Když se připravujeme na významné události v naší kariéře, máme tendenci soustředit se na přípravu. Máme-li před sebou velkou prezentaci, trénujeme, dokud se necítíme pohodlně. Pokud nás čeká pohovor do nového zaměstnání, prozkoumáme společnost a její klíčové hráče, abychom si zajistili odpovědi na zřejmé otázky. Pokud máme termín dokončení projektu, řídíme svůj čas a svůj tým tak, abychom zajistili co nejlepší výsledky. Když však zaujmeme tento přístup, děláme jen polovinu práce, abychom byli efektivní a úspěšní.
Jak často věnujete čas přípravě svého mozku? Co děláte pro to, abyste tento klíčový orgán udrželi ve hře, nejen své tělo a činy? Dá se říci, že fyzická příprava je to, co ovládá mozek, ale existují konkrétní věci, které můžete udělat, abyste zajistili, že bude na tyto důležité situace v kariéře připraven stejně jako vaše tělo.
Úloha myšlenek
Mnoho lidí se mylně domnívá, že emoce se prostě dějí a že nemáme žádnou možnost ovlivnit své pocity. To nás ponechává napospas jejich rozmarům, reagujeme čistě na základě pocitů. Problém je v tom, že emoce jsou subjektivní a obvykle neumožňují logické nebo strategické myšlení.
Pravdou je, že emoce můžete řídit, ale začíná to kontrolou myšlenek. Každá emoce, kterou prožíváme, vychází z myšlenky, která se objeví vědomě nebo nevědomě, a na jejím základě pak prožíváme jednu nebo více emocí. Problém, který pravděpodobně řešíte

V podnikání to může být v lepším případě škodlivé, v horším nebezpečné. Pokud reagujete na základě emocí, nemusíte učinit to nejlepší rozhodnutí nebo zvolit tu nejefektivnější cestu. Můžete být roztěkaní, neschopní soustředit svou energii a pozornost na produktivní činnosti. Místo toho, abyste fungovali z úrovně nejvyššího výkonu, necháte se vtáhnout do víru, který vás zanechá bez kontroly a vyčerpané.
Abyste tomu předešli, použijte následující postup:
1. Jasně identifikujte emoci, kterou prožíváte, a pak se sami sebe zeptejte, zda tato emoce slouží vašemu cíli. Například můžete pociťovat zvýšenou úroveň úzkosti v souvislosti s odbornou prezentací. Místo abyste se v této úzkosti utápěli, zeptejte se sami sebe, zda usnadňuje dosažení cíle, kterým je dobré zvládnutí úkolu.
2. Pokud emoce neslouží cíli, identifikujte myšlenky, které ji vyvolávají. Myšlenky vyvolávající úzkost v souvislosti s výše uvedenou prezentací mohou zahrnovat to, že ze sebe nechcete udělat hlupáka, že budete působit jako podvodník nebo prostě to, že na vás budou lidé zírat a odsuzovat vás. Tato úzkost není způsobena jen tím, že nemáte rádi veřejné vystupování: pramení z konkrétních myšlenek, které jste nyní identifikovali.
3. Udělejte si čas na to, abyste tyto myšlenky rozebrali tím, že je nahradíte daty. Tím, že si budete klást konkrétní otázky, můžete škodlivé a úzkost vyvolávající myšlenky nahradit informacemi. Zamyslete se například nad tím, kolikrát jste již úspěšně prezentovali, a/nebo si v duchu rychle projděte svůj životopis, abyste si připomněli všechny úspěchy, školení a vzdělání, které vás kvalifikují k tomu, abyste mohli tuto prezentaci vést. Můžete také zvážit lidi ve svém publiku a určit spojence, kteří vás podpoří. Když svému mozku poskytnete důkazy a fakta, nemusí nejistotu vyplňovat otázkami „Co kdyby?“. Připomenete-li svému mozku, že máte schopnosti k tomu, abyste se tohoto úkolu zhostili – že máte zázemí, abyste byli v tomto tématu důvěryhodní -, váš mozek si vytvoří emoce, které budou s těmito myšlenkami v souladu, a nahradí tak úzkost sebedůvěrou.
Úloha slov

