Nízkonákladový letecký gigant sice rychle rozšířil svou síť linek do nových měst, aby zachytil dodatečnou poptávku, kterou dříve nemohl obsloužit, ale nedočkal se finančních přínosů, které býčí investoři očekávali.
Za celý rok společnost Southwest prodělala přibližně 1,3 miliardy dolarů, bez započtení dotací získaných z federálních programů na podporu mezd v letecké dopravě. Zatímco loni v dubnu akcie Southwest Airlines vystoupaly na mnohaleté maximum téměř 65 dolarů, od té doby ztratily asi třetinu své hodnoty a minulý týden skončily na 42,93 dolaru.
Naštěstí se společnost Southwest Airlines v minulém čtvrtletí konečně vrátila k ziskovosti. Kromě toho by se výsledky společnosti měly v příštích několika letech výrazně zlepšit, protože se normalizuje struktura letecké dopravy.
Solidní závěr roku
V říjnu společnost Southwest předpokládala, že její tržby ve čtvrtém čtvrtletí klesnou o 15 až 25 % ve srovnání s rokem 2019. V kombinaci s rostoucími cenami pohonných hmot a inflací jednotkových nákladů bez pohonných hmot to znamenalo, že vykáže další čtvrtletní ztrátu.
Na investorském dni dopravce na začátku prosince však vedení společnosti oznámilo, že poptávka se v předchozích týdnech rychle zotavila, přičemž obzvláště silná byla v období kolem svátku Díkůvzdání. Kromě toho společnost Southwest Airlines podepsala začátkem prosince novou smlouvu o společné značkové kreditní kartě se společností Chase, která obsahuje lepší ekonomické podmínky. Díky tomu společnost dosáhla ve čtvrtém čtvrtletí zisku.
Společnost Southwest nakonec ve čtvrtém čtvrtletí vykázala tržby ve výši 5,05 miliardy dolarů: o 11,8 % méně než v roce 2019 při snížení kapacity o 8,3 %. To společnosti umožnilo odolat vyšším cenám pohonných hmot a 10,6% nárůstu upravených jednotkových nákladů bez pohonných hmot ve srovnání s obdobím před dvěma lety a dosáhnout zisku 0,14 USD na akcii. To překonalo konsensus analytiků ve výši 0,07 USD.
V době investorského dne Southwest Airlines vedení předpokládalo, že společnost bude v každém čtvrtletí roku 2022 dosahovat zisku. Bohužel vážný dopad omikronové varianty na poptávku a počet zaměstnanců tyto plány zhatil.
Společnost Southwest odhaduje, že kvůli tomuto krátkodobému poklesu poptávky přijde v lednu a únoru dohromady o 330 milionů dolarů příjmů. V důsledku toho se příjmy za první čtvrtletí sníží o 10 až 15 % ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2019 při přibližně o 9 % nižší kapacitě.
Vliv snižování kapacity a motivačního programu, který má udržet letadla v provozu navzdory nárůstu počtu nemocných, mezitím povede ke zvýšení jednotkových nákladů na nepalivo o 20 až 24 % ve stejném období. Vyšší jsou i náklady na palivo. To způsobí, že Southwest zaúčtuje za první čtvrtletí ztrátu.
Vzhledem k tomu, že počet případů COVID-19 v USA začíná opět klesat, poptávka se již obnovuje. Společnost Southwest očekává, že se do března vrátí do černých čísel a ziskovost by se měla v průběhu roku 2022 nadále posilovat, protože se zlepší poptávka a zmírní se nákladové tlaky.
Konečně stojí za to se znovu podívat
Po většinu roku 2021 se akcie Southwest Airlines v euforii investorů z možného zotavení po pandemii obchodovaly na úrovních, které nenechávaly mnoho prostoru pro chyby. Není divu, že to vedlo ke špatné výkonnosti ceny akcií, protože letecká společnost zažívala ve druhé polovině roku různé neúspěchy.
Naproti tomu akcie Southwest Airlines se nyní obchodují za atraktivní ocenění ve výši desetinásobku upraveného zisku na akcii (EPS) za rok 2019, který činí 4,27 USD. Společnost Southwest má řadu iniciativ, které mají zvýšit zisk na akcii nad tuto úroveň, včetně modernizace flotily a snahy o zvýšení cen letenek tím, že osloví více obchodních cestujících. Kromě toho má společnost značné množství přebytečné hotovosti, kterou pravděpodobně vrátí akcionářům, jakmile později v tomto roce vyprší omezení týkající se dividend a zpětného odkupu.
Abych byl spravedlivý, stále mě znepokojují rostoucí náklady společnosti Southwest. Vedení společnosti předpokládá, že upravené jednotkové náklady bez pohonných hmot vzrostou v letošním roce o 12 % až 16 % ve srovnání s rokem 2019 a v roce 2023 se poněkud sníží. Ostatní letecké společnosti odvedly v posledních dvou letech lepší práci při hledání trvalých úspor nákladů. Vyšší náklady by mohly kompenzovat velkou část přínosu iniciativ společnosti Southwest v oblasti příjmů.
Přesto se zdá, že riziko rostoucích nákladů, které tlačí na ziskovost, je dnes v ceně akcií Southwest Airlines započítáno. Proto se vyplatí, aby se o tuto akcii zajímali investoři, kteří chtějí vsadit na oživení leteckého průmyslu.
