Tvrdí to psycholožka a behaviorální vědkyně Ayelet Fishbachová, která o motivaci ví své.
„Motivaci studuji od konce 90. let,“ říká Fishbachová, profesorka behaviorálních věd na University of Chicago Booth School of Business, v rozhovoru pro CNBC Make It.
Podle Fishbachové novoroční předsevzetí často selhávají, protože lidé si vybírají cíle, které se bojí dělat každý den. Abyste svá předsevzetí skutečně splnili, začněte podle ní tím, že si místo toho vyberete cíle, které vás nadchnou.
„Hlavním faktorem, který jsme zjistili [v našem výzkumu] a který předpovídá úspěch vašich předsevzetí, je vnitřní motivace,“ říká.
Ale to je jen první krok. Ve své nové knize Get It Done, Fishbachová nabádá, aby se lidé při vytváření svých cílů zaměřili na čtyři klíčové oblasti:
Stanovte si cíle, které nejsou povinnostmi

Pro začátek Fishbachová doporučuje položit si dvě otázky:
Jsou mé cíle v souladu s tím, kým jsem, a jsou to ideální cíle pro člověka, kterým se chci stát?
Mohu své cíle učinit zajímavějšími tím, že se zaměřím na to, čeho se snažím dosáhnout, a ne na prostředky, které k tomu používám?
Jakmile máte cíl, který vás vzrušuje, najděte způsob, jak k němu připojit odměnu nebo okamžité uspokojení. Například pokud je vaším cílem více cvičit, zkuste do své cvičební rutiny zavést hudbu, podcasty nebo audioknihy – abyste si při cvičení „užili“ poslech něčeho, co se vám líbí.
Zaútočte na „střední problém“
Fishbachová ve své knize píše, že zatímco „začátky a konce jsou jasně vyznačeny, středy mohou být v procesu dosahování cílů dlouhé a špatně definované“.
To je podle ní problém: Lidé mají tendenci uprostřed cesty polevit, „protože se zdá, že na prostředních krocích tolik nezáleží“.
Její rada zní: „Zaútočte na střed“ stanovením dílčích cílů, abyste minimalizovali své tendence ke zkracování cesty. Tyto dílčí cíle mohou být měsíční, týdenní nebo dokonce denní. Například měsíční cíl úspor se pravděpodobně zdá být mnohem dosažitelnější než roční cíl úspor. Opakujte to každý měsíc, dokud nedosáhnete celoročního cíle.
Cvičte se v sebeovládání

Při nácviku sebeovládání je podle Fishbachové třeba „znát svého nepřítele“. Položte si tyto dvě otázky:
Jaká jsou má hlavní pokušení?
V jakých situacích těmto pokušením s největší pravděpodobností podlehnu?
Pak si podle ní dejte předběžný závazek, který vám pomůže těmto pokušením odolat – a když se vám to podaří, odměňte se. Například se ptejte sami sebe, co byste měli udělat, když se objeví pokušení, a vybízejte se k vysokým očekáváním.
Mějte podpůrný systém
Vytvoření systému sociální podpory kolem vašeho cíle je zásadní, říká Fishbachová: „Přítomnost druhých lidí ovlivňuje naši motivaci, i když nejsou fyzicky s námi“.
Například mít na stole fotografii milované osoby může vyvolat efekt sociální facilitace.
Tento typ narážky způsobuje, že „máte pocit, že vás někdo sleduje, i když tomu tak není,“ vysvětluje Fishbachová. „Takový zážitek vás následně motivuje k dobré práci a k většímu úsilí a dále zvyšuje vaši spolupráci, upřímnost a velkorysost.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























