Vita Coco (COCO) má 42 % podíl na trhu kokosové vody v USA
Tržby vzrostly o 37 %, hlavní značka o 42 %
Kategorie kokosové vody roste o 22–100 % napříč trhy
Potenciál stát se mainstreamovou značkou zdravého nápoje
Nový favorit mezi spotřebitelskými značkami
Zatímco technologické akcie poháněné umělou inteligencí dominují titulním stránkám, v pozadí se tiše rodí noví vítězové – mezi nimi i společnosti z spotřebitelského sektoru, které těží z loajality zákazníků a rostoucího důrazu na zdravý životní styl.
Jednou z nejzajímavějších akcií v této oblasti je Vita Coco (COCO), přední světový výrobce kokosové vody. S tržní kapitalizací kolem 2,3 miliardy USD je sice mnohem menší než giganti typu Coca-Cola (KO) nebo PepsiCo (PEP), ale její růstová dynamika je srovnatelná s nejúspěšnějšími nápojovými značkami posledních desetiletí – jako byly Monster Beverage (MNST) nebo Celsius Holdings (CELH).
Vita Coco si vydobyla dominantní postavení na trhu: v USA ovládá přibližně 42 % podíl na kategorii kokosové vody, přičemž její pozice v Evropě je ještě silnější. Společnost tak těží z výhody prvního hráče i z rostoucího zájmu spotřebitelů o zdravější alternativy k slazeným nápojům.
Zdroj: Getty Images
Rychlý růst tržeb a posilování značky
Ve svém posledním čtvrtletí společnost oznámila 37% růst celkových tržeb, přičemž prodeje hlavní značky Vita Coco vzrostly o ještě působivějších 42 %. Kromě vlastní produkce dodává firma i část kokosové vody pod privátními značkami svých partnerů, což jí umožňuje efektivně využívat výrobní kapacity a rozšiřovat distribuci.
Zakladatel a předseda představenstva Michael Kirban k tomu na konferenčním hovoru s analytiky uvedl:
„Kokosová voda je teprve v rané fázi získávání mainstreamové popularity na globální úrovni. Vidíme, že přechází z niche produktu do masového trhu – a my jsme v čele tohoto trendu.“
Podle interních dat společnosti roste trh kokosové vody od začátku roku o 22 % v USA, o 32 % ve Velké Británii a dokonce o více než 100 % v Německu. Tento růst naznačuje, že poptávka po zdravějších nápojích se z prémiového segmentu postupně přesouvá do běžné spotřeby, což otevírá Vita Coco obrovský prostor pro expanzi.
Přechod od okrajového produktu k globálnímu fenoménu
Kokosová voda dlouho patřila mezi okrajové produkty – oblíbené hlavně u sportovců nebo příznivců zdravého životního stylu. Dnes se však situace mění. Spotřebitelé se stále více zaměřují na nízkokalorické, přírodní a udržitelné alternativy k tradičním nápojům.
Vita Coco je v tomto směru v ideální pozici. Kromě dominantního postavení v USA má firma silné zastoupení v Evropě i v Latinské Americe, kde získává nové spotřebitele zejména díky rozšíření produktového portfolia – od čisté kokosové vody po ochucené varianty, směsi s ovocnými šťávami či proteinové verze.
Kromě toho společnost investuje do udržitelného získávání surovin – spolupracuje s farmáři v Asii a Karibiku a podporuje ekologické iniciativy v produkčních oblastech. Tím posiluje nejen svou značku, ale i reputaci u mladší generace spotřebitelů, kteří stále více preferují eticky orientované značky.
Zdroj: Getty Images
Krátkodobé tlaky na marže a dlouhodobý růstový příběh
Stejně jako většina výrobců potravin a nápojů čelí i Vita Coco v současnosti tlaku na marže kvůli zvýšeným clům a nákladům na dopravu. Společnost však tyto problémy dokázala kompenzovat zvýšením cen, aniž by ztratila zákazníky – což svědčí o síle její značky a cenové pružnosti trhu.
Marže se tak mohou krátkodobě pohybovat pod tlakem, ale pokud se kokosová voda skutečně stane běžnou součástí globálního nápojového portfolia, očekává se, že růst tržeb více než vyváží tyto dočasné ztráty.
Z investičního hlediska se akcie obchodují přibližně za 35násobek zisku, což může působit vysokým oceněním. Nicméně u společnosti, která má globální růstový potenciál a rychle rozšiřuje své marže, to nemusí být přehnané. Odhady analytiků naznačují, že Vita Coco by mohla v následujících letech dosahovat dvouciferného růstu tržeb i zisku, jak se kategorie kokosové vody bude dále rozšiřovat.
Potenciál „další Coca-Coly“?
Historie ukazuje, že silné nápojové značky se mohou stát mnohonásobnými vítězi pro dlouhodobé investory. Warren Buffett kdysi sázkou na Coca-Colu zhodnotil svou investici více než dvacetinásobně. V moderní době podobné příběhy píší Monster Beverage a Celsius Holdings, které během dekády zvýšily svou hodnotu o tisíce procent.
