Podle webu FlightAware, který sleduje lety, bylo letos zpožděno nebo přerušeno 23 % všech vnitrostátních a mezinárodních letů v USA. V pátek před 4. červencem se toto číslo zvýšilo na téměř 30 %.
To znamená, že je více platících zákazníků než volných míst v letadlech – a cestující vydělávají na tom, že se vzdávají svých míst v přeplněných letadlech, a to v řádu tisíců dolarů za kus. Letecké společnosti vám však nenabídnou tolik peněz hned, říká Willis Orlando, hlavní odborník na lety ve společnosti Scott’s Cheap Flights. Spíše budete muset vyjednávat – a má několik tipů pro všechny podnikavé cestující, kteří jsou ochotni obětovat svůj cestovní plán za maximální množství peněz.
Nabídka letecké společnosti obvykle začíná hlasem v interkomu. Pokud jste ještě nenastoupili do letadla, uslyšíte, jak vám agent u brány nabízí určitou částku peněz za to, že se vzdáte svého místa. Pokud jste již v letadle, bude to letuška, která hledá dobrovolníky, kteří by se zvedli a vrátili se na letiště.
Orlandova první rada: Rychle projevte zájem, ale nikdy nepřijímejte vyvolávací cenu letecké společnosti.

„Pokud jste flexibilní a chcete získat další peníze do kapsy… běžte dopředu a požádejte je o to, co dostane poslední člověk,“ říká Orlando. „To je vždycky ta nejsladší nabídka.“
Osladit si můžete i další části přeobjednaného zážitku. Orlando říká, že letecké společnosti jsou často ochotné vás pustit do svých exkluzivních salónků nebo vám umožnit vybrat si při přebookovaném letu hodnotné sedadlo blízko přední části letadla. Stačí se jen zeptat.
„Chtějí mít zaručená čísla… téměř bez ohledu na cokoli,“ říká Orlando. „Dobrovolným vystoupením se míček vyjednávání dostává na vaši stranu.“
Orlando říká, že na letištích ve velkých městech, jako je Chicago, Washington a Los Angeles, dochází k rušení letů častěji než na jiných, protože se jedná o časté přestupní uzly. Dodává, že nejčastěji nedobrovolně vyřazují cestující letecké společnosti Frontier, Southwest a American Airlines.
Nadprůměrná čísla v dolarech jsou podle Orlanda pravděpodobně ze dvou důvodů: aby letadlo odletělo včas a aby si letecká společnost zachovala dobrou pověst. Pokud z letu dobrovolně nevystoupí dostatečný počet cestujících, musí aerolinky cestující násilně „vyřadit“, což často vede k noční můře v oblasti služeb zákazníkům.
„Pokud je letadlo zpožděno o dvě hodiny kvůli problému s vystupováním lidí z letadla, není dostatek posádek a pilotů, aby zajistili, že se to nerozšíří po celé jejich síti,“ říká Orlando. „Před pandemií neriskovali, že se jim celá síť rozpadne kvůli jednomu nebo dvěma letům.“
Pokud budete nuceně vyřazeni, dostanete za to alespoň kompenzaci: Federální zákon vyžaduje, aby vám letecká společnost vyplatila až čtyřnásobek ceny letenky, tedy až 1550 dolarů v závislosti na tom, kdy váš přebookovaný let odlétá.

Letadla jsou obvykle přeplněna kvůli optimismu leteckých společností, říká Orlando. To platí zejména v letošním roce: V očekávání vysoké poptávky po letních cestách naplánovaly letecké společnosti na jaro velké množství letů.
Tato předpověď poptávky se naplnila, říká Orlando, ale letecké společnosti nepředvídaly jiný problém: nedostatek volných zaměstnanců, kteří by tyto lety obsadili. Někteří členové posádek, kteří byli v době vrcholící pandemie přeloženi na dovolenou nebo propuštěni, se již nevrátili a jiní kvůli infekci Covid-19 během prodloužené omikronové vlny v zemi neletí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























