Nejdříve skončila jeho tolik opěvovaná snaha o reformu zdravotnictví ve spolupráci se společnostmi JPMorgan a Berkshire Hathaway – Haven.
Nyní se zastavuje Amazon Care, jeho snaha řešit telemedicínu a primární péči pro zaměstnavatele na celostátní úrovni – o které sám Amazon hlásal, že získává stále více klientů. Je to dostatečný důkaz toho, co mnozí lidé v průběhu let říkali: zdravotnictví je prostě těžší narušit než většinu průmyslových odvětví?
Možná ne, i když možná je to signál změny přístupu k tomu, jak se Amazon bude snažit pohltit další podíl na trhu ve zdravotnictví. Ukončení činnosti společnosti Amazon Care se může vrátit k jednoduché volbě, kterou musí společnosti, zejména ty s velkou hotovostí, učinit, když jde o pronikání na nové trhy: vybudovat, nebo koupit?
Zdroj: Getty Images
Pro některé pozorovatele zdravotnického průmyslu není překvapením, že Amazon Care jako samostatný subjekt zaniká. Když se Amazon v červenci rozhodl převzít společnost One Medical, která se zabývá primární péčí a která dělá to, co Amazon Care doufal, že nakonec bude dělat na národní úrovni, bylo to znamení, že se něco změní. A pro společnost bohatou na hotovost, která hledá příležitosti ke koupi na akciovém trhu, jenž stlačil dolů hodnotu nedávno zveřejněných zdravotnických společností – One Medical se v roce 2021 obchodovala až za 58 dolarů a Amazon oznámil plán koupit ji za 18 dolarů za akcii -, byl Amazon při plánování další etapy své budoucnosti ve zdravotnictví možná spíše oportunistický než cokoli jiného.
Nákupy na trhu, kde chce mít větší podíl a kde potřebuje fyzickou přítomnost, nejsou pro Amazon ničím novým, stejně jako oportunistické načasování. V době, kdy se akvizice společnosti Whole Foods společností Amazon blíží pětiletému výročí, stojí za to připomenout, že v den, kdy společnost Amazon oznámila akvizici Whole Foods, vzrostla hodnota jejích akcií stejně jako kupní cena za tehdy problémový obchod se špičkovými potravinami.
„Není překvapivé, že to zavírají,“ řekla Sari Kaganoffová, generální manažerka poradenství ve společnosti Rock Health, která investuje jako rizikový kapitál do začínajících podniků v oblasti zdraví a má poradenskou a výzkumnou pobočku. „Jejich vizí vždy bylo mít integrované řešení primární péče a nyní bude mít lepší řešení, než jaké dokázali vytvořit,“ řekla Kaganoffová.
Možná bylo trochu překvapivé, že Amazon oznámil ukončení činnosti ještě před uzavřením dohody s One Medical, ale One Medical má mnohem více trhů, mnohem více poboček a mnohem více společností, které jsou klienty, než kdy měl Amazon (musel se pochlubit tím, že jako klienta Amazon Care zaregistroval společnost Whole Foods, kterou vlastní). Možná je to také překvapivé: nečekala s rebrandingem One Medical jako součásti Amazon Care. PillPack, její akvizice v oblasti lékáren, má stále svou značku, ale je nyní začleněna do Amazon Pharmacy.
Podle vlastního vyjádření společnosti Amazon byla Amazon Care neúspěšná, alespoň v podmínkách, které byly sděleny v interní zprávě poskytnuté tisku o ukončení činnosti. Není pochyb o tom, že se potýkala s problémem vybudování složky osobní péče po celé zemi, personálního obsazení v odvětví, kde má omezenou historii, a získání firemních zákazníků. Telemedicína je sice příjemná věc, ale není to plnohodnotné řešení zdravotní péče a Amazon by musel značně navýšit investice, aby vybudoval skutečnou celostátní hybridní zdravotní péči s pracovišti, lékaři a klinikami.
