Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Trumpova cla míří na Mercedes a Porsche. Evropa reaguje, ale čas se krátí

Německé automobilky se dostávají pod tlak.

Jan Golda Autor: Jan Golda
13 července, 2025
4 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Mercedes-Benz zaznamenal ve druhém čtvrtletí pokles prodeje v USA o 12 %
  • Porsche sice v USA rostlo, ale díky zásobám z doby před zavedením cel
  • Trumpova cla nutí německé automobilky snižovat marže nebo zvažovat zdražení
  • Evropská unie usiluje o dohodu s USA, ale čas se krátí

 

Mercedes-Benz a Porsche, dvě ikony luxusního automobilového průmyslu, čelí novým výzvám na svém klíčovém trhu – ve Spojených státech. Změny obchodní politiky zavedené administrativou prezidenta Donalda Trumpa, konkrétně 25% cla na dovoz automobilů, začínají výrazně ovlivňovat výsledky těchto výrobců a nutí je přehodnocovat své strategie, cenovou politiku i logistiku.

Spojené státy tvoří přibližně čtvrtinu prodejů obou značek, takže vývoj v USA má zásadní dopad na celkové hospodaření. Mercedes tento týden oznámil pokles globálních prodejů o 9 % na 453 700 vozů ve druhém čtvrtletí, přičemž v USA šly prodeje dolů o 12 %. Společnost ve svém prohlášení přiznala, že dodávky do USA byly „pečlivě kalibrovány“, aby reagovaly na změny v celní politice. Jinými slovy, omezený vývoz měl předcházet ekonomicky nevýhodnému dopadu nových cel.

Zajímavým kontrastem jsou prodeje v jiných regionech. V Evropě Mercedes rostl – v Německu o 7 %, v celé EU o 1 %. V ostatních regionech, jako je Blízký východ nebo Jižní Amerika, vzrostly dodávky dokonce o 24 %. Tento vývoj ale jen podtrhuje, jak zásadní byl dopad nových cel na americkém trhu.

Zdroj: Mercedes

Ani Porsche nezůstává mimo hru. Přestože celkové globální prodeje společnosti klesly o 6 % na 146 391 kusů, v USA se paradoxně zvýšily o 10 %. Jenže jde o číslo, které je spíše výsledkem načasování než reálného růstu. Porsche totiž těžilo z předzásobení trhu před dubnovým zavedením cel. Společnost přiznala, že si pomohla tzv. „cenovou ochranou“, tedy tím, že dočasně absorbovala dopady cel a nepromítla je do koncových cen – za cenu nižších marží.

Tato strategie ale není dlouhodobě udržitelná. Porsche vyrábí výhradně v EU (v Německu a Slovinsku), což znamená, že nemá žádnou výrobní základnu v USA, ze které by se mohla vyhnout clům. Mercedes má výhodu v podobě továrny v Alabamě, kde vyrábí SUV a některé elektromobily, a proto je méně zranitelný.

Generální ředitel Porsche Oliver Blume otevřeně uvedl, že náklady na cla budou muset být přeneseny na zákazníky – otázkou zůstává kdy. Zatím se automobilka snaží manévrovat, ale situace ji tlačí ke zvyšování cen, což může poškodit její pozici na trhu. Mercedes mezitím prohlásil, že pro modelový rok 2025 zachová stávající ceny, ale nevyloučil úpravy v budoucnu. Jedním z možných opatření, jak pokrýt nové náklady, může být zrušení prodejních pobídek, čímž se sice oficiální cena nemění, ale koncový zákazník platí ve výsledku víc.

Advertisement
Zdroj: Unsplash

Dopady této situace však přesahují jednotlivé automobilky. Německý automobilový průmysl je klíčovým pilířem celé evropské ekonomiky a zejména pro Německo představuje export luxusních vozů do USA významný zdroj příjmů. Proto se Evropská unie snaží urychleně vyjednat s USA novou obchodní dohodu. Podle zdrojů portálu Politico nabídly Spojené státy EU podmínky podobné těm, které byly dohodnuty s Velkou Británií – 10% cla, ale zatím bez definitivní dohody.

Chcete využít této příležitosti?

Čas přitom hraje proti evropským výrobcům. Zásoby vozů, které byly vyrobeny a vyvezeny před zavedením cel, už pomalu mizí a schopnost absorbovat náklady bez změny cen je omezená. Pokud se nepodaří dojednat výjimky nebo dohody o nižších clech, může dojít k trvalé změně obchodních vztahů mezi EU a USA v oblasti automobilového průmyslu.

Není překvapením, že dopady pociťuje i koncern Volkswagen, který kromě Porsche vlastní i značky jako Audi, Škoda či Seat. Přestože globálně tržby Volkswagenu ve druhém čtvrtletí vzrostly o 1,2 %, v USA se propadly o dramatických 29 %. To ukazuje, že Trumpova celní politika nezasáhla pouze prémiové značky, ale celý německý automobilový segment.

person holding black Volkswagen steering wheel in closed-up photo
Zdroj: Unsplash

V důsledku těchto změn se může stát, že automobilky začnou hledat nové způsoby, jak se vyhnout vysokým clům – například přesunutím části výroby mimo EU, přímým vyjednáváním s americkými partnery nebo tlakem na vlastní vlády a EU, aby získaly výjimky. Jedno je však jisté: globální obchod s automobily už není tím, čím býval. A to, co začalo jako politické rozhodnutí jedné administrativy, se může proměnit v dlouhodobou restrukturalizaci mezinárodního trhu.

Mercedes-Benz a Porsche, dvě ikony luxusního automobilového průmyslu, čelí novým výzvám na svém klíčovém trhu – ve Spojených státech. Změny obchodní politiky zavedené administrativou prezidenta Donalda Trumpa, konkrétně 25% cla na dovoz automobilů, začínají výrazně ovlivňovat výsledky těchto výrobců a nutí je přehodnocovat své strategie, cenovou politiku i logistiku.Spojené státy tvoří přibližně čtvrtinu prodejů obou značek, takže vývoj v USA má zásadní dopad na celkové hospodaření. Mercedes tento týden oznámil pokles globálních prodejů o 9 % na 453 700 vozů ve druhém čtvrtletí, přičemž v USA šly prodeje dolů o 12 %. Společnost ve svém prohlášení přiznala, že dodávky do USA byly „pečlivě kalibrovány“, aby reagovaly na změny v celní politice. Jinými slovy, omezený vývoz měl předcházet ekonomicky nevýhodnému dopadu nových cel.Zajímavým kontrastem jsou prodeje v jiných regionech. V Evropě Mercedes rostl – v Německu o 7 %, v celé EU o 1 %. V ostatních regionech, jako je Blízký východ nebo Jižní Amerika, vzrostly dodávky dokonce o 24 %. Tento vývoj ale jen podtrhuje, jak zásadní byl dopad nových cel na americkém trhu.Ani Porsche nezůstává mimo hru. Přestože celkové globální prodeje společnosti klesly o 6 % na 146 391 kusů, v USA se paradoxně zvýšily o 10 %. Jenže jde o číslo, které je spíše výsledkem načasování než reálného růstu. Porsche totiž těžilo z předzásobení trhu před dubnovým zavedením cel. Společnost přiznala, že si pomohla tzv. „cenovou ochranou“, tedy tím, že dočasně absorbovala dopady cel a nepromítla je do koncových cen – za cenu nižších marží.Tato strategie ale není dlouhodobě udržitelná. Porsche vyrábí výhradně v EU , což znamená, že nemá žádnou výrobní základnu v USA, ze které by se mohla vyhnout clům. Mercedes má výhodu v podobě továrny v Alabamě, kde vyrábí SUV a některé elektromobily, a proto je méně zranitelný.Generální ředitel Porsche Oliver Blume otevřeně uvedl, že náklady na cla budou muset být přeneseny na zákazníky – otázkou zůstává kdy. Zatím se automobilka snaží manévrovat, ale situace ji tlačí ke zvyšování cen, což může poškodit její pozici na trhu. Mercedes mezitím prohlásil, že pro modelový rok 2025 zachová stávající ceny, ale nevyloučil úpravy v budoucnu. Jedním z možných opatření, jak pokrýt nové náklady, může být zrušení prodejních pobídek, čímž se sice oficiální cena nemění, ale koncový zákazník platí ve výsledku víc.Dopady této situace však přesahují jednotlivé automobilky. Německý automobilový průmysl je klíčovým pilířem celé evropské ekonomiky a zejména pro Německo představuje export luxusních vozů do USA významný zdroj příjmů. Proto se Evropská unie snaží urychleně vyjednat s USA novou obchodní dohodu. Podle zdrojů portálu Politico nabídly Spojené státy EU podmínky podobné těm, které byly dohodnuty s Velkou Británií – 10% cla, ale zatím bez definitivní dohody.Chcete využít této příležitosti?Čas přitom hraje proti evropským výrobcům. Zásoby vozů, které byly vyrobeny a vyvezeny před zavedením cel, už pomalu mizí a schopnost absorbovat náklady bez změny cen je omezená. Pokud se nepodaří dojednat výjimky nebo dohody o nižších clech, může dojít k trvalé změně obchodních vztahů mezi EU a USA v oblasti automobilového průmyslu.Není překvapením, že dopady pociťuje i koncern Volkswagen, který kromě Porsche vlastní i značky jako Audi, Škoda či Seat. Přestože globálně tržby Volkswagenu ve druhém čtvrtletí vzrostly o 1,2 %, v USA se propadly o dramatických 29 %. To ukazuje, že Trumpova celní politika nezasáhla pouze prémiové značky, ale celý německý automobilový segment.V důsledku těchto změn se může stát, že automobilky začnou hledat nové způsoby, jak se vyhnout vysokým clům – například přesunutím části výroby mimo EU, přímým vyjednáváním s americkými partnery nebo tlakem na vlastní vlády a EU, aby získaly výjimky. Jedno je však jisté: globální obchod s automobily už není tím, čím býval. A to, co začalo jako politické rozhodnutí jedné administrativy, se může proměnit v dlouhodobou restrukturalizaci mezinárodního trhu.
Tagy: automobilový průmyslevropamercedesporschesvětUSAvolkswagen

