Klíčové body
- Akcie společnosti Nio klesají devět dní v řadě kvůli nervozitě před výsledky
- Analytici očekávají růst tržeb o 21 % a dodávky přes 87 tisíc vozidel
- Nio se snaží o ziskovost snížením nákladů a úspěchem levnější značky Onvo
- Rozšíření do Evropy má pomoci diverzifikovat příjmy mimo čínský trh
Investoři se stále více soustředí na to, jak si společnost povede ve zveřejňovaných výsledcích za třetí čtvrtletí a zda se dokáže přiblížit k dlouho slibované ziskovosti. Série poklesů je reakcí nejen na náladu na trhu, ale především na očekávání kolem finančních ukazatelů, které budou mít pro budoucnost automobilky Nio zásadní význam.
V úterý akcie oslabily o 1,6 %, čímž došlo k devátému po sobě jdoucímu propadu. Za toto období titul odepsal 18 %, což je výrazný signál ztráty důvěry části investorů. Podle dat Dow Jones Market Data jde o nejdelší negativní sérii od ledna 2024, kdy akcie klesaly celkem dvanáct dní v řadě. Celkový sentiment vůči čínským elektromobilkám navíc zůstává napjatý kvůli ostré konkurenci, geopolitickým rizikům a tlakům na marže, což vše umocňuje citlivost investorů na jakékoliv zhoršení výhledu.
NIO Inc.
Klíčovým katalyzátorem současného vývoje je blížící se zveřejnění hospodářských výsledků. Analytici očekávají meziroční růst tržeb o 21 %, což by znamenalo přibližně 3,1 miliardy dolarů. Odhad vychází z údajů o 87 071 vozidlech dodaných ve třetím čtvrtletí, což představuje výrazné meziroční navýšení o 41 %. Tento nárůst dodávek je pozitivním signálem, ale investoři budou velmi pozorně sledovat, jaký dopad bude mít na zisky – právě schopnost zlepšovat marže je pro automobilku klíčová.
Zvláštní pozornost bude upřena i na to, jak se Nio daří naplňovat vlastní cíl dosáhnout ziskového čtvrtletí do konce roku. V červnu vedení uvedlo, že chce poprvé dosáhnout kladného výsledku v metrice mimo GAAP. Později ale firma neposkytla detailnější informace o tom, které upravené parametry budou pro dosažení tohoto cíle rozhodující. Tento nedostatek transparentnosti vyvolává otázky a zvyšuje tlak na nadcházející výsledky – investoři budou hledat jasné indicie, zda je tohoto cíle reálně možné dosáhnout.
Podle konsensu FactSet by ve třetím čtvrtletí mohla upravená provozní ztráta činit 498 milionů dolarů, což by znamenalo zlepšení oproti 634 milionům dolarů z minulého roku. Očekává se i zmenšení upravené čisté ztráty, která by měla dosáhnout 482 milionů dolarů oproti loňským 608 milionům. Také výhled na prosincové čtvrtletí je o něco optimističtější – průměrný odhad počítá s upravenou provozní ztrátou 118 milionů dolarů a část analytiků dokonce předpokládá možnost kladného upraveného čistého zisku.
Nio se snaží k ziskovosti přiblížit kombinací úsporných opatření a expanze portfolia. Snížení výdajů na výzkum a vývoj má zlepšit cash flow a především zvýšit efektivitu investic. Zároveň automobilka rozšiřuje nabídku levnějších značek s cílem získat větší podíl na trhu masovějších elektromobilů. Velký úspěch slaví značka Onvo, která v posledních třech měsících dokonce překonala v prodejích hlavní značku Nio. Zájem vzbudilo zejména nové elektrické SUV s cenou kolem 25 300 dolarů při využití bateriového předplatného, což z něj činí velmi konkurenceschopný model v rámci čínského trhu.

Strategickým směrem je i mezinárodní expanze. Čínští výrobci elektromobilů se stále více zaměřují na zahraniční trhy, protože domácí prostředí je vysoce konkurenční a charakterizované agresivní cenovou politikou. Nio plánuje do konce příštího roku vstoupit na sedm nových evropských trhů, kde chce využít rostoucí poptávky po elektromobilech. Značka Firefly, zaměřená na kompaktní elektromobily, by se podle informací Reuters měla rozšířit i do Velké Británie. Tento krok by mohl výrazně zvýšit povědomí o značce a diverzifikovat příjmy mimo Čínu, což je pro další růst společnosti zásadní.
Celý sektor čínských výrobců elektromobilů ale čelí výzvám spojeným s regulacemi, geopolitikou i tlakem na marže. Investoři proto u Nio sledují nejen čísla, ale i schopnost přizpůsobovat se rychle se měnícím podmínkám. Nadcházející výsledky tak mohou být klíčovým momentem – buď potvrdí směr ke ziskovosti, nebo zvýší obavy, že bude třeba výraznějších strategických změn.




























