Majitelé akcií NIO, kteří se v roce 2022 propadli o 45 %, zatím nepotřebují žádný další důvod, proč své akcie čínské společnosti vyrábějící elektromobily (EV) prodat.
Zdroj: Unsplash
Přiznám se, že jsem ohledně globálních vyhlídek společnosti Nio v oblasti elektromobilů býčí. Nedávná zpráva generálního ředitele Williama Li, že je ve fázi výzkumu vytvoření vlastního telefonu, který by konkuroval telefonu společnosti Apple (NASDAQ:AAPL), ve mně však vyvolává více než malé obavy, že se v rámci nějakého marnivého projektu zakladatele odkloní.
Generální ředitel vystoupil koncem března v jednom diskusním pořadu, kde vysvětloval, proč společnost zkoumá možnosti vývoje vlastního telefonu. Zdá se, že zákazníci chtějí telefon, který bude lépe spolupracovat s jejich automobily. Na první pohled to zdůvodnění chápu, ale čím víc o tom přemýšlím, připomíná mi to nepovedené rozšíření značky. Představte si svrchní oblečení Samsonite nebo parfém Zippo.
Všechny ty řeči o vytvoření telefonu Nio mě nutí přemýšlet, co by bylo šílenější rozšíření značky: Telefon Nio nebo auto Apple?
Zdroj: Shutterstock
Neměla by společnost Nio spolupracovat s Applem a něco vymyslet?
Nikdy jsem nejel ve vozidle Nio. Předpokládám, že většina Severoameričanů také ne. Takže netuším, zda jde o skutečnou obavu. Li se podle zpráv z CnEVPost zdá, že ano.
„Chystáme se více zkoumat z hlediska toho, abychom našim uživatelům přinesli lepší zážitek,“ uvedl podle CnEVPost vedoucí představitel společnosti Nio o telefonu.
Jak Li upozorňuje, operační systém společnosti Apple je uzavřený ekosystém. To znamená, že Apple kontroluje software i hardware pro svůj iPhone. Google má otevřený ekosystém. Jeho operační systém Android si může kdokoli zdarma stáhnout do jakéhokoli mobilního telefonu, samozřejmě kromě iPhonu.
Pokud by tedy společnost Apple měla zájem, mohla by Li jít k nim a spolupracovat s jejich inženýry na tom, jak poskytnout lepší uživatelský zážitek v autě, aniž by musela vyvíjet telefon od základu. Apple tak nakloněn není, a to nejen proto, že vytváří Apple Car.
Ekosystém Apple je mocnou strategií pro udržení zákazníků. Vím, že to tak je, protože v mé domácnosti jsou dva počítače Apple, dva iPhony, jedna Apple TV, jedna sada AirPods a jeden iPad. Všechny spolu velmi dobře spolupracují. Když přejdu na Android a Windows, je to trochu jinak.
Zdroj: Apple
Li se obává, že pokud Apple v roce 2025 uvede na trh svůj Apple Car, mnoho majitelů Nia – navrhl 60 % procent majitelů, kteří používají iPhony – by se mohlo nechat přesvědčit, aby vyměnili svá Nia za Apple Car a jeho ekosystém.
Nechce se mi věřit, že by někdo se zdravým rozumem dovolil, aby mu produkt za 1 000 dolarů diktoval, jaký typ elektromobilu si koupí, ale k podobným iracionálním rozhodnutím pravděpodobně dochází častěji, než si myslíme.
Telefon Nio tedy není tak šílený nápad, jak by se mohlo zdát. Ale jak uvádí Li, vyrobit telefon je snadné. Mnohem těžší je vyrobit dobrý telefon. Pokud to však bude znamenat, že si většina majitelů jeho vozů bude kupovat další vozy Nio, mohl by tento kompromis stát za to.
Zdroj: Shutterstock
Proč Apple potřebuje vlastní auto?
Právě tuto otázku si v únoru 2021 položil časopis Inc. Technický publicista Jason Aten došel k závěru, že podobně jako se do podnikání s telefony pustila ještě předtím, než toho o jejich výrobě moc nevěděla, chce totéž udělat i s automobily.
Říkejme tomu učení za běhu.
„Je jen málo produktů, které jsou připraveny na narušení tak jako automobily. Tesla to do jisté míry určitě dokázala, ale právě teď jsou podmínky téměř ideální pro to, aby někdo přišel a definoval, co bude s ‚autem‘ dál,“ napsal Aten.
„I Tesla představuje postupnou změnu automobilu podobně, jako byl Palm postupnou změnou mobilního telefonu. Vzal věc, kterou jste znali, a přidal k ní něco nového nebo ji nějakým způsobem změnil, ale nebyla to nová věc tak, jako byl iPhone.“
Nyní si uvědomte, že Apple Car se bude pravděpodobně prodávat za 60x vyšší cenu než iPhone. I s menšími maržemi by vygenerované dolary byly ohromující, kdyby si ho koupilo byť jen 1 % uživatelů iPhonu.
V roce 2021 bylo podle The Verge na celém světě přes 1 miliardu aktivních iPhonů. Jedno procento z nich je 10 milionů. Vynásobte to 60 000 dolary a mluvíme o příjmech ve výši 600 miliard dolarů. I kdybyste tyto prodeje rozložili do 10 let, je to úctyhodných 60 miliard dolarů, tedy 16 % z jeho 378 miliard dolarů příjmů za posledních 12 měsíců.
Zdroj: Nio
To je přesvědčivý ekonomický argument pro 15 let vývoje, který je již v účetnictví.
Po přenesení slov na papír jsem přesvědčen, že Li není blázen, když takto uvažuje o budoucnosti. Spíše vás potopí hrozby, které nevidíte, než ty, které vidět můžete. Přeživší z Titaniku o tom věděli své. Ale to odbočuji.
Na konci března jsem uvedl, že první dodávka nejnovějšího vozidla Nio, ET7, zvýší akcie NIO. V tomto měsíci to tak nevyšlo, protože se propadly o dalších 19 %.
Svůj komentář jsem uzavřel tím, že se jedná o nákup mírně nad 20 USD. Nyní se mé pocity ohledně akcií Nio blíží 17 dolarům a nezměnily se. Má generálního ředitele, který je šílený jako liška, a mnoho skvěle vypadajících, technologicky vyspělých elektromobilů.
V určitém okamžiku musí investoři začít příběhu Nio věřit. Do té doby mohou být majitelé akcií Nio v klidu. Nejnovější rozšíření značky společnosti není zavádějící.
Majitelé akcií NIO, kteří se v roce 2022 propadli o 45 %, zatím nepotřebují žádný další důvod, proč své akcie čínské společnosti vyrábějící elektromobily prodat.Zdroj: UnsplashPřiznám se, že jsem ohledně globálních vyhlídek společnosti Nio v oblasti elektromobilů býčí. Nedávná zpráva generálního ředitele Williama Li, že je ve fázi výzkumu vytvoření vlastního telefonu, který by konkuroval telefonu společnosti Apple , ve mně však vyvolává více než malé obavy, že se v rámci nějakého marnivého projektu zakladatele odkloní.Generální ředitel vystoupil koncem března v jednom diskusním pořadu, kde vysvětloval, proč společnost zkoumá možnosti vývoje vlastního telefonu. Zdá se, že zákazníci chtějí telefon, který bude lépe spolupracovat s jejich automobily. Na první pohled to zdůvodnění chápu, ale čím víc o tom přemýšlím, připomíná mi to nepovedené rozšíření značky. Představte si svrchní oblečení Samsonite nebo parfém Zippo.Všechny ty řeči o vytvoření telefonu Nio mě nutí přemýšlet, co by bylo šílenější rozšíření značky: Telefon Nio nebo auto Apple?Zdroj: ShutterstockNikdy jsem nejel ve vozidle Nio. Předpokládám, že většina Severoameričanů také ne. Takže netuším, zda jde o skutečnou obavu. Li se podle zpráv z CnEVPost zdá, že ano.„Chystáme se více zkoumat z hlediska toho, abychom našim uživatelům přinesli lepší zážitek,“ uvedl podle CnEVPost vedoucí představitel společnosti Nio o telefonu.Chcete využít této příležitosti?Jak Li upozorňuje, operační systém společnosti Apple je uzavřený ekosystém. To znamená, že Apple kontroluje software i hardware pro svůj iPhone. Google má otevřený ekosystém. Jeho operační systém Android si může kdokoli zdarma stáhnout do jakéhokoli mobilního telefonu, samozřejmě kromě iPhonu.Pokud by tedy společnost Apple