V současnosti se automobilový průmysl potýká s vážnou krizí způsobenou konfliktem mezi Nizozemskem a Čínou ohledně výrobců čipů, konkrétně společnosti Nexperia. Tato nizozemská firma, která vyrábí základní počítačové čipy, se stala terčem ostře sledovaného sporu kvůli obavám z technologického přenosu na její čínskou mateřskou společnost Wingtech.
Nexperia vyrobila více než 110 miliard čipů ročně, které nacházejí uplatnění v automobilech i spotřební elektronice. V loňském roce vykázala tržby ve výši 2 miliard dolarů. Spor eskaloval poté, co byla společnost Wingtech zařazena na americký černý seznam v roce 2024, což vedlo k tomu, že nizozemská vláda začala omezovat technologické transfery Nexperie do Číny.
Beijingská reakce na tyto restrikce vedla k blokaci vývozu Nexperie ze země, což ohrozilo dodávky čipů pro výrobce automobilů jako jsou Nissan, Mercedes-Benz a GM. Společnost Bosch rovněž varovala, že pokud se situace nevyřeší, plánuje omezit zaměstnanost ve své továrně v Salzgitteru.
Alternativní dodavatelé jsou pro automobilky obtížně dostupní, neboť Nexperia produkuje čipy v takovém objemu, že jejich nahrazení trvá dlouhou dobu. Qualifikace nových dodavatelů je často časově náročná a vyžaduje měsíce testování.
Ministerstvo hospodářství Nizozemska se snaží vyjednávat s Čínou o možném vyřešení krize, avšak stanovení časového rámce pro řešení situace zatím není známo. Diskuze o této problematice by mohla proběhnout i na nadcházejících schůzkách mezi americkým prezidentem Donaldem Trumpem a čínským prezidentem Xi Jinpingem.
V důsledku pokračujícího sporu by mohlo dojít k rozdělení Nexperie na evropskou a čínskou část, což může mít dalekosáhlé následky pro globální automobilový průmysl a jeho dodavatelské řetězce.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























