval svůj výhled na celoroční dopad cel, které nyní odhaduje na 1,5 miliardy eur, z čehož 300 milionů eur již vzniklo během první poloviny roku. I přes tyto náklady plánuje společnost zvýšení čistých tržeb ve druhé polovině roku, dosažení nízké jednociferné ziskovosti upraveného provozního zisku
Tyto předpoklady však počítají s tím, že současná celní a obchodní pravidla zůstanou nezměněná, což je samo o sobě rizikové. Nový obchodní rámec mezi USA a EU sice přinesl dočasné uvolnění napětí, když Trumpova administrativa ustoupila od původního plánu 30% cel a zavedla místo toho jednotné clo ve výši 15 %, nicméně tento krok je stále považován za výrazný nákladový zásah do evropského automobilového průmyslu.
Předchozí sazba 27,5 % na evropské automobily byla snížena, což sice pomohlo uklidnit trhy, ale i tak bude mít nová struktura významný dopad na marže. Podle komentářů automobilových průmyslových skupin sice dohoda zabránila nejhoršímu možnému scénáři – obchodní válce – ale zároveň vytvořila novou realitu trvale vyšších nákladů. Stellantis se k tomu postavil čelem a již nyní počítá s tím, že bude muset optimalizovat provozní model, včetně možné restrukturalizace některých divizí.
Z pohledu čísel čisté tržby Stellantis za první pololetí dosáhly 74,3 miliardy eur, což je meziroční pokles o 13 %. Největší propad přišel v klíčovém regionu Severní Ameriky, kde je Stellantis tradičně silný díky značkám jako Jeep a Dodge. Další poklesy zaznamenaly i některé evropské a jihoamerické trhy.
Reakce investorů byla zpočátku negativní – akcie Stellantis kótované na milánské burze se během dopoledního obchodování propadly až o 4,5 %, i když později část ztrát umazaly. Investoři zjevně reagovali nejen na výši ztráty, ale i na nejistotu spojenou s budoucími kroky vedení, která by mohla zahrnovat snižování nákladů, propouštění nebo úpravu výrobních kapacit.
Stellantis N.V.
Přesto zůstává naděje, že druhá polovina roku přinese zlepšení. Očekávaný růst čistých tržeb by mohl být podpořen novými modely, vyšší poptávkou po hybridních a elektrických vozidlech a stabilizací na hlavních trzích. Klíčové však bude, zda se firmě podaří snížit náklady dostatečně rychle na to, aby udržela konkurenceschopnost v prostředí s novými celními bariérami a pokračujícím tlakem na přechod k bezemisní mobilitě.
Z pohledu strategie stojí Stellantis před zásadním obdobím. Firma bude muset nejen čelit měnícím se podmínkám na globálních trzích, ale zároveň naplno investovat do výzkumu, vývoje a transformace výroby – zejména pokud chce obstát ve stále ostřejším konkurenčním boji s čínskými a americkými automobilkami.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky