Přímé uvedení na burzu, někdy nazývané přímá veřejná nabídka (DPO), je způsob, jak zkrátit běžný proces IPO pro některé společnosti, pokud splňují určité podmínky. Společnosti, které se rozhodnou pro přímý vstup na burzu, mají důsledky jak pro společnost, tak pro investory.
Co je IPO?
Primární veřejná nabídka akcií (IPO) je proces, při kterém soukromá společnost vydá nové akcie pro veřejnost a začne s nimi obchodovat na veřejné burze. Soukromé společnosti vstupují na burzu za účelem získání kapitálu, růstu společnosti a realizace nových iniciativ. IPO musí splňovat požadavky stanovené burzou, na které se bude obchodovat, a také požadavky Komise pro cenné papíry (SEC).
Proces vstupu na burzu zahrnuje také spolupráci s investiční bankou, která veřejnou nabídku upíše. Upisovatelé spolupracují s vedením společnosti a akcionáři na stanovení vhodné ceny akcií při IPO, která bude pro investory atraktivní a zároveň bude představovat spravedlivou hodnotu vzhledem k majetku společnosti a jejím budoucím vyhlídkám. Upisovatelé také souhlasí s tím, že tuto cenu podpoří vlastním kapitálem tím, že v případě potřeby sami nakoupí akcie v rámci IPO. Upisovatelé budou také spolupracovat s jedním nebo více makléři-dealery, kteří budou pomáhat při propagaci a distribuci akcií.
Zdroj: Shutterstock.com
Investoři nakupují akcie v rámci IPO nebo bezprostředně po něm na veřejném trhu v naději, že akcie se nyní, když jsou veřejně dostupné, rychle zhodnotí. IPO také často slouží jako strategie odchodu pro první investory, zakladatele nebo investory rizikového kapitálu, kteří financovali společnost ještě v době, kdy byla soukromá.
Co je to přímé uvedení na burzu?
Přímý vstup na burzu je proces, při kterém se akcie společnosti stávají veřejně obchodovatelnými, aniž by prošly formálním IPO. Při přímém kótování společnost nevydává žádné nové akcie a nenajímá si investiční banku, která by obchod upsala nebo propagovala. Místo toho prodává pouze stávající akcie společnosti. To snižuje regulační požadavky, umožňuje rychlejší proces a šetří peníze potřebné na najmutí investičních bankéřů, i když to také znamená, že společnost bude pravděpodobně prodávat pouze omezený počet akcií ve srovnání s IPO. DLP vezme stávající soukromé akcie a uvede je přímo na burzu, čímž umožní, aby cenu stanovil trh, a nikoli upisovatel. Společnost přesto musí splnit požadavky burzy i Komise pro cenné papíry a burzy cenných papírů.
V roce 1984 byla společnost Ben and Jerry’s první společností, která použila metodu přímého kotování. Nemohla si dovolit upisovatele a úspěšně získala 750 000 USD prostřednictvím DLP.
Zdroj: economictimes.indiatimes.com
Přímý úpis akcií vs. IPO: Hlavní rozdíly
Rozdíl mezi přímým kotováním a IPO spočívá v procesu, kterým soukromá společnost prochází, aby se její akcie mohly veřejně obchodovat. V procesu IPO prochází společnost významnou kontrolou ze strany upisovatelů, protože ti IPO podporují vlastním kapitálem. Tato část procesu zvyšuje důvěru investorů, ale je časově i finančně náročná. Přímý vstup na burzu tuto část procesu eliminuje.
Navíc při IPO jsou stávající akcionáři omezeni v likvidaci svých podílů během období moratoria, zatímco přímé kotování je určeno k okamžitému prodeji těchto akcií a moratorium se na ně nevztahuje.
Pro investory má IPO stanovenou cenu, kterou určují upisovatelé. Investoři, kteří mohou získat akcie IPO v rámci nabídky, tak získají tyto akcie za danou cenu, kterou upisovatelé určili jako atraktivní. Akcie kotované přímo nemají stanovenou cenu a budou se obchodovat podle toho, jakou cenu určí trh.
Zdroj: pymnts.com
IPO vs. přímé kotace: Klady a zápory každé z nich
Zde jsou uvedeny výhody a nevýhody spojené s každou z těchto dvou veřejných možností.
Výhody IPO
Včasný přístup: Možnost nákupu akcií za cenu IPO často dává investorům možnost dostat se k akciím za atraktivní cenu. Ceny některých IPO prudce vzrostly, jakmile byly zpřístupněny k veřejnému obchodování.
Důvěryhodná kontrola: Protože se u IPO provádí velké množství hloubkové kontroly, investoři si musí projít spoustu informací, aby se ujistili, že se jedná o investici, které se chtějí zúčastnit.
Podpora upisovatele: Upisovatelé poskytují cenovou podporu a předem provádějí cenová hodnocení, což poskytuje větší důvěru v přednosti IPO a jejich počáteční ceny.
Nevýhody IPO
Časová náročnost: Proces IPO trvá dlouho a investoři mohou být zpožděním a očekáváním vstupu na burzu znepokojeni.
Žádné záruky: Mnohé IPO sice vyletí nahoru, ale jiné ne. Existuje riziko ztráty peněz, když akcie vstoupí na burzu.
Drahé pro společnosti: IPO může být pro společnost velmi nákladný proces, který odčerpá značnou část výnosů z IPO upisovatelům a makléřům.
Obtížné získání akcií: IPO bývají populární, což investorům často ztěžuje jejich získání za cenu IPO.
Zdroj: Pexels.com
Výhody přímého kótování
Úspora času: Proces přímého kótování je rychlejší pro společnosti i pro soukromé investory do těchto společností.
Šetří peníze: Eliminace procesu úpisu akcií šetří společnosti peníze.
Nevýhody přímého kótování
Žádné upisování: Bez něj se investoři musí spoléhat na vlastní hloubkovou kontrolu, aby zjistili přednosti společnosti a atraktivitu ceny akcií. Kromě toho neexistuje žádný subjekt, který by se zavázal k nákupu akcií za určitou cenu, jako je tomu u IPO.
Volatilita: Přímé kotace mohou být zpočátku cenově volatilnější než IPO, protože neprošly procesem zjišťování cen předem.
Příklad přímého uvedení na burzu místo IPO
Oblíbeným příkladem společnosti, která vstoupila na burzu prostřednictvím přímého úpisu, je Spotify. Ta se začala obchodovat na newyorské burze jako Spotify (SPOT) 3. dubna 2018. Referenční cena při prvním kótování byla 132 USD za akcii. Zahajovací cena vyskočila na 165,90 USD, což je o 27 % více než referenční cena na newyorské burze. Tím se společnost dostala na tržní ocenění ve výši 29,5 miliardy dolarů. Ten den divoce kolísala a uzavřela na 149,01 USD za akcii, stále nad referenční cenou, ale pod otevírací cenou. K 15. prosinci 2021 se společnost SPOT obchodovala za 225,40 USD za akcii.
Zdroj: Spotify.com
Spodní linie
Přímý vstup na burzu může být pro společnost rychlejším a efektivnějším způsobem vstupu na burzu, protože se vyhne upisovateli, kterého musí mít IPO. To však může vést k větší volatilitě akcií, když se s nimi začne obchodovat, protože neexistuje stejná úroveň určování ceny jako při upisování akcií v rámci IPO.
Přímé uvedení na burzu, někdy nazývané přímá veřejná nabídka , je způsob, jak zkrátit běžný proces IPO pro některé společnosti, pokud splňují určité podmínky. Společnosti, které se rozhodnou pro přímý vstup na burzu, mají důsledky jak pro společnost, tak pro investory.Co je IPO?Primární veřejná nabídka akcií je proces, při kterém soukromá společnost vydá nové akcie pro veřejnost a začne s nimi obchodovat na veřejné burze. Soukromé společnosti vstupují na burzu za účelem získání kapitálu, růstu společnosti a realizace nových iniciativ. IPO musí splňovat požadavky stanovené burzou, na které se bude obchodovat, a také požadavky Komise pro cenné papíry .Proces vstupu na burzu zahrnuje také spolupráci s investiční bankou, která veřejnou nabídku upíše. Upisovatelé spolupracují s vedením společnosti a akcionáři na stanovení vhodné ceny akcií při IPO, která bude pro investory atraktivní a zároveň bude představovat spravedlivou hodnotu vzhledem k majetku společnosti a jejím budoucím vyhlídkám. Upisovatelé také souhlasí s tím, že tuto cenu podpoří vlastním kapitálem tím, že v případě potřeby sami nakoupí akcie v rámci IPO. Upisovatelé budou také spolupracovat s jedním nebo více makléři-dealery, kteří budou pomáhat při propagaci a distribuci akcií.Zdroj: Shutterstock.comInvestoři nakupují akcie v rámci IPO nebo bezprostředně po něm na veřejném trhu v naději, že akcie se nyní, když jsou veřejně dostupné, rychle zhodnotí. IPO také často slouží jako strategie odchodu pro první investory, zakladatele nebo investory rizikového kapitálu, kteří financovali společnost ještě v době, kdy byla soukromá.Co je to přímé uvedení na burzu?Přímý vstup na burzu je proces, při kterém se akcie společnosti stávají veřejně obchodovatelnými, aniž by prošly formálním IPO. Při přímém kótování společnost nevydává žádné nové akcie a nenajímá si investiční banku, která by obchod upsala nebo propagovala. Místo toho prodává pouze stávající akcie společnosti. To snižuje regulační požadavky, umožňuje rychlejší proces a šetří peníze potřebné na najmutí investičních bankéřů, i když to také znamená, že společnost bude pravděpodobně prodávat