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Trumpova cla: rekordní příjmy a otázka jejich využití ze strany vlády USA
      2. Trump hrozí novými cly od srpna, evropské automobilky se ocitají pod tlakem
      3. Bessent hájí cla a odmítá, že by byla zátěží pro spotřebitele
      4. Evropské akcie se obchodují smíšeně, investoři vyčkávají na data z USA
      5. Mercedes-Maybach SL 680: luxusní kabriolet, který budí emoce
      6. 6, září – Jak se psala historie luxusního gigantu Mercedes?
      7. Značka Porsche se stává chudým příbuzným zářící Škody, píše Bloomberg
      8. Luxusní automobilky pod tlakem cel: Náklady už přesáhly 889 milionů dolarů
      9. Porsche Design vrací na scénu ikonické hodinky inspirované 911
      Advertisement

      Breaking.

      02:12

      Bill Gates usiluje o levné léky na hubnutí pro chudé země

      23:43

      Ruské akcie kolísají: Zlato stoupá, ropa padá

      20:32

      Trump: Platby vojákům zajištěny i během vládního chaosu

      14:02

      HTX rozšiřuje možnosti zisku s novou USDD kampaní

      13:45

      Evropa směřuje k digitální nezávislosti: Nová éra spolupráce

      13:42

      Indie a Qualcomm spojují síly pro technologickou revoluci

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Nejlepší akcie pro čtvrté čtvrtletí podle HSBC: od technologií po čokoládu

      11 října, 2025

      Jak se blíží závěrečné čtvrtletí roku 2025, investoři se připravují na nové příležitosti v prostředí, které kombinuje mírné zpomalování ekonomiky,...

      Zdroj: DraftKings

      Analytik vidí výprodej akcií DraftKings jako přehnaný a radí nákup

      10 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Banka PNC Financial je podle Piper Sandler nyní atraktivní k nákupu

      10 října, 2025
      Zdroj: Pexels

      Baird doporučuje kupovat akcie Oracle, které dál těží z boomu AI

      10 října, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Má Rivian Automotive potenciál změnit celý trh s elektromobily?

      9 října, 2025

      IPO Radar.

      ALEC Holdings PJSC

      Datum IPO: 15 října, 2025
      Potenciální ocenění: 7 miliard AED (asi 1,91 miliardy USD)

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Fed se připravuje na další snížení sazeb, inflace už není hlavní hrozbou

      10 října, 2025

      Velké banky se ocitají pod tlakem: Trump mění pravidla hry ve Washingtonu

      9 října, 2025

      S&P 500 přerušil vítěznou sérii, Oracle zatížil technologický sektor

      7 října, 2025

      S&P 500 uzavírá níže, investoři vstřebávají prohlášení Fedu

      9 října, 2025

      Proč akcie společnosti Tilray v úterý vyskočily až o 8 % výše?

      7 října, 2025

      Donald Trump roznítil obavy z obchodní války mezi USA a Čínou

      10 října, 2025

      AstraZeneca uzavírá strategickou dohodu s Trumpem o cenách léků

      11 října, 2025

      Nasdaq poprvé uzavřel nad hranicí 23 000 bodů

      8 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: BS
      IPO

      Klarna, Gemini Trust a Netskope přepsaly pravidla na burze

      7 října, 2025

      Zářijové týdny roku 2025 přinesly na světových kapitálových trzích nebývalou vlnu optimismu. Investoři se dočkali hned tří mimořádně sledovaných primárních...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.