Nikdo nechce šéfa, který je tyran. Jedním z hlavních důvodů, proč lidé opouštějí zaměstnání, je špatný nadřízený. Bohužel drastické změny, ke kterým došlo na pracovišti během pandemie, mohly vytvořit více toxických šéfů.
„Šikanózní chování často pramení ze stresu a úzkosti a z touhy vedoucích vyřešit problém,“ říká Bonnie Low-Kramen, autorka knihy Be the Ultimate Assistant. „Co pandemie způsobila, je zvýšení stresu a úzkosti na pracovišti, zejména u vedoucích pracovníků, kteří neprošli školením o tom, jak řídit tým. … To vše způsobuje, že vedoucí pracovníci nemusí nutně jednat s respektem k týmu.“
Místo toho, abyste příliš pozdě zjistili, že pracujete pro toxického vedoucího, hledejte během pohovoru těchto pět příznaků:
POZORUJTE, JAK KOMUNIKUJÍ S OSTATNÍMI
Jedním ze způsobů, jak odhalit tyrana, je poslouchat, jak mluví s ostatními. Říkají „prosím“ a „děkuji“? Oslovují lidi křestními jmény? Přerušují je?
„Přerušováním dáváte najevo, že to, co chci říct já, je mnohem důležitější než to, co říkáte vy,“ říká Low-Kramen. „To jsou silná vodítka.“
Při pohovoru s více než jedním tazatelem mohou uchazeči také pozorovat, jak manažeři reagují na své spolupracovníky a naopak, dodává Jill Chapmanová, senior konzultantka pro výkonnost u poskytovatele personálních služeb Insperity.
„Například manažer, který při pohovoru dominuje a nedává prostor pro otázky ostatních, může naznačovat dominantní styl řízení,“ říká. „Pokud se vám zdají náznaky nejasné, mohou se uchazeči zeptat na to, jak manažeři udržují pozitivní pracovní prostředí… přičemž odmítavá nebo hrubá odpověď ukazuje na tyrana na pracovišti.“
URČETE JEJICH OČEKÁVÁNÍ OD DANÉ POZICE
Během pohovoru se manažera zeptejte: „Čím se liší úspěšný zaměstnanec na této pozici od neúspěšného?“ navrhuje doktorka Eileen Linnaberry, vedoucí praxe a konzultantka společnosti Vantage Leadership Consulting poskytující profesionální služby. „Hledejte náznaky toho, že přijímající manažer očekává dodržování předpisů, neustálou dostupnost a uplatňování své autority kvůli moci,“ říká. „Pokud například personalista považuje za úspěšné zaměstnance lidi, kteří si odkládají půlnoční hodiny a pracují o víkendech, může se stát, že vás k tomu bude šikanovat také.“
VŠIMNĚTE SI, JESTLI SE VÁS SNAŽÍ UKLIDNIT
Zdroj: Unsplash
Pohovory mohou být stresující. Linnaberry doporučuje věnovat pozornost tomu, co dělá personalista, aby vás uklidnil.
„Pokud dělají věci, které vytvářejí stresující prostředí při pohovoru, je pravděpodobné, že to budou dělat i v zaměstnání,“ říká. „Náborový manažer, který přijde na pohovor pozdě a nedá vám čas na představení vašich schopností, pravděpodobně bude i nadále projevovat malý respekt k vašemu času a dovednostem.“
SLEDUJTE, JAK SE VYPOŘÁDÁVAJÍ S NEPOHODLÍM
Klíčem k odhalení toxických lidí je přimět je, aby čelili situacím, ve kterých by mohli selhat nebo vypadat špatně. Nedostatek zájmu o ostatní a zároveň reakce na tuto hrozbu ega je jistým znakem potenciálního tyrana, říká Dr. Kenneth Matos, globální ředitel pro vědu o lidech ve společnosti Culture Amp, platformě pro zkušenosti zaměstnanců.
„Otázka, kterou byste mohli položit, by mohla znít: ‚Jaký je váš názor na silné a slabé stránky hlavních rivalů vaší společnosti a jejich srovnání s vaší společností?“ navrhuje. „Dobrá odpověď je taková, kdy respondent může poskytnout zpětnou vazbu s respektem k soupeři. Je schopen uznat, v čem je soupeř efektivnější? Mluví o rivalovi s respektem, nebo s opovržením? Chtěli byste, aby s vámi nebo o vás váš šéf mluvil stejným způsobem?“
Low-Kramen, který 25 let pracoval jako osobní asistent herce Olympie Dukakise, se rád ptá vedoucích pracovníků: „Jak se máte v nejhorší den?“. Odpověď na tuto otázku hodně napoví, zejména pokud po položení otázky sledujete řeč jejich těla.
Zdroj: Unsplash
„Olympia Dukakis často říkávala: ‚Bonnie, tělo jde první‘, což znamená, že než kdokoli cokoli řekne, tělo telegrafuje, co cítí,“ říká Low-Kramen. „Je na něm vidět napětí a nepříjemné pocity.“
MLUVTE S REFERENCEMI
„Je stále populárnější, že uchazeči žádají o rozhovor s organizačními referencemi, například s ostatními členy týmu nebo s předchozími zaměstnanci, kteří v týmu v minulosti pracovali,“ říká Linnaberry.
Promluvte si s lidmi, kteří pro daného vedoucího pracují, a zeptejte se konkrétně, jak jsou vedeni a rozvíjeni. Pokud manažeři investují do svých zaměstnanců a vytvářejí psychicky bezpečné prostředí, tým nebude mít problém se o tyto informace podělit s novými uchazeči.
„Šikanující manažeři pravděpodobně vytvoří prostředí mlhavého tajemství – členové týmu nemusí vyjít s pravdou ven a říct vám, že šéf je šikanující, takže čtěte mezi řádky a pokud možno sondujte hlouběji,“ říká Linnaberry.
Nikdo nechce šéfa, který je tyran. Jedním z hlavních důvodů, proč lidé opouštějí zaměstnání, je špatný nadřízený. Bohužel drastické změny, ke kterým došlo na pracovišti během pandemie, mohly vytvořit více toxických šéfů.„Šikanózní chování často pramení ze stresu a úzkosti a z touhy vedoucích vyřešit problém,“ říká Bonnie Low-Kramen, autorka knihy Be the Ultimate Assistant. „Co pandemie způsobila, je zvýšení stresu a úzkosti na pracovišti, zejména u vedoucích pracovníků, kteří neprošli školením o tom, jak řídit tým. … To vše způsobuje, že vedoucí pracovníci nemusí nutně jednat s respektem k týmu.“Místo toho, abyste příliš pozdě zjistili, že pracujete pro toxického vedoucího, hledejte během pohovoru těchto pět příznaků:POZORUJTE, JAK KOMUNIKUJÍ S OSTATNÍMIJedním ze způsobů, jak odhalit tyrana, je poslouchat, jak mluví s ostatními. Říkají „prosím“ a „děkuji“? Oslovují lidi křestními jmény? Přerušují je?„Přerušováním dáváte najevo, že to, co chci říct já, je mnohem důležitější než to, co říkáte vy,“ říká Low-Kramen. „To jsou silná vodítka.“Při pohovoru s více než jedním tazatelem mohou uchazeči také pozorovat, jak manažeři reagují na své spolupracovníky a naopak, dodává Jill Chapmanová, senior konzultantka pro výkonnost u poskytovatele personálních služeb Insperity.Chcete využít této příležitosti?„Například manažer, který při pohovoru dominuje a nedává prostor pro otázky ostatních, může naznačovat dominantní styl řízení,“ říká. „Pokud se vám zdají náznaky nejasné, mohou se uchazeči zeptat na to, jak manažeři udržují pozitivní pracovní prostředí… přičemž odmítavá nebo hrubá odpověď ukazuje na tyrana na pracovišti.“URČETE JEJICH OČEKÁVÁNÍ OD DANÉ POZICEBěhem pohovoru se manažera zeptejte: „Čím se liší úspěšný zaměstnanec na této pozici od neúspěšného?“ navrhuje doktorka Eileen Linnaberry, vedoucí praxe a konzultantka společnosti Vantage Leadership Consulting poskytující profesionální služby. „Hledejte náznaky toho, že přijímající manažer očekává dodržování předpisů, neustálou dostupnost a uplatňování své autority kvůli moci,“ říká. „Pokud například personalista považuje za úspěšné zaměstnance lidi, kteří si odkládají půlnoční hodiny a pracují o víkendech, může se stát, že vás k tomu bude šikanovat také.“VŠIMNĚTE SI, JESTLI SE VÁS SNAŽÍ UKLIDNITZdroj: UnsplashPohovory mohou být stresující. Linnaberry doporučuje věnovat pozornost tomu, co dělá personalista, aby vás uklidnil.„Pokud dělají věci, které vytvářejí stresující prostředí při pohovoru, je pravděpodobné, že to budou dělat i v zaměstnání,“ říká. „Náborový manažer, který přijde na pohovor pozdě a nedá vám čas na představení vašich schopností, pravděpodobně bude i nadále projevovat malý respekt k vašemu času a dovednostem.“SLEDUJTE, JAK SE VYPOŘÁDÁVAJÍ S NEPOHODLÍMKlíčem k odhalení toxických lidí je přimět je, aby čelili situacím, ve kterých by mohli selhat nebo vypadat špatně. Nedostatek zájmu o ostatní a zároveň reakce na tuto hrozbu ega je jistým znakem potenciálního tyrana, říká Dr. Kenneth Matos, globální ředitel pro vědu o lidech ve společnosti Culture Amp, platformě pro zkušenosti zaměstnanců.„Otázka, kterou byste mohli položit, by mohla znít: ‚Jaký je váš názor na silné a slabé stránky hlavních rivalů vaší společnosti a jejich srovnání s vaší společností?“ navrhuje. „Dobrá odpověď je taková, kdy respondent může poskytnout zpětnou vazbu s respektem k soupeři. Je schopen uznat, v čem je soupeř efektivnější? Mluví o rivalovi s respektem, nebo s opovržením? Chtěli byste, aby s vámi nebo o vás váš šéf mluvil stejným způsobem?“Low-Kramen, který 25 let pracoval jako osobní asistent herce Olympie Dukakise, se rád ptá vedoucích pracovníků: „Jak se máte v nejhorší den?“. Odpověď na tuto otázku hodně napoví, zejména pokud po položení otázky sledujete řeč jejich těla.Zdroj: Unsplash„Olympia Dukakis často říkávala: ‚Bonnie, tělo jde první‘, což znamená, že než kdokoli cokoli řekne, tělo telegrafuje, co cítí,“ říká Low-Kramen. „Je na něm vidět napětí a nepříjemné pocity.“MLUVTE S REFERENCEMI„Je stále populárnější, že uchazeči žádají o rozhovor s organizačními referencemi, například s ostatními členy týmu nebo s předchozími zaměstnanci, kteří v týmu v minulosti pracovali,“ říká Linnaberry.Promluvte si s lidmi, kteří pro daného vedoucího pracují, a zeptejte se konkrétně, jak jsou vedeni a rozvíjeni. Pokud manažeři investují do svých zaměstnanců a vytvářejí psychicky bezpečné prostředí, tým nebude mít problém se o tyto informace podělit s novými uchazeči.„Šikanující manažeři pravděpodobně vytvoří prostředí mlhavého tajemství – členové týmu nemusí vyjít s pravdou ven a říct vám, že šéf je šikanující, takže čtěte mezi řádky a pokud možno sondujte hlouběji,“ říká Linnaberry.