Čína dává jasně najevo, že hodlá ukončit dotace pro průmysl elektrických vozidel (EV), které po léta podporovaly rozvoj tohoto sektoru. V nedávném pětiletém plánu na léta 2026-2030 byly elektromobily poprvé po více než deseti letech vyřazeny z strategických odvětví.
Odborníci se domnívají, že tento krok naznačuje, že pekingské úřady považují obchod s elektromobily za vyspělý a schopný existovat bez podobné finanční podpory. Zároveň se však nejedná o znamení ústupu od výroby EV, ale spíše o strategické rozhodnutí, jak přerozdělit zdroje na jiné technologie, které by měly posílit postavení Číny na mezinárodní scéně.
Analytici poukazují na to, že zatímco minulá podpora umožnila vzestup čínského automobilového trhu, domácí značky nyní produkují více vozidel, než dokáže trh absorbovat. Podle výzkumné firmy Jato Dynamics má 93 ze 169 čínských výrobců podíl na trhu nižší než 0,1 %.
Expertka z Eurasia Group, Dan Wang, zdůrazňuje, že nyní bude větší roli hrát trh. „Dotace na elektromobily ustoupí do pozadí, čínské společnosti musí být připraveny na konkurenční boj,“ uvedla.
Chcete využít této příležitosti?
V první polovině roku 2025 bylo profitabilních 11 z 17 kotovaných čínských automobilek, což ukazuje na diverzifikaci a adaptaci trhu vůči novým podmínkám. Očekává se, že vývoj příštího roku přinese zaměření na inovace a kvalitní výrobky, což vyvine tlak na nižší kvalitu ve výrobě.
Čínské automobilky, jako BYD a Leapmotor, posilují své náklady díky integraci dodavatelského řetězce a vyvíjejí cenově dostupné produkty. To ukazuje, jak se čínský trh mění a jaké strategické kroky podniky musí učinit k zajištění své existence a úspěchu.
Čína dává jasně najevo, že hodlá ukončit dotace pro průmysl elektrických vozidel , které po léta podporovaly rozvoj tohoto sektoru. V nedávném pětiletém plánu na léta 2026-2030 byly elektromobily poprvé po více než deseti letech vyřazeny z strategických odvětví.
Odborníci se domnívají, že tento krok naznačuje, že pekingské úřady považují obchod s elektromobily za vyspělý a schopný existovat bez podobné finanční podpory. Zároveň se však nejedná o znamení ústupu od výroby EV, ale spíše o strategické rozhodnutí, jak přerozdělit zdroje na jiné technologie, které by měly posílit postavení Číny na mezinárodní scéně.
Analytici poukazují na to, že zatímco minulá podpora umožnila vzestup čínského automobilového trhu, domácí značky nyní produkují více vozidel, než dokáže trh absorbovat. Podle výzkumné firmy Jato Dynamics má 93 ze 169 čínských výrobců podíl na trhu nižší než 0,1 %.
Expertka z Eurasia Group, Dan Wang, zdůrazňuje, že nyní bude větší roli hrát trh. „Dotace na elektromobily ustoupí do pozadí, čínské společnosti musí být připraveny na konkurenční boj,“ uvedla.Chcete využít této příležitosti?
V první polovině roku 2025 bylo profitabilních 11 z 17 kotovaných čínských automobilek, což ukazuje na diverzifikaci a adaptaci trhu vůči novým podmínkám. Očekává se, že vývoj příštího roku přinese zaměření na inovace a kvalitní výrobky, což vyvine tlak na nižší kvalitu ve výrobě.
Čínské automobilky, jako BYD a Leapmotor, posilují své náklady díky integraci dodavatelského řetězce a vyvíjejí cenově dostupné produkty. To ukazuje, jak se čínský trh mění a jaké strategické kroky podniky musí učinit k zajištění své existence a úspěchu.