Co je primární veřejná nabídka akcií (IPO)?
IPO je zkratka pro prvotní veřejnou nabídku akcií. Jak název napovídá, IPO je debut soukromé společnosti jako veřejně obchodovatelného cenného papíru na burze. Emitující firma získává kapitál prostřednictvím tzv. primárního trhu a po dokončení IPO mohou veřejní investoři obchodovat s akciemi na tzv. sekundárním trhu.
Veřejná nabídka akcií umožňuje emitující firmě získat více kapitálu, než by získala jako soukromá společnost. Z pohledu investora vytváří IPO příležitost koupit akcie společnosti, která má potenciál vyrůst ve větší a ziskovější podnik.
Jak IPO funguje?
Proces uvedení IPO na volný trh je mnohem složitější, než se může běžnému investorovi zdát. Od výběru investiční banky až po přípravu regulačních dokumentů musí podniky podniknout řadu kroků, než nabídnou nové akcie své společnosti veřejnosti.
Ne každé IPO vypadá stejně, ale mnoho IPO pochází od relativně nových společností, které rychle dosáhly úspěchu. Medián ocenění IPO se v poslední době pohybuje v rozmezí 100-200 milionů dolarů. Větší IPO, jako je například „jednorožec“ s hodnotou 1 miliardy dolarů, se obvykle těší největší pozornosti tisku a investorů.

Zde je pět základních kroků v procesu IPO a na co se mohou investoři na této cestě zaměřit:
Výběr upisovatele IPO: Aby bylo možné IPO uvést na trh, musí emitující firma najmout investiční banku, která bude působit jako upisovatel. Během procesu upisování pomůže investiční banka emitující firmě s přípravou IPO a může požádat o pomoc další banky, aby vytvořily takzvaný syndikát upisovatelů. Upisovatel nebo syndikát často souhlasí s pevným závazkem, což znamená, že nakoupí všechny akcie, které mají být vydány, a dále je prodá při IPO.
Péče a podání: V této časově náročné fázi procesu IPO emitent podává Komisi pro cenné papíry (SEC) dokumenty a s pomocí upisovatele vyplňuje řadu regulačních formulářů. Klíčovým dokumentem vytvořeným v tomto kroku je Red Herring, což je předběžný prospekt, který obsahuje klíčové finanční informace pro potenciální investory.
Marketing: S předběžným prospektem v ruce upisovatel uvede emitující společnost na trh v rámci takzvané „road show“, jejímž cílem je vzbudit zájem o IPO. Jedná se o první fázi, kdy se investor může dozvědět o připravovaném IPO a získat informace z prospektu.
Stanovení ceny: Po schválení IPO Komisí pro cenné papíry a burzy může upisovatel a emitující společnost rozhodnout o „datu účinnosti“, tedy o tom, kdy se s akciemi bude poprvé obchodovat, a také o ceně a počtu akcií, které budou nabídnuty veřejnosti. IPO může být záměrně podhodnoceno, což může snížit riziko pro upisovatele a zároveň zvýšit poptávku po akciích, protože investoři očekávají růst ceny. V této fázi mohou investoři začít používat klíčové ukazatele fundamentální analýzy, jako je poměr cena/zisk (P/E), aby zjistili, zda je cena IPO hodnotná, či nikoli.

Vstup na burzu: Jakmile je vše připraveno, je čas na vstup IPO na burzu! Po krátkou dobu, která se nazývá stabilizace, upisovatel zajistí stabilitu ceny tím, že v případě potřeby nakoupí další akcie.
Proč mají společnosti IPO?
Jedním z hlavních důvodů, proč společnosti provádějí IPO, je získání většího kapitálu, který má pro veřejně obchodovanou společnost mnohem větší potenciál než pro soukromý subjekt. Kótování akcií na burze také zvyšuje prestiž společnosti na veřejnosti.
I když IPO a vstup na burzu přináší některé výhody, je třeba zvážit i některé nevýhody.
Mezi výhody vstupu na burzu při IPO patří:
- Větší schopnost získat kapitál.
- Získání publicity a zviditelnění společnosti kótované na burze.
- Zvýšení podílu na trhu v důsledku růstu a povědomí veřejnosti.
- Původní zakladatelé a první investoři mohou realizovat zisky a možnost ukončit svůj finanční závazek.
Mezi nevýhody vstupu na burzu prostřednictvím IPO patří:
- Vysoké náklady na poplatky upisovatelům, auditorům a právní poplatky.
- Tlak trhu způsobený přechodem od dlouhodobého pohledu na růst podniku ke krátkodobým cílům uspokojit akcionáře.
- Povinné zveřejňování informací a podávání výročních zpráv, například formuláře 10-k, Komisi pro cenné papíry a burzy.
- Potenciál soukromých vlastníků vzdát se části kontroly nad podnikem tím, že se o rozhodování podělí s představenstvem a veřejnými akcionáři.

