Podle společnosti Wood Mackenzie Ltd. se zásoby silniční nafty, topného oleje a dalších pohonných hmot v regionu v listopadu letošního roku sníží na nejnižší úroveň podle údajů od začátku roku 2011. To znamená, že v době, kdy se kontinent připravuje na možnou vážnou zimní energetickou krizi, je zásobovací polštář menší než obvykle.
„Očekáváme, že zásoby se budou čerpat sezónním tempem, ale vycházíme z tohoto velmi nízkého základu,“ řekl James Burleigh, hlavní analytik poradenské společnosti pro evropské trhy s ropou, k tomu, proč se očekává, že listopadové zásoby budou tak nízké. „Na straně poptávky máme obvyklý sezónní nárůst.“
Nafta je v Evropě, kde je její používání historicky finančně podporováno, životně důležitá pro osobní a nákladní automobily. Tato paliva spotřebovávají také lodě a používají je stavebnictví a zpracovatelský průmysl. Podle údajů společnosti Insights Global jsou zásoby v nezávislých skladech v obchodním uzlu Amsterdam-Rotterdam-Antverpy, kde se obchoduje s ropou, na nejnižší úrovni pro toto roční období přinejmenším od roku 2008.
Přirozený nedostatek

Evropa má strukturální nedostatek pohonných hmot typu nafty, pravidelně dostává náklad ze zámoří. Tento přirozený nedostatek by se mohl stát ještě větším problémem na začátku příštího roku, kdy má vstoupit v platnost zákaz EU na námořní dovoz z Ruska – v současné době největšího zahraničního dodavatele na kontinentu.
Je to jen jedna z částí širší energetické krize, která kontinent zachvátila po ruské invazi na Ukrajinu, kvůli níž prudce vzrostly ceny zemního plynu a elektřiny a která vyvolala inflaci.
Dokonce i nyní, v období, kdy se zásoby v Evropě obvykle zvyšují, se objevují známky omezení dodávek. Německá rafinerie ropy OMV oznámila „nedostatek“ topného oleje a nafty. Rakousko, Švýcarsko a Maďarsko rovněž uvedly, že v posledních měsících uvolní ropu ze zásob.
Nízká hladina vody na Rýnu – důležité řece pro přepravu pohonných hmot – nepomáhá. Při nízké hladině jsou bárky omezeny v množství, které mohou naložit. To ztěžuje přepravu pohonných hmot do vnitrozemí Evropy z centra obchodu s ropou na kontinentu.
Problém při vytváření zásob spočívá částečně v tom, že k němu trh nemotivuje. V současné době se pohonné hmoty určené k dodání v zimních měsících oceňují se slevou oproti srpnovému futures kontraktu na naftu. Tato struktura, známá jako backwardation, signalizuje napjatý trh a odrazuje obchodníky od ukládání paliva do skladovacích nádrží.
V poslední době se tato struktura vytrácí, což je podle analytiků z odvětví způsobeno kombinací vysokého náběhu rafinérií, zdravého dovozu – včetně ruských barelů, které si stále hledají cestu do Evropy -, ekonomických údajů a obav z recese. Ve srovnání s historickými normami je však stále silná.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky