Nová kolekce šperků Pandora využívá 100% recyklované zlato a stříbro
Výrobce šperků chce ukázat, že po recyklovaném stříbře a zlatě je poptávka, i když jsou tyto materiály v současnosti dražší než jejich těžební protějšky.
Diamanty, stříbro a zlato v nové kolekci šperků Pandora, největšího světového výrobce šperků, jsou fyzicky identické s kameny a kovy z dolů. Diamanty však byly vypěstovány v laboratoři s využitím obnovitelné energie a veškeré zlato a stříbro je recyklováno.
Tato změna je součástí cíle společnosti stát se nízkouhlíkovým podnikem. „Pokud se podíváme na emise CO2 naší společnosti, naprostá většina, která se nachází mezi našimi vlastními čtyřmi stěnami, je spojena s výrobou,“ říká Alexander Lacik, generální ředitel společnosti se sídlem v Kodani. „Takže jsme si řekli, dobře, pojďme se podívat na výrobu.“
Společnost například každoročně nakupuje stovky tun stříbra a tým věděl, že použití recyklovaného stříbra má jen zlomek dopadu na životní prostředí oproti nově vytěženému stříbru. Uvnitř svého vlastního výrobního závodu již získávala recyklované kovy. Ale přibližně 30 % komponentů pochází od jiných dodavatelů. V roce 2020 se společnost zavázala, že do roku 2025 přejde na recyklované stříbro a zlato u všech svých šperků, včetně součástí, které získává z externích zdrojů. Nová kolekce, která obsahuje 33 položek, je první kolekcí společnosti, která využívá 100 % recyklovaných kovů.
Přechod „není tak snadný“, říká Lacik, „protože se musíte dotknout celého hodnotového řetězce“. Rafinerie stříbra musí investovat do nového vybavení a musí být přesvědčeny, že se tato investice vyplatí. Pandora potřebuje certifikaci, že stříbro bylo skutečně recyklováno. Dodavatelé dílů musí upravit své vlastní procesy tak, aby zahrnovaly recyklovaný materiál. A je třeba zvýšit nabídku recyklovaného stříbra. (Zlato se recykluje ve větší míře, protože je cennější.) V současné době pochází většina recyklovaného stříbra z výroby, včetně chemické výroby a elektroniky, ale mnohem více by ho mohlo pocházet ze sběru dílů ze starých přístrojů. V současné době se v telefonech, počítačích a dalším elektronickém odpadu ročně vyhodí miliardy dolarů drahých kovů.
Zdroj: Pandora.net
Pandora chce vyslat signál, že po recyklovaném stříbře a zlatě je poptávka, přestože jsou tyto materiály v současnosti dražší než jejich vytěžené protějšky. „Snažíme se z toho udělat tak trochu velkou věc, aby se touto cestou vydalo více lidí,“ říká Lacik. To se týká jak dalších výrobců šperků, tak i dalších velkých uživatelů drahých kovů, včetně značek elektroniky.
Společnost chce také pomoci tlačit průmysl k laboratorně pěstovaným diamantům (Pandora v roce 2021 oznámila, že již nebude používat těžené diamanty a přejde výhradně na laboratorně pěstované). Pokud je diamant vypěstován, vybroušen a vyleštěn pomocí obnovitelné energie, je jeho uhlíková stopa o 95 % menší než u diamantů vytěžených. Laboratorně pěstované diamanty se mohou vyhnout dalším etickým problémům při těžbě, včetně dětské práce. A protože diamanty jsou čistý uhlík, konečný produkt je identický.
„Konečný výsledek je naprosto stejný, ale cesta k němu je jiná,“ říká Lacik. „Cesta k vytěženému diamantu trvá 2 miliony let pod tlakem a teplem a cesta k laboratorně vytvořenému diamantu trvá pár týdnů.“ Uvnitř stroje „bombardujete smítko diamantu atomy uhlíku, které se nakonec na sebe navážou a vytvoří horninu,“ říká. Kámen se pak brousí a leští stejným způsobem jako vytěžený kámen.
Pokud by se celý diamantový průmysl odklonil od těžby, společnost by se podle propočtů Pandory vyhnula 6 milionům tun uhlíkových emisí ročně, což je zhruba tolik, jako kdyby se každé auto v New Yorku přestavělo na elektromobil. Samozřejmě není pravděpodobné, že by se tento průmysl brzy změnil – silný marketingový příběh, který spojuje diamanty s konceptem věčné lásky, znamená, že po „pravých“ kamenech je stále poptávka. Pandora se nezaměřuje ani tak na trh zásnub a výročí, jako spíše na trh žen, které si chtějí pořídit diamantový šperk za nižší cenu.
„Chystám se převést celý trh s diamanty? Kéž by se mi to podařilo, ale to není reálné,“ říká Lacik. „Ale tím, kdo jsme, můžeme toto téma alespoň nastolit. Můžeme ukázat cestu celému odvětví.“
Diamanty, stříbro a zlato v nové kolekci šperků Pandora, největšího světového výrobce šperků, jsou fyzicky identické s kameny a kovy z dolů. Diamanty však byly vypěstovány v laboratoři s využitím obnovitelné energie a veškeré zlato a stříbro je recyklováno.Tato změna je součástí cíle společnosti stát se nízkouhlíkovým podnikem. „Pokud se podíváme na emise CO2 naší společnosti, naprostá většina, která se nachází mezi našimi vlastními čtyřmi stěnami, je spojena s výrobou,“ říká Alexander Lacik, generální ředitel společnosti se sídlem v Kodani. „Takže jsme si řekli, dobře, pojďme se podívat na výrobu.“Společnost například každoročně nakupuje stovky tun stříbra a tým věděl, že použití recyklovaného stříbra má jen zlomek dopadu na životní prostředí oproti nově vytěženému stříbru. Uvnitř svého vlastního výrobního závodu již získávala recyklované kovy. Ale přibližně 30 % komponentů pochází od jiných dodavatelů. V roce 2020 se společnost zavázala, že do roku 2025 přejde na recyklované stříbro a zlato u všech svých šperků, včetně součástí, které získává z externích zdrojů. Nová kolekce, která obsahuje 33 položek, je první kolekcí společnosti, která využívá 100 % recyklovaných kovů.Přechod „není tak snadný“, říká Lacik, „protože se musíte dotknout celého hodnotového řetězce“. Rafinerie stříbra musí investovat do nového vybavení a musí být přesvědčeny, že se tato investice vyplatí. Pandora potřebuje certifikaci, že stříbro bylo skutečně recyklováno. Dodavatelé dílů musí upravit své vlastní procesy tak, aby zahrnovaly recyklovaný materiál. A je třeba zvýšit nabídku recyklovaného stříbra. V současné době pochází většina recyklovaného stříbra z výroby, včetně chemické výroby a elektroniky, ale mnohem více by ho mohlo pocházet ze sběru dílů ze starých přístrojů. V současné době se v telefonech, počítačích a dalším elektronickém odpadu ročně vyhodí miliardy dolarů drahých kovů.Zdroj: Pandora.netPandora chce vyslat signál, že po recyklovaném stříbře a zlatě je poptávka, přestože jsou tyto materiály v současnosti dražší než jejich vytěžené protějšky. „Snažíme se z toho udělat tak trochu velkou věc, aby se touto cestou vydalo více lidí,“ říká Lacik. To se týká jak dalších výrobců šperků, tak i dalších velkých uživatelů drahých kovů, včetně značek elektroniky.Společnost chce také pomoci tlačit průmysl k laboratorně pěstovaným diamantům . Pokud je diamant vypěstován, vybroušen a vyleštěn pomocí obnovitelné energie, je jeho uhlíková stopa o 95 % menší než u diamantů vytěžených. Laboratorně pěstované diamanty se mohou vyhnout dalším etickým problémům při těžbě, včetně dětské práce. A protože diamanty jsou čistý uhlík, konečný produkt je identický.Chcete využít této příležitosti?„Konečný výsledek je naprosto stejný, ale cesta k němu je jiná,“ říká Lacik. „Cesta k vytěženému diamantu trvá 2 miliony let pod tlakem a teplem a cesta k laboratorně vytvořenému diamantu trvá pár týdnů.“ Uvnitř stroje „bombardujete smítko diamantu atomy uhlíku, které se nakonec na sebe navážou a vytvoří horninu,“ říká. Kámen se pak brousí a leští stejným způsobem jako vytěžený kámen.Pokud by se celý diamantový průmysl odklonil od těžby, společnost by se podle propočtů Pandory vyhnula 6 milionům tun uhlíkových emisí ročně, což je zhruba tolik, jako kdyby se každé auto v New Yorku přestavělo na elektromobil. Samozřejmě není pravděpodobné, že by se tento průmysl brzy změnil – silný marketingový příběh, který spojuje diamanty s konceptem věčné lásky, znamená, že po „pravých“ kamenech je stále poptávka. Pandora se nezaměřuje ani tak na trh zásnub a výročí, jako spíše na trh žen, které si chtějí pořídit diamantový šperk za nižší cenu.„Chystám se převést celý trh s diamanty? Kéž by se mi to podařilo, ale to není reálné,“ říká Lacik. „Ale tím, kdo jsme, můžeme toto téma alespoň nastolit. Můžeme ukázat cestu celému odvětví.“