Jako profesionál jste si pravděpodobně vědomi síly slov. Lze je použít k motivaci nebo demoralizaci, posílení nebo oslabení, ale jak často přemýšlíte o těch, která používáte sami na sebe? Takovými slovy mohou být jak ta, která si říkáte vědomě, tak i ta nevědomá či šeptaná. Zjistil jsem, že je užitečné se ptát: „Řekl bych stejné věci kolegům nebo svému týmu?“. Pro mnoho profesionálů nejsou slova, která říkají, aby posílili ostatní, určena jim samotným.
Problém je opět v tom, že slova vytvářejí myšlenky, po nichž následují emoce, které mohou být škodlivé pro optimální fungování. Ty mohou být zřejmé, například když si řeknete, že jste „idiot“, protože jste udělali chybu, nebo si řeknete, že „nejste tak zkušení, jak si ostatní myslí“. Možná se přistihnete při myšlence, že pravděpodobně v něčem důležitém selžete. Tato slova vytvářejí podkopávající myšlenky, které následně generují s nimi sladěné emoce.
Existují také menší slova, která mohou vytvořit vnitřní klima, jež sabotuje vaše cíle. Příkladem mohou být slova „měl bych“, „musím“, „musejí“ a „musí“ – která vytvářejí myšlenky, že nedělám dost, nejsem dost nebo že zaostávám za vrstevníky. Vytvářejí také iluzi, že jste k určitým věcem nuceni. A opět tato slova vyvolávají emoce: Může se stát, že budete pociťovat tlak, stres nebo pocit viny, a pak se budete rozhodovat ze zoufalství, abyste si něco dokázali, což vám neumožní optimálně a zdravě fungovat.
Abyste se vyhnuli vytváření vnitřního klimatu negativních myšlenek a emocí, nahraďte tato nátlaková slova slovy moci – možnosti jako „chci“ a „budu“ mohou změnit vnitřní dialog a vrátit kontrolu zpět do vašich rukou. Například místo toho, abyste si řekli, že byste měli jít do práce zkontrolovat nácvik na prezentaci, abyste nic nezkazili, vnitřní dialog se změní na: „Půjdu do práce trénovat, protože chci být při prezentaci sebevědomý“. Změna nátlakového slova „měl bych“ na „budu“ a „chci“ a přesunutí důrazu z chybování na budování sebedůvěry vám vrátí kontrolu nad myšlenkami a emocemi.
Úloha mozku
Váš mozek je nakonec líný: soustředí se na to, co mu řeknete. Uvažujte o tom: Když jste si naposledy chtěli koupit auto, pravděpodobně jste došli k jednomu nebo dvěma stylům, které vás oslovily. S největší pravděpodobností jste tyto styly začali vídat všude, kam jste přišli. Došlo najednou k nárůstu množství těchto modelů, které se kupují ve vašem okolí? Nebylo to pravděpodobné. Proč jste je tedy viděli ve svém okolí, když jste si jich předtím nikdy nevšimli? Tento dojem vzniká díky procesu, kterému se říká priming. Náš mozek je připraven hledat důkazy a příklady čehokoli, co mu řekneme. Když jste tomu svému řekli, jaké typy aut vás zajímají, našel co nejvíce příkladů, které toto zaměření podpořily.

Jak můžete stejný přístup využít, když jde o profesní fungování? Jedním ze způsobů je rozhodnout se, jakou perspektivu chcete mít, pokud jde o práci. Pokud mozku řeknete, že svou práci nenávidíte, bude hledat a poskytovat důkazy, proč byste se tak měli cítit – uvidíte jen data odpovídající této myšlence. Jak tedy použít priming, aby pracoval pro vás, a ne proti vám?
Může být pravda, že nemáte rádi svou práci, ale můžete mozku říct, že si vydělávání peněz vážíte, zatímco hledáte nové příležitosti. Pak bude hledat příklady, které tuto myšlenku ocenění podporují, a bude také hledat oblasti příležitostí. Nemusíte vytvářet nepřesné prohlášení o své práci a lhát mozku, ale můžete se rozhodnout, na který aspekt situace vynaloží čas a energii. Tato strategie vám umožní fungovat na optimální úrovni, místo abyste se vyčerpávali v soustředění a síle.
Úloha volby
Když pracujete na projektu pro svou organizaci, plánujete dokončit padesát procent projektu a doufáte, že zbytek se dá dohromady sám? Samozřejmě ne, ale je pravděpodobné, že takto fungujete, pokud se věnujete pouze fyzické přípravě na svou profesní roli. Celkově je způsob fungování vaší volbou: můžete si určit, jaké myšlenky chcete podporovat, abyste si vytvořili prospěšné emoce, které vás pak přiblíží k maximálnímu výkonu. Můžete se rozhodnout, jaká slova vyvolají chování a jednání, které jsou v souladu s dosažením cíle, a můžete svému mozku říci, kam má zaměřit pozornost a energii, abyste dosáhli požadovaných výsledků. Tyto strategie pomáhají mozku stát se vaším největším nástrojem, nikoli největší překážkou.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























