Klíčové body
- Tržby komerční divize Boeingu výrazně vzrostly, ale hluboké ztráty přetrvávají
- Program 777X opět čelí zpoždění, které výrazně zatížilo hospodářské výsledky
- Divize obrany a služeb dosáhly lepších výsledků, než se očekávalo
- Boeing zůstává pod tlakem investorů navzdory celoročnímu růstu akcií
Přestože její divize komerčních letadel vykázala nejvyšší tržby za poslední roky a podařilo se jí zvýšit tempo výroby některých modelů, celkové finanční výsledky byly zatíženy dalším významným ztrátovým obdobím. To je způsobeno především problémy souvisejícími s programem letounů 777X, u něhož se opět posunul očekávaný termín certifikace a zahájení dodávek zákazníkům.
Akcie Boeingu ve středu ráno v předobchodní fázi klesly o 0,9 %, což mohlo znamenat přerušení čtyřdenního růstu, který akcie zaznamenávaly v posledních dnech. I když se nejedná o dramatický pokles, je to signál, že investoři nejsou uspokojeni strukturou aktuálních výsledků, které odhalují rozdílný vývoj mezi jednotlivými segmenty společnosti.

Komerční divize Boeingu zaznamenala v uplynulém čtvrtletí několik pozitivních kroků. Federální úřad pro letectví zmírnil některá omezení u monitorování bezpečnosti, což umožnilo zvýšení výrobního tempa letadel 737 MAX ze 38 na 42 kusů měsíčně. Tento krok je pro Boeing velmi důležitý, protože letoun 737 MAX je klíčovým produktem pro globální dopravce, a jeho výroba je úzce spojena s finanční stabilitou společnosti. Kromě toho vzrostl počet dodaných komerčních letadel meziročně o 38 %, což znamená celkem 160 dodávek během čtvrtletí.
Tyto kroky přispěly k tomu, že tržby divize komerčních letadel vzrostly o 49 % na 11,09 miliardy dolarů, což je nejvyšší úroveň od prvního čtvrtletí roku 2019. Tento výsledek také překonal očekávání analytiků, kteří podle FactSetu odhadovali tržby na úrovni 10,63 miliardy dolarů. Na první pohled se tedy může zdát, že Boeing zažívá návrat ke stabilnějším výsledkům na poli komerčních letadel.
Nicméně tyto pozitivní ukazatele byly zastíněny další významnou ztrátou v programu 777X. Společnost oznámila, že očekávaná certifikace modelu 777-9 se posouvá, a první dodávky zákazníkům jsou nyní plánovány až na první čtvrtletí roku 2027. Zpoždění, která Boeing v tomto programu již několik let provázejí, znamenají nejen vyšší výrobní náklady, ale také odliv očekávaných budoucích výnosů a možné komplikace ve vztazích s leteckými dopravci. Výsledkem byl zápis ztráty ve výši 4,9 miliardy dolarů, který se výrazně promítl do celkových čísel společnosti.
Provozní ztráta komerční divize se tak zvýšila z 4,02 miliardy dolarů na 5,35 miliardy dolarů. Tato situace zhoršila celkovou výkonnost společnosti, která vykázala čistou ztrátu ve výši 5,34 miliardy dolarů. I když se jedná o mírné zlepšení oproti loňské ztrátě 6,17 miliardy dolarů, oči investorů se upírají zejména na vývoj základní ztráty na akcii, která dosáhla 7,47 dolarů. To výrazně překonalo očekávanou hodnotu 5,01 dolarů podle konsenzu FactSet. Společnost tak již sedmnácté čtvrtletí v řadě vykazuje základní ztrátu na akcii.
The Boeing Company
Na druhou stranu, výsledky divize obrany, vesmíru a bezpečnosti ukázaly pozitivní vývoj. Tržby se zvýšily o 25 % na 6,9 miliardy dolarů, což překonalo očekávaných 6,53 miliardy dolarů. Významně k tomu přispěla nová smlouva s americkými vesmírnými silami zaměřená na posílení satelitní komunikační infrastruktury. Podobně i segment globálních služeb zaznamenal růst tržeb o 10 % na 5,37 miliardy dolarů, čímž rovněž překonal očekávání trhu.
Generální ředitel Kelly Ortberg uvedl, že je sice zklamaný z dalšího posunutí harmonogramu programu 777X, avšak zdůraznil, že letadlo pokračuje úspěšně v testování a společnost se soustředí na dokončení vývojové fáze tak, aby obnovila plný výkon podniku a posílila důvěru všech zainteresovaných stran.
Akcie společnosti Boeing od začátku roku vzrostly o 26,2 %, zatímco index S&P 500 posílil o 17,2 %. To ukazuje, že v dlouhodobějším horizontu investoři stále věří v hodnotu společnosti. Zároveň to však znamená, že současné výsledky představují zkoušku trpělivosti a důvěry, kterou si Boeing bude muset znovu potvrdit zejména úspěšným zvládnutím programu 777X.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























