Liuová, generální ředitelka společnosti Ancestry.com, která se zabývá spotřebitelskou genealogií a jejíž hodnota dosahuje 4,7 miliardy dolarů, sama sebe popisuje jako výrazně introvertní. Inženýrskou školu absolvovala s vyznamenáním „prakticky bez jakéhokoli mluvení“, říká v rozhovoru pro CNBC Make It. Tvrdá práce, říká Liuová, jí stačila k tomu, aby se prosadila.
Poté navštěvovala obchodní školu na Stanfordu, kde účast na hodinách někdy představovala 50 % její známky – což napodobuje mnoho pracovních míst, kde schopnost dát o sobě vědět nebo být slyšet může často souviset s vaším úspěchem.
„Tehdy jsem si uvědomila, že to musím vyřešit,“ říká Liu.
Jejím řešením bylo přistupovat k extroverzi jako k prakticky využitelné dovednosti, nikoli jako k nedosažitelnému osobnostnímu rysu, říká. Na Stanfordu to znamenalo, že si stanovila malé cíle, jako například promluvit alespoň třikrát týdně v dané třídě. V praxi pokračovala i ve svém prvním zaměstnání v oblasti technologií v roce 2002, kdy pracovala jako seniorní produktová manažerka ve společnosti PayPal.

Liuová nakonec za svůj kariérní úspěch vděčí svému tréninku extrovertů – plánu, který si sama naordinovala, aby se cítila lépe a sebevědoměji v kontaktu s ostatními. Než se loni stala generální ředitelkou společnosti Ancestry, zastávala vedoucí nebo produktové pozice ve společnostech PayPal, eBay a Facebook.
Její strategie by mohla potenciálně pomoci velké části americké pracovní síly: Průzkum společnosti Truity Psychometrics, která se zabývá hodnocením kariéry, z roku 2021 zjistil, že přibližně 50 % pracujících profesionálů v USA se považuje za introverty.
Zde jsou dva hlavní tipy Liuové pro všechny, kteří chtějí následovat její cestu:
Vyhraďte si čas na cvičení
Liuová říká, že pro introverty je snadné sedět během rozhovorů nebo schůzek v pozadí a myslet si: „Můj hlas teď opravdu není potřeba.“ Je však snadné, aby si introverti vybrali čas, kdy budou vystupovat.

Takové myšlení vám podle ní zabrání zlepšit se v extroverzi. Místo toho doporučuje přemýšlet o extroverzi jako o učení se novému jazyku: Vždy se však můžete zlepšit přímým procvičováním s ostatními.
Například si můžete naplánovat jeden rozhovor u kávy se starším kolegou každý týden. Nebo byste se mohli pokusit pořádat pravidelné brainstormingy s kolegy z týmu, abyste si navzájem nahlas předávali nápady.
Pracujte na drobných cílech
Stanovte si malé, dosažitelné cíle, říká Liu. Nesnažte se například během každé schůzky mluvit desetkrát. Místo toho začněte tím, že se pokusíte promluvit dvakrát během schůzky nebo třeba jen jednou každý pracovní den.
Tento typ přístupu ke stanovování cílů se osvědčil u „extrémně introvertního“ zaměstnance, kterého Liuová kdysi vedla, říká: Řekla mu, aby na každé schůzce, která trvá 30 minut, promluvil alespoň jednou a na každé schůzce, která trvá hodinu, dvakrát. Čím častěji mluvil, tím lépe se mu postupně dařilo používat svůj hlas na pracovišti ve větší míře.

Zaměstnanec se stal viceprezidentem pro inženýrství v jiné společnosti a těžil z nového začátku na novém pracovišti, kde už nebyl známý jako tichý nebo plachý, říká Liu: „Jakmile přešel na nové místo, mohl používat svůj hlas, aniž by nesl břemeno toho, že je to opravdu, opravdu tichý člověk.“
Klíčem k úspěchu je uvědomit si, že to nepůjde hned hladce, říká Liu. Možná budete cítit velké nepohodlí při aktivním oslovování druhých lidí a během schůzek nemusíte vždy říkat brilantní komentáře.
To vše je součástí nácviku, říká: „Důležité je, že na tom postupně pracujete a zlepšujete se. Chce to čas.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























