Co stojí za tímto ohromujícím propadem ceny akcií této automobilové e-commerce společnosti? Svou roli jistě sehrály rostoucí úrokové sazby a jejich dopad na ocenění akcií. Nejsou to však jen měnící se tržní podmínky, které dostaly tyto akcie pod silný tlak.
Podmínky na trhu ojetých vozidel se změnily z příznivých na nepříznivé. Vzhledem k tomu, že tento vývoj pokračuje, je těžké si představit, že by se nálada na akcie v dohledné době vrátila zpět. Navíc je velká šance, že její ztráty prudce vzrostou, zatímco růst jejího nejvyššího obratu se výrazně zpomalí.
Již není v rychlém pruhu, dokud se neobjeví jasnější obraz její cesty z těžkých ztrát, vyčkejte s ní.
Zdroj: Getty Images
Proč trh zabrzdil akcie CVNA
Před rokem byla Carvana jednou z nejžhavějších akcií. Dnes je pevně na tržním smetišti. Co se stalo? Jednoduše řečeno, od roku 2021 se vytratila většina humbuku, který ji kdysi obklopoval.
Za prvé, i když bublina ojetých automobilů začala zuřit, tempo sekvenčního (mezikvartálního) růstu tržeb společnosti začalo klesat. V posledním čtvrtletí byly totiž tržby ve výši 3,5 miliardy dolarů nižší než tržby ve výši 3,75 miliardy dolarů vykázané v předchozím čtvrtletí.
A co hůř, toto zpomalení růstu bylo doprovázeno rostoucími náklady. Inflační tlak snížil hrubé marže. Vzhledem k tomu, že hrubý zisk již nestačí na pokrytí fixních provozních nákladů, došlo k velkému skoku v čisté ztrátě.
Například v minulém čtvrtletí dosáhly ztráty za dané období 506 milionů USD, což je více než šestinásobek čisté ztráty vykázané v předchozím čtvrtletí (82 milionů USD). To vše se stalo právě v době, kdy rostoucí úrokové sazby donutily investory opustit dřívější myšlení „růst za každou cenu“ a přejít na myšlení, které více než dříve zohledňuje ocenění. Když si to všechno dáme dohromady, není to žádný šok, že CVNA zaznamenala tak velký propad.
Nezadržujte dech u akcií CVNA
Ještě v roce 2020, kdy se pandemie ukázala být přínosem pro platformu této společnosti pro nákup vozidel pouze online, se mohlo zdát, že vysoký růst společnosti Carvana bude pokračovat i dlouho po skončení virózy. Při zpětném pohledu je zřejmé, že trh (jak už to má ve zvyku) přecenil, jak dlouho se udrží v rychlém pruhu.
Vzhledem k tomu, že krize dodavatelského řetězce stále ovlivňuje výrobu automobilů, zůstává trh ojetých vozů trhem prodejců. I tak to však z hlediska krátkodobých vyhlídek společnosti znamená jen málo. Přestože nabídka zůstává omezená, v oblasti ojetých automobilů dochází k destrukci poptávky. Ceny se pohybují příliš vysoko, což vytlačuje potenciální kupce z trhu. To naznačuje, že společnost bude i nadále zaznamenávat zpomalení růstu tržeb.
Mezitím zůstává ve hře ještě něco, co akcie CVNA špatně kóduje: stlačené marže. Inflace nadále přetrvává a udržuje hrubé marže společnosti na příliš nízké úrovni, aby pokryla výše zmíněné fixní provozní náklady. Vysoké ztráty budou pokračovat.
I když další pokles může být omezený, vzhledem k tomu, jak hluboko se akcie propadly od roku 2021, další špatná výkonnost téměř znemožní, aby se akcie výrazněji zotavily. Proč se s malou šancí na zotavení v rozumném časovém horizontu obtěžovat nákupem?
Podtrženo, sečteno
Akcie společnosti Carvana získávají v mém Portfolio Graderu hodnocení „F“. Téměř stejně rychle, jako se akcie staly „příliš horkými na to, aby se jich dalo dotknout“, se nyní v očích mnoha investorů staly nedotknutelnými.
Kromě negativního sentimentu vůči akciím se o 180 stupňů změnil i sentiment vůči společnosti. Během pandemie mnozí chválili její alternativu k tradičnímu způsobu nákupu ojetého vozu.
Zdroj: Getty Images
Nyní se hodně mluví o tom, že společnost omezuje mnoho možností, aby spotřebitelům poskytla „bezproblémový“ nákup vozu. Problémy, jako jsou problémy s registrací vozidel, mohou ovlivnit, kolik spotřebitelů trvale přejde na plně digitální způsob nákupu vozidel.
Stručně řečeno, u této akcie je mnohem snazší vidět negativa než pozitiva. Možná, že v budoucnu, až se situace v automobilovém průmyslu normalizuje, bude stát za to se na ni znovu podívat. Do té doby se však s akciemi CVNA odmítněte svézt.
Od začátku roku se akcie CVNA propadly o 88,5 %.Co stojí za tímto ohromujícím propadem ceny akcií této automobilové e-commerce společnosti? Svou roli jistě sehrály rostoucí úrokové sazby a jejich dopad na ocenění akcií. Nejsou to však jen měnící se tržní podmínky, které dostaly tyto akcie pod silný tlak.Podmínky na trhu ojetých vozidel se změnily z příznivých na nepříznivé. Vzhledem k tomu, že tento vývoj pokračuje, je těžké si představit, že by se nálada na akcie v dohledné době vrátila zpět. Navíc je velká šance, že její ztráty prudce vzrostou, zatímco růst jejího nejvyššího obratu se výrazně zpomalí.Již není v rychlém pruhu, dokud se neobjeví jasnější obraz její cesty z těžkých ztrát, vyčkejte s ní.Zdroj: Getty ImagesPřed rokem byla Carvana jednou z nejžhavějších akcií. Dnes je pevně na tržním smetišti. Co se stalo? Jednoduše řečeno, od roku 2021 se vytratila většina humbuku, který ji kdysi obklopoval.Za prvé, i když bublina ojetých automobilů začala zuřit, tempo sekvenčního růstu tržeb společnosti začalo klesat. V posledním čtvrtletí byly totiž tržby ve výši 3,5 miliardy dolarů nižší než tržby ve výši 3,75 miliardy dolarů vykázané v předchozím čtvrtletí.Chcete využít této příležitosti?A co hůř, toto zpomalení růstu bylo doprovázeno rostoucími náklady. Inflační tlak snížil hrubé marže. Vzhledem k tomu, že hrubý zisk již nestačí na pokrytí fixních provozních nákladů, došlo k velkému skoku v čisté ztrátě.Například v minulém čtvrtletí dosáhly ztráty za dané období 506 milionů USD, což je více než šestinásobek čisté ztráty vykázané v předchozím čtvrtletí . To vše se stalo právě v době, kdy rostoucí úrokové sazby donutily investory opustit dřívější myšlení „růst za každou cenu“ a přejít na myšlení, které více než dříve zohledňuje ocenění. Když si to všechno dáme dohromady, není to žádný šok, že CVNA zaznamenala tak velký propad.Ještě v roce 2020, kdy se pandemie ukázala být přínosem pro platformu této společnosti pro nákup vozidel pouze online, se mohlo zdát, že vysoký růst společnosti Carvana bude pokračovat i dlouho po skončení virózy. Při zpětném pohledu je zřejmé, že trh přecenil, jak dlouho se udrží v rychlém pruhu.Vzhledem k tomu, že krize dodavatelského řetězce stále ovlivňuje výrobu automobilů, zůstává trh ojetých vozů trhem prodejců. I tak to však z hlediska krátkodobých vyhlídek společnosti znamená jen málo. Přestože nabídka zůstává omezená, v oblasti ojetých automobilů dochází k destrukci poptávky. Ceny se pohybují příliš vysoko, což vytlačuje potenciální kupce z trhu. To naznačuje, že společnost bude i nadále zaznamenávat zpomalení růstu tržeb.Mezitím zůstává ve hře ještě něco, co akcie CVNA špatně kóduje: stlačené marže. Inflace nadále přetrvává a udržuje hrubé marže společnosti na příliš nízké úrovni, aby pokryla výše zmíněné fixní provozní náklady. Vysoké ztráty budou pokračovat.I když další pokles může být omezený, vzhledem k tomu, jak hluboko se akcie propadly od roku 2021, další špatná výkonnost téměř znemožní, aby se akcie výrazněji zotavily. Proč se s malou šancí na zotavení v rozumném časovém horizontu obtěžovat nákupem?Akcie společnosti Carvana získávají v mém Portfolio Graderu hodnocení „F“. Téměř stejně rychle, jako se akcie staly „příliš horkými na to, aby se jich dalo dotknout“, se nyní v očích mnoha investorů staly nedotknutelnými.Kromě negativního sentimentu vůči akciím se o 180 stupňů změnil i sentiment vůči společnosti. Během pandemie mnozí chválili její alternativu k tradičnímu způsobu nákupu ojetého vozu.Zdroj: Getty ImagesNyní se hodně mluví o tom, že společnost omezuje mnoho možností, aby spotřebitelům poskytla „bezproblémový“ nákup vozu. Problémy, jako jsou problémy s registrací vozidel, mohou ovlivnit, kolik spotřebitelů trvale přejde na plně digitální způsob nákupu vozidel.Stručně řečeno, u této akcie je mnohem snazší vidět negativa než pozitiva. Možná, že v budoucnu, až se situace v automobilovém průmyslu normalizuje, bude stát za to se na ni znovu podívat. Do té doby se však s akciemi CVNA odmítněte svézt.
Investiční banka KeyBanc Capital Markets obnovila pokrytí akcií technologického giganta Amazon a přidělila jim doporučení „nadvážit“ s cílovou cenou 300...