Nakonec řekněme, že Amazon Care byl zkušební provoz podniku, a jakmile se Amazon dozvěděl dost na to, aby věděl, co chce v dlouhodobém horizontu, koupil lepší společnost v době, kdy byla její hodnota snížená.
„Nemyslím si, že selhali, protože One Medical je skvělá,“ řekl Kaganoff.
Amazon se poučil z lekce, která v posledních letech ovlivnila osudy mnoha zdravotnických disruptorů: je těžké prosadit v tomto odvětví samostatný startup – i když jste jednou z nejbohatších společností na světě – stále častěji se prosazuje konsolidace.
Zdroj: Reuters
„Amazon Care se nijak nelišil od jiných samostatných zdravotnických startupů, pokud jde o potřebu konsolidace,“ řekl Kaganoff. „Trochu si s tím pohrávali,“ dodala, dost na to, aby věděli, že jejich ambice zůstávají na trhu potvrzeny, ale jen ne touto cestou.
„Jedním ze způsobů, jak jsme se k této vizi v posledních několika letech dopracovali, byla naše nabídka služeb urgentní a primární péče, Amazon Care. Během této doby jsme shromáždili a vyslechli rozsáhlou zpětnou vazbu od našich podnikových zákazníků a jejich zaměstnanců a službu jsme vyvíjeli tak, abychom neustále zlepšovali zkušenosti zákazníků. Navzdory tomuto úsilí jsme však zjistili, že služba Amazon Care není pro naše podnikové zákazníky tím správným dlouhodobým řešením,“ uvádí se v interním sdělení.
Zatímco snahy společnosti Amazon v oblasti zdravotní péče byly v posledních letech spojovány s přímými boji o vyřazení nedávných narušitelů zdravotnictví (např. Amazon Care vs. Teladoc), analytici z Wall Street uvedli, že trh by se měl spíše obávat toho, že Amazon provádí řadu akvizic, které vypovídají o širších cílech.
Zdá se, že právě to se děje.
Společnost Amazon ještě neskončila s tím, že by tlačila své peníze do dalších nákupů v oblasti zdravotní péče – nedávné titulky informovaly o tom, že je mezi zájemci o společnost Signify Health, která se překrývá s podnikem Iora Health společnosti One Medical, zaměřeným na komplikovanější trh zaměřený na zdravotní péči Medicare, než jsou standardní ordinace národní péče.
Je zřejmé, že společnost Amazon má stále v plánu být významným hráčem v oblasti zdravotní péče. Může využít své schopnosti personalizovat nabídku, propojit se s lékárnou a nakonec představovat hrozbu pro mnoho dalších maloobchodních gigantů, kteří usilují o prolomení zdravotnictví. Společnost Walmart získala v roce 2021 společnost MeMD zabývající se telemedicínou; CVS, která již nabízí telemedicínu prostřednictvím dohody s American Well, je dalším údajným zájemcem o Signify; a Walgreens má VillageMD a otevírá stovky poboček na trzích po celé zemi.
Toto narušení maloobchodu se bude jen prohlubovat, a to z důvodů, které jsou pro něj příznivé. Když se podíváte na podíl peněženek, od spotřebitelů po zaměstnavatele, trh se zdravotní péčí tvoří velkou část výdajů. Amazon je již téměř ve všech částech peněženky, možná ne v bankovnictví (i když má kreditní karty).
V jaké největší části trhu nejsou?
„Je to zdravotnictví a oni už mají tolik věcí orientovaných na spotřebitele-zdravotníky, že prostě dává smysl jít ve velkém do zdravotnictví,“ řekl Kaganoff.
Když Haven – který se po třech letech rozpadl – debutoval s velkým ohlasem, lidé si mysleli, že spojená síla Berkshire Hathaway, JPMorgan a Amazonu by mohla vést k výraznému snížení nákladů v celém systému zdravotní péče, který Warren Buffett nazval tasemnicí národního hospodářství.
A to je stále součástí příběhu. Cokoli, co Amazon udělá, je částečně o snižování nákladů a zvyšování efektivity. „Lepší péče při nižších nákladech,“ to je to, co minulý týden řekl generální ředitel společnosti Cano Health Marlow Hernandez televizi CNBC a co představuje změnu paradigmatu pro všechny hráče v této oblasti.
Zdroj: Getty Images
Spotřebitelský internetový byznys společnosti Amazon je možná vrcholným transakčním narušitelem, ale transakční systém zdravotní péče je ohrožen a lidé s ním nechtějí zacházet jako s další formou maloobchodu. „To, co pacienti požadují, je tato integrovaná platforma, kde si mohou budovat vztahy a už nebudou jen číslem,“ řekl Hernandez.
Tomu se říká péče založená na hodnotě – a možná je známkou toho, jak moc je americký systém zdravotní péče v nepořádku, že „hodnota“ pro pacienta je nová myšlenka – a vede to k velké konsolidaci. Hernandez předpokládá, že trh primární péče vzroste do roku 2030 z 1,8 bilionu dolarů na 3,7 bilionu dolarů.
A to vypovídá o základním cíli každé velké společnosti, jako je Amazon a jeho konkurenti.
„Myslím, že jde jen o podíl na trhu,“ řekl Kaganoff.
Konec společnosti Amazon Care se skutečně zdál být náhlý. Ale s tím, jak se Amazon přesouvá od primární péče ke složitější péči a potenciálně i k péči o chronické pacienty – a kombinuje lékárny a volně prodejné léky se všemi svými nabídkami – by se všichni od soukromých zdravotnických start-upů přes Teladoc až po maloobchodní konkurenty a zavedené zdravotnické firmy měli nadále obávat. Neúspěch Amazon Care možná přišel draho a možná překvapil i některé uvnitř Amazonu, ale to, co společnost nakonec kupuje a na čem staví, z ní může stále dělat silnějšího narušitele.
Nejdříve skončila jeho tolik opěvovaná snaha o reformu zdravotnictví ve spolupráci se společnostmi JPMorgan a Berkshire Hathaway – Haven.Nyní se zastavuje Amazon Care, jeho snaha řešit telemedicínu a primární péči pro zaměstnavatele na celostátní úrovni – o které sám Amazon hlásal, že získává stále více klientů.Je to dostatečný důkaz toho, co mnozí lidé v průběhu let říkali: zdravotnictví je prostě těžší narušit než většinu průmyslových odvětví?Možná ne, i když možná je to signál změny přístupu k tomu, jak se Amazon bude snažit pohltit další podíl na trhu ve zdravotnictví. Ukončení činnosti společnosti Amazon Care se může vrátit k jednoduché volbě, kterou musí společnosti, zejména ty s velkou hotovostí, učinit, když jde o pronikání na nové trhy: vybudovat, nebo koupit?Zdroj: Getty ImagesPro některé pozorovatele zdravotnického průmyslu není překvapením, že Amazon Care jako samostatný subjekt zaniká. Když se Amazon v červenci rozhodl převzít společnost One Medical, která se zabývá primární péčí a která dělá to, co Amazon Care doufal, že nakonec bude dělat na národní úrovni, bylo to znamení, že se něco změní. A pro společnost bohatou na hotovost, která hledá příležitosti ke koupi na akciovém trhu, jenž stlačil dolů hodnotu nedávno zveřejněných zdravotnických společností – One Medical se v roce 2021 obchodovala až za 58 dolarů a Amazon oznámil plán koupit ji za 18 dolarů za akcii -, byl Amazon při plánování další etapy své budoucnosti ve zdravotnictví možná spíše oportunistický než cokoli jiného.Nákupy na trhu, kde chce mít větší podíl a kde potřebuje fyzickou přítomnost, nejsou pro Amazon ničím novým, stejně jako oportunistické načasování. V době, kdy se akvizice společnosti Whole Foods společností Amazon blíží pětiletému výročí, stojí za to připomenout, že v den, kdy společnost Amazon oznámila akvizici Whole Foods, vzrostla hodnota jejích akcií stejně jako kupní cena za tehdy problémový obchod se špičkovými potravinami.„Není překvapivé, že to zavírají,“ řekla Sari Kaganoffová, generální manažerka poradenství ve společnosti Rock Health, která investuje jako rizikový kapitál do začínajících podniků v oblasti zdraví a má poradenskou a výzkumnou pobočku. „Jejich vizí vždy bylo mít integrované řešení primární péče a nyní bude mít lepší řešení, než jaké dokázali vytvořit,“ řekla Kaganoffová.Chcete využít této příležitosti?Možná bylo trochu překvapivé, že Amazon oznámil ukončení činnosti ještě před uzavřením dohody s One Medical, ale One Medical má mnohem více trhů, mnohem více poboček a mnohem více společností, které jsou klienty, než kdy měl Amazon . Možná je to také překvapivé: nečekala s rebrandingem One Medical jako součásti Amazon Care. PillPack, její akvizice v oblasti lékáren, má stále svou značku, ale je nyní začleněna do Amazon Pharmacy.Podle vlastního vyjádření společnosti Amazon byla Amazon Care neúspěšná, alespoň v podmínkách, které byly sděleny v interní zprávě poskytnuté tisku o ukončení činnosti. Není pochyb o tom, že se potýkala s problémem vybudování složky osobní péče po celé zemi, personálního obsazení v odvětví, kde má omezenou historii, a získání firemních zákazníků. Telemedicína je sice příjemná věc, ale není to plnohodnotné řešení zdravotní péče a Amazon by musel značně navýšit investice, aby vybudoval skutečnou celostátní hybridní zdravotní péči s pracovišti, lékaři a klinikami.Nakonec řekněme, že Amazon Care byl zkušební provoz podniku, a jakmile se Amazon dozvěděl dost na to, aby věděl, co chce v dlouhodobém horizontu, koupil lepší společnost v době, kdy byla její hodnota snížená.„Nemyslím si, že selhali, protože One Medical je skvělá,“ řekl Kaganoff.Amazon se poučil z lekce, která v posledních letech ovlivnila osudy mnoha zdravotnických disruptorů: je těžké prosadit v tomto odvětví samostatný startup – i když jste jednou z nejbohatších společností na světě – stále častěji se prosazuje konsolidace.Zdroj: Reuters„Amazon Care se nijak nelišil od jiných samostatných zdravotnických startupů, pokud jde o potřebu konsolidace,“ řekl Kaganoff. „Trochu si s tím pohrávali,“ dodala, dost na to, aby věděli, že jejich ambice zůstávají na trhu potvrzeny, ale jen ne touto cestou.„Jedním ze způsobů, jak jsme se k této vizi v posledních několika letech dopracovali, byla naše nabídka služeb urgentní a primární péče, Amazon Care. Během této doby jsme shromáždili a vyslechli rozsáhlou zpětnou vazbu od našich podnikových zákazníků a jejich zaměstnanců a službu jsme vyvíjeli tak, abychom neustále zlepšovali zkušenosti zákazníků. Navzdory tomuto úsilí jsme však zjistili, že služba Amazon Care není pro naše podnikové zákazníky tím správným dlouhodobým řešením,“ uvádí se v interním sdělení.Zatímco snahy společnosti Amazon v oblasti zdravotní péče byly v posledních letech spojovány s přímými boji o vyřazení nedávných narušitelů zdravotnictví , analytici z Wall Street uvedli, že trh by se měl spíše obávat toho, že Amazon provádí řadu akvizic, které vypovídají o širších cílech.Zdá se, že právě to se děje.Společnost Amazon ještě neskončila s tím, že by tlačila své peníze do dalších nákupů v oblasti zdravotní péče – nedávné titulky informovaly o tom, že je mezi zájemci o společnost Signify Health, která se překrývá s podnikem Iora Health společnosti One Medical, zaměřeným na komplikovanější trh zaměřený na zdravotní péči Medicare, než jsou standardní ordinace národní péče.Je zřejmé, že společnost Amazon má stále v plánu být významným hráčem v oblasti zdravotní péče. Může využít své schopnosti personalizovat nabídku, propojit se s lékárnou a nakonec představovat hrozbu pro mnoho dalších maloobchodních gigantů, kteří usilují o prolomení zdravotnictví. Společnost Walmart získala v roce 2021 společnost MeMD zabývající se telemedicínou; CVS, která již nabízí telemedicínu prostřednictvím dohody s American Well, je dalším údajným zájemcem o Signify; a Walgreens má VillageMD a otevírá stovky poboček na trzích po celé zemi.Toto narušení maloobchodu se bude jen prohlubovat, a to z důvodů, které jsou pro něj příznivé. Když se podíváte na podíl peněženek, od spotřebitelů po zaměstnavatele, trh se zdravotní péčí tvoří velkou část výdajů. Amazon je již téměř ve všech částech peněženky, možná ne v bankovnictví .V jaké největší části trhu nejsou?„Je to zdravotnictví a oni už mají tolik věcí orientovaných na spotřebitele-zdravotníky, že prostě dává smysl jít ve velkém do zdravotnictví,“ řekl Kaganoff.Když Haven – který se po třech letech rozpadl – debutoval s velkým ohlasem, lidé si mysleli, že spojená síla Berkshire Hathaway, JPMorgan a Amazonu by mohla vést k výraznému snížení nákladů v celém systému zdravotní péče, který Warren Buffett nazval tasemnicí národního hospodářství.A to je stále součástí příběhu. Cokoli, co Amazon udělá, je částečně o snižování nákladů a zvyšování efektivity. „Lepší péče při nižších nákladech,“ to je to, co minulý týden řekl generální ředitel společnosti Cano Health Marlow Hernandez televizi CNBC a co představuje změnu paradigmatu pro všechny hráče v této oblasti.Zdroj: Getty ImagesSpotřebitelský internetový byznys společnosti Amazon je možná vrcholným transakčním narušitelem, ale transakční systém zdravotní péče je ohrožen a lidé s ním nechtějí zacházet jako s další formou maloobchodu. „To, co pacienti požadují, je tato integrovaná platforma, kde si mohou budovat vztahy a už nebudou jen číslem,“ řekl Hernandez.Tomu se říká péče založená na hodnotě – a možná je známkou toho, jak moc je americký systém zdravotní péče v nepořádku, že „hodnota“ pro pacienta je nová myšlenka – a vede to k velké konsolidaci. Hernandez předpokládá, že trh primární péče vzroste do roku 2030 z 1,8 bilionu dolarů na 3,7 bilionu dolarů.A to vypovídá o základním cíli každé velké společnosti, jako je Amazon a jeho konkurenti.„Myslím, že jde jen o podíl na trhu,“ řekl Kaganoff.Konec společnosti Amazon Care se skutečně zdál být náhlý. Ale s tím, jak se Amazon přesouvá od primární péče ke složitější péči a potenciálně i k péči o chronické pacienty – a kombinuje lékárny a volně prodejné léky se všemi svými nabídkami – by se všichni od soukromých zdravotnických start-upů přes Teladoc až po maloobchodní konkurenty a zavedené zdravotnické firmy měli nadále obávat. Neúspěch Amazon Care možná přišel draho a možná překvapil i některé uvnitř Amazonu, ale to, co společnost nakonec kupuje a na čem staví, z ní může stále dělat silnějšího narušitele.