prosince dodala společnost Nikola (NASDAQ:NKLA) své první pilotní bateriové nákladní vozy Tre společnosti Total Transportation Services, přístavní přepravní společnosti v jižní Kalifornii. To byl pravděpodobně první významný pozitivní vývoj od doby, kdy byla společnost obviněna z nepravdivých tvrzení týkajících se její technologie, což vedlo k odchodu jejího zakladatele Trevora Miltona v září 2020.
Posunula se tedy společnost Nikola po více než roce od znepokojivého vývoje konečně s novým vedením k lepšímu? Představuje pokles akcií příležitost k nákupu? O tom si povíme příště.
Plány společnosti Nikola na rok 2022
Nejprve se podívejme blíže na nedávné dodávky nákladních automobilů. Nákladní vozy, které společnost Nikola dodala společnosti Total Transportation Services, jsou pilotní vozy. Společnost Total Transportation Services bude tyto nákladní vozy testovat, a pokud budou shledány vyhovujícími, objedná si v roce 2022 30 bateriových elektrických nákladních vozů. V roce 2023 může následovat objednávka 70 nákladních vozidel s palivovými články. Kromě úspěšných zkoušek bude objednávka od společnosti Total Transportation Services záviset na tom, zda získá na nákup nákladních vozů nějaké vládní financování.
Společnost Nikola bude moci začít vyrábět nákladní automobily určené k prodeji až po dokončení úprav svých výrobních zařízení a dosažení určitých milníků v oblasti validace a testování. Nedostatek dodávek, včetně baterií a čipů, by mohl zpozdit komerční výrobu nákladních vozidel.
Společnost Nikola získala v prosinci další objednávku od společnosti Heniff Transportation, která se dohodla, že od ní koupí 10 nákladních vozidel Tre BEV. Pokud tyto vozy splní očekávání, může společnost nakoupit dalších 90 vozů. Očekává se, že dodávky budou zahájeny v první polovině roku 2022. Nákladní vozy Tre BEV společnosti Nikola nabízejí dojezd až 350 km.
Celkově lze říci, že pokud vše půjde podle plánu, bude mít společnost Nikola v roce 2022 napilno. Během tohoto roku by mohla začít generovat příjmy z prodeje svých nákladních vozů.
Vlády a společnosti se již delší dobu dívají na segment těžkých nákladních vozidel jako na klíčovou cestu ke snižování emisí. Navzdory značnému úsilí se zatím v tomto segmentu nepodařilo dosáhnout velkého pokroku. Za tímto pomalým pokrokem stojí několik klíčových faktorů. Zaprvé, v důsledku globálního nedostatku čipů a baterií dostává elektrifikace lehkých vozidel přednost před segmentem těžkých nákladních vozidel.
Za druhé, náklady na bateriové elektrické nákladní vozy jsou vysoké a pro majitele vozových parků nejsou v současné době příliš atraktivní. Aby elektrické nákladní automobily dávaly ekonomický smysl, je zapotřebí vládních pobídek. Dalším problémem je nedostatek nabíjecí infrastruktury, protože elektrické nákladní vozy potřebují výkonnější nabíječky než typické nabíječky pro lehká vozidla.
Výrobci automobilů stále pokračují ve svých plánech v oblasti elektrických nákladních vozidel, i když pomalu. Společnost Nikola tak v tomto segmentu čelí silné konkurenci. Volvo získalo první objednávku na elektrický nákladní automobil VNR v říjnu. Elektrické nákladní vozy Freightliner společnosti Daimler již překonaly milion kilometrů v reálném provozu. Společnost očekává, že sériovou výrobu zahájí v roce 2022. Společnost Tesla odložila uvedení svého nákladního vozu Semi na trh na rok 2022 s odvoláním na problémy v globálním dodavatelském řetězci. Společnost již nyní dostává robustní objednávky na nákladní vůz Semi. Mezi další špičkové výrobce nákladních automobilů, kteří uvedli na trh elektrický nákladní automobil, patří společnosti Peterbilt a Navistar (NYSE:NAV).
Žádná z těchto společností nyní nevyrábí elektrické nákladní automobily ve velkém, částečně z výše uvedených důvodů. Jakmile se však poptávka po elektrických nákladních vozidlech zvýší, vyřeší se problémy s nedostatkem čipů a baterií, sníží se výrobní náklady a pobídky se stanou atraktivními, budou všichni tito hráči představovat pro společnost Nikola silnou konkurenci.
Společnost Nikola čelí konkurenci také v segmentu nákladních vozidel s palivovými články. Nákladní vozy Hyundai Xcient s palivovými články překročily hranici 1 milionu ujetých kilometrů. Společnost je plánuje nasadit do vozových parků v Kalifornii v roce 2023. Společnost Navistar spolupracuje se společností General Motors na dodávkách palivových článků pro své nákladní vozy. Toyota plánuje vyrábět palivové články pro nákladní vozidla ve svém závodě v Kentucky.
Je výrobce nákladních vozidel s palivovými články výhodný?
Společnost Nikola je ještě několik měsíců před výrobou prodejných elektrických nákladních vozidel. Navíc se teprve ukáže, jak budou její pilotní vozy fungovat.
