Rok poté, co se začaly zavádět vakcíny, golfový boom stále roste. A žádný ze segmentů nezaznamenal během dvouletého období od března 2020 tak výrazný růst jako hráčky golfu.
Podle Národní golfové nadace USA (National Golf Foundation) vzrostl podíl žen na hřišti v roce 2021 na 25 %, zatímco před deseti lety to bylo 19 %. Ještě větší skok je mezi juniorskými golfisty, kde více než 35 %, tedy 1,1 milionu, tvoří dívky, zatímco v roce 2000 jich bylo 15 %. I tato skupina se stává rozmanitější: Více než čtvrtina z nich nejsou běloši – před 20 lety to bylo jen 6 %.
Tato čísla se ještě zvýší, když se započítají zábavní podniky, jako je TopGolf, kde se klade důraz spíše na zábavu než na skóre nebo mechaniku švihu. Ženy nyní tvoří 45 % všech golfistů mimo hřiště.
Golf je z dobrého důvodu známý jako chlapecká hra. Augusta National, kde se každoročně koná turnaj Masters, začala v roce 2012 přijímat pouze ženy. V roce 2014 si golfový klub Royal & Ancient Golf Club of St Andrews poprvé ve své 260leté historii odhlasoval přijetí žen za členky. Pine Valley, golfové hřiště číslo 1 v USA podle časopisu Golf Digest, souhlasilo s tím, že poprvé začne přijímat ženy mezi členy v květnu 2021.
Výsledkem je, že jiné ženské sporty, zejména fotbal, se těší vysoké účasti, zatímco golf zaostává. Téměř 100 let zůstával podíl juniorek ve hře stejný – „asi 17 % všech juniorek hrajících golf tvořily dívky,“ říká Nancy Hendersonová, prezidentka nadace LPGA a hlavní pedagogická pracovnice pro členství v LPGA Teaching and Club Professional. „V roce 2010 se golfu věnovalo asi 5 000 dívek.“
Zdroj: unsplash.com
Díky své práci v programu Lpga*Usga Girls Golf zjistila, že koedukovaný přístup k výuce nefunguje, a místo toho se zaměřila na navazování kontaktů a kamarádství. „Zjistili jsme, že důvod, proč se chlapci zajímají o golf, je ve většině případů jiný než důvod, proč se o golf zajímají dívky,“ říká. „Některá děvčata mají ráda soutěžení a existují pro ně herní příležitosti. Většina dívek hraje kvůli sociální interakci s ostatními dívkami.“
„Panuje názor, že ženy neutrácejí peníze na baru a hrají příliš pomalu,“ pokračuje. „Nic z toho není pravda.“
Společenský aspekt hry si osvojily i ženské organizace, jako jsou Fore the Ladies Inc, Latina Golfers Association a Women’s Golf Day. Každá z těchto organizací propaguje jednodenní program, který snižuje zmatek a obavy z golfu tím, že zahrnuje buď kliniku, nebo kolo na 9 jamek a po druhé polovině následuje společenský program. Azucena Maldonadová, zakladatelka Asociace latinskoamerických golfistek, říká, že skupina má v současné době jen v okrese Los Angeles 2 500 členů.
Jess McAlistrová z agentury Digital Golf Collective, která se zabývá marketingem a správou značek zaměřených na golf, se domnívá, že tento růst je souhrou mnoha faktorů, včetně dalších podniků, které „do tohoto sportu vkládají více peněz, aby vytvořily příležitosti“, a uznání žen jako cílové skupiny spotřebitelů v golfovém segmentu.
Zdroj: unsplash.com
Velkou roli však hrají sociální média. „Sociální média mají velký podíl na propojení elitních golfistek s širším publikem a obecně na poskytování informací o ženské hře,“ říká.
McAlisterová i Hendersonová říkají, že bývalý komisař LPGA Mike Whan si zaslouží uznání za práci, kterou vykonal pro zlepšení scény ženské profesionální hry. Whan, který loni převzal vedení golfové asociace Spojených států, se postaral o senzační zprávu, když USGA poprvé oznámila moderujícího partnera a sponzora pro svůj hlavní turnaj, U.S. Women’s Open.
Partnerství, které se bude koncem letošního léta jmenovat ProMedica U.S. Women’s Open, umožní USGA zvýšit peněžitou částku šampionátu z 5,5 milionu dolarů na 10 milionů dolarů. Toto číslo stále zaostává za 12,5 milionu dolarů pro mužskou verzi US Open – nemluvě o 11,5 milionu dolarů pro Masters nebo 20 milionech dolarů pro Players Championship, který se hraje tento týden – ale USGA tvrdí, že je odhodlána tento rozdíl v příštích letech zmenšit.
Whan připisuje velkou zásluhu na růstu juniorského dívčího golfu mezinárodnímu složení ženské profesionální hry. „Když se vrátíme o dvacet let zpátky, LPGA Tour byla v podstatě jen v USA a Evropě. A stejně tak i jejich sponzoři. Ale dnes, kdykoli je LPGA v televizi, sleduje ji 110 zemí.“
Zdroj: unsplash.com
I když někteří mohou naříkat, že ženský golf nemá ve svém sportu tak výraznou tvář, jako má tenis Serenu Williamsovou, Whan říká, že tato rozmanitost žen a zemí je silnou stránkou. „Když se ve světě zeptáte, kdo hraje na LPGA, je jedno, o jaké zemi mluvíte, mají na LPGA Tour superhvězdy. To je obrovská výhoda.“
Příliv zájmu již začal měnit situaci. „Nemusíme se bát, že by ve hře bylo méně bělochů nebo více žen,“ říká. „Budoucnost hry už se hraje.“
„Budoucnost hry již hraje.“
Rok poté, co se začaly zavádět vakcíny, golfový boom stále roste. A žádný ze segmentů nezaznamenal během dvouletého období od března 2020 tak výrazný růst jako hráčky golfu.
