Odchod z lipské burzy by znamenal izolaci – Ohrožení hromadí dopravy v ČR
Odstřižení Česka od lipské energetické burzy by podle analytiků z Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) postavilo ČR do pozice nespolupracujícího sólo hráče.
Taková izolace by se mohla vymstít v případě, že by země naopak potřebovala pomoc ostatních států Evropské unie v dodávkách ropy či plynu, míní Oldřich Sklenář. Po odchodu z lipské komoditní burzy volali například politici opozičních hnutí ANO a SPD.
Pro Česko je podle Sklenáře důležité, aby v EU fungovala vzájemná solidarita. Pokud budou dlouhodobě přerušeny ruské dodávky, Česko bude závislé na dodávkách ze západní Evropy, jež má přístup k pobřeží a tím pádem i k terminálům na zkapalněný zemní plyn (LNG).
Zrušení emisních povolenek by podle analytiků nevedlo k výraznému snížení cen elektřiny. Tvoří jen malou část ceny a faktury pro domácnosti by to snížilo jen zhruba o dvě až tři procenta, uvádí AMO s odkazem na data ekologické organizace Greenpeace ČR. „Zároveň by se tím stát také připravil o příjem z povolenek (zhruba 110 miliard Kč ročně), který může využívat kromě podpory investic do nízkouhlíkové ekonomiky také na kompenzace ohroženým domácnostem,“ dodali analytici.
Zdroj: Pixabay
Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) dříve avizoval, že na dnešním mimořádném zasedání evropských ministrů pro energetiku v Bruselu chce otevřít i diskusi o možnosti omezení prodejů emisních povolenek.
Takzvaná Zelená dohoda pro Evropu je podle analytiků součástí řešení, nikoli problémů. Energie z obnovitelných zdrojů je totiž na rozdíl od plynu a ropy dostupná i na českém území. „Obnovitelné zdroje přispívají nejen k nižším cenám, ale i k energetické soběstačnosti, ke snižování emisí a boji s klimatickou změnou,“ míní.
V krátkodobém horizontu státy EU sice souhlasí, že pro tuto zimu bude nutné více využívat uhelné elektrárny a fosilní paliva, v dlouhodobém horizontu ale závislost na nich snižují, míní AMO. „Díky programu REPower EU by se do roku 2030 mělo zvýšit využívání energií z obnovitelných zdrojů v EU až na 45 procent celkové spotřeby,“ dodala asociace.
„I když na naše města nedopadají bomby, Evropa je ve válce s Ruskem. Zatímco na území Ukrajiny se bojuje ostrými zbraněmi, v Evropské unii vede fronta přes dodávky surovin, zvyšující se ceny energií a inflaci,“ uvedl Tomáš Jungwirth. Ruský prezident Vladimir Putin podle něj úmyslně vydírá EU manipulací s cenou plynu, k rostoucí ceně elektřiny přispěly i problémy evropských jaderných a vodních elektráren, zhoršené klimatickými změnami a nedostatkem vody v řekách. Evropa se podle Jungwirtha může ubránit jedině společně. „Rozhádaná Evropská unie je přesně to, co by si Vladimir Putin přál nejvíce,“ dodal.
Drahé energie mohou zásadně omezit hromadnou dopravu v Česku. Náklady tuzemských městských dopravních podniků na elektřinu a plyn v příštím roce stoupnou proti loňsku minimálně o pět miliard korun. To může vést k omezování veřejné dopravy, v některých městech hrozí její kolaps. Uvedlo to dnes Sdružení dopravních podniků ČR.
Ceny elektřiny a plynu jsou nyní podle sdružení až na desetinásobku proti cenám, za které dopravní podniky energie odebíraly dosud. Dopravci proto upozorňují, že energie by se tak za stávající situace staly tak extrémní položkou, že by je dopravci nedokázali pokrýt bez zásadních úsporných opatření.
„Z našich statistik vyplývá, že pro normální provoz budou v příštím roce dopravní podniky potřebovat minimálně o pět miliard korun navíc proti roku 2021. Za těchto podmínek nebudou moci některá města poskytnout veřejnou dopravu ve stávajícím rozsahu,“ uvedl předseda sdružení Tomáš Pelikán.
