Porsche se chystá na odvážný obchodní debut po stanovení ceny na horní hranici
Společnost Porsche AG se chystá na odvážný obchodní debut poté, co mateřská společnost Volkswagen AG stanovila konečnou cenu za uvedení výrobce sportovních vozů na burzu na horní hranici a snaží se tak vzdorovat hlubokým otřesům na trhu.
VW prodává akcie za 82,50 eur za kus, čímž oceňuje společnost na 75 miliard eur (73 miliard USD), aby uskutečnil největší primární nabídku akcií v Evropě za posledních deset let. Obchodování ve Frankfurtu bude zahájeno později ve čtvrtek poté, co dozorčí rada VW ve středu pozdě večer rozhodla o schválení konečné ceny.
„Vysoká úroveň poptávky dokazuje důvěru investorů v budoucnost Porsche,“ uvedl v prohlášení finanční ředitel VW Arno Antlitz. „Výnos z IPO poskytne Volkswagenu výrazně větší finanční flexibilitu v rámci jeho transformace směrem k elektromobilitě a digitalizaci.“
Vstup výrobce 911 na burzu je odvážným krokem na veřejné trhy, které byly po většinu roku pro IPO z velké části uzavřeny, neboť společnosti se kvůli evropské energetické krizi, rostoucím úrokovým sazbám a rekordní inflaci snaze o vstup na burzu vyhýbaly. Prodej pomůže Volkswagenu získat finanční prostředky na elektrifikaci, zatímco investoři získají kus emotivní značky podobné značce Ferrari NV, které se v roce 2015 také podařilo úspěšně oddělit od mateřského Fiatu.
Zdroj: Reuters
„Pokud se vám podaří uskutečnit IPO na tak obtížném trhu, ukazuje to na atraktivitu podniku,“ uvedl analytik společnosti Jefferies Philippe Houchois. „Porsche je vyspělá, dobře známá firma, která nepotřebuje získávat kapitál. Uvést ji na trh jako plně zformovaný podnik – to, že se to podařilo, je docela působivé.“
Podle údajů agentury Bloomberg získaly společnosti letos do srpna v rámci IPO méně než 10 miliard dolarů, což představuje 83% pokles výnosů oproti stejnému období loňského roku. Uvedené údaje ukázaly, že vstup společnosti Porsche na burzu bude největší v Evropě od roku 2011, kdy těžař Glencore Plc získal při IPO v Londýně téměř 10 miliard dolarů.
Cena akcií představuje pro Porsche ocenění, které není daleko od celkové tržní kapitalizace VW – podniku, který zahrnuje mimo jiné značky Audi, Škoda, Seat a značku VW. Přes veškerý agresivní marketing si však uvedení akcií na burzu vysloužilo i negativní pozornost kvůli své složité struktuře.
Volkswagen rozdělil základní kapitál společnosti Porsche na stejnou část akcií s hlasovacím právem a bez hlasovacího práva, přičemž německá automobilka si ponechala 75% podíl. Přibližně 12,5 % celkového akciového kapitálu – pouze akcie bez hlasovacího práva – je veřejně kótováno, přičemž velká část připadá čtyřem základním investorům. Qatar Investment Authority, norský státní investiční fond, T. Rowe Price a ADQ se společně zavázaly, že z IPO získají až 3,7 miliardy eur.
Zdroj: Getty Images
Zbývajících 12,5 % všech akcií, které jsou k mání, připadne přímo největším akcionářům VW – miliardářské rodině Porsche a Piechů – prostřednictvím jejich investiční společnosti Porsche Automobil Holding SE. Tato rodina již vlastní většinu 53 % akcií VW s hlasovacím právem a podle podmínek IPO získá také 25 % plus 1 akcii Porsche AG s hlasovacím právem, přičemž zaplatí malou prémii za prioritní akcie v celkové hodnotě 10,1 miliardy eur.
Porsche SE bude akvizici financovat převážně dluhovým kapitálem ve výši 7,9 miliardy eur, přičemž akcie nakoupí ve dvou transakcích počínaje příštím měsícem a druhý nákup se očekává v lednu, po výplatě zvláštní dividendy ze strany VW.
Až do roku 2009 vlastnila rodina polovinu Porsche a všechna hlasovací práva, ale poté, co její pokus o převzetí německé automobilky ztroskotal, byla nucena podnik vyrábějící sportovní vozy prodat VW. IPO obnovuje rodinnou kontrolu nad majetkem, který byl dlouho mimo dosah: Získali blokační menšinu v dozorčí radě výrobce sportovních vozů a jejich postavení kotevního akcionáře VW tuto kontrolu posiluje.
Porsche plánuje v letošním roce dosáhnout tržeb ve výši až 39 miliard eur a návratnosti tržeb až 18 %, což je o dva procentní body více než v loňském roce, uvedla společnost v červenci. V dlouhodobém horizontu se výnosy mají vyšplhat nad 20 %. Společnost je stále nejznámější díky svému modelu 911, ačkoli Porsche v uplynulém desetiletí výrazně rozšířilo svou modelovou řadu o populární sportovně-užitkové vozy, jako je menší Macan, a také o čtyřdveřovou Panameru a bateriový Taycan.
Zdroj: Unsplash
Kromě byzantní vlastnické struktury je pro některé investory dalším problémem správa a řízení. Generální ředitel Porsche Oliver Blume byl nedávno povýšen na generálního ředitele Volkswagenu, přičemž si ponechal svůj post v této jednotce.
Podle analýzy společnosti Bernstein by se tržní kapitalizace Porsche měla pohybovat na úrovni 80 miliard eur, tedy těsně pod luxusními společnostmi, ale na vyšší úrovni mezi výrobci automobilů.
„Ve srovnání s luxusními společnostmi vykazuje Porsche stále vyšší volatilitu v růstu zisku a profilu marží,“ napsal analytik evropských automobilek Daniel Roeska. „Porsche významně zvyšuje objemy pouze přidáváním nových formátů, a to se v příštích letech nezdá pravděpodobné.“
VW prodává akcie za 82,50 eur za kus, čímž oceňuje společnost na 75 miliard eur , aby uskutečnil největší primární nabídku akcií v Evropě za posledních deset let. Obchodování ve Frankfurtu bude zahájeno později ve čtvrtek poté, co dozorčí rada VW ve středu pozdě večer rozhodla o schválení konečné ceny.„Vysoká úroveň poptávky dokazuje důvěru investorů v budoucnost Porsche,“ uvedl v prohlášení finanční ředitel VW Arno Antlitz. „Výnos z IPO poskytne Volkswagenu výrazně větší finanční flexibilitu v rámci jeho transformace směrem k elektromobilitě a digitalizaci.“Vstup výrobce 911 na burzu je odvážným krokem na veřejné trhy, které byly po většinu roku pro IPO z velké části uzavřeny, neboť společnosti se kvůli evropské energetické krizi, rostoucím úrokovým sazbám a rekordní inflaci snaze o vstup na burzu vyhýbaly. Prodej pomůže Volkswagenu získat finanční prostředky na elektrifikaci, zatímco investoři získají kus emotivní značky podobné značce Ferrari NV, které se v roce 2015 také podařilo úspěšně oddělit od mateřského Fiatu.Zdroj: Reuters„Pokud se vám podaří uskutečnit IPO na tak obtížném trhu, ukazuje to na atraktivitu podniku,“ uvedl analytik společnosti Jefferies Philippe Houchois. „Porsche je vyspělá, dobře známá firma, která nepotřebuje získávat kapitál. Uvést ji na trh jako plně zformovaný podnik – to, že se to podařilo, je docela působivé.“Podle údajů agentury Bloomberg získaly společnosti letos do srpna v rámci IPO méně než 10 miliard dolarů, což představuje 83% pokles výnosů oproti stejnému období loňského roku. Uvedené údaje ukázaly, že vstup společnosti Porsche na burzu bude největší v Evropě od roku 2011, kdy těžař Glencore Plc získal při IPO v Londýně téměř 10 miliard dolarů.Cena akcií představuje pro Porsche ocenění, které není daleko od celkové tržní kapitalizace VW – podniku, který zahrnuje mimo jiné značky Audi, Škoda, Seat a značku VW. Přes veškerý agresivní marketing si však uvedení akcií na burzu vysloužilo i negativní pozornost kvůli své složité struktuře.Chcete využít této příležitosti?Volkswagen rozdělil základní kapitál společnosti Porsche na stejnou část akcií s hlasovacím právem a bez hlasovacího práva, přičemž německá automobilka si ponechala 75% podíl. Přibližně 12,5 % celkového akciového kapitálu – pouze akcie bez hlasovacího práva – je veřejně kótováno, přičemž velká část připadá čtyřem základním investorům. Qatar Investment Authority, norský státní investiční fond, T. Rowe Price a ADQ se společně zavázaly, že z IPO získají až 3,7 miliardy eur.Zdroj: Getty ImagesZbývajících 12,5 % všech akcií, které jsou k mání, připadne přímo největším akcionářům VW – miliardářské rodině Porsche a Piechů – prostřednictvím jejich investiční společnosti Porsche Automobil Holding SE. Tato rodina již vlastní většinu 53 % akcií VW s hlasovacím právem a podle podmínek IPO získá také 25 % plus 1 akcii Porsche AG s hlasovacím právem, přičemž zaplatí malou prémii za prioritní akcie v celkové hodnotě 10,1 miliardy eur.Porsche SE bude akvizici financovat převážně dluhovým kapitálem ve výši 7,9 miliardy eur, přičemž akcie nakoupí ve dvou transakcích počínaje příštím měsícem a druhý nákup se očekává v lednu, po výplatě zvláštní dividendy ze strany VW.Až do roku 2009 vlastnila rodina polovinu Porsche a všechna hlasovací práva, ale poté, co její pokus o převzetí německé automobilky ztroskotal, byla nucena podnik vyrábějící sportovní vozy prodat VW. IPO obnovuje rodinnou kontrolu nad majetkem, který byl dlouho mimo dosah: Získali blokační menšinu v dozorčí radě výrobce sportovních vozů a jejich postavení kotevního akcionáře VW tuto kontrolu posiluje.Porsche plánuje v letošním roce dosáhnout tržeb ve výši až 39 miliard eur a návratnosti tržeb až 18 %, což je o dva procentní body více než v loňském roce, uvedla společnost v červenci. V dlouhodobém horizontu se výnosy mají vyšplhat nad 20 %. Společnost je stále nejznámější díky svému modelu 911, ačkoli Porsche v uplynulém desetiletí výrazně rozšířilo svou modelovou řadu o populární sportovně-užitkové vozy, jako je menší Macan, a také o čtyřdveřovou Panameru a bateriový Taycan.Zdroj: UnsplashKromě byzantní vlastnické struktury je pro některé investory dalším problémem správa a řízení. Generální ředitel Porsche Oliver Blume byl nedávno povýšen na generálního ředitele Volkswagenu, přičemž si ponechal svůj post v této jednotce.Podle analýzy společnosti Bernstein by se tržní kapitalizace Porsche měla pohybovat na úrovni 80 miliard eur, tedy těsně pod luxusními společnostmi, ale na vyšší úrovni mezi výrobci automobilů.„Ve srovnání s luxusními společnostmi vykazuje Porsche stále vyšší volatilitu v růstu zisku a profilu marží,“ napsal analytik evropských automobilek Daniel Roeska. „Porsche významně zvyšuje objemy pouze přidáváním nových formátů, a to se v příštích letech nezdá pravděpodobné.“