Co potřebují akcionáři vidět na dni investorů společnosti Spotify
V posledních 12 měsících se zdá, že investoři ztratili trpělivost se společnostmi, které nyní investují velké prostředky v naději na dlouhodobé zisky v budoucnu.
Jednou ze společností, která tuto změnu nálady investorů pocítila ve značné míře, je Spotify (SPOT).
Akcie největší světové platformy pro streamování zvuku klesly za posledních 12 měsíců o více než polovinu a jsou dokonce výrazně pod cenou při primární veřejné nabídce (IPO) před čtyřmi lety. Ale vzhledem k tomu, že se v červnu koná den pro investory společnosti Spotify, možná by tato událost mohla přinést jiskru, kterou akcionáři hledají.
Trocha informací o službě Spotify
Než se zmíníme o tom, co by investoři měli od nadcházející události očekávat, stojí za to připomenout si cestu společnosti Spotify v posledních letech.
Po celou dobu existence veřejné společnosti Spotify byla tato společnost známá svými nízkými hrubými maržemi. Vzhledem k tomu, že katalog společnosti Spotify se skládá především z hudby od umělců a hudebních vydavatelství, vyplácí společnost lví podíl svých příjmů z hudby těmto držitelům práv ve formě licenčních poplatků. Přibližně od roku 2018 se společnost rozhodla hledat další zdroje příjmů a začala se prosazovat v alternativních formách audia, především v podcastech.
Zdroj: Shutterstock
V posledních několika letech společnost Spotify investovala více než 1 miliardu dolarů do investic souvisejících s podcasty, včetně akvizice produkčních studií jako The Ringer a Gimlet Media a nákupu platforem pro distribuci podcastů, jako jsou Megaphone a Anchor. Vzhledem k tomu, že příjmy z těchto podniků nejsou spojeny s výplatou licenčních poplatků, začali být akcionáři optimističtí, že hrubá marže z příjmů společnosti podporovaných reklamou by mohla zaznamenat velký nárůst.
Finanční ředitel společnosti Spotify Paul Vogel to dokonce vyjádřil přímo během loňského konferenčního hovoru, když prohlásil: „Myslíme si, že fixní náklady na podcasting a možnost růstu reklamy pomohou maržím.“ Pro investory však zatím bylo těžké to na finančních výsledcích poznat.
Vzhledem k tomu, že společnost Spotify započítává veškeré náklady na obsah podcastů do svých nákladů na výnosy podporované reklamou, hrubá marže tohoto segmentu se během nedávného období velkých investic poměrně výrazně snížila. V posledním čtvrtletí dosáhla hrubá marže podporovaná reklamou záporné hodnoty 1,5 %.
Zdroj: Reuters
Na co se zaměřit na dni investorů
Když byl tým vedení společnosti Spotify v konferenčním hovoru dotázán na nedávné čtvrtletní výsledky, opakovaně (osmkrát) uvedl, že více podrobností poskytne během dne pro investory, který je nyní oficiálně stanoven na 8. června.
Investoři budou sledovat zejména skladbu příjmů z reklamy. Příjmy společnosti Spotify z reklam jsou ovlivňovány několika faktory. Ať už se jedná o příjmy z reklamy z vlastněných podcastů, příjmy z reklamního trhu v jejích platformách pro distribuci podcastů, nebo dokonce příjmy z původní hudby podporované reklamou společnosti Spotify, každý z nich disponuje drasticky odlišnou mírou růstu a ziskovými maržemi. Pro posouzení budoucího potenciálu společnosti Spotify je tedy zásadní pochopit vývoj a celkovou velikost jednotlivých segmentů.
Zdroj: Spotify.com
Společnost však dosud nezveřejnila téměř žádné informace o této oblasti a dokonce přestala uvádět konkrétní procento svých uživatelů, kteří poslouchají podcasty. Ačkoli společnost možná jedná diskrétně, jen aby odradila konkurenci, zdá se, že nedostatek transparentnosti také vede ke ztrátě nadšení investorů. Aby investoři i nadále věřili dlouhodobé vizi vedení společnosti, bude třeba, aby den investorů poskytl určité souvislosti ohledně pokroku a ziskovosti iniciativ společnosti Spotify v oblasti podcastů.
Ocenění společnosti Spotify se dostává na nová minima
Naštěstí pro dnešní investory nebylo ocenění společnosti Spotify nikdy nižší.
Společnost Spotify je v současné době oceněna poměrem hodnoty podniku (tržní kapitalizace minus čistá hotovost) k tržbám na úrovni 1,6násobku, což je výrazně méně než kdykoli v historii společnosti. Ačkoli ocenění společnosti na základě tržeb jistě není dokonalé, může poskytnout slušný výchozí bod. Pojďme tedy o krok dál.
Zdroj: Getty Images
Pokud Spotify začne díky svým nehudebním iniciativám dosahovat lepší ziskovosti a bude schopna dosáhnout vyšších celkových hrubých marží, domnívám se, že případná cesta k 10% marži volného peněžního toku se zdá být dosažitelná. Pro srovnání, Spotify za posledních 12 měsíců vygenerovala 3 %. Při dnešní úrovni tržeb by to znamenalo, že Spotify by generovalo více než 1,1 miliardy USD volného peněžního toku.
