2 věci, které by měli investoři vědět před nákupem akcií Spotify
Minulý rok byl pro rychle rostoucí technologické společnosti náročný, protože investoři se přizpůsobovali měnícímu se makroekonomickému prostředí, včetně vyšších úrokových sazeb.
Společnost Spotify Technology (SPOT -9,78 %), stejně jako mnoho růstových akcií na trhu, zažila obrovský pokles ceny svých akcií – přibližně 66 % z 52týdenního maxima stanoveného v říjnu 2021.
Nižší cena akcií přitáhla pozornost potenciálních výhodných kupců (jako jsem já). Poté, co jsem strávil nějaký čas zkoumáním společnosti, jsem se o Spotify dozvěděl dvě věci, které by mohly investorům pomoci lépe pochopit akcie a jejich vyhlídky na budoucí růst.
1. Obchodní model společnosti Spotify
Švédská společnost Spotify byla založena v roce 2006 a vytvořila platformu, která uživatelům umožňuje vyhledávat a poslouchat hudbu (a nakonec i podcasty a audioknihy) na základě předplatného podporovaného reklamou nebo bez ní. Je to jeden z největších poskytovatelů streamování hudby na světě, který má 406 milionů aktivních uživatelů měsíčně a 180 milionů placených předplatitelů na 184 trzích.
Zdroj: Reuters
Spotify je oboustranný trh, který spojuje uživatele s umělci a tvůrci obsahu. Společnost slouží spotřebitelům tím, že jim pomáhá objevovat hudbu personalizovaným a bezproblémovým způsobem. Uživatelé mohou snadno vyhledat svou oblíbenou hudbu nebo podcasty – na platformě je na výběr 82 milionů skladeb – nebo získat personalizované doporučení od Spotify. K platformě mohou přistupovat z různých elektronických zařízení – telefonů, počítačů, tabletů atd.
Mezitím mohou tvůrci obsahu využít 406 milionů uživatelů služby Spotify k distribuci a zpeněžení své tvorby. Mohou také budovat přímý vztah s fanoušky, analyzovat jejich chování pomocí softwaru a dat a spravovat své podnikání (například služby předplatného) na Spotify.
S rostoucím počtem uživatelů a umělců na platformě Spotify zpeněžuje své služby dvěma hlavními způsoby. Většinu příjmů tvoří příjmy z prémiových předplatitelských služeb, kde uživatelé platí poplatek za přístup k hudbě bez reklam – v roce 2021 to bude 86 % příjmů.
Zbytek pochází ze služby podporované reklamou, kde uživatelé musí poslouchat reklamy výměnou za bezplatný přístup k omezenému počtu skladeb. Tato část podnikání je sice menší, ale v roce 2021 rychle rostla a meziročně se zvýšila o 62 %. Pro srovnání, byznys s předplatným vzrostl „jen“ o 19 %.
2. Budoucnost Spotify je plná příležitostí… a výzev
Společnost Spotify dosáhla v posledních několika letech velkého úspěchu při rozšiřování svého podnikání. Za posledních pět let se její příjmy více než ztrojnásobily ze 3 miliard eur (3,23 miliardy dolarů) na 9,7 miliardy eur a počet uživatelů se více než zdvojnásobil ze 123 milionů na 406 milionů.
Vzestup společnosti Spotify je způsoben setrvačníkem neustále rostoucí uživatelské základny a obsahu. Na jedné straně neustále přidává nový obsah, aby zlepšila zapojení uživatelů. Nejprve to byla pouze hudba, pak přišly podcasty a nyní audioknihy – díky akvizici společnosti Findaway.
Stále se rozšiřující nabídka obsahu oslovuje staré i nové uživatele a vysvětluje, jak Spotify oslovuje miliony uživatelů. Rostoucí uživatelská základna zase poskytuje tvůrcům obsahu více příležitostí, jak se zaměřit na větší skupinu posluchačů a generovat větší příjmy. Tvůrci pak mohou znovu investovat ještě více svého času a zdrojů do vytváření ještě lepšího obsahu, což dále zlepšuje uživatelský zážitek.
Zdroj: Spotify.com
Stručně řečeno, Spotify má potenciál zvyšovat příjmy po mnoho let, protože setrvačník nabírá na síle. Může přeměnit své stovky milionů neplacených uživatelů na prémiové uživatele, zpeněžit svůj podcastový byznys prostřednictvím reklamy a expandovat do novějších služeb – například služeb audioknih. Kromě toho může také přilákat nové streamery (celosvětově), kteří se připojí k jejím bezplatným a placeným službám. S „pouhými“ 406 miliony uživatelů má Spotify před sebou dlouhou cestu.
Společnost Spotify má osvědčený model, díky němuž časem roste počet obsahu a uživatelů, ale není bez problémů. Jedním z nich je, že ačkoli Spotify vítá všechny umělce, většinu uživatelského času stále získávají špičkoví umělci. Vzhledem k tomu, že odměna umělců koreluje s počtem přehrání jejich skladeb, mohou mít malí a nezávislí umělci (ti méně známí) problém na platformě přežít. Ačkoli tento problém není v konkurenčním hudebním průmyslu nový, technologická společnost musí najít způsob, jak tyto menší umělce kompenzovat, jinak riskuje, že o ně (a jejich obsah) přijde.
Dalším problémem, se kterým se Spotify musí vypořádat, je silná vyjednávací síla, kterou nad ním mají špičkoví tvůrci obsahu. Incident s Joe Roganem z počátku tohoto roku upozorňuje na rizika, kdy špičkoví umělci mohou platformu opustit podle své vůle, což bude mít dopad na uživatelský zážitek. Stejně tak tento incident ukazuje, jak moc je společnost Spotify závislá na špičkových tvůrcích, jako je Rogan, aby rozvíjela svůj byznys. Jinými slovy, Spotify musí najít způsob, jak si udržet špičkové umělce, jinak riskuje ztrátu předplatitelů.
Zdroj: Getty Images
Kromě toho musí Spotify čelit konkurenčním službám, jako je Apple Music společnosti Apple, YouTube Music společnosti Alphabet atd. A přestože Spotify generuje miliardové příjmy, stále není ziskové – a to může ještě nějakou dobu zůstat, protože investuje do růstu a také do doby, než se mu podaří lépe zpeněžit své novější služby, jako je podcasting. Naštěstí si společnost může dovolit investovat velké částky. Již nyní generuje pozitivní provozní cash flow a ve své rozvaze má 3,5 miliardy eur v hotovosti a peněžních ekvivalentech a krátkodobých investicích.
Krátce o dlouhodobém cíli společnosti Spotify
Ve zprávě o výsledcích za první čtvrtletí společnost Spotify zopakovala svůj dlouhodobý cíl dosáhnout 1 miliardy uživatelů, zvýšit tržby o více než 20 % ročně a dosáhnout hrubé marže 30-40 %.
Pokud bude společnost i nadále přidávat kvalitní obsah, uživatelé budou přirozeně přicházet. S přibývajícím počtem uživatelů si Spotify může udržet trajektorii růstu příjmů. Kromě toho může nastoupit provozní pákový efekt, který společnosti pomůže dosáhnout cílové hrubé marže (ta byla v roce 2021 na úrovni 27 %).
Přesto by investoři měli výše uvedená rizika bedlivě sledovat, protože mohou společnost vykolejit z jejích dlouhodobých ambicí.
Společnost Spotify Technology , stejně jako mnoho růstových akcií na trhu, zažila obrovský pokles ceny svých akcií – přibližně 66 % z 52týdenního maxima stanoveného v říjnu 2021.Nižší cena akcií přitáhla pozornost potenciálních výhodných kupců . Poté, co jsem strávil nějaký čas zkoumáním společnosti, jsem se o Spotify dozvěděl dvě věci, které by mohly investorům pomoci lépe pochopit akcie a jejich vyhlídky na budoucí růst.Švédská společnost Spotify byla založena v roce 2006 a vytvořila platformu, která uživatelům umožňuje vyhledávat a poslouchat hudbu na základě předplatného podporovaného reklamou nebo bez ní. Je to jeden z největších poskytovatelů streamování hudby na světě, který má 406 milionů aktivních uživatelů měsíčně a 180 milionů placených předplatitelů na 184 trzích.Zdroj: ReutersSpotify je oboustranný trh, který spojuje uživatele s umělci a tvůrci obsahu. Společnost slouží spotřebitelům tím, že jim pomáhá objevovat hudbu personalizovaným a bezproblémovým způsobem. Uživatelé mohou snadno vyhledat svou oblíbenou hudbu nebo podcasty – na platformě je na výběr 82 milionů skladeb – nebo získat personalizované doporučení od Spotify. K platformě mohou přistupovat z různých elektronických zařízení – telefonů, počítačů, tabletů atd.Mezitím mohou tvůrci obsahu využít 406 milionů uživatelů služby Spotify k distribuci a zpeněžení své tvorby. Mohou také budovat přímý vztah s fanoušky, analyzovat jejich chování pomocí softwaru a dat a spravovat své podnikání na Spotify.S rostoucím počtem uživatelů a umělců na platformě Spotify zpeněžuje své služby dvěma hlavními způsoby. Většinu příjmů tvoří příjmy z prémiových předplatitelských služeb, kde uživatelé platí poplatek za přístup k hudbě bez reklam – v roce 2021 to bude 86 % příjmů.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: CanvaZbytek pochází ze služby podporované reklamou, kde uživatelé musí poslouchat reklamy výměnou za bezplatný přístup k omezenému počtu skladeb. Tato část podnikání je sice menší, ale v roce 2021 rychle rostla a meziročně se zvýšila o 62 %. Pro srovnání, byznys s předplatným vzrostl „jen“ o 19 %.Společnost Spotify dosáhla v posledních několika letech velkého úspěchu při rozšiřování svého podnikání. Za posledních pět let se její příjmy více než ztrojnásobily ze 3 miliard eur na 9,7 miliardy eur a počet uživatelů se více než zdvojnásobil ze 123 milionů na 406 milionů.Vzestup společnosti Spotify je způsoben setrvačníkem neustále rostoucí uživatelské základny a obsahu. Na jedné straně neustále přidává nový obsah, aby zlepšila zapojení uživatelů. Nejprve to byla pouze hudba, pak přišly podcasty a nyní audioknihy – díky akvizici společnosti Findaway.Stále se rozšiřující nabídka obsahu oslovuje staré i nové uživatele a vysvětluje, jak Spotify oslovuje miliony uživatelů. Rostoucí uživatelská základna zase poskytuje tvůrcům obsahu více příležitostí, jak se zaměřit na větší skupinu posluchačů a generovat větší příjmy. Tvůrci pak mohou znovu investovat ještě více svého času a zdrojů do vytváření ještě lepšího obsahu, což dále zlepšuje uživatelský zážitek.Zdroj: Spotify.comStručně řečeno, Spotify má potenciál zvyšovat příjmy po mnoho let, protože setrvačník nabírá na síle. Může přeměnit své stovky milionů neplacených uživatelů na prémiové uživatele, zpeněžit svůj podcastový byznys prostřednictvím reklamy a expandovat do novějších služeb – například služeb audioknih. Kromě toho může také přilákat nové streamery , kteří se připojí k jejím bezplatným a placeným službám. S „pouhými“ 406 miliony uživatelů má Spotify před sebou dlouhou cestu.Společnost Spotify má osvědčený model, díky němuž časem roste počet obsahu a uživatelů, ale není bez problémů. Jedním z nich je, že ačkoli Spotify vítá všechny umělce, většinu uživatelského času stále získávají špičkoví umělci. Vzhledem k tomu, že odměna umělců koreluje s počtem přehrání jejich skladeb, mohou mít malí a nezávislí umělci problém na platformě přežít. Ačkoli tento problém není v konkurenčním hudebním průmyslu nový, technologická společnost musí najít způsob, jak tyto menší umělce kompenzovat, jinak riskuje, že o ně přijde.Dalším problémem, se kterým se Spotify musí vypořádat, je silná vyjednávací síla, kterou nad ním mají špičkoví tvůrci obsahu. Incident s Joe Roganem z počátku tohoto roku upozorňuje na rizika, kdy špičkoví umělci mohou platformu opustit podle své vůle, což bude mít dopad na uživatelský zážitek. Stejně tak tento incident ukazuje, jak moc je společnost Spotify závislá na špičkových tvůrcích, jako je Rogan, aby rozvíjela svůj byznys. Jinými slovy, Spotify musí najít způsob, jak si udržet špičkové umělce, jinak riskuje ztrátu předplatitelů.Zdroj: Getty ImagesKromě toho musí Spotify čelit konkurenčním službám, jako je Apple Music společnosti Apple, YouTube Music společnosti Alphabet atd. A přestože Spotify generuje miliardové příjmy, stále není ziskové – a to může ještě nějakou dobu zůstat, protože investuje do růstu a také do doby, než se mu podaří lépe zpeněžit své novější služby, jako je podcasting. Naštěstí si společnost může dovolit investovat velké částky. Již nyní generuje pozitivní provozní cash flow a ve své rozvaze má 3,5 miliardy eur v hotovosti a peněžních ekvivalentech a krátkodobých investicích.Ve zprávě o výsledcích za první čtvrtletí společnost Spotify zopakovala svůj dlouhodobý cíl dosáhnout 1 miliardy uživatelů, zvýšit tržby o více než 20 % ročně a dosáhnout hrubé marže 30-40 %.Pokud bude společnost i nadále přidávat kvalitní obsah, uživatelé budou přirozeně přicházet. S přibývajícím počtem uživatelů si Spotify může udržet trajektorii růstu příjmů. Kromě toho může nastoupit provozní pákový efekt, který společnosti pomůže dosáhnout cílové hrubé marže .Přesto by investoři měli výše uvedená rizika bedlivě sledovat, protože mohou společnost vykolejit z jejích dlouhodobých ambicí.