Několik populárních firem v uplynulém roce rozdělilo nebo oznámilo rozdělení svých akcií. Začátkem tohoto měsíce společnost Amazon oznámila, že její akcie budou v červnu rozděleny v poměru 20:1, a to až do schválení akcionáři. A začátkem tohoto týdne učinila podobné rozhodnutí společnost Tesla.
V obou případech by se akcionáři měli vyvarovat přílišného vzrušení. Ano, můžete namítnout, že rozdělení akcií často vyvolá nárůst ceny akcií, který by teoreticky mohl být zpeněžen, pokud společnost použije své akcie k získání peněz nebo financování akvizice. Ale obecně řečeno, rozdělení akcií je jako nakrájení pizzy na více kousků: Je jedno, kolikrát koláč rozkrojíte, celkové množství pizzy se nezmění. Stejně tak nemá rozdělení akcií žádný přímý dopad na příjmy, peněžní toky nebo hodnotu společnosti.
Zdroj: Unsplash
Jak již bylo řečeno, společnosti Amazon a Tesla dominují svým odvětvím a obě akcie vypadají jako chytré dlouhodobé investice. Zde je důvod.
Amazon (AMZN)
V roce 1995 společnost Amazon otevřela své první internetové knihkupectví a stala se průkopníkem elektronického obchodování. Od té doby se jeho postavení prvního hráče proměnilo v obrovskou konkurenční výhodu. Podle společnosti eMarketer bude Amazon díky svému členskému programu Prime a rozsáhlé logistické síti v letošním roce zajišťovat téměř 40 % amerického elektronického obchodu. To znamená, že má větší podíl na trhu než dalších 14 maloobchodníků dohromady.
Zdroj: Getty Images
Amazon také ovládl odvětví cloud computingu. V roce 2021 uznala výzkumná společnost Gartner společnost Amazon Web Services (AWS) za vedoucího poskytovatele služeb cloudové infrastruktury s odkazem na větší schopnost realizace a ucelenější vizi než kterýkoli jiný dodavatel. Podle společnosti Canalys zase AWS ve čtvrtém čtvrtletí získala 32% podíl na trhu, čímž společnost o 11 procentních bodů předstihla druhého konkurenta Microsoft Azure.
Celkově se silná konkurenční pozice společnosti Amazon v různých odvětvích promítla do působivých finančních výsledků. Tržby v roce 2021 vzrostly o 22 % na 470 miliard dolarů a společnost vykázala zisk podle obecně uznávaných účetních zásad (GAAP) ve výši 64,81 dolaru na zředěnou akcii, což představuje nárůst o 55 %. Tento technologický gigant má však stále prostor pro rozšíření svého impéria.
Zdroj: Reuters
Elektronický obchod a cloud computing jsou stále rychle rostoucí odvětví a Amazon získává pozice v oblasti digitální reklamy. V loňském roce totiž získal 11,6% podíl na trhu digitální reklamy v USA, přičemž v roce 2019 to bylo 7,8 %. Očekává se, že do roku 2023 toto číslo dosáhne 14,6 %. Pro kontext: společnost eMarketer se domnívá, že výdaje na digitální reklamu v USA dosáhnou do roku 2023 270 miliard dolarů, což Amazon staví před další obrovskou tržní příležitost. Proto se tato akcie jeví jako chytrá dlouhodobá investice.
Tesla (TSLA)
V roce 2021 se Tesla opět stala lídrem v odvětví elektromobilů (EV), když získala 14,4% podíl na trhu. Navzdory rozsáhlému nedostatku polovodičů dodala společnost více než 936 000 vozidel, což je o 87 % více než v předchozím roce. A co víc, neúnavná snaha vedení o efektivitu výroby se nadále vyplácí, protože průměrné náklady na jedno vozidlo společnosti Tesla klesly ve třetím a čtvrtém čtvrtletí na 36 000 USD, což je méně než 38 000 USD v prvním čtvrtletí a 84 000 USD v roce 2017. To pomohlo společnosti vykázat ve třetím čtvrtletí špičkovou provozní marži ve výši 14,6 % a ve čtvrtém čtvrtletí se tato hodnota skutečně zvýšila na 14,7 %.