Vzhledem k tomu, že hodnota celého podniku Spotify je v současnosti přibližně 18 miliard dolarů a společnost prokázala schopnost trvale zvyšovat svou již tak obrovskou uživatelskou základnu – celkem 422 milionů – a příjmy dvouciferným tempem, zdá se mi to jako spravedlivá cena za akcie.
Jednou ze společností, která tuto změnu nálady investorů pocítila ve značné míře, je Spotify .Akcie největší světové platformy pro streamování zvuku klesly za posledních 12 měsíců o více než polovinu a jsou dokonce výrazně pod cenou při primární veřejné nabídce před čtyřmi lety. Ale vzhledem k tomu, že se v červnu koná den pro investory společnosti Spotify, možná by tato událost mohla přinést jiskru, kterou akcionáři hledají.Než se zmíníme o tom, co by investoři měli od nadcházející události očekávat, stojí za to připomenout si cestu společnosti Spotify v posledních letech.Po celou dobu existence veřejné společnosti Spotify byla tato společnost známá svými nízkými hrubými maržemi. Vzhledem k tomu, že katalog společnosti Spotify se skládá především z hudby od umělců a hudebních vydavatelství, vyplácí společnost lví podíl svých příjmů z hudby těmto držitelům práv ve formě licenčních poplatků. Přibližně od roku 2018 se společnost rozhodla hledat další zdroje příjmů a začala se prosazovat v alternativních formách audia, především v podcastech.Zdroj: ShutterstockV posledních několika letech společnost Spotify investovala více než 1 miliardu dolarů do investic souvisejících s podcasty, včetně akvizice produkčních studií jako The Ringer a Gimlet Media a nákupu platforem pro distribuci podcastů, jako jsou Megaphone a Anchor. Vzhledem k tomu, že příjmy z těchto podniků nejsou spojeny s výplatou licenčních poplatků, začali být akcionáři optimističtí, že hrubá marže z příjmů společnosti podporovaných reklamou by mohla zaznamenat velký nárůst.Finanční ředitel společnosti Spotify Paul Vogel to dokonce vyjádřil přímo během loňského konferenčního hovoru, když prohlásil: „Myslíme si, že fixní náklady na podcasting a možnost růstu reklamy pomohou maržím.“ Pro investory však zatím bylo těžké to na finančních výsledcích poznat.Chcete využít této příležitosti?Vzhledem k tomu, že společnost Spotify započítává veškeré náklady na obsah podcastů do svých nákladů na výnosy podporované reklamou, hrubá marže tohoto segmentu se během nedávného období velkých investic poměrně výrazně snížila. V posledním čtvrtletí dosáhla hrubá marže podporovaná reklamou záporné hodnoty 1,5 %.Zdroj: ReutersKdyž byl tým vedení společnosti Spotify v konferenčním hovoru dotázán na nedávné čtvrtletní výsledky, opakovaně uvedl, že více podrobností poskytne během dne pro investory, který je nyní oficiálně stanoven na 8. června.Investoři budou sledovat zejména skladbu příjmů z reklamy. Příjmy společnosti Spotify z reklam jsou ovlivňovány několika faktory. Ať už se jedná o příjmy z reklamy z vlastněných podcastů, příjmy z reklamního trhu v jejích platformách pro distribuci podcastů, nebo dokonce příjmy z původní hudby podporované reklamou společnosti Spotify, každý z nich disponuje drasticky odlišnou mírou růstu a ziskovými maržemi. Pro posouzení budoucího potenciálu společnosti Spotify je tedy zásadní pochopit vývoj a celkovou velikost jednotlivých segmentů.Zdroj: Spotify.comSpolečnost však dosud nezveřejnila téměř žádné informace o této oblasti a dokonce přestala uvádět konkrétní procento svých uživatelů, kteří poslouchají podcasty. Ačkoli společnost možná jedná diskrétně, jen aby odradila konkurenci, zdá se, že nedostatek transparentnosti také vede ke ztrátě nadšení investorů. Aby investoři i nadále věřili dlouhodobé vizi vedení společnosti, bude třeba, aby den investorů poskytl určité souvislosti ohledně pokroku a ziskovosti iniciativ společnosti Spotify v oblasti podcastů.Naštěstí pro dnešní investory nebylo ocenění společnosti Spotify nikdy nižší.Společnost Spotify je v současné době oceněna poměrem hodnoty podniku k tržbám na úrovni 1,6násobku, což je výrazně méně než kdykoli v historii společnosti. Ačkoli ocenění společnosti na základě tržeb jistě není dokonalé, může poskytnout slušný výchozí bod. Pojďme tedy o krok dál.Zdroj: Getty ImagesPokud Spotify začne díky svým nehudebním iniciativám dosahovat lepší ziskovosti a bude schopna dosáhnout vyšších celkových hrubých marží, domnívám se, že případná cesta k 10% marži volného peněžního toku se zdá být dosažitelná. Pro srovnání, Spotify za posledních 12 měsíců vygenerovala 3 %. Při dnešní úrovni tržeb by to znamenalo, že Spotify by generovalo více než 1,1 miliardy USD volného peněžního toku.Vzhledem k tomu, že hodnota celého podniku Spotify je v současnosti přibližně 18 miliard dolarů a společnost prokázala schopnost trvale zvyšovat svou již tak obrovskou uživatelskou základnu – celkem 422 milionů – a příjmy dvouciferným tempem, zdá se mi to jako spravedlivá cena za akcie.