Společnost DoorDash je lídrem na trhu v USA a postupně expanduje do Kanady, Austrálie a Evropy. V letošním roce se také chystá koupit finský rozvážkový start-up Wolt, aby urychlila svou evropskou expanzi.
Společnost Just Eat Takeaway se sídlem v Amsterdamu vlastní Just Eat, Takeaway.com, Grubhub a další přední regionální společnosti. Díky loňskému převzetí Grubhubu se stala největší společností na rozvoz jídla mimo Čínu a působí ve více než dvou desítkách zemí v Evropě, Latinské Americe, Severní Americe a Oceánii.
Společnosti DoorDash a Just Eat Takeaway zaznamenaly během pandemie silný růst, protože restaurace pozastavily stravování na místě. Tyto příznivé výsledky se však vytratily, jakmile byla omezení na uzavírku zmírněna, a obě společnosti nyní čelí obtížným meziročním srovnáním.
Akcie společnosti DoorDash za posledních 12 měsíců klesly o 33 %, zatímco akcie společnosti Just Eat Takeaway se propadly o 54 %. Měli by investoři uvažovat o nákupu některé z těchto „pandemických akcií“?
Společnost DoorDash hledá možnosti růstu v zahraničí
Tržby společnosti DoorDash se v roce 2020 zvýšily o 226 % na 2,9 miliardy dolarů. Její hrubý objem objednávek (GOV), tedy hodnota všech objednávek, se zvýšil o 207 % na 24,7 miliardy dolarů a celkový počet objednávek vzrostl o 216 % na 816 milionů.
Za prvních devět měsíců roku 2021 se tržby společnosti DoorDash zvýšily o 87 % na 3,59 miliardy dolarů. Její tržní GOV vzrostl o 87 % na 30,8 miliardy dolarů, protože celkový počet objednávek se zvýšil o 88 % na jednu miliardu. Analytici očekávají, že za celý rok její tržby vzrostou o 69 %, ale v roce 2022 se růst zpomalí na 23 %.
Toto zpomalení po ukončení provozu není překvapivé, ale společnost DoorDash věří, že její zahraniční expanze stabilizuje její dlouhodobý růst a sníží závislost na americkém trhu, který stále tvoří téměř všechny její příjmy.
Čistá ztráta společnosti DoorDash se snížila ze 667 milionů USD v roce 2019 na 461 milionů USD v roce 2020 a její marže na základě upraveného zisku před započtením úroků, daní, odpisů a amortizace (EBITDA) se zvýšila ze záporných 54 % na kladných 7 %. K těmto zlepšením hospodářského výsledku přispělo zlepšení její cenové síly u strávníků a restaurací během pandemie.
Tato cenová síla však slábla s tím, jak se otevíralo více restaurací, a provozní náklady společnosti DoorDash rostly s tím, jak zvyšovala své marketingové úsilí a expandovala do zahraničí. V důsledku toho se její čistá ztráta v prvních devíti měsících roku 2021 meziročně více než zdvojnásobila na 313 milionů dolarů, ale její upravená marže EBITDA – která nezahrnuje investice, akvizice a náklady na odměny na základě akcií – vzrostla o dva procentní body na 7 %.
Analytici očekávají, že společnost DoorDash zůstane v dohledné budoucnosti podle obecně uznávaných účetních zásad (GAAP) nezisková, ale očekává, že po dokončení akvizice společnosti Wolt ve druhé polovině letošního roku bude v roce 2022 dosahovat vyrovnaného až kladného upraveného zisku EBITDA.
Společnost Just Eat Takeaway se potýká s potížemi
Tržby společnosti Just Eat v roce 2020 vzrostly o 54 % na 2,4 miliardy eur (2,75 miliardy dolarů), a to na kombinovaném základě, který normalizuje míru růstu akvizic. V roce 2020 zpracovala 588 milionů objednávek, což představuje 42% skok oproti roku 2019, protože její hrubý objem zboží (GMV) vzrostl o 51 % na 12,9 miliardy eur (14,8 miliardy USD). Tato čísla nezahrnují společnost Grubhub, kterou získala loni v červnu.
V roce 2021 vzrostl počet objednávek společnosti Just Eat o 33 % na 1,1 miliardy a hrubá hodnota transakcí (GTV), která po převzetí Grubhubu nahradila ukazatel GMV, se zvýšila o 31 % na 28,2 miliardy eur (32,3 miliardy dolarů).
V roce 2021 získala společnost Just Eat 34 % svých objednávek v Severní Americe, což z ní činí hlavní region před severní Evropou (27 %), Velkou Británií a Irskem (27 %) a jižní Evropou, Austrálií a Novým Zélandem (12 %). Ve všech čtyřech regionech rostly objednávky vysokým dvouciferným tempem.
Společnost Just Eat zatím nezveřejnila výroční zprávu, ale analytici očekávají, že její celoroční tržby – které zahrnují i anorganické zisky z Grubhubu – vzrostou o 140 % na 4,9 miliardy eur (5,6 miliardy dolarů). V příštím roce však společnost očekává, že její kombinované tržby vzrostou jen o 35 % na 6,6 miliardy eur (7,6 miliardy USD).
Stejně jako společnost DoorDash ztrácí i Just Eat na trhu, který se po zrušení lokality rozpadá, svou cenovou sílu. Je také zatížena náklady na integraci společnosti Grubhub, která se již před akvizicí snažila držet krok se společností DoorDash.
Analytici proto očekávají, že čistá ztráta společnosti Just Eat, která se již v roce 2019 zvýšila ze 115 milionů eur na 151 milionů eur (173 milionů dolarů) v roce 2020, se v roce 2021 zvýší více než pětkrát na 772 milionů eur (885 milionů dolarů). Očekává se, že její upravená EBITDA, která se v letech 2019 a 2020 dostala do kladných čísel, se v roce 2021 rovněž opět dostane do červených čísel a dosáhne ztráty 359 milionů eur (412 milionů USD).
Tyto ohromující ztráty vyvolaly v říjnu loňského roku snahu aktivistické společnosti Cat Rock Capital, která vlastní 6,5 % společnosti Just Eat Takeaway, o odprodej společnosti Grubhub. Nedávná zpráva agentury Bloomberg tvrdí, že společnost Just Eat by mohla Grubhub stále prodat, ale to by znamenalo ohromující zvrat v dohodě, která byla uzavřena před necelým rokem.
Bezpečnější sázka: DoorDash
Společnosti DoorDash a Just Eat vypadají po ročním poklesu přiměřeně oceněné. Společnost DoorDash se obchoduje na 7,5násobku tržeb v příštím roce, zatímco Just Eat jen na 1,6násobku tržeb v příštím roce.
V současné době nejsem příznivcem ani jedné z těchto akcií a nesázel bych na obrat, dokud se jejich meziroční srovnání nestabilizují. Ale kdybych si měl vybrat jednu z nich, stabilita hospodářských výsledků a užší geografické zaměření společnosti DoorDash z ní rozhodně dělají mnohem bezpečnější investici než z Just Eat.
Společnost DoorDash je lídrem na trhu v USA a postupně expanduje do Kanady, Austrálie a Evropy. V letošním roce se také chystá koupit finský rozvážkový start-up Wolt, aby urychlila svou evropskou expanzi.Společnost Just Eat Takeaway se sídlem v Amsterdamu vlastní Just Eat, Takeaway.com, Grubhub a další přední regionální společnosti. Díky loňskému převzetí Grubhubu se stala největší společností na rozvoz jídla mimo Čínu a působí ve více než dvou desítkách zemí v Evropě, Latinské Americe, Severní Americe a Oceánii.Společnosti DoorDash a Just Eat Takeaway zaznamenaly během pandemie silný růst, protože restaurace pozastavily stravování na místě. Tyto příznivé výsledky se však vytratily, jakmile byla omezení na uzavírku zmírněna, a obě společnosti nyní čelí obtížným meziročním srovnáním.Akcie společnosti DoorDash za posledních 12 měsíců klesly o 33 %, zatímco akcie společnosti Just Eat Takeaway se propadly o 54 %. Měli by investoři uvažovat o nákupu některé z těchto „pandemických akcií“?Společnost DoorDash hledá možnosti růstu v zahraničíTržby společnosti DoorDash se v roce 2020 zvýšily o 226 % na 2,9 miliardy dolarů. Její hrubý objem objednávek , tedy hodnota všech objednávek, se zvýšil o 207 % na 24,7 miliardy dolarů a celkový počet objednávek vzrostl o 216 % na 816 milionů.Chcete využít této příležitosti?Za prvních devět měsíců roku 2021 se tržby společnosti DoorDash zvýšily o 87 % na 3,59 miliardy dolarů. Její tržní GOV vzrostl o 87 % na 30,8 miliardy dolarů, protože celkový počet objednávek se zvýšil o 88 % na jednu miliardu. Analytici očekávají, že za celý rok její tržby vzrostou o 69 %, ale v roce 2022 se růst zpomalí na 23 %.Toto zpomalení po ukončení provozu není překvapivé, ale společnost DoorDash věří, že její zahraniční expanze stabilizuje její dlouhodobý růst a sníží závislost na americkém trhu, který stále tvoří téměř všechny její příjmy.Čistá ztráta společnosti DoorDash se snížila ze 667 milionů USD v roce 2019 na 461 milionů USD v roce 2020 a její marže na základě upraveného zisku před započtením úroků, daní, odpisů a amortizace se zvýšila ze záporných 54 % na kladných 7 %. K těmto zlepšením hospodářského výsledku přispělo zlepšení její cenové síly u strávníků a restaurací během pandemie.Tato cenová síla však slábla s tím, jak se otevíralo více restaurací, a provozní náklady společnosti DoorDash rostly s tím, jak zvyšovala své marketingové úsilí a expandovala do zahraničí. V důsledku toho se její čistá ztráta v prvních devíti měsících roku 2021 meziročně více než zdvojnásobila na 313 milionů dolarů, ale její upravená marže EBITDA – která nezahrnuje investice, akvizice a náklady na odměny na základě akcií – vzrostla o dva procentní body na 7 %.Analytici očekávají, že společnost DoorDash zůstane v dohledné budoucnosti podle obecně uznávaných účetních zásad nezisková, ale očekává, že po dokončení akvizice společnosti Wolt ve druhé polovině letošního roku bude v roce 2022 dosahovat vyrovnaného až kladného upraveného zisku EBITDA.Společnost Just Eat Takeaway se potýká s potížemiTržby společnosti Just Eat v roce 2020 vzrostly o 54 % na 2,4 miliardy eur , a to na kombinovaném základě, který normalizuje míru růstu akvizic. V roce 2020 zpracovala 588 milionů objednávek, což představuje 42% skok oproti roku 2019, protože její hrubý objem zboží vzrostl o 51 % na 12,9 miliardy eur . Tato čísla nezahrnují společnost Grubhub, kterou získala loni v červnu.V roce 2021 vzrostl počet objednávek společnosti Just Eat o 33 % na 1,1 miliardy a hrubá hodnota transakcí , která po převzetí Grubhubu nahradila ukazatel GMV, se zvýšila o 31 % na 28,2 miliardy eur .V roce 2021 získala společnost Just Eat 34 % svých objednávek v Severní Americe, což z ní činí hlavní region před severní Evropou , Velkou Británií a Irskem a jižní Evropou, Austrálií a Novým Zélandem . Ve všech čtyřech regionech rostly objednávky vysokým dvouciferným tempem.Společnost Just Eat zatím nezveřejnila výroční zprávu, ale analytici očekávají, že její celoroční tržby – které zahrnují i anorganické zisky z Grubhubu – vzrostou o 140 % na 4,9 miliardy eur . V příštím roce však společnost očekává, že její kombinované tržby vzrostou jen o 35 % na 6,6 miliardy eur .Stejně jako společnost DoorDash ztrácí i Just Eat na trhu, který se po zrušení lokality rozpadá, svou cenovou sílu. Je také zatížena náklady na integraci společnosti Grubhub, která se již před akvizicí snažila držet krok se společností DoorDash.Analytici proto očekávají, že čistá ztráta společnosti Just Eat, která se již v roce 2019 zvýšila ze 115 milionů eur na 151 milionů eur v roce 2020, se v roce 2021 zvýší více než pětkrát na 772 milionů eur . Očekává se, že její upravená EBITDA, která se v letech 2019 a 2020 dostala do kladných čísel, se v roce 2021 rovněž opět dostane do červených čísel a dosáhne ztráty 359 milionů eur .Tyto ohromující ztráty vyvolaly v říjnu loňského roku snahu aktivistické společnosti Cat Rock Capital, která vlastní 6,5 % společnosti Just Eat Takeaway, o odprodej společnosti Grubhub. Nedávná zpráva agentury Bloomberg tvrdí, že společnost Just Eat by mohla Grubhub stále prodat, ale to by znamenalo ohromující zvrat v dohodě, která byla uzavřena před necelým rokem.Bezpečnější sázka: DoorDashSpolečnosti DoorDash a Just Eat vypadají po ročním poklesu přiměřeně oceněné. Společnost DoorDash se obchoduje na 7,5násobku tržeb v příštím roce, zatímco Just Eat jen na 1,6násobku tržeb v příštím roce.V současné době nejsem příznivcem ani jedné z těchto akcií a nesázel bych na obrat, dokud se jejich meziroční srovnání nestabilizují. Ale kdybych si měl vybrat jednu z nich, stabilita hospodářských výsledků a užší geografické zaměření společnosti DoorDash z ní rozhodně dělají mnohem bezpečnější investici než z Just Eat.