Cestovní ruch byl během pandemie jedním z nejhůře postižených odvětví, protože výluky a omezení omezily cestovní ruch a přeshraniční cestování. Někteří spotřebitelé se vrátili k dovolené rychleji než jiní, protože očkování se zvyšuje, epidemie se zpomaluje a hranice se znovu otevírají.
Je jisté, že poptávka po cestování může i nadále kolísat, protože se objevují nové varianty a výluky Covid-19 v Číně přetrvávají. Mezitím by rostoucí ceny a prudce rostoucí inflace mohly zpomalit spotřebitelské výdaje.
Vedoucí pracovníci nesčetných technologických společností, platebních firem a leteckých společností se však v hovorech o výsledcích podělili o optimistické ukazatele a komentáře, které signalizují, že v blízké budoucnosti může dojít k širšímu oživení cestovního ruchu.

Technologie
Společnost Alphabet v rámci čtvrtletního hovoru k výsledkům nabídla několik ukazatelů, které naznačují oživení cestovního ruchu v nadcházejících měsících, neboť tato kategorie se ve čtvrtletí stala druhým největším přispěvatelem k meziročnímu růstu reklamy po maloobchodu.
Podle Philippa Schindlera, obchodního ředitele společnosti Alphabet, se vyhledávání v oblasti cestování v prvním čtvrtletí vrátilo nad čísla ze stejného období roku 2019.
Mnoho spotřebitelů mezitím usiluje o tropickou dovolenou, přičemž mateřská společnost Google zaznamenala 27% nárůst vyhledávání v kategoriích, jako jsou pláže a ostrovy, oproti roku 2019, zatímco dotazy na pronájem dovolené stouply o 37 %. Zdá se také, že globální cestování je připraveno na návrat, protože vyhledávání cestovních pasů vyskočilo o 80 % oproti loňskému roku, zatímco dotazy na cestovní pojištění se zdvojnásobily.

Finance
Společnosti zabývající se platbami a kreditními kartami, jako jsou Visa, Mastercard a American Express, také očekávají, že poptávka po cestování se odrazí ode dna poté, co začátku prvního čtvrtletí dominoval omikronový vítr.
Od března přeshraniční cestování poprvé od začátku pandemie vzrostlo nad úroveň roku 2019, uvedl Michael Miebach, generální ředitel společnosti Mastercard, v rámci hovoru k výsledkům společnosti. Vedení společnosti Visa se domnívá, že nárůst poptávky povede spotřebitele k utrácení většího množství peněz, což naznačuje, že to může převážit nad růstem cen, i když inflace dosahuje rekordních hodnot.

Společnost American Express zaznamenala v tomto čtvrtletí 121% meziroční nárůst výdajů na cestování a zábavu v upraveném měřítku. Globální rezervace pro spotřebitele také vzrostly o 37 % oproti roku 2019 a o 48 % v USA.
„Lidé budou i nadále nachlazení a nemocní, ale myslím, že svět se v tuto chvíli opět otevírá a lidé se začínají těšit, že se opět vydají do světa,“ řekl Stephen Squeri, předseda představenstva a generální ředitel společnosti American Express během hovoru k výsledkům.
Hotely a ubytování
Velké hotelové řetězce a nájemní služby, jako je Airbnb, zaznamenaly v prvním čtvrtletí oživení cestovního ruchu a očekávají jeho další růst díky stagnující poptávce po cestování.
„Když se podíváme na naše výhledové údaje o rezervacích, myslíme si, že léto bude bombastické,“ řekl Marriott ve středu v pořadu „Squawk on the Street“ na CNBC.
Průměrná denní sazba za pokoj v hotelovém řetězci vzrostla v březnu o 5 % nad úroveň roku 2019, zatímco celosvětové tržby za dostupný pokoj byly jen o 9 % nižší než předpodzimní údaje. Hilton přitom očekává, že tržby za volný čas na dostupný pokoj za celý rok překročí vrcholnou úroveň roku 2019.

Společnost Booking Holdings vykázala za první tři měsíce letošního roku hrubé rezervace v hodnotě 27 miliard dolarů, což je nejvyšší čtvrtletní částka v historii, uvedl generální ředitel Glenn Fogel v hovoru k výsledkům společnosti. Akcie cestovního ruchu zůstaly světlým bodem čtvrtečního výprodeje na trhu a vzrostly o téměř 3,3 % poté, co společnost překonala očekávání analytiků.
Silné oživení poptávky zaznamenávají také společnosti zabývající se pronájmem cestovních služeb. Do konce dubna Airbnb vykázala o 30 % více rezervovaných nocí na letní cesty než ve stejném období roku 2019.
V hovoru k výsledkům generální ředitel společnosti Expedia Peter Kern také poznamenal, že inflace by mohla ovlivnit letní plány, ale celkový výhled pro cestování zůstal optimistický.
„Zdá se, že odložená poptávka po cestování převáží nad vším, co na ni trh může hodit, a my máme i nadále velmi dobrý pocit z letního oživení, které by mělo být velmi silné,“ řekl.

Letecké společnosti
S návratem spotřebitelů a zmírněním požadavků na vstup na mezinárodní letiště pociťují příznivý vliv i letecké společnosti.
V březnu zaznamenaly aerolinky Southwest Airlines rekordní měsíční tržby v hotovosti, protože se zvýšil počet rezervací na léto a oživily se jarní rekreační cesty, i když se aerolinky potýkaly se zpožděním. Poptávka po cestování sice roste, ale nabídka stále zaostává za úrovní roku 2019.
Mezitím společnost American Airlines uvedla, že domácí cestování v březnu překonalo úroveň roku 2019 jak v provozu, tak v tržbách, a tržby na dálkových mezinárodních linkách se jen v březnu zotavily o 60 %.
U společnosti Delta vedou v oživení cestování domácí lety a lety do Latinské Ameriky, ačkoli společnost očekává, že v souvislosti s opětovným otevřením letů se vrátí zájem o místa, jako je Austrálie a jihovýchodní Asie.
„Letecká doprava je i nadále velmi výhodná,“ uvedl generální ředitel United Airlines Scott Kirby během hovoru k výsledkům společnosti, neboť společnost očekává, že v aktuálním čtvrtletí odletí 87 % svého letového řádu na rok 2019. „Nemyslím si, že jsme někde blízko bodu křivky destrukce poptávky.“

Jistě, společnosti se i nadále potýkají s protivětrem v podobě výluk Covid-19 v Číně.
Například společnost Comcast uvedla, že celková návštěvnost zábavního parku Universal Studios společnosti v Pekingu zůstává nízká kvůli omezením spojeným s Covidem.
Vedoucí pracovníci mnoha společností však zůstávají optimističtí.
„Jedná se tedy o kategorii, kterou upřednostňují, když se dívají, kam směřují jejich výdaje na cestování,“ řekl generální ředitel společnosti Delta Ed Bastian během hovoru k výsledkům. „Vidíte to na údajích o kreditních kartách, vidíte to napříč celým odvětvím, a to neplatí jen pro společnost Delta, platí to i v rámci našeho odvětví.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky