Nezávislé studia získávají na významu, zatímco tradiční AAA model naráží na ekonomické limity
Rostoucí náklady a stagnující poptávka nutí velká studia k propouštění a restrukturalizaci
Mladší hráči preferují sociální, rychlé a flexibilní herní zážitky místo dlouhých prémiových titulů
Dlouhá léta dominovaly scéně velké korporace s masivními rozpočty, jako Electronic Arts, Ubisoft, Sony Group či Embracer Group. Jejich tvorba určovala trendy, rozpočty i hráčská očekávání. Letošní udílení prestižních cen v Los Angeles však jasně ukázalo, že se karta obrací. Menší, flexibilní a výrazně kreativnější nezávislé týmy získaly prostor, který byl ještě před několika lety téměř nemyslitelný.
Hráči i porotci se stále častěji přiklánějí k titulům s originální vizí a nižšími náklady, jež nejsou svázány klasickými metodami velkého byznysu. Nejvýrazněji na sebe upozornila hra Clair Obscur: Expedition 33 od malého francouzského studia Sandfall Interactive.
Zdroj: Getty images
Vzestup nezávislých her a nové nastavení herní ekonomiky
Titul Clair Obscur: Expedition 33 se stal centrem pozornosti letošního ročníku, a to nejen svým vizuálním zpracováním či specifickou atmosférou Belle Epoque. Ještě podstatnější je fakt, že vznikl v malém třicetičlenném týmu a s rozpočtem pod 10 milionů dolarů. V rámci dnešní produkce AAA her jde o částku, která často pokryje jen marketing. Přesto se z této hry stal jeden z hlavních favoritů roku – a také symbol širšího trendu.
Hráči po celém světě totiž stále častěji sahají po titulech, které nejsou zatíženy nákladnou produkcí. Vyhledávají originalitu, rychlejší vývoj a kreativně svobodnější přístup. Platformy jako Roblox od Roblox Corp., jehož počet aktivních uživatelů vzrostl během jediného roku téměř na dvojnásobných 150 milionů, výrazně přispívají k demokratizaci herního vývoje. Umožňují rychlou tvorbu, nízké bariéry vstupu a flexibilní reakci na aktuální trendy. V kombinaci s dostupnějšími nástroji se nezávislá studia stávají rovnocennou konkurencí velkým hráčům, což potvrzuje i organizátor udílení cen Geoff Keighley.
Před deseti lety tvořily většinu nominací velké vydavatelské domy. Dnes už to neplatí. Globalizace vývoje, rostoucí komplexita hráčské základny a dostupnost moderních vývojových nástrojů přivedly na scénu stovky kreativních studií, která dokáží díky své velikosti lépe riskovat a inovovat.
AAA segment pod tlakem rostoucích nákladů a klesající poptávky
Zatímco nezávislé tituly zažívají renesanci, tradiční AAA segment prochází výraznou krizí. Spotřebitelské výdaje stagnují, zatímco náklady na vývoj nekontrolovaně rostou. Moderní konzole stojí kolem 450 dolarů a prémiové hry míří k cenovce 70 dolarů. Hráči však nejsou ochotni věnovat desítky hodin jednomu rozsáhlému projektu a hledají kratší, flexibilnější a dostupnější zážitky.
Analytik Matthew Ball upozorňuje, že klíčové trhy ztrácejí hráče a ti, kteří zůstávají, utrácejí méně. Současně narostly náklady na pracovní sílu o 20–30 %, což vede k masivní restrukturalizaci napříč celým sektorem. V loňském roce přišlo o práci 14 600 zaměstnanců herního průmyslu a počet uzavřených studií se téměř zdvojnásobil. Tento vývoj má dopad i na strukturu vlastnictví. Electronic Arts byla převedena do soukromého vlastnictví, Ubisoft oznámil vznik nové entity se zapojením Tencentu a společnosti jako Microsoft či Amazon přistoupily ke škrtům, aby omezily rizika spojená s nákladnými projekty.
Problémy se však netýkají jen organizace firem, ale i samotné produkce. Projekty, které by v minulosti bez problémů prodaly několik milionů kopií, dnes často selhávají. Immortals of Aveum s rozpočtem přes 100 milionů dolarů nedokázala získat dostatečnou odezvu. Sony dokonce po dvou týdnech ukončila provoz svého titulu Concord, jehož vývoj stál kolem 200 milionů dolarů. Tato situace odhaluje zásadní paradox AAA produkce: náklady rostou, ale návratnost klesá. Model, který dominoval dvě dekády, tak naráží na své limity.
Nová generace hráčů a posun směrem k sociálním platformám
Změna není způsobena jen ekonomikou, ale také generační obměnou hráčské základny. Mladší hráči redefinují samotný význam hraní. Preferují rychlost, jednoduchost a sociální přesahy. Namísto komplexních her s desítkami hodin obsahu volí krátké, zábavné a sdílené zážitky. Tituly jako Steal A Brainrot nebo Grow A Garden, vzniklé na platformě Roblox, se stávají fenomény právě díky tomu, že podporují interakci, kreativitu a okamžité zapojení.
Grafická kvalita už není hlavním měřítkem úspěchu. Význam získává umělou inteligencí podporovaná estetika, spontánnost a komunitní dynamika. Pro mladé hráče je klíčové, aby se ke hře dostali kdykoli a odkudkoli a aby je bavila i ve velmi krátkých intervalech. To je zásadní rozdíl oproti klasickým AAA projektům, které vyžadují dlouhé sezení, složité mechaniky a často i investici do drahého hardware.
Tento posun potvrzuje i dlouholetý představitel velkých firem Shawn Layden. Ten upozorňuje, že náklady na vývoj AAA her narostly z původních 20 milionů dolarů na více než 300 milionů. Tvůrci sice nechtěli omezovat své ambice, nicméně ekonomická realita je začíná nutit k zásadním změnám.
Herní průmysl tak vstupuje do nové éry, v níž tradiční modely ztrácejí pevnou půdu pod nohama. Prostor získávají experimenty, kreativní postupy a dynamické platformy, které reflektují potřeby současných hráčů. Nezávislí vývojáři se stávají hybnou silou inovací a určují, jak bude herní ekosystém vypadat v nadcházejících letech – a velcí hráči budou muset své strategie přizpůsobit, pokud chtějí zůstat relevantní.
Zdroj: Getty images
Klíčové body
Nezávislé studia získávají na významu, zatímco tradiční AAA model naráží na ekonomické limity
Rostoucí náklady a stagnující poptávka nutí velká studia k propouštění a restrukturalizaci
Mladší hráči preferují sociální, rychlé a flexibilní herní zážitky místo dlouhých prémiových titulů
Dlouhá léta dominovaly scéně velké korporace s masivními rozpočty, jako Electronic Arts, Ubisoft, Sony Group či Embracer Group. Jejich tvorba určovala trendy, rozpočty i hráčská očekávání. Letošní udílení prestižních cen v Los Angeles však jasně ukázalo, že se karta obrací. Menší, flexibilní a výrazně kreativnější nezávislé týmy získaly prostor, který byl ještě před několika lety téměř nemyslitelný. Hráči i porotci se stále častěji přiklánějí k titulům s originální vizí a nižšími náklady, jež nejsou svázány klasickými metodami velkého byznysu. Nejvýrazněji na sebe upozornila hra Clair Obscur: Expedition 33 od malého francouzského studia Sandfall Interactive.Vzestup nezávislých her a nové nastavení herní ekonomikyTitul Clair Obscur: Expedition 33 se stal centrem pozornosti letošního ročníku, a to nejen svým vizuálním zpracováním či specifickou atmosférou Belle Epoque. Ještě podstatnější je fakt, že vznikl v malém třicetičlenném týmu a s rozpočtem pod 10 milionů dolarů. V rámci dnešní produkce AAA her jde o částku, která často pokryje jen marketing. Přesto se z této hry stal jeden z hlavních favoritů roku – a také symbol širšího trendu.Hráči po celém světě totiž stále častěji sahají po titulech, které nejsou zatíženy nákladnou produkcí. Vyhledávají originalitu, rychlejší vývoj a kreativně svobodnější přístup. Platformy jako Roblox od Roblox Corp., jehož počet aktivních uživatelů vzrostl během jediného roku téměř na dvojnásobných 150 milionů, výrazně přispívají k demokratizaci herního vývoje. Umožňují rychlou tvorbu, nízké bariéry vstupu a flexibilní reakci na aktuální trendy. V kombinaci s dostupnějšími nástroji se nezávislá studia stávají rovnocennou konkurencí velkým hráčům, což potvrzuje i organizátor udílení cen Geoff Keighley.Před deseti lety tvořily většinu nominací velké vydavatelské domy. Dnes už to neplatí. Globalizace vývoje, rostoucí komplexita hráčské základny a dostupnost moderních vývojových nástrojů přivedly na scénu stovky kreativních studií, která dokáží díky své velikosti lépe riskovat a inovovat.Chcete využít této příležitosti?AAA segment pod tlakem rostoucích nákladů a klesající poptávkyZatímco nezávislé tituly zažívají renesanci, tradiční AAA segment prochází výraznou krizí. Spotřebitelské výdaje stagnují, zatímco náklady na vývoj nekontrolovaně rostou. Moderní konzole stojí kolem 450 dolarů a prémiové hry míří k cenovce 70 dolarů. Hráči však nejsou ochotni věnovat desítky hodin jednomu rozsáhlému projektu a hledají kratší, flexibilnější a dostupnější zážitky.Analytik Matthew Ball upozorňuje, že klíčové trhy ztrácejí hráče a ti, kteří zůstávají, utrácejí méně. Současně narostly náklady na pracovní sílu o 20–30 %, což vede k masivní restrukturalizaci napříč celým sektorem. V loňském roce přišlo o práci 14 600 zaměstnanců herního průmyslu a počet uzavřených studií se téměř zdvojnásobil. Tento vývoj má dopad i na strukturu vlastnictví. Electronic Arts byla převedena do soukromého vlastnictví, Ubisoft oznámil vznik nové entity se zapojením Tencentu a společnosti jako Microsoft či Amazon přistoupily ke škrtům, aby omezily rizika spojená s nákladnými projekty.Problémy se však netýkají jen organizace firem, ale i samotné produkce. Projekty, které by v minulosti bez problémů prodaly několik milionů kopií, dnes často selhávají. Immortals of Aveum s rozpočtem přes 100 milionů dolarů nedokázala získat dostatečnou odezvu. Sony dokonce po dvou týdnech ukončila provoz svého titulu Concord, jehož vývoj stál kolem 200 milionů dolarů. Tato situace odhaluje zásadní paradox AAA produkce: náklady rostou, ale návratnost klesá. Model, který dominoval dvě dekády, tak naráží na své limity.Nová generace hráčů a posun směrem k sociálním platformámZměna není způsobena jen ekonomikou, ale také generační obměnou hráčské základny. Mladší hráči redefinují samotný význam hraní. Preferují rychlost, jednoduchost a sociální přesahy. Namísto komplexních her s desítkami hodin obsahu volí krátké, zábavné a sdílené zážitky. Tituly jako Steal A Brainrot nebo Grow A Garden, vzniklé na platformě Roblox, se stávají fenomény právě díky tomu, že podporují interakci, kreativitu a okamžité zapojení.Grafická kvalita už není hlavním měřítkem úspěchu. Význam získává umělou inteligencí podporovaná estetika, spontánnost a komunitní dynamika. Pro mladé hráče je klíčové, aby se ke hře dostali kdykoli a odkudkoli a aby je bavila i ve velmi krátkých intervalech. To je zásadní rozdíl oproti klasickým AAA projektům, které vyžadují dlouhé sezení, složité mechaniky a často i investici do drahého hardware.Tento posun potvrzuje i dlouholetý představitel velkých firem Shawn Layden. Ten upozorňuje, že náklady na vývoj AAA her narostly z původních 20 milionů dolarů na více než 300 milionů. Tvůrci sice nechtěli omezovat své ambice, nicméně ekonomická realita je začíná nutit k zásadním změnám.Herní průmysl tak vstupuje do nové éry, v níž tradiční modely ztrácejí pevnou půdu pod nohama. Prostor získávají experimenty, kreativní postupy a dynamické platformy, které reflektují potřeby současných hráčů. Nezávislí vývojáři se stávají hybnou silou inovací a určují, jak bude herní ekosystém vypadat v nadcházejících letech – a velcí hráči budou muset své strategie přizpůsobit, pokud chtějí zůstat relevantní.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...