Zdroj: Reuters
Tento nárůst efektivity podpořilo několik faktorů, včetně obrovské nákladové výhody při výrobě bateriových bloků a zvýšené výroby v továrnách ve Fremontu v Kalifornii a v Šanghaji, z nichž druhá jmenovaná pomohla lokalizovat podnikání v Číně. Není překvapením, že Tesla v loňském roce dosáhla dalších dobrých finančních výsledků. Tržby vzrostly o 71 % na 52,8 miliardy dolarů a hotovost z provozní činnosti se zvýšila o 93 % na 11,5 miliardy dolarů.
Do budoucna se akcionáři mají na co těšit. Tesla plánuje v roce 2022 rozjet výrobu ve dvou nových továrnách: v Texasu a v Berlíně, přičemž druhá z nich představuje její první výrobní závod v Evropě. Tesla také pracuje na zavedení svých bateriových článků 4680, což je nová technologie, která by měla posílit její cenovou výhodu při vývoji bateriových sad. A v příštím roce společnost doufá, že se začnou vyrábět nové modely, včetně vozů Cybertruck, Semi a Roadster.
Tesla je také lídrem v závodě o vytvoření plně samořídícího automobilu. Generální ředitel Elon Musk věří, že tento cíl je dosažitelný v roce 2022. Pokud se to podaří, Tesla by pak mohla spustit autonomní přepravní službu, což by mohlo zvýšit její ziskovost. Příklad: Ark Invest věří, že autonomní platformy pro spolujízdu budou do roku 2030 generovat roční zisky ve výši 2 bilionů dolarů.
Zdroj: Getty Images
I kdyby se tento časový plán nenaplnil, Tesla je stále lídrem v odvětví elektromobilů, které se v příštích letech bude jen zvětšovat. A také se etablovala jako klíčový hráč v odvětví umělé inteligence a robotiky. Během loňského Dne umělé inteligence Tesla teasovala autonomního humanoidního robota Optimus a Musk věří, že tato technologie by mohla být „časem významnější než automobilový byznys“. Proto jsou tyto akcie chytrou dlouhodobou investicí.
Několik populárních firem v uplynulém roce rozdělilo nebo oznámilo rozdělení svých akcií. Začátkem tohoto měsíce společnost Amazon oznámila, že její akcie budou v červnu rozděleny v poměru 20:1, a to až do schválení akcionáři. A začátkem tohoto týdne učinila podobné rozhodnutí společnost Tesla.V obou případech by se akcionáři měli vyvarovat přílišného vzrušení. Ano, můžete namítnout, že rozdělení akcií často vyvolá nárůst ceny akcií, který by teoreticky mohl být zpeněžen, pokud společnost použije své akcie k získání peněz nebo financování akvizice. Ale obecně řečeno, rozdělení akcií je jako nakrájení pizzy na více kousků: Je jedno, kolikrát koláč rozkrojíte, celkové množství pizzy se nezmění. Stejně tak nemá rozdělení akcií žádný přímý dopad na příjmy, peněžní toky nebo hodnotu společnosti.Zdroj: UnsplashJak již bylo řečeno, společnosti Amazon a Tesla dominují svým odvětvím a obě akcie vypadají jako chytré dlouhodobé investice. Zde je důvod.Amazon V roce 1995 společnost Amazon otevřela své první internetové knihkupectví a stala se průkopníkem elektronického obchodování. Od té doby se jeho postavení prvního hráče proměnilo v obrovskou konkurenční výhodu. Podle společnosti eMarketer bude Amazon díky svému členskému programu Prime a rozsáhlé logistické síti v letošním roce zajišťovat téměř 40 % amerického elektronického obchodu. To znamená, že má větší podíl na trhu než dalších 14 maloobchodníků dohromady.Zdroj: Getty ImagesAmazon také ovládl odvětví cloud computingu. V roce 2021 uznala výzkumná společnost Gartner společnost Amazon Web Services za vedoucího poskytovatele služeb cloudové infrastruktury s odkazem na větší schopnost realizace a ucelenější vizi než kterýkoli jiný dodavatel. Podle společnosti Canalys zase AWS ve čtvrtém čtvrtletí získala 32% podíl na trhu, čímž společnost o 11 procentních bodů předstihla druhého konkurenta Microsoft Azure.Chcete využít této příležitosti?Celkově se silná konkurenční pozice společnosti Amazon v různých odvětvích promítla do působivých finančních výsledků. Tržby v roce 2021 vzrostly o 22 % na 470 miliard dolarů a společnost vykázala zisk podle obecně uznávaných účetních zásad ve výši 64,81 dolaru na zředěnou akcii, což představuje nárůst o 55 %. Tento technologický gigant má však stále prostor pro rozšíření svého impéria.Zdroj: ReutersElektronický obchod a cloud computing jsou stále rychle rostoucí odvětví a Amazon získává pozice v oblasti digitální reklamy. V loňském roce totiž získal 11,6% podíl na trhu digitální reklamy v USA, přičemž v roce 2019 to bylo 7,8 %. Očekává se, že do roku 2023 toto číslo dosáhne 14,6 %. Pro kontext: společnost eMarketer se domnívá, že výdaje na digitální reklamu v USA dosáhnou do roku 2023 270 miliard dolarů, což Amazon staví před další obrovskou tržní příležitost. Proto se tato akcie jeví jako chytrá dlouhodobá investice.Tesla V roce 2021 se Tesla opět stala lídrem v odvětví elektromobilů , když získala 14,4% podíl na trhu. Navzdory rozsáhlému nedostatku polovodičů dodala společnost více než 936 000 vozidel, což je o 87 % více než v předchozím roce. A co víc, neúnavná snaha vedení o efektivitu výroby se nadále vyplácí, protože průměrné náklady na jedno vozidlo společnosti Tesla klesly ve třetím a čtvrtém čtvrtletí na 36 000 USD, což je méně než 38 000 USD v prvním čtvrtletí a 84 000 USD v roce 2017. To pomohlo společnosti vykázat ve třetím čtvrtletí špičkovou provozní marži ve výši 14,6 % a ve čtvrtém čtvrtletí se tato hodnota skutečně zvýšila na 14,7 %.Zdroj: ReutersTento nárůst efektivity podpořilo několik faktorů, včetně obrovské nákladové výhody při výrobě bateriových bloků a zvýšené výroby v továrnách ve Fremontu v Kalifornii a v Šanghaji, z nichž druhá jmenovaná pomohla lokalizovat podnikání v Číně. Není překvapením, že Tesla v loňském roce dosáhla dalších dobrých finančních výsledků. Tržby vzrostly o 71 % na 52,8 miliardy dolarů a hotovost z provozní činnosti se zvýšila o 93 % na 11,5 miliardy dolarů.Do budoucna se akcionáři mají na co těšit. Tesla plánuje v roce 2022 rozjet výrobu ve dvou nových továrnách: v Texasu a v Berlíně, přičemž druhá z nich představuje její první výrobní závod v Evropě. Tesla také pracuje na zavedení svých bateriových článků 4680, což je nová technologie, která by měla posílit její cenovou výhodu při vývoji bateriových sad. A v příštím roce společnost doufá, že se začnou vyrábět nové modely, včetně vozů Cybertruck, Semi a Roadster.Tesla je také lídrem v závodě o vytvoření plně samořídícího automobilu. Generální ředitel Elon Musk věří, že tento cíl je dosažitelný v roce 2022. Pokud se to podaří, Tesla by pak mohla spustit autonomní přepravní službu, což by mohlo zvýšit její ziskovost. Příklad: Ark Invest věří, že autonomní platformy pro spolujízdu budou do roku 2030 generovat roční zisky ve výši 2 bilionů dolarů.Zdroj: Getty ImagesI kdyby se tento časový plán nenaplnil, Tesla je stále lídrem v odvětví elektromobilů, které se v příštích letech bude jen zvětšovat. A také se etablovala jako klíčový hráč v odvětví umělé inteligence a robotiky. Během loňského Dne umělé inteligence Tesla teasovala autonomního humanoidního robota Optimus a Musk věří, že tato technologie by mohla být „časem významnější než automobilový byznys“. Proto jsou tyto akcie chytrou dlouhodobou investicí.
Investiční banka RBC Capital Markets vydala pozitivní zprávu o americkém řetězci Sprouts Farmers Market, který se specializuje na prodej biopotravin...
Zářijové týdny roku 2025 přinesly na světových kapitálových trzích nebývalou vlnu optimismu. Investoři se dočkali hned tří mimořádně sledovaných primárních...