Je šance, že se společnost Polestar stane další Teslou?
Společnost Tesla ( TSLA 3,23 % ) je v současné době hlavním výrobcem elektromobilů v USA a prodává více bateriových elektromobilů než všichni ostatní výrobci dohromady.
Společnost Cox Automotive uvádí, že nejenže dominuje trhu s elektromobily, ale Tesla také prodala v USA více luxusních vozů než Audi, BMW, Lexus a Mercedes-Benz.
Trh s elektromobily je však stále přeplněnější a Tesla měla ještě před rokem 80% podíl na trhu. Jedním z nejnovějších účastníků amerického trhu s elektromobily je Polestar, švédský výrobce podporovaný společností Volvo ( VLVL.Y 0,71 % ), který brzy vstoupí na burzu prostřednictvím reverzní fúze se společností pro speciální akvizice (SPAC) Gores Guggenheim ( GGPI -2,80 % ).
Luxusní rodokmen
Polestar vznikl jako luxusní elektromobil značky Volvo, jehož cena Polestar 1 je 155 000 dolarů. Začátkem letošního roku začala v USA prodávat svůj nejnovější elektromobil Polestar 2 za 46 000 dolarů, čímž se stal reálnou alternativou k modelu Tesla 3, jehož základní cena činí 42 700 dolarů.
Zdroj: Polestar
Přestože akcie Tesly klesly o 20 % oproti svému historickému maximu, zůstávají 80 % nad minimem, kterého dosáhly téměř před rokem, a jsou o více než 1 700 % výše, než na jakém místě se obchodovaly v roce 2019.
Investoři, kteří mají pocit, že promeškali období největšího růstu společnosti Tesla, a zajímá je, zda by společnost Polestar mohla tuto trajektorii napodobit, pokud jde o prodej vozidel a cenu akcií – akcie společnosti Gores Guggenheim stojí jen 1,89 USD nad jejich nabídkovou cenou 10 USD za akcii při IPO -, se podívejme, zda by tento začínající výrobce elektromobilů mohl být schopen porazit společnost Tesla.
Prodeje Polestaru se rozjíždějí a výrobce elektromobilů v lednu oznámil, že „dosáhl svého globálního prodejního cíle 29 000 vozidel v roce 2021, což představuje meziroční nárůst o více než 185 %“.
K tomu přispělo rozšíření počtu trhů, na kterých prodává, z 10 v roce 2021 na 19, zatímco počet maloobchodních prodejen se více než zdvojnásobil na více než 100. Společnost Polestar uvádí, že do konce roku 2022 očekává nárůst tohoto počtu na 150 a do konce roku 2023 bude působit na nejméně 30 světových trzích.
Zdroj: Shutterstock
Tesla má také globální působnost a nedávno otevřená továrna v Berlíně jí umožní snadněji oslovit zákazníky v Evropě. Agentura Bloomberg však uvádí, že továrna Gigafactory letos vyrobí pouze 30 000 elektromobilů namísto očekávaných 75 000 a k nárůstu výroby dojde až v roce 2023 (továrna má kapacitu 500 000 vozidel).
Na tři týdny byla také pozastavena výroba v závodě v Šanghaji, protože Čína opět uzavřela region kvůli epidemii COVID-19. Ztráta činí asi 40 000 vyrobených vozidel a je možné, že výroba bude pozastavena až do května.
I když i snížené počty překonávají to, co dělá Polestar, Tesla měla více než deset let na to, aby dosáhla těchto hodnot, a Polestar je teprve na začátku.
Důležitá podpora
Polestar má také významnou podporu a zázemí ze strany průmyslu. Přestože Volvo je konkurentem tohoto začínajícího výrobce luxusních elektromobilů, je také jeho investorem a po reverzní fúzi bude stále jeho spoluvlastníkem (čínská automobilka Geely vlastní Volvo Cars a bude kontrolovat i většinu hlasovacích práv společnosti Polestar).
Zapojení společnosti Volvo bylo a bude pro úspěch Polestaru důležité. Zatímco dříve se jeho vozy vyráběly ve výrobním závodě společnosti Geely v Číně (tento závod nyní vlastní Volvo), nyní bude mít druhý závod ve vlastnictví Volva v Jižní Karolíně, kde se bude vyrábět nové SUV Polestar 3. Polestar rovněž využívá servisní síť Volvo pro údržbu svých vozů.
Zdroj: Polestar
Prostřednictvím společnosti Volvo byla podepsána dohoda se společností Alphabet o vývoji prvního vestavěného operačního systému pro vozidla Polestar s operačním systémem Android na světě. Ještě letos bude systém pohánět platforma Snapdragon Cockpit společnosti Qualcomm.
Společnost Polestar však nyní uzavírá vlastní dohody, například se společnostmi ChargePoint ( CHPT -5,25 % ) a Electrify America o poskytování dobíjecích stanic pro svá vozidla, a také dohody se společnostmi Enterprise a Hertz o prodeji elektromobilů do jejich vozových parků.
Jak již bylo zmíněno, na trhu s elektromobily se objevuje silná konkurence – nejen ze strany dalších čistých výrobců elektromobilů, jako jsou Lucid a Rivian, ale také ze strany starých výrobců, jako jsou Ford a General Motors, a také bývalého mateřského podniku Polestar, společnosti Volvo.
Zatímco daňové úlevy hrály v počátcích zavádění elektromobilů důležitou roli, společnost Tesla dosáhla v roce 2018 dospělosti, pokud jde o nárok na ně, a její prodeje se nesnížily. Stále bude představovat hrozbu, ale Polestar 2 se stále kvalifikuje pro plný úvěr ve výši 7 500 USD, takže jeho cena bude ve srovnání s Teslou mnohem konkurenceschopnější.
Zdroj: Polestar
V konečném důsledku je trh s elektrickými vozidly stále velký a rostoucí, zejména proto, že automobilky, jako jsou Ford a GM, slibují, že časem přestanou používat auta na benzin, a mnoho evropských zemí nařizuje, aby se vozidla na fosilní paliva přestala používat. Vzhledem k tomu, že se na trhu objevuje mnoho výrobců, bude pro jednu společnost těžké vyniknout.
Může se Polestar vyrovnat růstové trajektorii Tesly? Na to bych nespoléhal, ani kdyby se podíl Tesly na trhu nadále snižoval. To však neznamená, že Polestar (prostřednictvím společnosti Gores Guggenheim) nemůže být stále dobrou sázkou na budoucnost elektromobilů. Jen nečekejte, že půjde stejnou raketovou cestou.
Na celkovém trhu má 72% podíl.Společnost Cox Automotive uvádí, že nejenže dominuje trhu s elektromobily, ale Tesla také prodala v USA více luxusních vozů než Audi, BMW, Lexus a Mercedes-Benz.Trh s elektromobily je však stále přeplněnější a Tesla měla ještě před rokem 80% podíl na trhu. Jedním z nejnovějších účastníků amerického trhu s elektromobily je Polestar, švédský výrobce podporovaný společností Volvo , který brzy vstoupí na burzu prostřednictvím reverzní fúze se společností pro speciální akvizice Gores Guggenheim .Luxusní rodokmenPolestar vznikl jako luxusní elektromobil značky Volvo, jehož cena Polestar 1 je 155 000 dolarů. Začátkem letošního roku začala v USA prodávat svůj nejnovější elektromobil Polestar 2 za 46 000 dolarů, čímž se stal reálnou alternativou k modelu Tesla 3, jehož základní cena činí 42 700 dolarů.Zdroj: PolestarPřestože akcie Tesly klesly o 20 % oproti svému historickému maximu, zůstávají 80 % nad minimem, kterého dosáhly téměř před rokem, a jsou o více než 1 700 % výše, než na jakém místě se obchodovaly v roce 2019.Investoři, kteří mají pocit, že promeškali období největšího růstu společnosti Tesla, a zajímá je, zda by společnost Polestar mohla tuto trajektorii napodobit, pokud jde o prodej vozidel a cenu akcií – akcie společnosti Gores Guggenheim stojí jen 1,89 USD nad jejich nabídkovou cenou 10 USD za akcii při IPO -, se podívejme, zda by tento začínající výrobce elektromobilů mohl být schopen porazit společnost Tesla.Chcete využít této příležitosti?ProdejeProdeje Polestaru se rozjíždějí a výrobce elektromobilů v lednu oznámil, že „dosáhl svého globálního prodejního cíle 29 000 vozidel v roce 2021, což představuje meziroční nárůst o více než 185 %“.K tomu přispělo rozšíření počtu trhů, na kterých prodává, z 10 v roce 2021 na 19, zatímco počet maloobchodních prodejen se více než zdvojnásobil na více než 100. Společnost Polestar uvádí, že do konce roku 2022 očekává nárůst tohoto počtu na 150 a do konce roku 2023 bude působit na nejméně 30 světových trzích.Zdroj: ShutterstockTesla má také globální působnost a nedávno otevřená továrna v Berlíně jí umožní snadněji oslovit zákazníky v Evropě. Agentura Bloomberg však uvádí, že továrna Gigafactory letos vyrobí pouze 30 000 elektromobilů namísto očekávaných 75 000 a k nárůstu výroby dojde až v roce 2023 .Na tři týdny byla také pozastavena výroba v závodě v Šanghaji, protože Čína opět uzavřela region kvůli epidemii COVID-19. Ztráta činí asi 40 000 vyrobených vozidel a je možné, že výroba bude pozastavena až do května.I když i snížené počty překonávají to, co dělá Polestar, Tesla měla více než deset let na to, aby dosáhla těchto hodnot, a Polestar je teprve na začátku.Důležitá podporaPolestar má také významnou podporu a zázemí ze strany průmyslu. Přestože Volvo je konkurentem tohoto začínajícího výrobce luxusních elektromobilů, je také jeho investorem a po reverzní fúzi bude stále jeho spoluvlastníkem .Zapojení společnosti Volvo bylo a bude pro úspěch Polestaru důležité. Zatímco dříve se jeho vozy vyráběly ve výrobním závodě společnosti Geely v Číně , nyní bude mít druhý závod ve vlastnictví Volva v Jižní Karolíně, kde se bude vyrábět nové SUV Polestar 3. Polestar rovněž využívá servisní síť Volvo pro údržbu svých vozů.Zdroj: PolestarProstřednictvím společnosti Volvo byla podepsána dohoda se společností Alphabet o vývoji prvního vestavěného operačního systému pro vozidla Polestar s operačním systémem Android na světě. Ještě letos bude systém pohánět platforma Snapdragon Cockpit společnosti Qualcomm.Společnost Polestar však nyní uzavírá vlastní dohody, například se společnostmi ChargePoint a Electrify America o poskytování dobíjecích stanic pro svá vozidla, a také dohody se společnostmi Enterprise a Hertz o prodeji elektromobilů do jejich vozových parků.Jak již bylo zmíněno, na trhu s elektromobily se objevuje silná konkurence – nejen ze strany dalších čistých výrobců elektromobilů, jako jsou Lucid a Rivian, ale také ze strany starých výrobců, jako jsou Ford a General Motors, a také bývalého mateřského podniku Polestar, společnosti Volvo.Zatímco daňové úlevy hrály v počátcích zavádění elektromobilů důležitou roli, společnost Tesla dosáhla v roce 2018 dospělosti, pokud jde o nárok na ně, a její prodeje se nesnížily. Stále bude představovat hrozbu, ale Polestar 2 se stále kvalifikuje pro plný úvěr ve výši 7 500 USD, takže jeho cena bude ve srovnání s Teslou mnohem konkurenceschopnější.Zdroj: PolestarV konečném důsledku je trh s elektrickými vozidly stále velký a rostoucí, zejména proto, že automobilky, jako jsou Ford a GM, slibují, že časem přestanou používat auta na benzin, a mnoho evropských zemí nařizuje, aby se vozidla na fosilní paliva přestala používat. Vzhledem k tomu, že se na trhu objevuje mnoho výrobců, bude pro jednu společnost těžké vyniknout.Může se Polestar vyrovnat růstové trajektorii Tesly? Na to bych nespoléhal, ani kdyby se podíl Tesly na trhu nadále snižoval. To však neznamená, že Polestar nemůže být stále dobrou sázkou na budoucnost elektromobilů. Jen nečekejte, že půjde stejnou raketovou cestou.