Generální ředitel Bill Nash se ve zprávě o výsledcích společnosti vyjádřil jasně, když svalil vinu na všechny: „Domníváme se, že výsledky prodeje jednotek ve druhém čtvrtletí ovlivnila řada makroekonomických faktorů, jako jsou problémy s dostupností vozidel, které vyplývají z rozsáhlých inflačních tlaků, a také stoupající úrokové sazby a nízká důvěra spotřebitelů.“
Zisk na akcii byl o 43 % nižší než odhady, tedy o 60 centů. Tento výpadek se řadí pouze za čtvrtletí během finanční krize v roce 2008 a poté na začátku pandemie Covidu.
Akcie ve čtvrtek uzavřely poklesem o 24,6 % poté, co během dne stanovily 52týdenní minimum na 155,98 USD. Od začátku roku se akcie propadly o 50 %.

Ve druhém fiskálním čtvrtletí, které skončilo 31. srpna, byla poptávka nižší. Tržby za prodejní jednotky klesly o 8,3 %, což byl mnohem větší propad, než jaký očekávala Wall Street, a to o 3,6 %.
„Problémy s dostupností vozidel.“ To je věta, která generuje všechny titulky, ale není to poprvé, co CarMax tuto větu použil. Řekla ji i ve své červnové zprávě o výsledcích hospodaření – tehdy společnost vykázala o 7 centů vyšší zisk. CarMax tehdy hovořil o náročném prostředí, ale zůstal poměrně optimistický. Je však zřejmé, že to nejhorší mělo teprve přijít.
Během čtvrtečního hovoru k výsledkům Nash uvedl, že tržby v posledních třech měsících neustále slábly. Pokles se výrazněji projevil v červenci a v srpnu vyvrcholil poklesem o polovinu.

Co je tedy příčinou všech těchto potíží? Je to tím, že ceny ojetých vozů najednou vyletěly do nebes, takže se nákupy staly nedostupnými? Nebo je to změna spotřebitelských nálad – zákazníci jsou při nákupech vybíravější?
Nezdá se, že by šlo o náhlý problém s cenami. Ano, ceny automobilů jsou mnohem vyšší než před pandemií, ale ceny jsou zvýšené již zhruba rok. Podívejte se na průměrnou prodejní cenu společnosti CarMax. Už asi čtyři čtvrtletí se pohybuje kolem 28 000 až 29 000 dolarů. V posledním období se nic drasticky nezměnilo.
Ani pořizovací náklady společnosti CarMax se nezdají být mimo mísu. Hrubý zisk na jednotku činil 2 282 dolarů – mírně nad odhadem StreetAccount, který činil 2 268 dolarů, a také o něco více než před rokem.

Zdá se, že velký výpadek zisku společnosti CarMax je způsoben nedostatečnou poptávkou. To znamená, že je to pravděpodobně důsledek přísnějšího chování spotřebitelů v důsledku prudkého růstu cen benzínu a inflace potravin, nemluvě o vyšších úrokových sazbách, které zvyšují náklady na půjčky.
Je možné, že se více lidí uchyluje k opravám svých vozů a odkládá nákup náhradního vozu. Připomeňme, že provozovatel prodejen autodílů a opraven AutoZone vykázal minulý týden díky solidní poptávce dobré výsledky za čtvrté fiskální čtvrtletí.
Podívejte se, jak se změnil tón posledních dvou hovorů o výsledcích společnosti CarMax. Před třemi měsíci vedoucí pracovníci uvedli, že „spotřebitelé jsou absolutně trochu vlažnější“, ale vedení zdůraznilo, že „stále existuje určitá poptávka“.

Ve čtvrtek jsme se dočkali hovoru. Vedení uvedlo, že „spotřebitelé se musí rozhodovat. Ceny potravin jsou vyšší než kdy jindy. Myslím, že jsme zaznamenali další zvýšení úrokových sazeb. … Takže si prostě myslím, že spotřebitelé dávají svým výdajům trochu jiné priority.“
Bohužel pro společnost CarMax to ani na začátku aktuálního čtvrtletí nevypadá příliš dobře. Jak bylo zveřejněno během hovoru k výsledkům, vedoucí pracovníci uvedli, že v září se projevila „stejná slabost, jakou jsme viděli v srpnu“.
A dodali: „A v poslední době, jak si jistě dokážete představit, přispívá k dalšímu oslabení i hurikán.“ V současné době je uzavřeno 20-22 prodejen.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























