Vzhledem k tomu, že poptávka po zeleném vodíku je na celém světě na vzestupu, sázka na jednoho ze světových lídrů v této oblasti má pro dlouhodobé investory rozhodně smysl. V tuto chvíli je to jeden z nejdůležitějších důvodů, proč do takových portfolií nadále doporučuji akcie společnosti Plug Power (NASDAQ:PLUG).
V tomto doporučení nejsme sami. Správci aktiv si do svých portfolií pořizují stále větší podíly akcií PLUG. Podle serveru ETFdb.com jsou tyto akcie zahrnuty v držení 116 burzovně obchodovaných fondů v celkové tržní hodnotě 1,93 miliardy. K těmto tokům dochází, protože akcie Plug Power nedosahují výkonnosti fondu Global X Hydrogen ETF (NASDAQ:HYDR). Akcie PLUG tvoří 12 % portfolia tohoto ETF, což je druhý největší podíl. (viz graf níže)
Zelený vodík je definován jako vodík, který byl získán z vody pomocí elektřiny získané z čistých, obnovitelných paliv, především solární a větrné energie.
V listopadu společnost plánovala do roku 2025 vyrábět „500 tun kapalného zeleného vodíku denně“. Spolupracuje také s (výrobcem zeleného vodíku) Lhyfe na vývoji závodů na výrobu zeleného vodíku po celé Evropě.
Společnost Plug očekává, že příští rok se její podnikání v oblasti zeleného vodíku začne „blížit rentabilitě“ a v roce 2024 bude generovat hrubou marži ve výši přibližně 30 %. Ve druhé polovině letošního roku se však očekává, že marže společnosti v oblasti zeleného vodíku se opět zvýší.
Zelený vodík je řešením – nebo alespoň jedním z hlavních řešení – mnoha problémů, kterým svět čelí při snaze o dekarbonizaci. Jak mnozí vědí, solární panely a větrné turbíny nemohou vyrábět elektřinu, když není slunce a vítr.
Navíc se ukázalo, že skladování elektřiny vyrobené solárními panely a větrnými turbínami je poměrně problematické. To proto, že lithium-iontové baterie, které jsou zdaleka nejrozšířenějším typem baterií, jsou poměrně drahé a elektřinu lze skladovat maximálně osm hodin.
I když existují společnosti, které pracují na vývoji jiných typů baterií pro skladování energie, žádné takové baterie se zatím nezačaly prosazovat ani u velkých firem a vlád.
Zdroj: pixabay.com
Navíc, jak jsem již upozorňoval v několika minulých sloupcích, baterie nejsou praktickým řešením pro nákladní automobily, které musí přepravovat velké náklady na dlouhé vzdálenosti. V dohledné době nelze baterie prakticky použít ani k pohonu letadel nebo lodí.
A konečně, zelený vodík může ve střednědobém až dlouhodobém horizontu do značné míry nahradit zemní plyn jako doprovodné palivo pro obnovitelné zdroje. To bude samozřejmě „hudba pro uši“ evropských států, které se snaží odstranit svou závislost na ruském zemním plynu.
Zdroj: Shutterstock
Zelený vodík může nahradit zemní plyn, protože podobně jako zemní plyn lze vyrábět velké množství zeleného vodíku, který je pak k dispozici i v době, kdy nesvítí slunce nebo nefouká vítr. Důležité je také to, že zelený vodík je podle některých názorů z hlediska nákladů a praktičnosti konkurenceschopný s fosilními palivy.
Zelený vodík „e nyní plnohodnotnou komoditou, schopnou konkurovat uhlí, ropě a zemnímu plynu jak v nákladech, tak v objemech, dokonalou zbraní ve velkém měřítku proti klimatické krizi a prudce rostoucím cenám energie, jak vysvětlil Thierry Lepercq, generální ředitel španělské společnosti DH2 Energy, která je součástí společného podniku budujícího obrovskou továrnu na zelený vodík.
