Ztráty fintech společnosti Klarna se po agresivní expanzi v USA ztrojnásobily
Společnost Klarna ve středu oznámila dramatický nárůst ztrát v prvním pololetí a přidala se tak k záplavě negativních zpráv o průkopníkovi v oblasti "kup teď, zaplať později".
Švédská platební společnost dosáhla v období od ledna do konce června 2022 příjmů ve výši 9,1 miliardy švédských korun (950 milionů USD). To bylo o 24 % více než před rokem.
Společnost si však také připsala vysoké ztráty. Ztráta společnosti Klarna před zdaněním se meziročně vyšplhala více než trojnásobně na téměř 6,2 miliardy korun. V první polovině roku 2021 Klarna prodělala přibližně 1,8 miliardy švédských korun.
Společnost, která uživatelům umožňuje rozložit náklady na nákupy do bezúročných splátek, zaznamenala skokový nárůst provozních nákladů a nesplácených úvěrů. Provozní náklady před započtením úvěrových ztrát dosáhly 10,8 miliardy švédských korun, což je meziroční nárůst z 6,3 miliardy korun, a to v důsledku administrativních nákladů souvisejících s rychlou mezinárodní expanzí v zemích, jako jsou USA. Úvěrové ztráty mezitím vzrostly o více než 50 % na 2,9 miliardy švédských korun.
Zdroj: Getty Images
Klarna byla dříve po většinu své existence zisková – tedy až do roku 2019, kdy se firma poprvé ponořila do červených čísel po zvýšení investic zaměřených na globální růst podnikání.
Balancující ztráty společnosti zdůrazňují cenu její rychlé expanze po nástupu pandemie Covid-19. Od začátku roku 2020 vstoupila Klarna na 11 nových trhů a podnikla řadu nákladných her, aby rozšířila své postavení v USA a Británii.
Ve Spojených státech společnost Klarna vynaložila velké prostředky na marketing a získávání uživatelů ve snaze odpoutat se od společnosti Affirm, svého hlavního konkurenta ve Státech. Ve Velké Británii mezitím firma v dubnu získala PriceRunner, web pro srovnávání cen. Před zavedením nových regulací se také pustila do okouzlující ofenzívy vůči britským politikům a regulačním orgánům.
V nedávné době byla Klarna nucena omezit své aktivity. V květnu společnost v rámci rychlého propouštění snížila počet svých zaměstnanců o 10 %. Společnost následně získala finanční prostředky při ocenění 6,7 miliardy dolarů – což je 85% pokles oproti předchozímu ocenění – v investiční transakci za 800 milionů dolarů, která definovala kapitulaci ze strany rychle rostoucích technologických firem, protože investoři se začali obávat možné recese.
Prudký diskont odrážel chmurnou náladu mezi investory do fintech na veřejných i soukromých trzích, přičemž veřejně kótovaná fintech společnost Affirm ztratila od začátku roku 2022 přibližně tři čtvrtiny své tržní hodnoty.
Zdroj: Bloomberg
„Museli jsme učinit několik těžkých rozhodnutí a zajistit, abychom měli správné lidi na správném místě, zaměřené na obchodní profesionály, kteří nás urychlí zpět k ziskovosti a zároveň podpoří spotřebitele a obchodníky v obtížnějším ekonomickém období,“ řekl Sebastian Siemiatkowski, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Klarna.
„Potřebovali jsme přijmout okamžitá a preventivní opatření, která byla podle mého názoru v té době špatně pochopena, ale nyní jsme bohužel svědky toho, že mnoho dalších společností následuje náš příklad.“
Společnost Klarna uvedla, že plánuje zpřísnit svůj přístup k poskytování úvěrů, zejména u nových zákazníků, aby zohlednila zhoršující se situaci v oblasti životních nákladů. Siemiatkowski však řekl: „V této zprávě ještě neuvidíte dopad této skutečnosti na naše finanční výsledky.“
„Máme velmi agilní rozvahu, zejména ve srovnání s tradičními bankami díky krátkodobé povaze našich produktů, ale i u Klarny chvíli trvá, než se dopady rozhodnutí projeví.“
Fintech společnosti snižují výdaje a odkládají plány na vstup na burzu v souvislosti se zhoršující se makroekonomickou situací. Mezitím služby orientované na spotřebitele ztrácejí mezi investory na atraktivitě, zatímco takzvané „business-to-business“ fintechy přitahují pozornost.
Společnost Klarna uvádí, že ji nyní využívá více než 150 milionů lidí, zatímco ve své síti čítá 450 000 obchodníků. Klarna generuje příjmy především od obchodníků, nikoliv od uživatelů, a bere si malý podíl z každé transakce zpracované prostřednictvím své platformy.
Zdroj: Unsplash
„Nakonec dokázali, že tam může být ziskový byznys, ale zdvojnásobili svůj růst na americkém trhu, který je drahý,“ řekl CNBC Simon Taylor, vedoucí strategie fintech startupu Sardine.ai.
„Podíl na tamním trhu bude mít význam pro dlouhodobé příjmy. Ale chce to čas a kohoutky financování už nejsou, co bývaly.“
Společnost však čelí tvrdé konkurenci, neboť titáni v technologické i finanční sféře se snaží využít růstu v odvětví buy now, pay later. Společnost Apple se chystá letos na podzim uvést na trh vlastní produkt BNPL, Apple Pay Later, který uživatelům umožní rozdělit náklady na nákupy do čtyř stejných měsíčních plateb.
Mezitím se objevují návrhy, aby se trh BNPL dostal pod regulační dohled. Ve Velké Británii vláda oznámila plány na prosazení přísnějších kontrol dostupnosti a potírání klamavých reklam. Ve Spojených státech zahájil Úřad pro finanční ochranu spotřebitelů (Consumer Financial Protection Bureau) kontrolu trhu společností BNPL.
