V souvislosti se zprávou o nedávném rozdělení akcií se kolem tohoto internetového obchodníka strhla mela. Zatímco rozdělení je v centru pozornosti, je snadné zapomenout na potíže společnosti v roce 2022, které vedly k poklesu ceny o 25 %, očištěné o rozdělení.
Co způsobilo, že akcie Amazonu letos výrazně klesly, a je pravděpodobné, že se zotaví?
Pandemická kocovina společnosti Amazon
V počátečních fázích pandemie prodeje společnosti Amazon prudce vzrostly. Lidé v té době váhali s osobními nákupy a podniky, které nebyly nezbytné, byly dočasně uzavřeny. Zdálo se, že společnost Amazon je jako stvořená k tomu, aby se jí v této situaci dařilo. A dařilo se mu – v roce 2020 vzrostly tržby o 37 % a zisky o 82 %.
Zdroj: Getty Images
Amazon v roce 2019 zvýšil tržby o 37 % ze základu 280 miliard dolarů. Toto tempo růstu znamenalo v absolutním vyjádření nárůst tržeb o 105 miliard dolarů. Jak si asi dokážete představit, rozšířit podnikání o více než 100 miliard dolarů za jediný rok není snadné. Vedení společnosti muselo investovat do svých schopností obsloužit prudký nárůst poptávky zákazníků.
Generální ředitel Amazonu Andy Jassy tuto výzvu rozvedl ve zprávě o výsledcích společnosti z 28. dubna: „Naše spotřebitelské podnikání rostlo v posledních dvou letech o 23 % ročně, přičemž v roce 2020 došlo k mimořádnému růstu o 39 % meziročně, což si vyžádalo zdvojnásobení velikosti naší sítě pro doručování zboží, kterou jsme vybudovali během prvních 25 let existence Amazonu – a to za pouhých 24 měsíců.“
Bohužel od roku 2021, kdy se znovuotevření ekonomiky rozběhlo, se online prodej zpomalil. V kombinaci s rychlým rozšiřováním kapacit má Amazon díky tomuto trendu více, než právě teď potřebuje. Vedení společnosti předpokládá, že provozní výnosy ve druhém čtvrtletí klesnou na 1 miliardu dolarů v polovině období. To je dramatický pokles oproti 7,1 miliardy dolarů, které vykázal ve stejném čtvrtletí loňského roku. Dále předpokládá pro druhé čtvrtletí růst tržeb ve výši 5 % v polovině období.
Vzhledem k mírnému růstu a relativně statickému charakteru výdajů bude trvat nějakou dobu, než společnost Amazon dosáhne optimální rovnováhy.
Ziskovější segmenty mohou zvednout akcie výše
I když bude trvat nějakou dobu, než se segment online prodeje společnosti Amazon přizpůsobí, její ziskovější segmenty mohou v nejbližší době nést zátěž. Tržby Amazon Web Services zrychlily růst tržeb na 37 % ve čtvrtletí končícím v březnu, zatímco ve stejném období předchozího roku to bylo 32 %. Segment ve druhém čtvrtletí vytvořil marži provozního zisku ve výši 35,3 %. Srovnejte to s celkovou marží provozního zisku Amazonu, která za posledních deset let nikdy nepřekročila 6 %.
Amazon také vytvořil robustní reklamní inventář, po kterém obchodníci touží. Firmy mohou umístit reklamu před více než 200 miliony členů služby Amazon Prime, kteří mají přístup k rychlé a bezplatné přepravě. Ačkoli společnost neuvádí ziskovost tohoto segmentu, lze usuzovat (při pohledu na ziskové marže jiných digitálních reklamních podniků), že má vyšší ziskovou marži než prodej v elektronickém obchodě. Ve čtvrtletí končícím v březnu vzrostly příjmy společnosti Amazon z reklamy o 25 %.
Zdroj: Shutterstock
Takže ano, akcie Amazonu se mohou odrazit ode dna. Pravděpodobně to bude vyžadovat, aby ziskovější segmenty udržely silný růst tržeb a zároveň prokázaly postupný pokrok při snižování nákladů, aby se vyrovnaly se snižující se poptávkou v online prodejním kanálu.
V souvislosti se zprávou o nedávném rozdělení akcií se kolem tohoto internetového obchodníka strhla mela. Zatímco rozdělení je v centru pozornosti, je snadné zapomenout na potíže společnosti v roce 2022, které vedly k poklesu ceny o 25 %, očištěné o rozdělení.Co způsobilo, že akcie Amazonu letos výrazně klesly, a je pravděpodobné, že se zotaví?V počátečních fázích pandemie prodeje společnosti Amazon prudce vzrostly. Lidé v té době váhali s osobními nákupy a podniky, které nebyly nezbytné, byly dočasně uzavřeny. Zdálo se, že společnost Amazon je jako stvořená k tomu, aby se jí v této situaci dařilo. A dařilo se mu – v roce 2020 vzrostly tržby o 37 % a zisky o 82 %.Zdroj: Getty ImagesAmazon v roce 2019 zvýšil tržby o 37 % ze základu 280 miliard dolarů. Toto tempo růstu znamenalo v absolutním vyjádření nárůst tržeb o 105 miliard dolarů. Jak si asi dokážete představit, rozšířit podnikání o více než 100 miliard dolarů za jediný rok není snadné. Vedení společnosti muselo investovat do svých schopností obsloužit prudký nárůst poptávky zákazníků.Generální ředitel Amazonu Andy Jassy tuto výzvu rozvedl ve zprávě o výsledcích společnosti z 28. dubna: „Naše spotřebitelské podnikání rostlo v posledních dvou letech o 23 % ročně, přičemž v roce 2020 došlo k mimořádnému růstu o 39 % meziročně, což si vyžádalo zdvojnásobení velikosti naší sítě pro doručování zboží, kterou jsme vybudovali během prvních 25 let existence Amazonu – a to za pouhých 24 měsíců.“Bohužel od roku 2021, kdy se znovuotevření ekonomiky rozběhlo, se online prodej zpomalil. V kombinaci s rychlým rozšiřováním kapacit má Amazon díky tomuto trendu více, než právě teď potřebuje. Vedení společnosti předpokládá, že provozní výnosy ve druhém čtvrtletí klesnou na 1 miliardu dolarů v polovině období. To je dramatický pokles oproti 7,1 miliardy dolarů, které vykázal ve stejném čtvrtletí loňského roku. Dále předpokládá pro druhé čtvrtletí růst tržeb ve výši 5 % v polovině období.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: GettyimagesVzhledem k mírnému růstu a relativně statickému charakteru výdajů bude trvat nějakou dobu, než společnost Amazon dosáhne optimální rovnováhy.I když bude trvat nějakou dobu, než se segment online prodeje společnosti Amazon přizpůsobí, její ziskovější segmenty mohou v nejbližší době nést zátěž. Tržby Amazon Web Services zrychlily růst tržeb na 37 % ve čtvrtletí končícím v březnu, zatímco ve stejném období předchozího roku to bylo 32 %. Segment ve druhém čtvrtletí vytvořil marži provozního zisku ve výši 35,3 %. Srovnejte to s celkovou marží provozního zisku Amazonu, která za posledních deset let nikdy nepřekročila 6 %.Amazon také vytvořil robustní reklamní inventář, po kterém obchodníci touží. Firmy mohou umístit reklamu před více než 200 miliony členů služby Amazon Prime, kteří mají přístup k rychlé a bezplatné přepravě. Ačkoli společnost neuvádí ziskovost tohoto segmentu, lze usuzovat , že má vyšší ziskovou marži než prodej v elektronickém obchodě. Ve čtvrtletí končícím v březnu vzrostly příjmy společnosti Amazon z reklamy o 25 %.Zdroj: ShutterstockTakže ano, akcie Amazonu se mohou odrazit ode dna. Pravděpodobně to bude vyžadovat, aby ziskovější segmenty udržely silný růst tržeb a zároveň prokázaly postupný pokrok při snižování nákladů, aby se vyrovnaly se snižující se poptávkou v online prodejním kanálu.