Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Proč „vyčkávaní na příležitost“ není vždy cestou k úspěchu

Důvěryhodnost je dnes stále cennějším atributem.

David Škvára Autor: David Škvára
16 února, 2024
6 min. čtení
Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Nikoho asi nepřekvapí, že podle průzkumu Edelman Trust Barometer 2023 došlo k nárůstu polarizace, přičemž USA se dostaly do první čtvrtiny zemí považovaných za „silně polarizované“. Podnikání se však tomuto trendu vymyká. Výzkum společnosti Edelman zjistil, že podnikatelská sféra je nyní nejen nejdůvěryhodnější institucí, ale také jedinou, které se celosvětově důvěřuje. Kromě toho výzkum zjistil, že respondenti v drtivé většině očekávají, že generální ředitelé využijí své zdroje k tomu, aby „hnali k odpovědnosti síly, které rozdělují společnost“, uvádí se v tiskové zprávě zprávy.

Aby však byly informace vnímány jako důvěryhodné, je třeba věřit i tomu, kdo je poskytuje. „Pokud nevěříte poslovi, nebudete věřit ani zprávě,“ říká Barry Z. Posner, profesor leadershipu na Santa Clara University. Nazývá to „prvním zákonem leadershipu“. Posner a jeho kolega James M. Kouzes, pracovník Doerrova institutu pro nové lídry na Riceově univerzitě, jsou spoluautory knihy Credibility: How Leaders Gain and Lose It, Why People Demand It. „[Dnes] to platí ještě víc, dalo by se říct, protože věříme poslovi, uvěříme i zprávě – i když není pravdivá,“ dodává. Proto je budování důvěryhodnosti imperativem prodchnutým odpovědností.

Co dělá někoho důvěryhodným? Kdo jsou ti lidé, kteří jako by si získali naši důvěru, někdy ještě předtím, než řeknou jediné slovo? Ukazuje se, že mají několik společných rysů:

JSOU KOMPETENTNÍ

Klíčovou složkou důvěryhodnosti jsou kompetence, říká Douglas Fisher, profesor a vedoucí katedry pedagogického vedení na Státní univerzitě v San Diegu a spoluautor knihy Leader Credibility: The Essential Traits of Those Who Engage, Inspire, and Transform. Ačkoli se to může zdát samozřejmé – měli byste vědět, co děláte nebo o čem mluvíte, abyste byli důvěryhodní – méně už je důležité, jak lidé kolem vás určují, zda jste kompetentní.

Zdroj: Getty Images

„Je opravdu zajímavé, že na pracovišti lidé, kteří jsou vám podřízeni, posuzují vaši kompetentnost na základě vašich komunikačních dovedností více než vaši šéfové, kteří posuzují vaši kompetentnost na základě vašich výkonnostních dovedností,“ říká. Takže vaše kompetence – a v důsledku toho i vaše důvěryhodnost – mohou být hodnoceny odlišně na základě vašeho vztahu.

DRŽÍ SLOVO

Důvěryhodní lídři komunikují dobře a často, ale to, co říkají a jak to říkají, má ještě jeden prvek. Posner ho nazývá „DWYSYWD“ – jinými slovy, dělejte to, co říkáte, že budete dělat. Důvěryhodní lidé neslibují nic, co nemohou nebo nehodlají dodržet. Pečlivě používají slova a pak se ujišťují, že dělají to, co formulovali. „Říkáme tomu „objevení sebe sama“ – poznání toho, co je pro vás důležité, abyste to mohli formulovat. A jakmile to zformulujete, naslouchejte sami sobě, abyste se ujistili, že neříkáte jednu věc a děláte druhou,“ říká Posner.

Advertisement
Chcete využít této příležitosti?

CENÍ SI ODPOVĚDNOSTI

Další důležitou složkou důvěryhodnosti je odpovědnost. „Nejde jen o to, abyste nesli odpovědnost sami za sebe, ale abyste byli důvěryhodní, musíte nést odpovědnost i za ostatní lidi,“ říká Posner. To znamená všímat si, když dělají věci špatně, ale také si všímat, když dělají věci správně. Pokud někdo podává vynikající výkony, je třeba ho na to také upozornit, protože to týmu vysílá zprávu, že odpovědnost není vždy negativní.