Dva různé typy IPO
Dva hlavní typy IPO, které může společnost nabídnout veřejnosti, jsou nabídka s pevnou cenou a nabídka se zaknihovanou cenou. I když jsou procesy obou nabídek poměrně jednoduché, je důležité, aby investoři pochopili základní rozdíly tím, že se seznámí se základy každé z nich.
Nabídka s pevnou cenou: Po formálním vyhodnocení finančních údajů emitující společnosti je stanovena pevná cena počátečních akcií. Investoři tuto pevnou cenu znají před datem účinnosti IPO.
Book Building Offering (Nabídka na základě knihy): Při tomto typu nabídky není cena akcií v rámci IPO stanovena emitující společností. Místo toho prodejce nabídky stanoví cenové pásmo, které se pohybuje v rozmezí 20 % mezi nejnižší přijatelnou cenou neboli „dolní hranicí“ a horní hranicí rozmezí, což je „horní cena“. Konečná cena IPO závisí na nabídkách investorů.

Co je IPO SPAC?
SPAC je zkratka, která znamená Special Purpose Acquisition Company (společnost pro speciální účel). Ačkoli SPAC existují již desítky let, v posledních letech se staly populárnějšími. Když SPAC provede IPO, získává peníze za účelem případné akvizice jiné společnosti.
Společnosti SPAC, známé také jako „společnosti s prázdným šekem“, nemají žádný jiný počáteční majetek než peníze získané v rámci IPO a investoři nevědí, jakou společnost nakonec společnost SPAC získá. Jakmile dojde k akvizici, mohou investoři vyměnit své akcie SPAC za akcie nově nabyté společnosti nebo odkoupit své akcie SPAC za původní jistinu plus úroky.
Kdo může investovat do IPO?
Nákup akcií v IPO není jako jakýkoli jiný nákup akcií a ne každý makléř nabízí přístup k IPO. Někteří diskontní makléři, jako například Charles Schwab, TD Ameritrade, Fidelity a E*Trade, mohou poskytovat přístup k IPO. V některých případech mohou investoři nakupovat akcie přímo od upisovatele IPO.
Pokud máte možnost koupit akcie IPO prostřednictvím svého makléře, může vyžadovat takzvanou podmíněnou nabídku ke koupi (Conditional Offer to Buy, COB) týden před očekávaným datem stanovení ceny. COB může být buď částka v dolarech, nebo určitý počet akcií a investor může svůj COB stáhnout kdykoli před datem účinnosti IPO.
Je důležité si uvědomit, že drobní investoři obvykle nemají možnost koupit akcie IPO v okamžiku zahájení obchodování. Než se běžní investoři dostanou k nákupu akcií, je pravděpodobné, že cena již výrazně vzrostla oproti zahajovací ceně.

Jak zjistit, jaké IPO se chystají?
Investoři mohou IPO vyhledávat a objevovat na několika internetových zpravodajských zdrojích. Samozřejmě v naší sekci IPO RADAR ti přinášíme nejbližší a nežhavější IPO, které byste neměli minout.
Jsou IPO dobrou investicí?
Ano, existují úspěšné příběhy o investování do IPO, ale existuje i spousta neúspěchů. Skutečnost, že se společnost chystá vstoupit na burzu, není známkou toho, že se jedná o dobrou investici. Tržní riziko spojené s investováním do IPO může převýšit potenciální výnos, zejména v krátkodobém horizontu.

Jako příklad krátkodobého rizika investice do IPO uveďme Facebook (NASDAQ:FB), jedno z nejpřehnanějších IPO v historii. IPO společnosti Facebook bylo zahájeno 18. května 2012 za cenu 38 USD. Akcie prudce klesly a nakonec 4. září 2012 dosáhly dna na ceně 17,73 USD. To představuje 53% pokles ceny během čtyř měsíců.
Krátkodobé propady se však mohou změnit v dlouhodobé výhry.
Investování do IPO může být dobrý nápad, ale tržní riziko může být v krátkodobém horizontu výraznější, zejména pro drobné obchodníky. Alternativou k nákupu akcií IPO v den otevření je přečkat počáteční volatilitu v prvních dnech a týdnech IPO a později sledovat strategičtější vstupní bod.