Taková izolace by se mohla vymstít v případě, že by země naopak potřebovala pomoc ostatních států Evropské unie v dodávkách ropy či plynu, míní Oldřich Sklenář. Po odchodu z lipské komoditní burzy volali například politici opozičních hnutí ANO a SPD.Pro Česko je podle Sklenáře důležité, aby v EU fungovala vzájemná solidarita. Pokud budou dlouhodobě přerušeny ruské dodávky, Česko bude závislé na dodávkách ze západní Evropy, jež má přístup k pobřeží a tím pádem i k terminálům na zkapalněný zemní plyn .Zrušení emisních povolenek by podle analytiků nevedlo k výraznému snížení cen elektřiny. Tvoří jen malou část ceny a faktury pro domácnosti by to snížilo jen zhruba o dvě až tři procenta, uvádí AMO s odkazem na data ekologické organizace Greenpeace ČR. „Zároveň by se tím stát také připravil o příjem z povolenek , který může využívat kromě podpory investic do nízkouhlíkové ekonomiky také na kompenzace ohroženým domácnostem,“ dodali analytici.Zdroj: PixabayMinistr průmyslu a obchodu Jozef Síkela dříve avizoval, že na dnešním mimořádném zasedání evropských ministrů pro energetiku v Bruselu chce otevřít i diskusi o možnosti omezení prodejů emisních povolenek.Takzvaná Zelená dohoda pro Evropu je podle analytiků součástí řešení, nikoli problémů. Energie z obnovitelných zdrojů je totiž na rozdíl od plynu a ropy dostupná i na českém území. „Obnovitelné zdroje přispívají nejen k nižším cenám, ale i k energetické soběstačnosti, ke snižování emisí a boji s klimatickou změnou,“ míní.V krátkodobém horizontu státy EU sice souhlasí, že pro tuto zimu bude nutné více využívat uhelné elektrárny a fosilní paliva, v dlouhodobém horizontu ale závislost na nich snižují, míní AMO. „Díky programu REPower EU by se do roku 2030 mělo zvýšit využívání energií z obnovitelných zdrojů v EU až na 45 procent celkové spotřeby,“ dodala asociace.„I když na naše města nedopadají bomby, Evropa je ve válce s Ruskem. Zatímco na území Ukrajiny se bojuje ostrými zbraněmi, v Evropské unii vede fronta přes dodávky surovin, zvyšující se ceny energií a inflaci,“ uvedl Tomáš Jungwirth. Ruský prezident Vladimir Putin podle něj úmyslně vydírá EU manipulací s cenou plynu, k rostoucí ceně elektřiny přispěly i problémy evropských jaderných a vodních elektráren, zhoršené klimatickými změnami a nedostatkem vody v řekách. Evropa se podle Jungwirtha může ubránit jedině společně. „Rozhádaná Evropská unie je přesně to, co by si Vladimir Putin přál nejvíce,“ dodal.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: UnsplashDrahé energie mohou zásadně omezit hromadnou dopravu v Česku. Náklady tuzemských městských dopravních podniků na elektřinu a plyn v příštím roce stoupnou proti loňsku minimálně o pět miliard korun. To může vést k omezování veřejné dopravy, v některých městech hrozí její kolaps. Uvedlo to dnes Sdružení dopravních podniků ČR.Ceny elektřiny a plynu jsou nyní podle sdružení až na desetinásobku proti cenám, za které dopravní podniky energie odebíraly dosud. Dopravci proto upozorňují, že energie by se tak za stávající situace staly tak extrémní položkou, že by je dopravci nedokázali pokrýt bez zásadních úsporných opatření.„Z našich statistik vyplývá, že pro normální provoz budou v příštím roce dopravní podniky potřebovat minimálně o pět miliard korun navíc proti roku 2021. Za těchto podmínek nebudou moci některá města poskytnout veřejnou dopravu ve stávajícím rozsahu,“ uvedl předseda sdružení Tomáš Pelikán.