Na největším světovém mobilním veletrhu Mobile World Congress, který se konal minulý týden ve španělské Barceloně, měli čínští výrobci chytrých telefonů jedny z nejvýznamnějších stánků a expozic, a to hned po uvedení nových produktů.
Minulý měsíc společnost Oppo, čtvrtý největší výrobce chytrých telefonů na světě, představila svůj skládací chytrý telefon s názvem Find N2 Flip, jehož cena přesáhla 1 000 USD. Jeho větší rival Xiaomi jej následoval uvedením svých modelů Xiaomi 13 a Xiaomi 13 Pro s cenou 1 000 dolarů navíc. Oppo Electronics Corporation, krátce Oppo, je čínský výrobce konzumní elektroniky založený v roce 2001 se sídlem ve městě Dongguan v jihočínské provincii Kuang-Tung.
Společnost Honor, která se oddělila od čínského telekomunikačního gigantu Huawei, pak uvedla na trh svůj skládací smartphone za 1 690 dolarů s názvem Magic Vs.
Tyto drahé smartphony představují změnu strategie čínských společností, které se v průběhu let dostaly na výsluní díky nabídce levnějších zařízení se specifikacemi podobnými vlajkovým lodím.

„Množství společností, jako jsou Oppo, Xiaomi, OnePlus, Vivo, RealMe a další, chce napnout své svaly, protože se snaží zajistit si místo na trhu vedle společností Apple a Samsung, které stále více dominují prodejům po celém světě,“ uvedl pro CNBC prostřednictvím e-mailu Ben Wood, vedoucí výzkumu ve společnosti CCS Insight.
Čínští giganti přecházejí na prémiové produkty
Tato změna taktiky čínských firem přichází poté, co dodávky na trhu chytrých telefonů v loňském roce dosáhly nejnižší úrovně od roku 2013. Podíl high-endových smartphonů, tedy těch s cenou nad 800 dolarů, však vzrostl z 11 % v roce 2020 na 18 % v roce 2022. Apple a Samsung mají dohromady téměř celý tento trh.
Přesto je tato příležitost lukrativní, protože čínští prodejci se snaží zvýšit marže.
Podle Wooda nepochybně existuje „tlak na prémiový trh, který si žádá vyšší průměrné prodejní ceny a marže“.
Tlak na high-end se také shoduje s opětovným otevřením Číny poté, co země v prosinci náhle zrušila přísná pravidla pro prevenci Covidu. To usnadnilo manažerům, kteří od začátku roku 2020 většinou zůstávali uvězněni v Číně, cestovat do zahraničí.
A také se to shoduje s obnoveným impulsem čínských firem k rozšíření jejich globálního působení. V roce 2022 klesl v Evropě tržní podíl čínských výrobců chytrých telefonů Realme, Oppo a Xiaomi, zatímco Apple a Samsung zůstaly relativně stabilní. Čínské společnosti doufají, že se to nyní, po opětovném otevření domácí ekonomiky, změní.

„Ulehčení výluky je „restartem“ pro společnosti, které vyrábějí a vyvážejí pro globální zákazníky, aby se mohly osobně setkat a rozšířit vztahy a obchodní příležitosti,“ uvedl Neil Shah, partner společnosti Counterpoint Research, pro CNBC prostřednictvím e-mailu.
„V příštích 12 měsících tak budeme i nadále svědky prudkého nárůstu čínských obchodů i turistů, kteří se hrnou mimo Čínu, což podpoří jejich globální strategii.“
Výzvy do budoucna
Čínským výrobcům chytrých telefonů se zatím nepodařilo proniknout do prémiového segmentu trhu. Výjimkou byla společnost Huawei, které se podařilo najít úspěch v high-endu a nakonec se v roce 2020 stala celosvětovou jedničkou v oblasti chytrých telefonů, než americké sankce rozdrtily její podnikání s telefony.
Podle analytiků čelí Xiaomi, Oppo, Honor a další čínští vyzyvatelé v prémiovém segmentu řadě výzev.
Prvním z nich je rozpoznatelnost značky, tvrdí Wood z CCS Insight, podle něhož čínské firmy utrácejí „závratné částky“ za reklamní kampaně, aby zvýšily povědomí o značce.

Největším problémem je však podle Shaha udržitelná ziskovost.
Uvedl, že společnosti Apple a Samsung ovládají většinu prémiových trhů, jako jsou USA a Evropa. Zatímco čínské značky také nedokázaly vybudovat ziskové podnikání v oblasti softwaru a služeb, jako se to podařilo společnosti Apple, které přináší větší marže.
„Ziskovost je největší výzvou, protože jejich rozsah se snižuje, protože segmenty, na které se zaměřovaly
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