Podle Národní golfové nadace USA vzrostl podíl žen na hřišti v roce 2021 na 25 %, zatímco před deseti lety to bylo 19 %. Ještě větší skok je mezi juniorskými golfisty, kde více než 35 %, tedy 1,1 milionu, tvoří dívky, zatímco v roce 2000 jich bylo 15 %. I tato skupina se stává rozmanitější: Více než čtvrtina z nich nejsou běloši – před 20 lety to bylo jen 6 %.
Tato čísla se ještě zvýší, když se započítají zábavní podniky, jako je TopGolf, kde se klade důraz spíše na zábavu než na skóre nebo mechaniku švihu. Ženy nyní tvoří 45 % všech golfistů mimo hřiště.
Golf je z dobrého důvodu známý jako chlapecká hra. Augusta National, kde se každoročně koná turnaj Masters, začala v roce 2012 přijímat pouze ženy. V roce 2014 si golfový klub Royal & Ancient Golf Club of St Andrews poprvé ve své 260leté historii odhlasoval přijetí žen za členky. Pine Valley, golfové hřiště číslo 1 v USA podle časopisu Golf Digest, souhlasilo s tím, že poprvé začne přijímat ženy mezi členy v květnu 2021.
Výsledkem je, že jiné ženské sporty, zejména fotbal, se těší vysoké účasti, zatímco golf zaostává. Téměř 100 let zůstával podíl juniorek ve hře stejný – „asi 17 % všech juniorek hrajících golf tvořily dívky,“ říká Nancy Hendersonová, prezidentka nadace LPGA a hlavní pedagogická pracovnice pro členství v LPGA Teaching and Club Professional. „V roce 2010 se golfu věnovalo asi 5 000 dívek.“
Zdroj: unsplash.com
Díky své práci v programu Lpga*Usga Girls Golf zjistila, že koedukovaný přístup k výuce nefunguje, a místo toho se zaměřila na navazování kontaktů a kamarádství. „Zjistili jsme, že důvod, proč se chlapci zajímají o golf, je ve většině případů jiný než důvod, proč se o golf zajímají dívky,“ říká. „Některá děvčata mají ráda soutěžení a existují pro ně herní příležitosti. Většina dívek hraje kvůli sociální interakci s ostatními dívkami.“Chcete využít této příležitosti?
„Panuje názor, že ženy neutrácejí peníze na baru a hrají příliš pomalu,“ pokračuje. „Nic z toho není pravda.“
Společenský aspekt hry si osvojily i ženské organizace, jako jsou Fore the Ladies Inc, Latina Golfers Association a Women’s Golf Day. Každá z těchto organizací propaguje jednodenní program, který snižuje zmatek a obavy z golfu tím, že zahrnuje buď kliniku, nebo kolo na 9 jamek a po druhé polovině následuje společenský program. Azucena Maldonadová, zakladatelka Asociace latinskoamerických golfistek, říká, že skupina má v současné době jen v okrese Los Angeles 2 500 členů.
Jess McAlistrová z agentury Digital Golf Collective, která se zabývá marketingem a správou značek zaměřených na golf, se domnívá, že tento růst je souhrou mnoha faktorů, včetně dalších podniků, které „do tohoto sportu vkládají více peněz, aby vytvořily příležitosti“, a uznání žen jako cílové skupiny spotřebitelů v golfovém segmentu.
Zdroj: unsplash.com
Velkou roli však hrají sociální média. „Sociální média mají velký podíl na propojení elitních golfistek s širším publikem a obecně na poskytování informací o ženské hře,“ říká.
McAlisterová i Hendersonová říkají, že bývalý komisař LPGA Mike Whan si zaslouží uznání za práci, kterou vykonal pro zlepšení scény ženské profesionální hry. Whan, který loni převzal vedení golfové asociace Spojených států, se postaral o senzační zprávu, když USGA poprvé oznámila moderujícího partnera a sponzora pro svůj hlavní turnaj, U.S. Women’s Open.
Partnerství, které se bude koncem letošního léta jmenovat ProMedica U.S. Women’s Open, umožní USGA zvýšit peněžitou částku šampionátu z 5,5 milionu dolarů na 10 milionů dolarů. Toto číslo stále zaostává za 12,5 milionu dolarů pro mužskou verzi US Open – nemluvě o 11,5 milionu dolarů pro Masters nebo 20 milionech dolarů pro Players Championship, který se hraje tento týden – ale USGA tvrdí, že je odhodlána tento rozdíl v příštích letech zmenšit.
Whan připisuje velkou zásluhu na růstu juniorského dívčího golfu mezinárodnímu složení ženské profesionální hry. „Když se vrátíme o dvacet let zpátky, LPGA Tour byla v podstatě jen v USA a Evropě. A stejně tak i jejich sponzoři. Ale dnes, kdykoli je LPGA v televizi, sleduje ji 110 zemí.“
Zdroj: unsplash.com
I když někteří mohou naříkat, že ženský golf nemá ve svém sportu tak výraznou tvář, jako má tenis Serenu Williamsovou, Whan říká, že tato rozmanitost žen a zemí je silnou stránkou. „Když se ve světě zeptáte, kdo hraje na LPGA, je jedno, o jaké zemi mluvíte, mají na LPGA Tour superhvězdy. To je obrovská výhoda.“
Příliv zájmu již začal měnit situaci. „Nemusíme se bát, že by ve hře bylo méně bělochů nebo více žen,“ říká. „Budoucnost hry už se hraje.“