pouze omezený počet akcií ve srovnání s IPO. DLP vezme stávající soukromé akcie a uvede je přímo na burzu, čímž umožní, aby cenu stanovil trh, a nikoli upisovatel. Společnost přesto musí splnit požadavky burzy i Komise pro cenné papíry a burzy cenných papírů.Chcete využít této příležitosti?V roce 1984 byla společnost Ben and Jerry’s první společností, která použila metodu přímého kotování. Nemohla si dovolit upisovatele a úspěšně získala 750 000 USD prostřednictvím DLP.Zdroj: economictimes.indiatimes.comPřímý úpis akcií vs. IPO: Hlavní rozdílyRozdíl mezi přímým kotováním a IPO spočívá v procesu, kterým soukromá společnost prochází, aby se její akcie mohly veřejně obchodovat. V procesu IPO prochází společnost významnou kontrolou ze strany upisovatelů, protože ti IPO podporují vlastním kapitálem. Tato část procesu zvyšuje důvěru investorů, ale je časově i finančně náročná. Přímý vstup na burzu tuto část procesu eliminuje.Navíc při IPO jsou stávající akcionáři omezeni v likvidaci svých podílů během období moratoria, zatímco přímé kotování je určeno k okamžitému prodeji těchto akcií a moratorium se na ně nevztahuje.Pro investory má IPO stanovenou cenu, kterou určují upisovatelé. Investoři, kteří mohou získat akcie IPO v rámci nabídky, tak získají tyto akcie za danou cenu, kterou upisovatelé určili jako atraktivní. Akcie kotované přímo nemají stanovenou cenu a budou se obchodovat podle toho, jakou cenu určí trh.Zdroj: pymnts.comIPO vs. přímé kotace: Klady a zápory každé z nichZde jsou uvedeny výhody a nevýhody spojené s každou z těchto dvou veřejných možností.Výhody IPOVčasný přístup: Možnost nákupu akcií za cenu IPO často dává investorům možnost dostat se k akciím za atraktivní cenu. Ceny některých IPO prudce vzrostly, jakmile byly zpřístupněny k veřejnému obchodování.Důvěryhodná kontrola: Protože se u IPO provádí velké množství hloubkové kontroly, investoři si musí projít spoustu informací, aby se ujistili, že se jedná o investici, které se chtějí zúčastnit.Podpora upisovatele: Upisovatelé poskytují cenovou podporu a předem provádějí cenová hodnocení, což poskytuje větší důvěru v přednosti IPO a jejich počáteční ceny.Nevýhody IPOČasová náročnost: Proces IPO trvá dlouho a investoři mohou být zpožděním a očekáváním vstupu na burzu znepokojeni.Žádné záruky: Mnohé IPO sice vyletí nahoru, ale jiné ne. Existuje riziko ztráty peněz, když akcie vstoupí na burzu.Drahé pro společnosti: IPO může být pro společnost velmi nákladný proces, který odčerpá značnou část výnosů z IPO upisovatelům a makléřům.Obtížné získání akcií: IPO bývají populární, což investorům často ztěžuje jejich získání za cenu IPO.Zdroj: Pexels.comVýhody přímého kótováníÚspora času: Proces přímého kótování je rychlejší pro společnosti i pro soukromé investory do těchto společností.Šetří peníze: Eliminace procesu úpisu akcií šetří společnosti peníze.Nevýhody přímého kótováníŽádné upisování: Bez něj se investoři musí spoléhat na vlastní hloubkovou kontrolu, aby zjistili přednosti společnosti a atraktivitu ceny akcií. Kromě toho neexistuje žádný subjekt, který by se zavázal k nákupu akcií za určitou cenu, jako je tomu u IPO.Volatilita: Přímé kotace mohou být zpočátku cenově volatilnější než IPO, protože neprošly procesem zjišťování cen předem.Příklad přímého uvedení na burzu místo IPOOblíbeným příkladem společnosti, která vstoupila na burzu prostřednictvím přímého úpisu, je Spotify. Ta se začala obchodovat na newyorské burze jako Spotify 3. dubna 2018. Referenční cena při prvním kótování byla 132 USD za akcii. Zahajovací cena vyskočila na 165,90 USD, což je o 27 % více než referenční cena na newyorské burze. Tím se společnost dostala na tržní ocenění ve výši 29,5 miliardy dolarů. Ten den divoce kolísala a uzavřela na 149,01 USD za akcii, stále nad referenční cenou, ale pod otevírací cenou. K 15. prosinci 2021 se společnost SPOT obchodovala za 225,40 USD za akcii.Zdroj: Spotify.comSpodní liniePřímý vstup na burzu může být pro společnost rychlejším a efektivnějším způsobem vstupu na burzu, protože se vyhne upisovateli, kterého musí mít IPO. To však může vést k větší volatilitě akcií, když se s nimi začne obchodovat, protože neexistuje stejná úroveň určování ceny jako při upisování akcií v rámci IPO.