Geopolitická situace tomu nahrává.Vzhledem k tomu, že poptávka po zeleném vodíku je na celém světě na vzestupu, sázka na jednoho ze světových lídrů v této oblasti má pro dlouhodobé investory rozhodně smysl. V tuto chvíli je to jeden z nejdůležitějších důvodů, proč do takových portfolií nadále doporučuji akcie společnosti Plug Power .V tomto doporučení nejsme sami. Správci aktiv si do svých portfolií pořizují stále větší podíly akcií PLUG. Podle serveru ETFdb.com jsou tyto akcie zahrnuty v držení 116 burzovně obchodovaných fondů v celkové tržní hodnotě 1,93 miliardy. K těmto tokům dochází, protože akcie Plug Power nedosahují výkonnosti fondu Global X Hydrogen ETF . Akcie PLUG tvoří 12 % portfolia tohoto ETF, což je druhý největší podíl. Zelený vodík je definován jako vodík, který byl získán z vody pomocí elektřiny získané z čistých, obnovitelných paliv, především solární a větrné energie.V listopadu společnost plánovala do roku 2025 vyrábět „500 tun kapalného zeleného vodíku denně“. Spolupracuje také s Lhyfe na vývoji závodů na výrobu zeleného vodíku po celé Evropě.Společnost Plug očekává, že příští rok se její podnikání v oblasti zeleného vodíku začne „blížit rentabilitě“ a v roce 2024 bude generovat hrubou marži ve výši přibližně 30 %. Ve druhé polovině letošního roku se však očekává, že marže společnosti v oblasti zeleného vodíku se opět zvýší.Zdroj: UnsplashProč je zelený vodík na vzestupu?Chcete využít této příležitosti?Zelený vodík je řešením – nebo alespoň jedním z hlavních řešení – mnoha problémů, kterým svět čelí při snaze o dekarbonizaci. Jak mnozí vědí, solární panely a větrné turbíny nemohou vyrábět elektřinu, když není slunce a vítr.Navíc se ukázalo, že skladování elektřiny vyrobené solárními panely a větrnými turbínami je poměrně problematické. To proto, že lithium-iontové baterie, které jsou zdaleka nejrozšířenějším typem baterií, jsou poměrně drahé a elektřinu lze skladovat maximálně osm hodin.I když existují společnosti, které pracují na vývoji jiných typů baterií pro skladování energie, žádné takové baterie se zatím nezačaly prosazovat ani u velkých firem a vlád.Zdroj: pixabay.comNavíc, jak jsem již upozorňoval v několika minulých sloupcích, baterie nejsou praktickým řešením pro nákladní automobily, které musí přepravovat velké náklady na dlouhé vzdálenosti. V dohledné době nelze baterie prakticky použít ani k pohonu letadel nebo lodí.A konečně, zelený vodík může ve střednědobém až dlouhodobém horizontu do značné míry nahradit zemní plyn jako doprovodné palivo pro obnovitelné zdroje. To bude samozřejmě „hudba pro uši“ evropských států, které se snaží odstranit svou závislost na ruském zemním plynu.Zdroj: ShutterstockZelený vodík může nahradit zemní plyn, protože podobně jako zemní plyn lze vyrábět velké množství zeleného vodíku, který je pak k dispozici i v době, kdy nesvítí slunce nebo nefouká vítr. Důležité je také to, že zelený vodík je podle některých názorů z hlediska nákladů a praktičnosti konkurenceschopný s fosilními palivy.Zelený vodík „e nyní plnohodnotnou komoditou, schopnou konkurovat uhlí, ropě a zemnímu plynu jak v nákladech, tak v objemech, dokonalou zbraní ve velkém měřítku proti klimatické krizi a prudce rostoucím cenám energie, jak vysvětlil Thierry Lepercq, generální ředitel španělské společnosti DH2 Energy, která je součástí společného podniku budujícího obrovskou továrnu na zelený vodík.