NAVAZUJÍ KONTAKT S OSTATNÍMI

Důvěryhodní lídři vědí, kdo jsou a jak komunikovat se svým publikem, říká koučka Carol Kauffmanová, spoluautorka knihy Real-Time Leadership: Find Your Winning Moves When the Stakes Are High. Dodává, že jdou také „nad rámec zlatého pravidla“.

„Zlaté pravidlo zní ‚chovej se k ostatním tak, jak chceš, aby se chovali k tobě‘. Ale abyste byli skutečně důvěryhodní, chcete se k ostatním chovat tak, jak byste chtěli, aby se chovali oni k vám,“ říká. Pokud jste tedy extrovertní vedoucí, přizpůsobte se potřebám introvertů ve svém týmu. Pokud jednáte s lidmi, kteří mají obavy, reagujete uklidňujícím způsobem. Být vztahovačný podporuje pocit propojení, který napomáhá důvěryhodnosti, dodává Fisher.

Zdroj: Getty Images

ZÁLEŽÍ NA NICH

Důvěryhodnost se zvyšuje také tehdy, když někomu na problému nebo situaci skutečně záleží. Jako příklad Posner uvádí ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského: „Důvěryhodnost u národa si vybudoval tím, že neodcházel.“

Ukázat, že jste investovali tím, že vám leží na srdci nejlepší zájmy druhého člověka, může také zvýšit důvěryhodnost, říká Fisher. „Lidé kolem nás nás neustále sledují a je v lidské povaze například hledat další důkazy, že daná osoba není důvěryhodná,“ říká. „Takže říkáme: ‚Aha, mám tuhle zkušenost s člověkem, který nemá na srdci mé nejlepší zájmy nebo není spolehlivý‘, což vytváří trhliny v naší důvěryhodnosti.“

JSOU OTEVŘENÍ NOVÝM NÁPADŮM

Důvěryhodnost vyžaduje mít schopnost naslouchat a zpochybňovat své vlastní předpoklady, říká Kauffmanová. „(Důvěryhodní lidé) jsou ochotni říct: ‚Hele, možná nemám pravdu. Jaký je tvůj pohled na věc?“ To, že tak činí bez defenzivy, jim pomáhá zůstat otevřenými novým informacím a myšlenkám, které ovlivňují jejich názory a přesvědčení.

VĚDÍ, CO DĚLAT, KDYŽ TO POKAZÍ

Chyby se stávají. Termíny se nedodržují. Zkrátka, někdy to pokazíme. Důvěryhodní lidé si své chyby přiznají a zjistí, co udělat, aby je napravili. Chcete-li si udržet důvěryhodnost, přiznejte si chybu, omluvte se a co nejdříve ji napravte, říká Fisher. Nezapomeňte „uzavřít smyčku“, aby se ostatní, kterých se to týká, dozvěděli, co jste udělali pro nápravu. „Pak si dopřejte trochu milosti,“ říká. A zjistěte, co můžete udělat pro zlepšení okolností, které k chybě nebo přešlapu vedly.

Budování důvěryhodnosti je důležitou součástí získávání důvěry – a důvěra je stále cennější, protože je jí stále méně.

Nikoho asi nepřekvapí, že podle průzkumu Edelman Trust Barometer 2023 došlo k nárůstu polarizace, přičemž USA se dostaly do první čtvrtiny zemí považovaných za „silně polarizované“. Podnikání se však tomuto trendu vymyká. Výzkum společnosti Edelman zjistil, že podnikatelská sféra je nyní nejen nejdůvěryhodnější institucí, ale také jedinou, které se celosvětově důvěřuje. Kromě toho výzkum zjistil, že respondenti v drtivé většině očekávají, že generální ředitelé využijí své zdroje k tomu, aby „hnali k odpovědnosti síly, které rozdělují společnost“, uvádí se v tiskové zprávě zprávy.Aby však byly informace vnímány jako důvěryhodné, je třeba věřit i tomu, kdo je poskytuje. „Pokud nevěříte poslovi, nebudete věřit ani zprávě,“ říká Barry Z. Posner, profesor leadershipu na Santa Clara University. Nazývá to „prvním zákonem leadershipu“. Posner a jeho kolega James M. Kouzes, pracovník Doerrova institutu pro nové lídry na Riceově univerzitě, jsou spoluautory knihy Credibility: How Leaders Gain and Lose It, Why People Demand It. „[Dnes] to platí ještě víc, dalo by se říct, protože věříme poslovi, uvěříme i zprávě – i když není pravdivá,“ dodává. Proto je budování důvěryhodnosti imperativem prodchnutým odpovědností.Co dělá někoho důvěryhodným? Kdo jsou ti lidé, kteří jako by si získali naši důvěru, někdy ještě předtím, než řeknou jediné slovo? Ukazuje se, že mají několik společných rysů:JSOU KOMPETENTNÍKlíčovou složkou důvěryhodnosti jsou kompetence, říká Douglas Fisher, profesor a vedoucí katedry pedagogického vedení na Státní univerzitě v San Diegu a spoluautor knihy Leader Credibility: The Essential Traits of Those Who Engage, Inspire, and Transform. Ačkoli se to může zdát samozřejmé – měli byste vědět, co děláte nebo o čem mluvíte, abyste byli důvěryhodní – méně už je důležité, jak lidé kolem vás určují, zda jste kompetentní.„Je opravdu zajímavé, že na pracovišti lidé, kteří jsou vám podřízeni, posuzují vaši kompetentnost na základě vašich komunikačních dovedností více než vaši šéfové, kteří posuzují vaši kompetentnost na základě vašich výkonnostních dovedností,“ říká. Takže vaše kompetence – a v důsledku toho i vaše důvěryhodnost – mohou být hodnoceny odlišně na základě vašeho vztahu.DRŽÍ SLOVODůvěryhodní lídři komunikují dobře a často, ale to, co říkají a jak to říkají, má ještě jeden prvek. Posner ho nazývá „DWYSYWD“ – jinými slovy, dělejte to, co říkáte, že budete dělat. Důvěryhodní lidé neslibují nic, co nemohou nebo nehodlají dodržet. Pečlivě používají slova a pak se ujišťují, že dělají to, co formulovali. „Říkáme tomu „objevení sebe sama“ – poznání toho, co je pro vás důležité, abyste to mohli formulovat. A jakmile to zformulujete, naslouchejte sami sobě, abyste se ujistili, že neříkáte jednu věc a děláte druhou,“ říká Posner.Chcete využít této příležitosti?CENÍ SI ODPOVĚDNOSTIDalší důležitou složkou důvěryhodnosti je odpovědnost. „Nejde jen o to, abyste nesli odpovědnost sami za sebe, ale abyste byli důvěryhodní, musíte nést odpovědnost i za ostatní lidi,“ říká Posner. To znamená všímat si, když dělají věci špatně, ale také si všímat, když dělají věci správně. Pokud někdo podává vynikající výkony, je třeba ho na to také upozornit, protože to týmu vysílá zprávu, že odpovědnost není vždy negativní.NAVAZUJÍ KONTAKT S OSTATNÍMIDůvěryhodní lídři vědí, kdo jsou a jak komunikovat se svým publikem, říká koučka Carol Kauffmanová, spoluautorka knihy Real-Time Leadership: Find Your Winning Moves When the Stakes Are High. Dodává, že jdou také „nad rámec zlatého pravidla“.„Zlaté pravidlo zní ‚chovej se k ostatním tak, jak chceš, aby se chovali k tobě‘. Ale abyste byli skutečně důvěryhodní, chcete se k ostatním chovat tak, jak byste chtěli, aby se chovali oni k vám,“ říká. Pokud jste tedy extrovertní vedoucí, přizpůsobte se potřebám introvertů ve svém týmu. Pokud jednáte s lidmi, kteří mají obavy, reagujete uklidňujícím způsobem. Být vztahovačný podporuje pocit propojení, který napomáhá důvěryhodnosti, dodává Fisher.ZÁLEŽÍ NA NICHDůvěryhodnost se zvyšuje také tehdy, když někomu na problému nebo situaci skutečně záleží. Jako příklad Posner uvádí ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského: „Důvěryhodnost u národa si vybudoval tím, že neodcházel.“Ukázat, že jste investovali tím, že vám leží na srdci nejlepší zájmy druhého člověka, může také zvýšit důvěryhodnost, říká Fisher. „Lidé kolem nás nás neustále sledují a je v lidské povaze například hledat další důkazy, že daná osoba není důvěryhodná,“ říká. „Takže říkáme: ‚Aha, mám tuhle zkušenost s člověkem, který nemá na srdci mé nejlepší zájmy nebo není spolehlivý‘, což vytváří trhliny v naší důvěryhodnosti.“JSOU OTEVŘENÍ NOVÝM NÁPADŮMDůvěryhodnost vyžaduje mít schopnost naslouchat a zpochybňovat své vlastní předpoklady, říká Kauffmanová. „ jsou ochotni říct: ‚Hele, možná nemám pravdu. Jaký je tvůj pohled na věc?“ To, že tak činí bez defenzivy, jim pomáhá zůstat otevřenými novým informacím a myšlenkám, které ovlivňují jejich názory a přesvědčení.VĚDÍ, CO DĚLAT, KDYŽ TO POKAZÍChyby se stávají. Termíny se nedodržují. Zkrátka, někdy to pokazíme. Důvěryhodní lidé si své chyby přiznají a zjistí, co udělat, aby je napravili. Chcete-li si udržet důvěryhodnost, přiznejte si chybu, omluvte se a co nejdříve ji napravte, říká Fisher. Nezapomeňte „uzavřít smyčku“, aby se ostatní, kterých se to týká, dozvěděli, co jste udělali pro nápravu. „Pak si dopřejte trochu milosti,“ říká. A zjistěte, co můžete udělat pro zlepšení okolností, které k chybě nebo přešlapu vedly.Budování důvěryhodnosti je důležitou součástí získávání důvěry – a důvěra je stále cennější, protože je jí stále méně.
Tagy: businessstrategieúspéch