Navíc s tolika hráči, kteří vstupují na trh s elektrickými nákladními automobily, už Nikola nemá výhodu prvního hráče. Nezdá se, že by její nákladní vozy nabízely nějaké zvláštní výhody oproti vozům, které v tomto segmentu nabízejí zavedenější značky. S takovou historií, jakou Nikola má, by pro ni mohlo být velmi náročné získat zákazníky. Celkově vzato, rizika, kterým akcie společnosti Nikola čelí, se nemusí vyplatit podstupovat. Pro investory by bylo lepší se těmto akciím prozatím vyhnout.
prosince dodala společnost Nikola své první pilotní bateriové nákladní vozy Tre společnosti Total Transportation Services, přístavní přepravní společnosti v jižní Kalifornii. To byl pravděpodobně první významný pozitivní vývoj od doby, kdy byla společnost obviněna z nepravdivých tvrzení týkajících se její technologie, což vedlo k odchodu jejího zakladatele Trevora Miltona v září 2020.Posunula se tedy společnost Nikola po více než roce od znepokojivého vývoje konečně s novým vedením k lepšímu? Představuje pokles akcií příležitost k nákupu? O tom si povíme příště.Plány společnosti Nikola na rok 2022Nejprve se podívejme blíže na nedávné dodávky nákladních automobilů. Nákladní vozy, které společnost Nikola dodala společnosti Total Transportation Services, jsou pilotní vozy. Společnost Total Transportation Services bude tyto nákladní vozy testovat, a pokud budou shledány vyhovujícími, objedná si v roce 2022 30 bateriových elektrických nákladních vozů. V roce 2023 může následovat objednávka 70 nákladních vozidel s palivovými články. Kromě úspěšných zkoušek bude objednávka od společnosti Total Transportation Services záviset na tom, zda získá na nákup nákladních vozů nějaké vládní financování.Společnost Nikola bude moci začít vyrábět nákladní automobily určené k prodeji až po dokončení úprav svých výrobních zařízení a dosažení určitých milníků v oblasti validace a testování. Nedostatek dodávek, včetně baterií a čipů, by mohl zpozdit komerční výrobu nákladních vozidel.Společnost Nikola získala v prosinci další objednávku od společnosti Heniff Transportation, která se dohodla, že od ní koupí 10 nákladních vozidel Tre BEV. Pokud tyto vozy splní očekávání, může společnost nakoupit dalších 90 vozů. Očekává se, že dodávky budou zahájeny v první polovině roku 2022. Nákladní vozy Tre BEV společnosti Nikola nabízejí dojezd až 350 km.Celkově lze říci, že pokud vše půjde podle plánu, bude mít společnost Nikola v roce 2022 napilno. Během tohoto roku by mohla začít generovat příjmy z prodeje svých nákladních vozů.Chcete využít této příležitosti?Co se společnosti Nikola nemusí podařitVlády a společnosti se již delší dobu dívají na segment těžkých nákladních vozidel jako na klíčovou cestu ke snižování emisí. Navzdory značnému úsilí se zatím v tomto segmentu nepodařilo dosáhnout velkého pokroku. Za tímto pomalým pokrokem stojí několik klíčových faktorů. Zaprvé, v důsledku globálního nedostatku čipů a baterií dostává elektrifikace lehkých vozidel přednost před segmentem těžkých nákladních vozidel.Za druhé, náklady na bateriové elektrické nákladní vozy jsou vysoké a pro majitele vozových parků nejsou v současné době příliš atraktivní. Aby elektrické nákladní automobily dávaly ekonomický smysl, je zapotřebí vládních pobídek. Dalším problémem je nedostatek nabíjecí infrastruktury, protože elektrické nákladní vozy potřebují výkonnější nabíječky než typické nabíječky pro lehká vozidla.Výrobci automobilů stále pokračují ve svých plánech v oblasti elektrických nákladních vozidel, i když pomalu. Společnost Nikola tak v tomto segmentu čelí silné konkurenci. Volvo získalo první objednávku na elektrický nákladní automobil VNR v říjnu. Elektrické nákladní vozy Freightliner společnosti Daimler již překonaly milion kilometrů v reálném provozu. Společnost očekává, že sériovou výrobu zahájí v roce 2022. Společnost Tesla odložila uvedení svého nákladního vozu Semi na trh na rok 2022 s odvoláním na problémy v globálním dodavatelském řetězci. Společnost již nyní dostává robustní objednávky na nákladní vůz Semi. Mezi další špičkové výrobce nákladních automobilů, kteří uvedli na trh elektrický nákladní automobil, patří společnosti Peterbilt a Navistar .Žádná z těchto společností nyní nevyrábí elektrické nákladní automobily ve velkém, částečně z výše uvedených důvodů. Jakmile se však poptávka po elektrických nákladních vozidlech zvýší, vyřeší se problémy s nedostatkem čipů a baterií, sníží se výrobní náklady a pobídky se stanou atraktivními, budou všichni tito hráči představovat pro společnost Nikola silnou konkurenci.Společnost Nikola čelí konkurenci také v segmentu nákladních vozidel s palivovými články. Nákladní vozy Hyundai Xcient s palivovými články překročily hranici 1 milionu ujetých kilometrů. Společnost je plánuje nasadit do vozových parků v Kalifornii v roce 2023. Společnost Navistar spolupracuje se společností General Motors na dodávkách palivových článků pro své nákladní vozy. Toyota plánuje vyrábět palivové články pro nákladní vozidla ve svém závodě v Kentucky.Je výrobce nákladních vozidel s palivovými články výhodný?Společnost Nikola je ještě několik měsíců před výrobou prodejných elektrických nákladních vozidel. Navíc se teprve ukáže, jak budou její pilotní vozy fungovat.Navíc s tolika hráči, kteří vstupují na trh s elektrickými nákladními automobily, už Nikola nemá výhodu prvního hráče. Nezdá se, že by její nákladní vozy nabízely nějaké zvláštní výhody oproti vozům, které v tomto segmentu nabízejí zavedenější značky. S takovou historií, jakou Nikola má, by pro ni mohlo být velmi náročné získat zákazníky. Celkově vzato, rizika, kterým akcie společnosti Nikola čelí, se nemusí vyplatit podstupovat. Pro investory by bylo lepší se těmto akciím prozatím vyhnout.