Počasí a válka poškodily dodávky této bílkovinné fazole, což zvýšilo ceny potravin a způsobilo potíže výrobcům potravin.
Z cizrny se vyrábí humus, mouka, polévky a kari. Zatímco ve Spojených státech její obliba roste, v Indii a na Blízkém východě, kde se již nyní potýkají s rostoucími náklady na dovoz potravin, je již dlouho klíčovou součástí jídelníčku.
Podle vládních údajů zemědělci ve Spojených státech, které jsou čtvrtým největším vývozcem cizrny, letos vysadili méně cizrny, protože špatné počasí znemožnilo jarní setbu a dali přednost lukrativnějším komoditám, jako je pšenice a kukuřice.
Mezitím se přední odběratelé z jižní Asie a Středomoří snaží získat klesající americké zásoby, protože se celosvětově snižují dodávky a válka mezi Ruskem a Ukrajinou – oběma producenty cizrny – zhoršuje narušení globálních dodavatelských řetězců.
„Když vypukla rusko-ukrajinská válka, poptávka prudce vzrostla,“ řekl Jeff Van Pevenage, výkonný ředitel společnosti Columbia Grain International, obchodníka a dodavatele obilí a luštěnin, se sídlem v Portlandu ve státě Oregon. „Zaznamenali jsme silnou poptávku z Číny, pak se ozvali zákazníci z Pákistánu a Bangladéše.“
Zdroj: Unsplash
Ukrajina nemohla kvůli válce osít celou úrodu cizrny, takže 50 000 tun, které by normálně směřovaly do Evropy, bylo vyřazeno, uvedl Navneet Singh Chhabra, ředitel společnosti Shree Sheela International, která je celosvětovým obchodníkem s cizrnou a zprostředkovatelskou firmou.
Sankce, jejichž cílem je omezit přístup Ruska do světového finančního systému, podle něj rovněž ztížily nákupy jeho zemědělských produktů, protože někteří kupující se snaží vyhnout komplikacím s platbami. Rusko, které je největším vývozcem cizrny, se obvykle podílí na celosvětovém obchodu asi 25 %, uvedl.
„Rusko vyváží minimálně 200 000 až 250 000 tun ročně. Když v únoru začala válka, dodávky byly zcela zničeny,“ řekl.
Problémy s dopravou zhoršily omezení dodávek a přispěly k růstu cen, zejména ve Spojených státech.
Nedostatek námořních lodí v severozápadní části Tichého oceánu donutil některé obchodníky s obilím přepravovat kontejnery s cizrnou po železnici tisíce kilometrů, což je dražší a okružní trasa pro splnění objednávek.
Společnost Columbia Grain International obvykle vyváží část své cizrny oceánskými plavidly přes severozápadní Pacifik. Protože však byly přístavy na západním pobřeží zablokovány, začala společnost Columbia Grain loni na podzim posílat cizrnu po železnici do Houstonu v Texasu, aby našla volnou námořní dopravu, čímž se náklady na přepravu téměř zdvojnásobily, uvedl Van Pevenage.
Vzhledem k tomu, že přetížené vlakové tratě byly rovněž přetížené, dorazila tato cizrna do přístavu dlouho poté, co lodě odpluly.
Zdroj: Unsplash
„V Houstonu jsme měli produkt osm týdnů a čekali jsme na odplouvající loď,“ řekl Van Pevenage.
Společnost Columbia Grain nyní zvažuje přepravu do Charlestonu v Jižní Karolíně, uvedl Van Pevenage.
Farmář ze Severní Dakoty Kim Saueressig se rozhodl, že na svých suchem vyprahlých polích loni cizrnu nesázet. Cizrna je známá jako luštěnina, která se sklízí pro svá semena bohatá na bílkoviny, ale je také náchylná k chorobám, které mohou vyžadovat nákladné fungicidy, řekl.
„Ceny jsou stále docela dobré, ale je to bolest hlavy, když se s nimi snažíme vypořádat,“ řekl Saueressig.
Nízké dodávky pomohly zvýšit maloobchodní ceny v USA. Podle nejnovějších údajů společnosti NielsenIQ vyskočily ceny cizrny na pultech amerických obchodů oproti loňskému roku o 12 %, což je téměř o 17 % více než před pandemií. Ceny humusu se od roku 2019 zvýšily o 6,9 %.
Výrobce hummusu, společnost Sabra Dipping Company, má v zásobě dostatečné zásoby, „aby se zajistil proti neočekávanému“, řekl agentuře Reuters výkonný ředitel Joey Bergstein.
Společnost se letos potýkala s přerušením výroby během modernizace závodu v Chesterfield County ve Virginii, kvůli kterému zákazníci posílali na Twitter (NYSE:TWTR) a Facebook (NASDAQ:META) příval stížností na nedostatek hummusu.
GLOBÁLNÍ POPTÁVKA
Zdroj: Unsplash
Podle obchodních údajů a průzkumu společnosti Shree Sheela International globální poptávka převyšuje nabídku. Turecko vydalo zákaz vývozu, zatímco úroda v Mexiku se kvůli nepřízni počasí snížila.
V Austrálii, která je největším vývozcem cizrny, se zemědělci potýkali se zaplavenými poli, zatímco prodejci se snažili zajistit si místo v kontejnerech na zaoceánských nákladních lodích.
Někteří zemědělci mohou přesadit, uvedl Ole Houe, ředitel poradenských služeb zemědělské makléřské společnosti IKON Commodities v Sydney.
„Část osetých ploch je stále pod vodou,“ uvedl Houe, který poznamenal, že Austrálie vyváží cizrnu hlavně do Indie, Bangladéše a Pákistánu, které jsou největšími spotřebiteli.
Podle údajů ministerstva zemědělství ve Spojených státech zemědělci v letošním roce osázeli téměř o 5 % méně akrů cizrny.
Americký trh se již potýkal s menšími zásobami poté, co byla loňská produkce snížena o třetinu v důsledku ničivého sucha od Severní Dakoty po stát Washington. Podle údajů USDA se celkové domácí zásoby k 1. červnu oproti předchozímu roku snížily o 10,5 %.
Farmář Ryan Bogar z Montany přesto sází na to, že se mu nedostatek může vyplatit na 1 500 akrech cizrny, které jeho rodina letos na jaře osázela. Cizrna podle něj potřebuje méně hnojiv než kukuřice a může se prodávat za dvakrát vyšší cenu než pšenice.
Ceny pšenice dosáhly v březnu téměř rekordu, ale v poslední době klesly na úroveň před válkou na Ukrajině, protože komoditní trhy brzdí obavy z recese po celém světě.
„Pšenice zaplatí účty. Ale pokud si chcete koupit nové vybavení nebo mít peníze na expanzi, raději mějte v zásobě hrách,“ řekl Bogar.
Počasí a válka poškodily dodávky této bílkovinné fazole, což zvýšilo ceny potravin a způsobilo potíže výrobcům potravin.Z cizrny se vyrábí humus, mouka, polévky a kari. Zatímco ve Spojených státech její obliba roste, v Indii a na Blízkém východě, kde se již nyní potýkají s rostoucími náklady na dovoz potravin, je již dlouho klíčovou součástí jídelníčku.Podle vládních údajů zemědělci ve Spojených státech, které jsou čtvrtým největším vývozcem cizrny, letos vysadili méně cizrny, protože špatné počasí znemožnilo jarní setbu a dali přednost lukrativnějším komoditám, jako je pšenice a kukuřice.Mezitím se přední odběratelé z jižní Asie a Středomoří snaží získat klesající americké zásoby, protože se celosvětově snižují dodávky a válka mezi Ruskem a Ukrajinou – oběma producenty cizrny – zhoršuje narušení globálních dodavatelských řetězců.„Když vypukla rusko-ukrajinská válka, poptávka prudce vzrostla,“ řekl Jeff Van Pevenage, výkonný ředitel společnosti Columbia Grain International, obchodníka a dodavatele obilí a luštěnin, se sídlem v Portlandu ve státě Oregon. „Zaznamenali jsme silnou poptávku z Číny, pak se ozvali zákazníci z Pákistánu a Bangladéše.“Zdroj: UnsplashUkrajina nemohla kvůli válce osít celou úrodu cizrny, takže 50 000 tun, které by normálně směřovaly do Evropy, bylo vyřazeno, uvedl Navneet Singh Chhabra, ředitel společnosti Shree Sheela International, která je celosvětovým obchodníkem s cizrnou a zprostředkovatelskou firmou.Sankce, jejichž cílem je omezit přístup Ruska do světového finančního systému, podle něj rovněž ztížily nákupy jeho zemědělských produktů, protože někteří kupující se snaží vyhnout komplikacím s platbami. Rusko, které je největším vývozcem cizrny, se obvykle podílí na celosvětovém obchodu asi 25 %, uvedl.Chcete využít této příležitosti?„Rusko vyváží minimálně 200 000 až 250 000 tun ročně. Když v únoru začala válka, dodávky byly zcela zničeny,“ řekl.Problémy s dopravou zhoršily omezení dodávek a přispěly k růstu cen, zejména ve Spojených státech.Nedostatek námořních lodí v severozápadní části Tichého oceánu donutil některé obchodníky s obilím přepravovat kontejnery s cizrnou po železnici tisíce kilometrů, což je dražší a okružní trasa pro splnění objednávek.Společnost Columbia Grain International obvykle vyváží část své cizrny oceánskými plavidly přes severozápadní Pacifik. Protože však byly přístavy na západním pobřeží zablokovány, začala společnost Columbia Grain loni na podzim posílat cizrnu po železnici do Houstonu v Texasu, aby našla volnou námořní dopravu, čímž se náklady na přepravu téměř zdvojnásobily, uvedl Van Pevenage.Vzhledem k tomu, že přetížené vlakové tratě byly rovněž přetížené, dorazila tato cizrna do přístavu dlouho poté, co lodě odpluly.Zdroj: Unsplash„V Houstonu jsme měli produkt osm týdnů a čekali jsme na odplouvající loď,“ řekl Van Pevenage.Společnost Columbia Grain nyní zvažuje přepravu do Charlestonu v Jižní Karolíně, uvedl Van Pevenage.Farmář ze Severní Dakoty Kim Saueressig se rozhodl, že na svých suchem vyprahlých polích loni cizrnu nesázet. Cizrna je známá jako luštěnina, která se sklízí pro svá semena bohatá na bílkoviny, ale je také náchylná k chorobám, které mohou vyžadovat nákladné fungicidy, řekl.„Ceny jsou stále docela dobré, ale je to bolest hlavy, když se s nimi snažíme vypořádat,“ řekl Saueressig.Nízké dodávky pomohly zvýšit maloobchodní ceny v USA. Podle nejnovějších údajů společnosti NielsenIQ vyskočily ceny cizrny na pultech amerických obchodů oproti loňskému roku o 12 %, což je téměř o 17 % více než před pandemií. Ceny humusu se od roku 2019 zvýšily o 6,9 %.Výrobce hummusu, společnost Sabra Dipping Company, má v zásobě dostatečné zásoby, „aby se zajistil proti neočekávanému“, řekl agentuře Reuters výkonný ředitel Joey Bergstein.Společnost se letos potýkala s přerušením výroby během modernizace závodu v Chesterfield County ve Virginii, kvůli kterému zákazníci posílali na Twitter a Facebook příval stížností na nedostatek hummusu.Zdroj: UnsplashPodle obchodních údajů a průzkumu společnosti Shree Sheela International globální poptávka převyšuje nabídku. Turecko vydalo zákaz vývozu, zatímco úroda v Mexiku se kvůli nepřízni počasí snížila.V Austrálii, která je největším vývozcem cizrny, se zemědělci potýkali se zaplavenými poli, zatímco prodejci se snažili zajistit si místo v kontejnerech na zaoceánských nákladních lodích.Někteří zemědělci mohou přesadit, uvedl Ole Houe, ředitel poradenských služeb zemědělské makléřské společnosti IKON Commodities v Sydney.„Část osetých ploch je stále pod vodou,“ uvedl Houe, který poznamenal, že Austrálie vyváží cizrnu hlavně do Indie, Bangladéše a Pákistánu, které jsou největšími spotřebiteli.Podle údajů ministerstva zemědělství ve Spojených státech zemědělci v letošním roce osázeli téměř o 5 % méně akrů cizrny.Americký trh se již potýkal s menšími zásobami poté, co byla loňská produkce snížena o třetinu v důsledku ničivého sucha od Severní Dakoty po stát Washington. Podle údajů USDA se celkové domácí zásoby k 1. červnu oproti předchozímu roku snížily o 10,5 %.Farmář Ryan Bogar z Montany přesto sází na to, že se mu nedostatek může vyplatit na 1 500 akrech cizrny, které jeho rodina letos na jaře osázela. Cizrna podle něj potřebuje méně hnojiv než kukuřice a může se prodávat za dvakrát vyšší cenu než pšenice.Ceny pšenice dosáhly v březnu téměř rekordu, ale v poslední době klesly na úroveň před válkou na Ukrajině, protože komoditní trhy brzdí obavy z recese po celém světě.„Pšenice zaplatí účty. Ale pokud si chcete koupit nové vybavení nebo mít peníze na expanzi, raději mějte v zásobě hrách,“ řekl Bogar.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...