Počítače se na základě údajů o všem možném, od vyhledávání na internetu přes epidemie Covidu až po předpovědi počasí a výsledky fotbalových zápasů, učí, jak každodenní život ovlivňuje poptávku po letech. Ve své nejpokročilejší podobě umělá inteligence rozbíjí tajemné kódy a cenová pásma letenek, které po desetiletí omezovaly prodej letenek.
Na základě vyhodnocování dat mohou poskytovatelé technologií určit, kolik jsou cestující ochotni za letenky zaplatit, a průběžně měnit ceny míst. Podle izraelského startupu Fetcherr, který provozuje systém pro živé určování cen, může výpočet cen letenek pomocí umělé inteligence zvýšit příjmy letecké společnosti o 10 % nebo více.
„Jsme schopni v každém cenovém bodě určit, kolik lidí si koupí letenku,“ řekl Roy Cohen, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Fetcherr, mezi jejíž ředitele patří Alex Cruz, bývalý generální ředitel společnosti British Airways Plc. „Před systémem, jako jsme my, je velmi těžké se skrýt.“
Brazilský dopravce Azul SA minulý měsíc oznámil první veřejné testování technologie společnosti Fetcherr pro předvídání poptávky a stanovení cen. Společnost Azul neodpověděla na e-maily s žádostí o další informace o této zkoušce.

Podle Cohena jsou simulace poptávky společnosti Fetcherr tak přesné, že ceny letenek určené algoritmy pro lety, které se uskuteční za šest měsíců, se v době startu letadla téměř nezmění. „Téměř přesně,“ řekl. „Někdy až na cent.“
JAK MŮŽE AI POMOCI LETECKÝM SPOLEČNOSTEM VYDĚLÁVAT VÍCE PENĚZ:
Řekněme, že někdo chce příští čtvrtek letět z New Yorku do Bostonu na rockový koncert. Při online vyhledávání se objeví lety za 263, 303 a 424 dolarů. Zákazník se rozhodne, že 424 dolarů je příliš, a tak si vezme místo za 263 dolarů. Tato konkrétní kapela vystupuje jen zřídka, takže dotyčný byl ochoten zaplatit o něco více. Letecká společnost to neví. Algoritmy lačné po datech však mohly přijít na to, že poptávka po službách směřujících do Bostonu příští čtvrtek je dostatečně vysoká na to, aby si účtovala 293 dolarů a přesto zaplnila letadlo. V takovém případě mohla letecká společnost nabízející místa za tyto předem stanovené ceny inkasovat 30 dolarů navíc.
Letectví potřebuje veškerou pomoc, kterou může dostat. Cestování se v roce 2020 vypařilo, protože vlády po celém světě uzavřely hranice a zavedly omezení Covid-19. Oživení po pandemii by podle Mezinárodního sdružení letecké dopravy mělo v letošním roce zvýšit celosvětové příjmy leteckých společností na 782 miliard dolarů, což stále nedosahuje 838 miliard dolarů v roce 2019. Obvyklý roční růst příjmů se od finanční krize před více než deseti lety pohybuje v jednociferných číslech.
Ačkoli letecké společnosti již léta používají k řízení cen letenek software, to, co cestující nakonec zaplatí, se do jisté míry řídí dostupností míst v různých cenových kategoriích. Umělá inteligence se snaží mnohem více přizpůsobit ceny letenek ochotě cestujících platit, což je po dvou letech výluk stále obtížnější.

„Tradiční techniky jsou ve skutečnosti téměř tupým nástrojem, jak dodat na trh určité produkty v určitých cenových relacích,“ řekla v rozhovoru Amanda Campbellová, marketingová ředitelka pro řešení u globálního poskytovatele cestovních technologií Accelya.
Vliv umělé inteligence na letectví je teprve v plenkách, ale informační toky jsou již příliš velké na to, aby je bylo možné rozumně uchopit. Cohen počítá, že jen společnost Fetcherr zpracovává každou sekundu několik petabajtů dat z celého světa, když vyhodnocuje poptávku po cestování. Odhaduje se, že jeden petabajt odpovídá 500 miliardám stran standardního tištěného textu. „Čím jsme větší, tím jsme lepší,“ řekl.
Zásoba dat je nekonečná, uvedl Conor O’Sullivan, produktový ředitel společnosti Datalex Plc, která je poskytovatelem cen v reálném čase. Společnost se sídlem v Dublinu loni oznámila zkušební provoz s Aer Lingus, irskou leteckou společností vlastněnou IAG SA. Aer Lingus neodpověděla na e-mail s žádostí o podrobnosti o testech.
Podle O’Sullivana se Datalex při odhadu současné a budoucí poptávky po letech stále opírá především o historické informace, jako jsou rezervace a letové řády leteckých společností. Počítače však stále více zohledňují jednorázové události, jako jsou koncerty a sportovní turnaje, a také rezervace hotelů a fronty na letištích. Trh mohou ovlivnit i změny vlád a politiky, nebo dokonce odvolání ministra. Úkolem algoritmu je určit relativní důležitost každého bajtu.
„Všechny tyto věci mají vliv,“ řekl O’Sullivan. „Pak se dostáváte k nejrůznějším druhům psychologie chování. Pokud venku prší, je pravděpodobnější, že si rezervujete letenku do slunečné destinace, než když je slunečno.“

Zatímco obří maloobchodní prodejci s umělou inteligencí, jako je Amazon.com Inc., jasně ukazují výhody strojového učení, letectví díky své vrozené averzi k riziku pravděpodobně přijímá tuto technologii mnohem pomaleji. Změny v tomto odvětví probíhají ledovým tempem, brzdí je zastaralé síťové systémy a stárnoucí partnerství v oblasti distribuce letenek.
„Než se do něčeho takového pustí naplno, je třeba vybudovat velkou důvěru,“ řekl O’Sullivan. „Vidí v tom opravdu vysokou potenciální hodnotu, ale také vysoké riziko.“
Příjmy na některých trasách mohou díky cenám letenek řízeným umělou inteligencí stoupnout až o 8 %, ačkoli na celé síti letecké společnosti se přínos pravděpodobně blíží 2-3 %, řekl.
„Pokud venku prší, je pravděpodobnější, že si rezervujete letenku do slunečné destinace.“
Věrní cestující mohou poskytnout užitečné údaje – i když nejsou personalizované – když se přihlašují na webové stránky leteckých společností, aby naplánovali cestu. Prohlížení, které neskončí rezervací, je někdy stejně užitečné jako to, které skončí.
„Kolik vyhledávání bylo opuštěno? Musíte zjistit proč,“ řekl Tim Reiz, produktový a technologický ředitel společnosti Accelya. „Jde o to najít optimální cenu, při které může letecká společnost naplnit letadlo do plné kapacity.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