Švédská platební společnost dosáhla v období od ledna do konce června 2022 příjmů ve výši 9,1 miliardy švédských korun . To bylo o 24 % více než před rokem.Společnost si však také připsala vysoké ztráty. Ztráta společnosti Klarna před zdaněním se meziročně vyšplhala více než trojnásobně na téměř 6,2 miliardy korun. V první polovině roku 2021 Klarna prodělala přibližně 1,8 miliardy švédských korun.Společnost, která uživatelům umožňuje rozložit náklady na nákupy do bezúročných splátek, zaznamenala skokový nárůst provozních nákladů a nesplácených úvěrů. Provozní náklady před započtením úvěrových ztrát dosáhly 10,8 miliardy švédských korun, což je meziroční nárůst z 6,3 miliardy korun, a to v důsledku administrativních nákladů souvisejících s rychlou mezinárodní expanzí v zemích, jako jsou USA. Úvěrové ztráty mezitím vzrostly o více než 50 % na 2,9 miliardy švédských korun.Zdroj: Getty ImagesKlarna byla dříve po většinu své existence zisková – tedy až do roku 2019, kdy se firma poprvé ponořila do červených čísel po zvýšení investic zaměřených na globální růst podnikání.Balancující ztráty společnosti zdůrazňují cenu její rychlé expanze po nástupu pandemie Covid-19. Od začátku roku 2020 vstoupila Klarna na 11 nových trhů a podnikla řadu nákladných her, aby rozšířila své postavení v USA a Británii.Ve Spojených státech společnost Klarna vynaložila velké prostředky na marketing a získávání uživatelů ve snaze odpoutat se od společnosti Affirm, svého hlavního konkurenta ve Státech. Ve Velké Británii mezitím firma v dubnu získala PriceRunner, web pro srovnávání cen. Před zavedením nových regulací se také pustila do okouzlující ofenzívy vůči britským politikům a regulačním orgánům.Chcete využít této příležitosti?V nedávné době byla Klarna nucena omezit své aktivity. V květnu společnost v rámci rychlého propouštění snížila počet svých zaměstnanců o 10 %. Společnost následně získala finanční prostředky při ocenění 6,7 miliardy dolarů – což je 85% pokles oproti předchozímu ocenění – v investiční transakci za 800 milionů dolarů, která definovala kapitulaci ze strany rychle rostoucích technologických firem, protože investoři se začali obávat možné recese.Prudký diskont odrážel chmurnou náladu mezi investory do fintech na veřejných i soukromých trzích, přičemž veřejně kótovaná fintech společnost Affirm ztratila od začátku roku 2022 přibližně tři čtvrtiny své tržní hodnoty.Zdroj: Bloomberg„Museli jsme učinit několik těžkých rozhodnutí a zajistit, abychom měli správné lidi na správném místě, zaměřené na obchodní profesionály, kteří nás urychlí zpět k ziskovosti a zároveň podpoří spotřebitele a obchodníky v obtížnějším ekonomickém období,“ řekl Sebastian Siemiatkowski, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Klarna.„Potřebovali jsme přijmout okamžitá a preventivní opatření, která byla podle mého názoru v té době špatně pochopena, ale nyní jsme bohužel svědky toho, že mnoho dalších společností následuje náš příklad.“Společnost Klarna uvedla, že plánuje zpřísnit svůj přístup k poskytování úvěrů, zejména u nových zákazníků, aby zohlednila zhoršující se situaci v oblasti životních nákladů. Siemiatkowski však řekl: „V této zprávě ještě neuvidíte dopad této skutečnosti na naše finanční výsledky.“„Máme velmi agilní rozvahu, zejména ve srovnání s tradičními bankami díky krátkodobé povaze našich produktů, ale i u Klarny chvíli trvá, než se dopady rozhodnutí projeví.“Fintech společnosti snižují výdaje a odkládají plány na vstup na burzu v souvislosti se zhoršující se makroekonomickou situací. Mezitím služby orientované na spotřebitele ztrácejí mezi investory na atraktivitě, zatímco takzvané „business-to-business“ fintechy přitahují pozornost.Společnost Klarna uvádí, že ji nyní využívá více než 150 milionů lidí, zatímco ve své síti čítá 450 000 obchodníků. Klarna generuje příjmy především od obchodníků, nikoliv od uživatelů, a bere si malý podíl z každé transakce zpracované prostřednictvím své platformy.Zdroj: Unsplash„Nakonec dokázali, že tam může být ziskový byznys, ale zdvojnásobili svůj růst na americkém trhu, který je drahý,“ řekl CNBC Simon Taylor, vedoucí strategie fintech startupu Sardine.ai.„Podíl na tamním trhu bude mít význam pro dlouhodobé příjmy. Ale chce to čas a kohoutky financování už nejsou, co bývaly.“Společnost však čelí tvrdé konkurenci, neboť titáni v technologické i finanční sféře se snaží využít růstu v odvětví buy now, pay later. Společnost Apple se chystá letos na podzim uvést na trh vlastní produkt BNPL, Apple Pay Later, který uživatelům umožní rozdělit náklady na nákupy do čtyř stejných měsíčních plateb.Mezitím se objevují návrhy, aby se trh BNPL dostal pod regulační dohled. Ve Velké Británii vláda oznámila plány na prosazení přísnějších kontrol dostupnosti a potírání klamavých reklam. Ve Spojených státech zahájil Úřad pro finanční ochranu spotřebitelů kontrolu trhu společností BNPL.