Podle průzkumu téměř polovina mileniálních milionářů uvádí, že kvůli vyšším nákladům na půjčky odkládají nákup auta, a 44 % uvádí, že kvůli vyšším úrokovým sazbám odkládají nákup domu. Více než třetina respondentů uvedla, že kvůli inflaci odložili cestu nebo dovolenou.
Průzkum CNBC Millionaire Survey, který se týká osob s investičním majetkem ve výši 1 milion USD a více, naznačuje, že inflace a rostoucí náklady na půjčky působí na žebříčku bohatství. Zatímco inflace nejvíce dopadá na střední třídu a skupiny s nižšími příjmy, rostoucí úrokové sazby začínají tlačit na bohatší a mladší spotřebitele, zejména v případě velkých nákupů.
Podle průzkumu je třikrát pravděpodobnější, že mileniálové omezí velké nákupy ve srovnání se svými vrstevníky z období baby boomu.
„Milionáři z řad mileniálů se zjevně potýkají s něčím, co nikdy nezažili,“ řekl George Walper, prezident společnosti Spectrem Group, která průzkum provádí společně s televizí CNBC. „V důsledku toho mění své chování a plány výdajů.“

Společnost Spectrem Group a průzkum považují za mileniály respondenty narozené v roce 1982 nebo později, tedy ty, kterým je v současnosti 40 let a méně. Respondenti narození v letech 1948 až 1965, ve věku 57 až 75 let, jsou považováni za baby boomery.
Inflace a rostoucí sazby vytvořily pro bohaté spotřebitele dvě samostatná, ale související omezení výdajů.
Inflace zvýšila ceny luxusních statků, jako je stravování, letenky, hotely a dokonce i některé měsíční předplatné. Podle průzkumu 39 % milionářů z řad mileniálů omezilo stravování v restauracích kvůli vyšší inflaci. Třicet šest procent omezilo dovolenou a 22 % omezilo jízdu autem.
Zvýšení úrokových sazeb Federálním rezervním systémem zároveň zvýšilo náklady na půjčky, zejména na bydlení a automobily. Centrální banka ve středu zvýšila svou základní úrokovou sazbu do rozmezí 1,5-1,75 % a uvedla, že další zvýšení by mohlo přijít v červenci.
Dvě třetiny dotázaných milionářů z tisíciletí uvedly, že si kvůli vyšším úrokovým sazbám „půjčují peníze s menší ochotou než před rokem“. Pro srovnání, u baby boomers je to pouze 40 %.
Čtyřiačtyřicet procent respondentů z řad mileniálů uvedlo, že vyšší sazby je přiměly odložit nákup nového bydlení, zatímco u baby boomers to bylo pouze 6 %. Téměř polovina mileniálů uvedla, že kvůli vyšším sazbám odkládají nákup automobilu – více než dvojnásobek oproti baby boomers.

Mileniálové jsou obvykle hlavními tahouny růstu prodeje domů i automobilů.
„Mileniálové, stejně jako všichni ostatní, vidí, že hypotéky, na které se dívali v lednu, jsou nyní více než dvakrát dražší,“ řekl Walper.
Průzkum CNBC Millionaire Survey byl proveden v květnu, tedy před posledním zvýšením sazeb Fedu. Dotazoval se přibližně 750 respondentů, kteří uvedli, že jsou osobami s rozhodovací pravomocí v oblasti financí nebo se společně podílejí na rozhodování o financích v rámci své domácnosti.
Zdá se však, že mileniálové jsou ohledně svých investic optimističtější než starší milionáři: 55 % milionářů z řad mileniálů uvedlo, že inflace potrvá méně než rok, zatímco téměř dvě třetiny mileniálů z období baby boomu uvedly, že bude trvat nejméně rok nebo dva. Čtyřicet procent dotázaných mileniálů plánuje při zrychlující se inflaci nakupovat více akcií, zatímco mezi boomery je to jen 11 %.
Mileniálové jsou také optimističtější ohledně dopadu inflace na výnosy z akcií: Téměř 90 % respondentů z řad mileniálů je „přesvědčeno“ nebo „do jisté míry přesvědčeno“ o schopnosti Fedu řídit inflaci – což je v ostrém kontrastu s 38 % respondentů z řad baby boomers, kteří si „vůbec nejsou jisti“.

Více než 70 % mileniálů věří, že ekonomika bude na konci roku 2022 silnější nebo dokonce „mnohem silnější“, zatímco dvě třetiny boomerů uvedly, že bude slabší nebo „mnohem slabší“. Mileniálové také uvedli, že trhy aktiv zakončí rok výše než na úrovni roku 2021 – což je býčí projev důvěry, když index S&P 500 zatím za celý rok poklesl o 20 %.
Padesát osm procent mileniálů uvedlo, že trhy aktiv zakončí rok růstem alespoň o 5 %, přičemž 39 % očekává dvouciferné zisky. Naproti tomu 44 % milionářských boomerů očekává dvouciferný pokles trhu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky