Podle údajů společnosti Vortexa Ltd., které zpracovala agentura Bloomberg, region v květnu nasál více než 13 milionů barelů leteckého paliva, což je nejvyšší měsíční dovoz od října 2020. Předpokládá se, že spotřeba letos v létě prudce vzroste díky uvolněným omezením po vlně omikron a odložené poptávce spotřebitelů.
Dovoz do Evropy prudce poklesl po úderu Covidu, kdy omezení cestování způsobilo masivní výpadek letecké dopravy na kontinentu. Nyní se opět zvyšuje, což je známkou oživení dlouhodobě strádajícího leteckého sektoru.
Téměř dvě třetiny květnového evropského dovozu leteckého petroleje a kerosinu – materiálu velmi podobného leteckému palivu – směřovaly do Velké Británie a Francie, Nizozemsko a Španělsko si nárokovaly zhruba po 11 %. Zdaleka největším dodavatelem byl Kuvajt, na který připadlo téměř 30 % barelů, následovaný Spojenými arabskými emiráty, Indií a Jižní Koreou.
Rušné léto

Podle týdenní předpovědi poptávky agentury BloombergNEF, která vychází z letových řádů, se poptávka po leteckém palivu v západní Evropě od konce května do konce srpna zvýší o 17 % a v posledním měsíci dosáhne 1,26 milionu barelů denně.
Letecké společnosti jsou optimistické, pokud jde o rušné léto, přičemž společnost EasyJet Plc předpokládá, že v příštím čtvrtletí bude kapacita v roce 2019 naplněna z 97 %.
„Vidíme, že poptávka po cestování je odložená, a základní poptávka je zdravá, a to jak pro podnikání, tak pro volný čas,“ napsal koncem května generální ředitel skandinávské letecké společnosti SAS AB Anko van der Werff.
Obrázek však není úplně růžový. Velkou Británii zachvátilo přerušení provozu na letištích, protože začal prodloužený sváteční víkend. Odvětví cestovního ruchu se potýká s nedostatkem zaměstnanců, protože společnosti, které během krize Covid-19 propouštěly zaměstnance nebo je ztrácely v jiných odvětvích, se snaží dohnat chybějící zaměstnance, když se počet rezervací obnovil.

Další hrozbou jsou vysoké ceny ropy, přičemž šéf RyanAir Holdings Plc Michael O’Leary nedávno varoval, že pokud zůstanou vysoké, dojde v letošním roce ke zdražení palivových příplatků u starších evropských leteckých společností.
Podle údajů Eurocontrolu dosahuje evropská letecká doprava v tomto ročním období stále jen asi 86 % úrovně před pandemií v roce 2019. V dubnové prognóze mezivládní organizace počítala se základním scénářem, podle něhož by se tento podíl měl v srpnu zvýšit na 89 % a do konce roku na 92 %.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