měla zájem, mohla by Li jít k nim a spolupracovat s jejich inženýry na tom, jak poskytnout lepší uživatelský zážitek v autě, aniž by musela vyvíjet telefon od základu. Apple tak nakloněn není, a to nejen proto, že vytváří Apple Car.Ekosystém Apple je mocnou strategií pro udržení zákazníků. Vím, že to tak je, protože v mé domácnosti jsou dva počítače Apple, dva iPhony, jedna Apple TV, jedna sada AirPods a jeden iPad. Všechny spolu velmi dobře spolupracují. Když přejdu na Android a Windows, je to trochu jinak.Zdroj: AppleLi se obává, že pokud Apple v roce 2025 uvede na trh svůj Apple Car, mnoho majitelů Nia – navrhl 60 % procent majitelů, kteří používají iPhony – by se mohlo nechat přesvědčit, aby vyměnili svá Nia za Apple Car a jeho ekosystém.Nechce se mi věřit, že by někdo se zdravým rozumem dovolil, aby mu produkt za 1 000 dolarů diktoval, jaký typ elektromobilu si koupí, ale k podobným iracionálním rozhodnutím pravděpodobně dochází častěji, než si myslíme.Telefon Nio tedy není tak šílený nápad, jak by se mohlo zdát. Ale jak uvádí Li, vyrobit telefon je snadné. Mnohem těžší je vyrobit dobrý telefon. Pokud to však bude znamenat, že si většina majitelů jeho vozů bude kupovat další vozy Nio, mohl by tento kompromis stát za to.Zdroj: ShutterstockPrávě tuto otázku si v únoru 2021 položil časopis Inc. Technický publicista Jason Aten došel k závěru, že podobně jako se do podnikání s telefony pustila ještě předtím, než toho o jejich výrobě moc nevěděla, chce totéž udělat i s automobily.Říkejme tomu učení za běhu.„Je jen málo produktů, které jsou připraveny na narušení tak jako automobily. Tesla to do jisté míry určitě dokázala, ale právě teď jsou podmínky téměř ideální pro to, aby někdo přišel a definoval, co bude s ‚autem‘ dál,“ napsal Aten.„I Tesla představuje postupnou změnu automobilu podobně, jako byl Palm postupnou změnou mobilního telefonu. Vzal věc, kterou jste znali, a přidal k ní něco nového nebo ji nějakým způsobem změnil, ale nebyla to nová věc tak, jako byl iPhone.“Nyní si uvědomte, že Apple Car se bude pravděpodobně prodávat za 60x vyšší cenu než iPhone. I s menšími maržemi by vygenerované dolary byly ohromující, kdyby si ho koupilo byť jen 1 % uživatelů iPhonu.V roce 2021 bylo podle The Verge na celém světě přes 1 miliardu aktivních iPhonů. Jedno procento z nich je 10 milionů. Vynásobte to 60 000 dolary a mluvíme o příjmech ve výši 600 miliard dolarů. I kdybyste tyto prodeje rozložili do 10 let, je to úctyhodných 60 miliard dolarů, tedy 16 % z jeho 378 miliard dolarů příjmů za posledních 12 měsíců.Zdroj: NioTo je přesvědčivý ekonomický argument pro 15 let vývoje, který je již v účetnictví.Po přenesení slov na papír jsem přesvědčen, že Li není blázen, když takto uvažuje o budoucnosti. Spíše vás potopí hrozby, které nevidíte, než ty, které vidět můžete. Přeživší z Titaniku o tom věděli své. Ale to odbočuji.Na konci března jsem uvedl, že první dodávka nejnovějšího vozidla Nio, ET7, zvýší akcie NIO. V tomto měsíci to tak nevyšlo, protože se propadly o dalších 19 %.Svůj komentář jsem uzavřel tím, že se jedná o nákup mírně nad 20 USD. Nyní se mé pocity ohledně akcií Nio blíží 17 dolarům a nezměnily se. Má generálního ředitele, který je šílený jako liška, a mnoho skvěle vypadajících, technologicky vyspělých elektromobilů.V určitém okamžiku musí investoři začít příběhu Nio věřit. Do té doby mohou být majitelé akcií Nio v klidu. Nejnovější rozšíření značky společnosti není zavádějící.