Vita Coco může být dalším z těchto příběhů – pokud dokáže přetavit svůj náskok v udržitelné globální vedení a přitom si zachovat autenticitu značky. Kategorie kokosové vody je teprve na začátku své cesty, a Vita Coco má reálnou šanci stát se jejím synonymem, podobně jako Coca-Cola znamená pro sycené nápoje.
Nový favorit mezi spotřebitelskými značkami
Zatímco technologické akcie poháněné umělou inteligencí dominují titulním stránkám, v pozadí se tiše rodí noví vítězové – mezi nimi i společnosti z spotřebitelského sektoru, které těží z loajality zákazníků a rostoucího důrazu na zdravý životní styl.
Jednou z nejzajímavějších akcií v této oblasti je Vita Coco , přední světový výrobce kokosové vody. S tržní kapitalizací kolem 2,3 miliardy USD je sice mnohem menší než giganti typu Coca-Cola nebo PepsiCo , ale její růstová dynamika je srovnatelná s nejúspěšnějšími nápojovými značkami posledních desetiletí – jako byly Monster Beverage nebo Celsius Holdings .
Vita Coco si vydobyla dominantní postavení na trhu: v USA ovládá přibližně 42 % podíl na kategorii kokosové vody, přičemž její pozice v Evropě je ještě silnější. Společnost tak těží z výhody prvního hráče i z rostoucího zájmu spotřebitelů o zdravější alternativy k slazeným nápojům.
Rychlý růst tržeb a posilování značky
Ve svém posledním čtvrtletí společnost oznámila 37% růst celkových tržeb, přičemž prodeje hlavní značky Vita Coco vzrostly o ještě působivějších 42 %. Kromě vlastní produkce dodává firma i část kokosové vody pod privátními značkami svých partnerů, což jí umožňuje efektivně využívat výrobní kapacity a rozšiřovat distribuci.
Zakladatel a předseda představenstva Michael Kirban k tomu na konferenčním hovoru s analytiky uvedl:
„Kokosová voda je teprve v rané fázi získávání mainstreamové popularity na globální úrovni. Vidíme, že přechází z niche produktu do masového trhu – a my jsme v čele tohoto trendu.“
Podle interních dat společnosti roste trh kokosové vody od začátku roku o 22 % v USA, o 32 % ve Velké Británii a dokonce o více než 100 % v Německu. Tento růst naznačuje, že poptávka po zdravějších nápojích se z prémiového segmentu postupně přesouvá do běžné spotřeby, což otevírá Vita Coco obrovský prostor pro expanzi.
Chcete využít této příležitosti?Přechod od okrajového produktu k globálnímu fenoménu
Kokosová voda dlouho patřila mezi okrajové produkty – oblíbené hlavně u sportovců nebo příznivců zdravého životního stylu. Dnes se však situace mění. Spotřebitelé se stále více zaměřují na nízkokalorické, přírodní a udržitelné alternativy k tradičním nápojům.
Vita Coco je v tomto směru v ideální pozici. Kromě dominantního postavení v USA má firma silné zastoupení v Evropě i v Latinské Americe, kde získává nové spotřebitele zejména díky rozšíření produktového portfolia – od čisté kokosové vody po ochucené varianty, směsi s ovocnými šťávami či proteinové verze.
Kromě toho společnost investuje do udržitelného získávání surovin – spolupracuje s farmáři v Asii a Karibiku a podporuje ekologické iniciativy v produkčních oblastech. Tím posiluje nejen svou značku, ale i reputaci u mladší generace spotřebitelů, kteří stále více preferují eticky orientované značky.
Krátkodobé tlaky na marže a dlouhodobý růstový příběh
Stejně jako většina výrobců potravin a nápojů čelí i Vita Coco v současnosti tlaku na marže kvůli zvýšeným clům a nákladům na dopravu. Společnost však tyto problémy dokázala kompenzovat zvýšením cen, aniž by ztratila zákazníky – což svědčí o síle její značky a cenové pružnosti trhu.
Marže se tak mohou krátkodobě pohybovat pod tlakem, ale pokud se kokosová voda skutečně stane běžnou součástí globálního nápojového portfolia, očekává se, že růst tržeb více než vyváží tyto dočasné ztráty.
Z investičního hlediska se akcie obchodují přibližně za 35násobek zisku, což může působit vysokým oceněním. Nicméně u společnosti, která má globální růstový potenciál a rychle rozšiřuje své marže, to nemusí být přehnané. Odhady analytiků naznačují, že Vita Coco by mohla v následujících letech dosahovat dvouciferného růstu tržeb i zisku, jak se kategorie kokosové vody bude dále rozšiřovat.
Potenciál „další Coca-Coly“?
Historie ukazuje, že silné nápojové značky se mohou stát mnohonásobnými vítězi pro dlouhodobé investory. Warren Buffett kdysi sázkou na Coca-Colu zhodnotil svou investici více než dvacetinásobně. V moderní době podobné příběhy píší Monster Beverage a Celsius Holdings, které během dekády zvýšily svou hodnotu o tisíce procent.
Vita Coco může být dalším z těchto příběhů – pokud dokáže přetavit svůj náskok v udržitelné globální vedení a přitom si zachovat autenticitu značky. Kategorie kokosové vody je teprve na začátku své cesty, a Vita Coco má reálnou šanci stát se jejím synonymem, podobně jako Coca-Cola znamená pro sycené nápoje.