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    11:28

    Orion má získat milníkovou platbu ve výši 180 milionů eur od Bayeru za Nubeqa.

    11:25

    Akcie Temenos rostou po jmenování Spiliopoulose stálým generálním ředitelem.

    11:20

    Victorian Plumbing oznamuje silný růst, když získává větší podíl na trhu.

    11:14

    Akcie Voltalia rostou díky potenciálním PPA pro datová centra v Brazílii.

    11:01

    Ranní nabídka: Přechod mezi chutí k riziku a averzí k riziku

    10:56

    Podle průzkumu PMI dosáhla aktivita soukromého sektoru v Keni pětiletého vrcholu.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Eli Lilly získává vyšší cílovou cenu díky růstu a robustnímu portfoliu léků

    3 prosince, 2025

    Bank of America přichází s výrazně optimističtější prognózou pro farmaceutického giganta Eli Lilly, přičemž zásadně navyšuje svou cílovou cenu a...

    Zdroj: Getty Images

    Wall Street je nakloněna akciím tohoto výrobce elektrických letadel

    3 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Vánoční nákupní sezóna začala překvapivě silně a odhaluje nové vítěze

    2 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Proč jedna z nejžhavějších AI akcií roku dále navyšuje své obrovské zisky

    2 prosince, 2025
    Zdroj: Pixabay

    UBS potvrzuje nákupní doporučení pro Chevron díky silnému cash flow

    2 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Cardinal Infrastructure Group Inc.

    Datum IPO: 10 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 768 milionů USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Vánoční nákupní sezóna začala překvapivě silně a odhaluje nové vítěze

    2 prosince, 2025

    Trump vybírá šéfa Fedu, který prosadí rychlejší snížení sazeb

    1 prosince, 2025

    Čína upevňuje globální dominanci ve výrobě i technologiích

    29 listopadu, 2025

    Index S&P 500 zahajuje prosinec s mírnými ztrátami, investoři sledují Fed

    1 prosince, 2025

    Wall Street spoléhá na ochranu Fedu. Je to ale opravdu na místě?

    29 listopadu, 2025

    S&P 500 posiluje díky obnovení zájmu o technologické akcie

    2 prosince, 2025

    Startup Anthropic má v plánu vstoupit na burzu již v příštím roce

    3 prosince, 2025

    Salesforce po výrazném propadu otevírá prostor pro obrat v roce 2026

    30 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost