Největší světové automobilky se mohou obávat ruské invaze na Ukrajinu. A nejde jen o zastavení výroby nebo výpadky v dodavatelském řetězci.
Vzhledem k tomu, že válka otřásá komoditami od niklu po pšenici a kukuřici, narušuje burzovní obchody a vyvolává pochybnosti o udržitelnosti dodávek, je mezi nimi i materiál, který je klíčový pro automobilové giganty vyrábějící ekologičtější vozy: palladium. Ceny jsou tak vysoké, že v USA i jinde prudce vzrostly krádeže dílů, které tento kov využívají – katalyzátorů.
Vysoké ceny palladia a problémy s jeho dodávkami mají hluboké následky a mohou ohrozit velké ekologické ambice výrobců automobilů, protože v době rostoucího tlaku na omezování emisí je výroba automobilů ještě dražší. Nedočkaví kupci – mnozí z nich se v USA objevili po pandemii – budou muset počítat s ještě vyššími cenami za transakce s vozidly.
Zdroj: unsplash.com
Přibližně 40 % nabídky palladia – klíčového materiálu, který pomáhá vyrábět ekologičtější automobily – je soustředěno v Rusku. Každé auto s benzinovým motorem spotřebuje 2 až 15 gramů palladia a auta s naftovým motorem ještě více.
Palladium je základním materiálem pro téměř 70 % lehkých užitkových vozidel. Toto množství udržuje současné úrovně emisí. Cíle, které posouvají průmysl směrem k dekarbonizaci, jsou však mnohem náročnější a pro dosažení regulačních cílů je třeba udělat mnohem více. Skutečnost je taková, že snaha o snižování emisí a ekologičtější přístup do značné míry závisí na výrobě lepších konvenčních automobilů nyní, dokud nebudou elektromobily skutečně komerčně životaschopné. Během tohoto přechodu budou benzinové automobily a nákladní automobily s naftovými motory i nadále existovat. Například společnost Ford Motor Co. prodala v posledním čtvrtletí roku 2021 téměř 46 000 superdieselů, což je o 11 % více než v předchozích třech měsících.
Prozatím se palladium zdražuje a není jasné, jak automobilky plánují získávat materiál ve střednědobém horizontu nebo co budou dělat, až se situace zhorší. Přestože společnosti jako Toyota Motor Corp. přišly v posledních letech s technologiemi, které snižují množství palladia, nejsou široce využívány.
Jak ukazuje nedostatek polovodičů, výrobci automobilů jsou na podobné komplikace málokdy připraveni. Prostě s budoucností nepočítaly. Místo toho vyráběly auta bez některých důležitých čipů a prudce zvyšovaly ceny, aby si namastily marže. Je děsivé pomyslet na to, jak špinavá by mohla být auta, kdyby se tato taktika použila na palladium a katalyzátory.
Zdroj: unsplash.com
Jistě, jak mnozí říkají, odvrácenou stranou je, že vývoz nebude omezen okamžitě a vzhledem k dlouhodobým problémům s dodávkami palladia jsou po ruce náhrady, jako je platina. To je spravedlivé. Platina se však také zdražuje – a prostě nemá tak dobré vlastnosti.
Kromě toho substituce závisí na řadě faktorů. Například přípravky s palladiem zůstávají ve srovnání s platinou při vysokých teplotách déle účinné. Záleží také na tom, kde je katalyzátor ve vozidle umístěn. Vyvíjejí se také nákupní zvyklosti – populární jsou sportovní užitková vozidla a pickupy, což ale znamená, že pro jejich čistotu se používá více palladia. Sečteno a podtrženo, dokud budou výrobci automobilů vyrábět vozidla, která jsou závislá na této skupině kovů, aby se snížily jejich špinavé výpary, bude na nich záležet.
V konečném důsledku se výrobci automobilů pouze snaží splnit cíle a regulační limity – nejedná se o ekologickou kampaň z dobré vůle, abychom všichni mohli dýchat čistší vzduch. A pokud to neudělají, hrozí jim sankce, jak už mnozí zjistili. Přísné emisní předpisy v Číně znamenaly 40% zvýšení obsahu palladia a o 50 až 100 % více rhodia. Mezitím se někteří snaží obejít systém jinými způsoby. Tento týden přiznala dceřiná společnost automobilového gigantu Toyota, Hino Motors, zabývající se nákladní dopravou, že falšovala údaje o výkonu dieselových motorů. Pokud se společnosti takového rozsahu stále zabývají takovou činností a nejsou schopny skutečně snížit emise, bude to s těmito novými překážkami ještě těžší. Ruská invaze na Ukrajinu bude mít dlouhodobé trvání.
To je ovšem jen zelený přechod založený na současném stavu. Ani jsme nemluvili o tom, co se stane se všemi ambicemi na výrobu high-tech baterií, které budou zasaženy prudkým růstem cen niklu a současnou dysfunkcí na tomto trhu.
Zdroj: unsplash.com
Ani v roce 2022 nemají tito korporátní giganti ze staré školy dost přesvědčení, aby vstoupili do zcela nové éry výroby automobilů. Pokud se však automobilky nezačnou dávat dohromady již nyní, cesta před nimi bude jen těžší a špinavější.
Musejí začít lépe plánovat.Největší světové automobilky se mohou obávat ruské invaze na Ukrajinu. A nejde jen o zastavení výroby nebo výpadky v dodavatelském řetězci.Vzhledem k tomu, že válka otřásá komoditami od niklu po pšenici a kukuřici, narušuje burzovní obchody a vyvolává pochybnosti o udržitelnosti dodávek, je mezi nimi i materiál, který je klíčový pro automobilové giganty vyrábějící ekologičtější vozy: palladium. Ceny jsou tak vysoké, že v USA i jinde prudce vzrostly krádeže dílů, které tento kov využívají – katalyzátorů.Vysoké ceny palladia a problémy s jeho dodávkami mají hluboké následky a mohou ohrozit velké ekologické ambice výrobců automobilů, protože v době rostoucího tlaku na omezování emisí je výroba automobilů ještě dražší. Nedočkaví kupci – mnozí z nich se v USA objevili po pandemii – budou muset počítat s ještě vyššími cenami za transakce s vozidly.Zdroj: unsplash.comPřibližně 40 % nabídky palladia – klíčového materiálu, který pomáhá vyrábět ekologičtější automobily – je soustředěno v Rusku. Každé auto s benzinovým motorem spotřebuje 2 až 15 gramů palladia a auta s naftovým motorem ještě více.Palladium je základním materiálem pro téměř 70 % lehkých užitkových vozidel. Toto množství udržuje současné úrovně emisí. Cíle, které posouvají průmysl směrem k dekarbonizaci, jsou však mnohem náročnější a pro dosažení regulačních cílů je třeba udělat mnohem více. Skutečnost je taková, že snaha o snižování emisí a ekologičtější přístup do značné míry závisí na výrobě lepších konvenčních automobilů nyní, dokud nebudou elektromobily skutečně komerčně životaschopné. Během tohoto přechodu budou benzinové automobily a nákladní automobily s naftovými motory i nadále existovat. Například společnost Ford Motor Co. prodala v posledním čtvrtletí roku 2021 téměř 46 000 superdieselů, což je o 11 % více než v předchozích třech měsících.Prozatím se palladium zdražuje a není jasné, jak automobilky plánují získávat materiál ve střednědobém horizontu nebo co budou dělat, až se situace zhorší. Přestože společnosti jako Toyota Motor Corp. přišly v posledních letech s technologiemi, které snižují množství palladia, nejsou široce využívány.Chcete využít této příležitosti?Jak ukazuje nedostatek polovodičů, výrobci automobilů jsou na podobné komplikace málokdy připraveni. Prostě s budoucností nepočítaly. Místo toho vyráběly auta bez některých důležitých čipů a prudce zvyšovaly ceny, aby si namastily marže. Je děsivé pomyslet na to, jak špinavá by mohla být auta, kdyby se tato taktika použila na palladium a katalyzátory.Zdroj: unsplash.comJistě, jak mnozí říkají, odvrácenou stranou je, že vývoz nebude omezen okamžitě a vzhledem k dlouhodobým problémům s dodávkami palladia jsou po ruce náhrady, jako je platina. To je spravedlivé. Platina se však také zdražuje – a prostě nemá tak dobré vlastnosti.Kromě toho substituce závisí na řadě faktorů. Například přípravky s palladiem zůstávají ve srovnání s platinou při vysokých teplotách déle účinné. Záleží také na tom, kde je katalyzátor ve vozidle umístěn. Vyvíjejí se také nákupní zvyklosti – populární jsou sportovní užitková vozidla a pickupy, což ale znamená, že pro jejich čistotu se používá více palladia. Sečteno a podtrženo, dokud budou výrobci automobilů vyrábět vozidla, která jsou závislá na této skupině kovů, aby se snížily jejich špinavé výpary, bude na nich záležet.V konečném důsledku se výrobci automobilů pouze snaží splnit cíle a regulační limity – nejedná se o ekologickou kampaň z dobré vůle, abychom všichni mohli dýchat čistší vzduch. A pokud to neudělají, hrozí jim sankce, jak už mnozí zjistili. Přísné emisní předpisy v Číně znamenaly 40% zvýšení obsahu palladia a o 50 až 100 % více rhodia. Mezitím se někteří snaží obejít systém jinými způsoby. Tento týden přiznala dceřiná společnost automobilového gigantu Toyota, Hino Motors, zabývající se nákladní dopravou, že falšovala údaje o výkonu dieselových motorů. Pokud se společnosti takového rozsahu stále zabývají takovou činností a nejsou schopny skutečně snížit emise, bude to s těmito novými překážkami ještě těžší. Ruská invaze na Ukrajinu bude mít dlouhodobé trvání.To je ovšem jen zelený přechod založený na současném stavu. Ani jsme nemluvili o tom, co se stane se všemi ambicemi na výrobu high-tech baterií, které budou zasaženy prudkým růstem cen niklu a současnou dysfunkcí na tomto trhu.Zdroj: unsplash.comAni v roce 2022 nemají tito korporátní giganti ze staré školy dost přesvědčení, aby vstoupili do zcela nové éry výroby automobilů. Pokud se však automobilky nezačnou dávat dohromady již nyní, cesta před nimi bude jen těžší a špinavější.
Hongkongská burza zažívá v posledních měsících opětovné oživení a zvyšující se množství technologických titulů přitahuje pozornost globálních investorů. Do tohoto...