Akcie společnosti Polestar se začaly obchodovat na burze Nasdaq den po dokončení fúze se společností SPAC Gores Guggenheim. Akcie výrobce elektromobilů se v pátek začaly obchodovat za 12,98 USD, což je o 15,5 % více než konečná uzavírací cena SPAC ve čtvrtek.
Generální ředitel společnosti Polestar Thomas Ingenlath uvedl, že společnost využije zhruba 850 milionů dolarů získaných z transakce k financování svého tříletého plánu na výrobu nových vozidel a nakonec k dosažení zisku.
Ingenlath však uvedl, že společnost Polestar, která vznikla v roce 2017 jako společný podnik švédské automobilky Volvo Cars a čínského automobilového gigantu Geely, již překročila status startupu.
„Na burzu jdeme jako fungující a úspěšný podnik – ne proto, abychom získali kapitál na vybudování podniku,“ řekl Ingenlath v nedávném rozhovoru pro CNBC. „Je to proto, že v příštích třech letech nás čeká superrychlý růst, společnost je na to svým produktovým portfoliem připravena.“

Transakce SPAC se v posledních letech staly oblíbenějším způsobem vstupu společností na burzu. Požadovaná zveřejnění jsou jednodušší než při tradiční primární veřejné nabídce. Na rozdíl od tradičního IPO mohou společnosti účastnící se fúze SPAC investorům předkládat výhledové projekce, které mohou pomoci odůvodnit vysoké ocenění. Neexistuje však žádná záruka, že se tyto prognózy naplní.
Většina fúzí SPAC se společnostmi vyrábějícími elektromobily zatím pro investory nedopadla dobře. Dokonce i relativně úspěšnější případy společností Lucid Group, Fisker a Nikola se v současné době obchodují o 67 %, 69 % a 92 % pod svými nejvyššími hodnotami po fúzi. Problémy má i výrobce nákladních vozidel na elektrický pohon Rivian, který vstoupil na burzu prostřednictvím tradičního IPO. Jeho akcie se propadly o 84 % oproti maximu po IPO.
Polestar by však mohl mít oproti konkurenci několik výhod. Společnost Volvo Cars stále vlastní 48 % společnosti a Polestar již má na silnicích v Číně, Evropě a USA více než 55 000 vozidel. V Číně má zprovozněnou továrnu a v továrně v Jižní Karolíně, kterou sdílí s Volvem, se ještě letos rozběhne montážní linka.
Během příštích tří let plánuje společnost přidat tři vozy ke svému současnému modelu, kompaktnímu crossoveru Polestar 2 vyráběnému v Číně. Těmito přírůstky jsou velké SUV Polestar 3, crossover střední velikosti Polestar 4 a velký sedan Polestar 5, který má sloužit jako vlajková loď značky.

Všechny budou plně elektrické a budou se nabízet v USA, Evropě a Číně. Polestar plánuje vyrábět své vozy ve všech třech regionech. Ingenlath očekává, že do konce roku 2025 dosáhne společnost Polestar díky svému tříletému plánu ročního prodeje přibližně 290 000 vozů.
Ingenlath uvedl, že společnost Polestar bude možná muset získat další hotovost, než se stane ziskovou – tohoto milníku by měla dosáhnout před rokem 2025. Pokud se tak stane, společnost podle něj pravděpodobně vydá dluhopisy namísto prodeje dalších akcií.
Ingenlath uvedl, že plán společnosti je zatím na dobré cestě. Od začátku roku obdržela více než 32 000 objednávek na model Polestar 2, přičemž tyto objednávky pocházejí z 25 různých zemí. Polestar také získal objednávku od autopůjčovny Hertz na 65 000 vozů během příštích pěti let, přičemž Ingenlath uvedl, že cílem této dohody je především poskytnout zákazníkům možnost vyzkoušet si elektromobily společnosti.
Plánem společnosti Polestar je provozovat prodejní a servisní sítě ve 30 zemích do konce příštího roku, ale Ingenlath uvedl, že společnost pravděpodobně dosáhne tohoto milníku dříve.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