Nízkonákladový letecký gigant sice rychle rozšířil svou síť linek do nových měst, aby zachytil dodatečnou poptávku, kterou dříve nemohl obsloužit, ale nedočkal se finančních přínosů, které býčí investoři očekávali.Za celý rok společnost Southwest prodělala přibližně 1,3 miliardy dolarů, bez započtení dotací získaných z federálních programů na podporu mezd v letecké dopravě. Zatímco loni v dubnu akcie Southwest Airlines vystoupaly na mnohaleté maximum téměř 65 dolarů, od té doby ztratily asi třetinu své hodnoty a minulý týden skončily na 42,93 dolaru.Naštěstí se společnost Southwest Airlines v minulém čtvrtletí konečně vrátila k ziskovosti. Kromě toho by se výsledky společnosti měly v příštích několika letech výrazně zlepšit, protože se normalizuje struktura letecké dopravy.Solidní závěr rokuV říjnu společnost Southwest předpokládala, že její tržby ve čtvrtém čtvrtletí klesnou o 15 až 25 % ve srovnání s rokem 2019. V kombinaci s rostoucími cenami pohonných hmot a inflací jednotkových nákladů bez pohonných hmot to znamenalo, že vykáže další čtvrtletní ztrátu.Na investorském dni dopravce na začátku prosince však vedení společnosti oznámilo, že poptávka se v předchozích týdnech rychle zotavila, přičemž obzvláště silná byla v období kolem svátku Díkůvzdání. Kromě toho společnost Southwest Airlines podepsala začátkem prosince novou smlouvu o společné značkové kreditní kartě se společností Chase, která obsahuje lepší ekonomické podmínky. Díky tomu společnost dosáhla ve čtvrtém čtvrtletí zisku.Společnost Southwest nakonec ve čtvrtém čtvrtletí vykázala tržby ve výši 5,05 miliardy dolarů: o 11,8 % méně než v roce 2019 při snížení kapacity o 8,3 %. To společnosti umožnilo odolat vyšším cenám pohonných hmot a 10,6% nárůstu upravených jednotkových nákladů bez pohonných hmot ve srovnání s obdobím před dvěma lety a dosáhnout zisku 0,14 USD na akcii. To překonalo konsensus analytiků ve výši 0,07 USD.Chcete využít této příležitosti?Očekávání rychlého odrazu od varianty omicronV době investorského dne Southwest Airlines vedení předpokládalo, že společnost bude v každém čtvrtletí roku 2022 dosahovat zisku. Bohužel vážný dopad omikronové varianty na poptávku a počet zaměstnanců tyto plány zhatil.Společnost Southwest odhaduje, že kvůli tomuto krátkodobému poklesu poptávky přijde v lednu a únoru dohromady o 330 milionů dolarů příjmů. V důsledku toho se příjmy za první čtvrtletí sníží o 10 až 15 % ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2019 při přibližně o 9 % nižší kapacitě.Vliv snižování kapacity a motivačního programu, který má udržet letadla v provozu navzdory nárůstu počtu nemocných, mezitím povede ke zvýšení jednotkových nákladů na nepalivo o 20 až 24 % ve stejném období. Vyšší jsou i náklady na palivo. To způsobí, že Southwest zaúčtuje za první čtvrtletí ztrátu.Vzhledem k tomu, že počet případů COVID-19 v USA začíná opět klesat, poptávka se již obnovuje. Společnost Southwest očekává, že se do března vrátí do černých čísel a ziskovost by se měla v průběhu roku 2022 nadále posilovat, protože se zlepší poptávka a zmírní se nákladové tlaky.Konečně stojí za to se znovu podívatPo většinu roku 2021 se akcie Southwest Airlines v euforii investorů z možného zotavení po pandemii obchodovaly na úrovních, které nenechávaly mnoho prostoru pro chyby. Není divu, že to vedlo ke špatné výkonnosti ceny akcií, protože letecká společnost zažívala ve druhé polovině roku různé neúspěchy.Naproti tomu akcie Southwest Airlines se nyní obchodují za atraktivní ocenění ve výši desetinásobku upraveného zisku na akcii za rok 2019, který činí 4,27 USD. Společnost Southwest má řadu iniciativ, které mají zvýšit zisk na akcii nad tuto úroveň, včetně modernizace flotily a snahy o zvýšení cen letenek tím, že osloví více obchodních cestujících. Kromě toho má společnost značné množství přebytečné hotovosti, kterou pravděpodobně vrátí akcionářům, jakmile později v tomto roce vyprší omezení týkající se dividend a zpětného odkupu.Abych byl spravedlivý, stále mě znepokojují rostoucí náklady společnosti Southwest. Vedení společnosti předpokládá, že upravené jednotkové náklady bez pohonných hmot vzrostou v letošním roce o 12 % až 16 % ve srovnání s rokem 2019 a v roce 2023 se poněkud sníží. Ostatní letecké společnosti odvedly v posledních dvou letech lepší práci při hledání trvalých úspor nákladů. Vyšší náklady by mohly kompenzovat velkou část přínosu iniciativ společnosti Southwest v oblasti příjmů.Přesto se zdá, že riziko rostoucích nákladů, které tlačí na ziskovost, je dnes v ceně akcií Southwest Airlines započítáno. Proto se vyplatí, aby se o tuto akcii zajímali investoři, kteří chtějí vsadit na oživení leteckého průmyslu.