Globální otřesy v dodavatelských řetězcích budou trvat roky, varuje FedEx
Změny v globálním obchodě a dodavatelských řetězcích nejsou krátkodobým jevem, ale posunem, který podle generálního ředitele společnosti FedEx Raja Subramaniama určí podobu mezinárodní logistiky na mnoho let dopředu.
FedEx (FDX) varuje, že globální otřesy v dodavatelských řetězcích budou dlouhodobé kvůli technologiím, clům a geopolitickému napětí
Cla USA a konec výjimek zásadně změnily tok zboží, nejvíce mezi Čínou a USA
Firmy podle ABB více investují do odolnosti, protože narušení dodávek je dražší než vyšší zásoby
Subramaniam na konferenci Bloomberg New Economy Forum v Singapuru zdůraznil, že kombinace technologických změn, geopolitického napětí a zásahů vlád vytváří novou rovnováhu, která se bude jen obtížně vracet k modelu známému z uplynulých dekád.
Podle něj se světový obchod začíná přibližovat k více regionálnímu uspořádání, kde výroba i logistika dostávají nový rámec. Rychlost, s jakou k těmto změnám dochází, je sice nerovnoměrná, ale trend je zřetelný. „V novém modelu dodavatelského řetězce se formuje struktura, která je mnohem regionálnější,“ uvedl. A dodal, že transformace průmyslové ekonomiky sice chvíli potrvá, ale po jejím dokončení bude návrat ke starému fungování prakticky nemožný.
Zdroj: Bloomberg
Dopady cel a legislativních změn na globální balíkový obchod
Velkou roli hrají i americká obchodní opatření zavedená prezidentem Donaldem Trumpem. Vyšší cla spolu s ukončením výjimky na nízkohodnotné zboží zásadně narušily globální tok balíků, zejména při přepravě mezi Čínou a Spojenými státy. Tento dopad už je dnes měřitelný v hospodaření FedExu: firma v září uvedla, že právě kvůli obchodní volatilitě očekává letos ztrátu kolem 1 miliardy dolarů, z čehož největší část pochází z propadu zásilek na trase Čína–USA. Tato trasa přitom patřila mezi nejvytíženější, ale současná obchodní politika ji zasahuje mimořádně tvrdě.
Subramaniam potvrdil, že FedEx (FDX) již pozoruje výrazné změny v toku zboží. Zatímco spojení Čína–USA slábne, roste objem směrem do Evropy, Latinské Ameriky a dalších částí Asie. Firmy napojené na mezinárodní obchod tak hledají nové cesty, jak své produkty dostat na trhy, kde je překážek méně a poptávka zůstává stabilní.
V reakci na tyto přesuny FedEx upravuje svou infrastrukturu. Změny zahrnují i přesuny letadel mezi jednotlivými regiony, aby kapacita lépe odpovídala aktuálním obchodním směrům. Subramaniam zdůraznil, že oproti výrobcům má FedEx výhodu v rychlosti reakce: logistická kapacita se dá přesouvat daleko flexibilněji než výrobní linky či dodavatelské sítě. „Naše kapacity můžeme přesouvat mnohem rychleji než výrobu. Vidíme signály přímo z trhu a můžeme okamžitě reagovat,“ řekl.
V debatě vystoupil také předseda představenstva ABB Ltd Peter Voser, který potvrdil, že nejde o cyklický jev, ale o strukturální změnu. Podle něj narušení obchodu nekopíruje volební cykly ani politické nálady jednotlivých zemí. Spíše odráží hlubší změny v tom, jak firmy přemýšlejí o riziku, nákladech a odolnosti.
Podle Vosera si podniky mnohem více uvědomují skutečné náklady spojené s narušením dodávek. Dříve bylo degradováno na nepříjemnou komplikaci, dnes je to zásadní faktor, který může stát miliardy a způsobit přerušení výroby po celém světě. Firmy tak začínají více investovat do skladových zásob a flexibilnějších dodavatelských řetězců.
Voser zároveň připomněl, že změny neprobíhají pouze v logistice či dopravě, ale i v samotné výrobě. Rostoucí tlak na efektivitu, vyšší povědomí o rizicích a vědomí, že globální prostředí je méně stabilní než dříve, nutí společnosti dělat strategická rozhodnutí s mnohem větší obezřetností.
Co to znamená pro světový obchod a další vývoj
Z dostupných vyjádření vyplývá, že současná globální transformace obchodu má několik dlouhodobých důsledků. Za prvé se mění samotné směry obchodních toků, což nutí logistické hráče přizpůsobit infrastrukturu v reálném čase.
Za druhé firmy začínají více investovat do odolnosti, protože přerušení dodávek se ukazuje jako výrazně dražší než vyšší zásoby. A za třetí je stále zřejmější, že globální obchod se přesouvá do éry, kde regionální bloky a stabilita jednotlivých trhů budou hrát větší roli než dříve.
Slova vedení FedExu i ABB tak společně potvrzují, že dnešní světový obchod už není pouze o rychlosti či ceně. Stává se z něj komplexní ekosystém, kde význam získává schopnost reagovat, diverzifikovat a předvídat rizika. A právě tato schopnost bude v dalších letech určovat, kdo v globální ekonomice uspěje a kdo ne.
Zdroj: Getty images
Subramaniam na konferenci Bloomberg New Economy Forum v Singapuru zdůraznil, že kombinace technologických změn, geopolitického napětí a zásahů vlád vytváří novou rovnováhu, která se bude jen obtížně vracet k modelu známému z uplynulých dekád.Podle něj se světový obchod začíná přibližovat k více regionálnímu uspořádání, kde výroba i logistika dostávají nový rámec. Rychlost, s jakou k těmto změnám dochází, je sice nerovnoměrná, ale trend je zřetelný. „V novém modelu dodavatelského řetězce se formuje struktura, která je mnohem regionálnější,“ uvedl. A dodal, že transformace průmyslové ekonomiky sice chvíli potrvá, ale po jejím dokončení bude návrat ke starému fungování prakticky nemožný.Dopady cel a legislativních změn na globální balíkový obchodVelkou roli hrají i americká obchodní opatření zavedená prezidentem Donaldem Trumpem. Vyšší cla spolu s ukončením výjimky na nízkohodnotné zboží zásadně narušily globální tok balíků, zejména při přepravě mezi Čínou a Spojenými státy. Tento dopad už je dnes měřitelný v hospodaření FedExu: firma v září uvedla, že právě kvůli obchodní volatilitě očekává letos ztrátu kolem 1 miliardy dolarů, z čehož největší část pochází z propadu zásilek na trase Čína–USA. Tato trasa přitom patřila mezi nejvytíženější, ale současná obchodní politika ji zasahuje mimořádně tvrdě.Subramaniam potvrdil, že FedEx již pozoruje výrazné změny v toku zboží. Zatímco spojení Čína–USA slábne, roste objem směrem do Evropy, Latinské Ameriky a dalších částí Asie. Firmy napojené na mezinárodní obchod tak hledají nové cesty, jak své produkty dostat na trhy, kde je překážek méně a poptávka zůstává stabilní.V reakci na tyto přesuny FedEx upravuje svou infrastrukturu. Změny zahrnují i přesuny letadel mezi jednotlivými regiony, aby kapacita lépe odpovídala aktuálním obchodním směrům. Subramaniam zdůraznil, že oproti výrobcům má FedEx výhodu v rychlosti reakce: logistická kapacita se dá přesouvat daleko flexibilněji než výrobní linky či dodavatelské sítě. „Naše kapacity můžeme přesouvat mnohem rychleji než výrobu. Vidíme signály přímo z trhu a můžeme okamžitě reagovat,“ řekl.Chcete využít této příležitosti?Odolnější dodavatelské řetězce jako nová normaV debatě vystoupil také předseda představenstva ABB Ltd Peter Voser, který potvrdil, že nejde o cyklický jev, ale o strukturální změnu. Podle něj narušení obchodu nekopíruje volební cykly ani politické nálady jednotlivých zemí. Spíše odráží hlubší změny v tom, jak firmy přemýšlejí o riziku, nákladech a odolnosti.Podle Vosera si podniky mnohem více uvědomují skutečné náklady spojené s narušením dodávek. Dříve bylo degradováno na nepříjemnou komplikaci, dnes je to zásadní faktor, který může stát miliardy a způsobit přerušení výroby po celém světě. Firmy tak začínají více investovat do skladových zásob a flexibilnějších dodavatelských řetězců.Voser zároveň připomněl, že změny neprobíhají pouze v logistice či dopravě, ale i v samotné výrobě. Rostoucí tlak na efektivitu, vyšší povědomí o rizicích a vědomí, že globální prostředí je méně stabilní než dříve, nutí společnosti dělat strategická rozhodnutí s mnohem větší obezřetností.Co to znamená pro světový obchod a další vývojZ dostupných vyjádření vyplývá, že současná globální transformace obchodu má několik dlouhodobých důsledků. Za prvé se mění samotné směry obchodních toků, což nutí logistické hráče přizpůsobit infrastrukturu v reálném čase. Za druhé firmy začínají více investovat do odolnosti, protože přerušení dodávek se ukazuje jako výrazně dražší než vyšší zásoby. A za třetí je stále zřejmější, že globální obchod se přesouvá do éry, kde regionální bloky a stabilita jednotlivých trhů budou hrát větší roli než dříve.Slova vedení FedExu i ABB tak společně potvrzují, že dnešní světový obchod už není pouze o rychlosti či ceně. Stává se z něj komplexní ekosystém, kde význam získává schopnost reagovat, diverzifikovat a předvídat rizika. A právě tato schopnost bude v dalších letech určovat, kdo v globální ekonomice uspěje a kdo ne.