Akciový certifikát obsahuje základní informace, jako je jméno akcionáře, datum vydání akcií, počet vydaných akcií, druh vlastněných akcií, jedinečné identifikační číslo certifikátu (CUSIP) a podpis osoby oprávněné certifikát vydat. Každý certifikát je opatřen firemní pečetí.
Akciové certifikáty se obvykle tisknou na speciálně upravený papír se složitými vzory, podobně jako naše papírová platidla, aby bylo obtížné je napodobit nebo padělat. Akciové certifikáty vydávané některými společnostmi byly považovány za umělecká díla, často zdobená propracovanými vzory a ozdobnými rytinami jako součást jejich značky. Proto si někteří lidé své certifikáty zarámovali a vystavili je na viditelném místě ve svých domovech nebo kancelářích. Například akciové certifikáty vydané společností Disney Corporation obsahovaly barevná vyobrazení jejich slavných postaviček, takže byly vhodné k zarámování a vystavení v dětských pokojích.
Zdroj: Scripophily.com
Jak se používají akciové certifikáty
Akciové certifikáty se primárně používaly k vyjádření vlastnického podílu investora ve společnosti. Před nástupem elektronického věku byly jediným dokladem o vlastnictví, který investor měl. Když chtěl investor prodat své akcie, musel odevzdat svůj akciový certifikát makléři, který jej pak poslal zpět společnosti.
Od doby, kdy bylo vydávání akciových certifikátů nahrazeno elektronickou evidencí, již nemají praktické využití. V dnešní době se staré certifikáty někdy uchovávají jako památka nebo sběratelský předmět. Vzácné akciové certifikáty mohou mít mezi lidmi, kteří sbírají staré akciové certifikáty, značnou hodnotu.
Pokud narazíte na akciový certifikát společnosti, která stále podniká, můžete si ověřit, ve kterém státě byla společnost zaregistrována, a poté se informovat, zda tam společnost stále podniká. Poté se můžete obrátit na převodního agenta společnosti a vyžádat si pokyny, jak akcie zaregistrovat na své jméno. Jakmile jsou akcie zapsány na vaše jméno, můžete je prodat prostřednictvím makléře nebo převodního agenta.
Historie akciových certifikátů
První známý akciový certifikát vydala v roce 1606 východoindická společnost za účelem financování svých obchodních operací. Obchodování s akciemi se datuje přinejmenším od roku 1602, kdy byla založena amsterodamská burza cenných papírů pro obchodování s akciemi vydanými nizozemskou východoindickou společností. Velcí akcionáři akciových certifikátů východoindické společnosti se stali velmi bohatými – na papíře. Když však obchodní praktiky společnosti začaly být zpochybňovány, staly se certifikáty bezcennými. V důsledku toho britská vláda zakázala vydávání akcií až do roku 1825.
Zdroj: Reddit
Výměna akciových certifikátů převládla se vznikem Newyorské burzy cenných papírů (NYSE) v roce 1792, která je dnes největší a nejvlivnější burzou cenných papírů na světě. Vydávání akciových certifikátů dosáhlo vrcholu během horečného obchodování těsně před burzovním krachem v roce 1929. Po krachu se vypařilo více než 40 % papírové hodnoty kmenových akcií a během krachu a následné velké hospodářské krize zaniklo velké množství společností. V tomto období se běžně používaly akciové certifikáty vydané zaniklými společnostmi jako tapety, které často pokrývaly celé stěny domů bývalých akcionářů.
Jedním z posledních vydaných papírových akciových certifikátů byla v roce 2013 společnost Walt Disney Company, přestože v 90. letech 20. století nahradily akciové certifikáty systémy elektronického zápisu.
Zdroj: Wikipedia
Fyzické vs. elektronické akciové certifikáty
V současné době vydává papírové akciové certifikáty jen málo společností a místo toho se při evidenci a sledování vlastnictví akcií spoléhají na elektronické metody zaknihování. Při nákupu akcií nedochází k fyzické výměně cenných papírů. Místo toho provádí účetní zápis finanční instituce, která nákupy nebo prodeje cenných papírů jménem investorů vyřizuje. Cenné papíry mohou být registrovány „na jméno“, což je název makléřské firmy, která pro vás drží cenné papíry v zaknihované podobě. Nebo mohou být registrovány přímo u emitující společnosti. Z tohoto zjednodušeného procesu mají prospěch všechny strany, včetně společnosti vydávající akcie, finančních institucí a investorů, protože je efektivnější, bezpečnější a méně nákladný.
Někteří investoři však dávají přednost fyzickému certifikátu akcie jako dokladu o svém vlastnictví. Ačkoli společnosti nejsou povinny vydávat papírové certifikáty akcií, mnohé tak na požádání učiní. Nejjednodušší způsob, jak získat akciový certifikát, je prostřednictvím makléře, který vám akcie prodal. Ten uchovává informace týkající se prodeje akcií, včetně kontaktních údajů převodního agenta společnosti, který je odpovědný za vydání akciového certifikátu. Většina makléřů si za tuto službu účtuje poplatek, který může dosáhnout až 500 USD.
Případně můžete zvolit přímější cestu prostřednictvím převodního agenta společnosti. To však může být časově náročný proces. Kontaktní údaje převodního agenta najdete ve výroční zprávě společnosti, která je obvykle k dispozici na jejích internetových stránkách.
Zdroj: 123rf.com
Výhody a nevýhody držení fyzického certifikátu
VÝHODY
Emitující společnost vás bude moci přímo informovat o novinkách ve společnosti a dalších informacích, které mohou mít vliv na vaše akcie.
Namísto toho, aby byly veškeré dividendy uloženy na makléřském účtu, budou vám zasílány přímo.
Fyzické akciové certifikáty můžete dát do zástavy jako záruku za půjčku.
NEVÝHODY
Pro prodej akcií musíte certifikát zaslat svému makléři nebo převodnímu agentovi společnosti, což může znemožnit rychlý obrat finančních prostředků.
Pokud certifikát ztratíte, budete možná muset zaplatit poplatek za jeho výměnu.
Pokud se přestěhujete, musíte kontaktovat převodního agenta se změnou adresy, abyste nezmeškali žádné oznámení.
Hlavním nedostatkem fyzických akciových certifikátů je, že na rozdíl od elektronicky držených akcií je nelze prodat stisknutím tlačítka. Fyzické akciové certifikáty však lze uložit na makléřské účty, čímž majitel získá možnost akcie rychle prodat.
Co je to akciový certifikátAkciový certifikát obsahuje základní informace, jako je jméno akcionáře, datum vydání akcií, počet vydaných akcií, druh vlastněných akcií, jedinečné identifikační číslo certifikátu a podpis osoby oprávněné certifikát vydat. Každý certifikát je opatřen firemní pečetí.Akciové certifikáty se obvykle tisknou na speciálně upravený papír se složitými vzory, podobně jako naše papírová platidla, aby bylo obtížné je napodobit nebo padělat. Akciové certifikáty vydávané některými společnostmi byly považovány za umělecká díla, často zdobená propracovanými vzory a ozdobnými rytinami jako součást jejich značky. Proto si někteří lidé své certifikáty zarámovali a vystavili je na viditelném místě ve svých domovech nebo kancelářích. Například akciové certifikáty vydané společností Disney Corporation obsahovaly barevná vyobrazení jejich slavných postaviček, takže byly vhodné k zarámování a vystavení v dětských pokojích.Zdroj: Scripophily.comJak se používají akciové certifikátyAkciové certifikáty se primárně používaly k vyjádření vlastnického podílu investora ve společnosti. Před nástupem elektronického věku byly jediným dokladem o vlastnictví, který investor měl. Když chtěl investor prodat své akcie, musel odevzdat svůj akciový certifikát makléři, který jej pak poslal zpět společnosti.Od doby, kdy bylo vydávání akciových certifikátů nahrazeno elektronickou evidencí, již nemají praktické využití. V dnešní době se staré certifikáty někdy uchovávají jako památka nebo sběratelský předmět. Vzácné akciové certifikáty mohou mít mezi lidmi, kteří sbírají staré akciové certifikáty, značnou hodnotu.Chcete využít této příležitosti?Pokud narazíte na akciový certifikát společnosti, která stále podniká, můžete si ověřit, ve kterém státě byla společnost zaregistrována, a poté se informovat, zda tam společnost stále podniká. Poté se můžete obrátit na převodního agenta společnosti a vyžádat si pokyny, jak akcie zaregistrovat na své jméno. Jakmile jsou akcie zapsány na vaše jméno, můžete je prodat prostřednictvím makléře nebo převodního agenta.Historie akciových certifikátůPrvní známý akciový certifikát vydala v roce 1606 východoindická společnost za účelem financování svých obchodních operací. Obchodování s akciemi se datuje přinejmenším od roku 1602, kdy byla založena amsterodamská burza cenných papírů pro obchodování s akciemi vydanými nizozemskou východoindickou společností. Velcí akcionáři akciových certifikátů východoindické společnosti se stali velmi bohatými – na papíře. Když však obchodní praktiky společnosti začaly být zpochybňovány, staly se certifikáty bezcennými. V důsledku toho britská vláda zakázala vydávání akcií až do roku 1825.Zdroj: RedditVýměna akciových certifikátů převládla se vznikem Newyorské burzy cenných papírů v roce 1792, která je dnes největší a nejvlivnější burzou cenných papírů na světě. Vydávání akciových certifikátů dosáhlo vrcholu během horečného obchodování těsně před burzovním krachem v roce 1929. Po krachu se vypařilo více než 40 % papírové hodnoty kmenových akcií a během krachu a následné velké hospodářské krize zaniklo velké množství společností. V tomto období se běžně používaly akciové certifikáty vydané zaniklými společnostmi jako tapety, které často pokrývaly celé stěny domů bývalých akcionářů.Jedním z posledních vydaných papírových akciových certifikátů byla v roce 2013 společnost Walt Disney Company, přestože v 90. letech 20. století nahradily akciové certifikáty systémy elektronického zápisu.Zdroj: WikipediaFyzické vs. elektronické akciové certifikátyV současné době vydává papírové akciové certifikáty jen málo společností a místo toho se při evidenci a sledování vlastnictví akcií spoléhají na elektronické metody zaknihování. Při nákupu akcií nedochází k fyzické výměně cenných papírů. Místo toho provádí účetní zápis finanční instituce, která nákupy nebo prodeje cenných papírů jménem investorů vyřizuje. Cenné papíry mohou být registrovány „na jméno“, což je název makléřské firmy, která pro vás drží cenné papíry v zaknihované podobě. Nebo mohou být registrovány přímo u emitující společnosti. Z tohoto zjednodušeného procesu mají prospěch všechny strany, včetně společnosti vydávající akcie, finančních institucí a investorů, protože je efektivnější, bezpečnější a méně nákladný.Někteří investoři však dávají přednost fyzickému certifikátu akcie jako dokladu o svém vlastnictví. Ačkoli společnosti nejsou povinny vydávat papírové certifikáty akcií, mnohé tak na požádání učiní. Nejjednodušší způsob, jak získat akciový certifikát, je prostřednictvím makléře, který vám akcie prodal. Ten uchovává informace týkající se prodeje akcií, včetně kontaktních údajů převodního agenta společnosti, který je odpovědný za vydání akciového certifikátu. Většina makléřů si za tuto službu účtuje poplatek, který může dosáhnout až 500 USD.Případně můžete zvolit přímější cestu prostřednictvím převodního agenta společnosti. To však může být časově náročný proces. Kontaktní údaje převodního agenta najdete ve výroční zprávě společnosti, která je obvykle k dispozici na jejích internetových stránkách.Zdroj: 123rf.comVýhody a nevýhody držení fyzického certifikátuVÝHODYEmitující společnost vás bude moci přímo informovat o novinkách ve společnosti a dalších informacích, které mohou mít vliv na vaše akcie.Namísto toho, aby byly veškeré dividendy uloženy na makléřském účtu, budou vám zasílány přímo.Fyzické akciové certifikáty můžete dát do zástavy jako záruku za půjčku.NEVÝHODYPro prodej akcií musíte certifikát zaslat svému makléři nebo převodnímu agentovi společnosti, což může znemožnit rychlý obrat finančních prostředků.Pokud certifikát ztratíte, budete možná muset zaplatit poplatek za jeho výměnu.Pokud se přestěhujete, musíte kontaktovat převodního agenta se změnou adresy, abyste nezmeškali žádné oznámení.Hlavním nedostatkem fyzických akciových certifikátů je, že na rozdíl od elektronicky držených akcií je nelze prodat stisknutím tlačítka. Fyzické akciové certifikáty však lze uložit na makléřské účty, čímž majitel získá možnost akcie rychle prodat.