Generace Z čelí paradoxu nové doby. Vybudovali si pověst ekologicky nejšetrnější generace, přesto kupují levné oblečení na jedno použití více než kterákoli jiná skupina spotřebitelů.
Proč tedy generace Z přehlíží zatracující informace o největších pachatelích módy, kašle na své udržitelné záměry a pokračuje v nakupování rychlé módy v tak alarmující míře? Je to jednoduché: Rychlá móda je návyková. I když čelí usvědčujícím údajům, které dokazují, že každá fáze jejího životního cyklu způsobuje devastaci naší planety, rychlá móda má jen málo regulací, což umožňuje, aby se giganti jako Shein stali tak populárními, že mají v USA více stažení aplikací než Amazon.
Pokud bude rychlá móda i nadále nekontrolovaně cílit na mladší generace spotřebitelů, stane se dalším Big Tobacco neboli velkým tabákem. I když své zákazníky nezabíjí, je stejně škodlivá, často podporuje neetické pracovní praktiky – a působí spoušť na naší planetě.
SOCIÁLNÍ A FISKÁLNÍ TLAKY JSOU HNACÍ SILOU RŮSTU RYCHLÉ MÓDY

Průzkum Fast Company ukázal, že polovina vysokoškoláků sleduje každý týden na sociálních sítích přehlídky rychlé módy.
Rychlá móda se přiživuje na nejhorších instinktech lidí, kteří chtějí krátkodobě zažít rozruch, a umožňuje nakupujícím neustále konzumovat ve snaze dohnat nekonečné, pomíjivé výstřelky sociálních médií a kultury celebrit. Bohužel pro generaci Z okamžité uspokojení z nalezení módního kousku na jedné z těchto stránek často působí proti dlouhodobým ekologickým důsledkům nadměrné spotřeby.
Průzkum navíc zjistil, že 65 % spotřebitelů z generace Z tvrdí, že nakupují rychlou módu, protože jim šetří peníze. Tato generace není starší než 25 let, a proto je pro ně klíčovým faktorem při rozhodování o nákupu cena. Oděvy, které jsou levné, jsou však často drahé pro životní prostředí. Přibližně 70 % emisí skleníkových plynů v oblasti módy připadá na předcházející činnosti, jako je výroba nového oblečení.
PODOBNOST RYCHLÉ MÓDY S TABÁKOVÝM PRŮMYSLEM

Pokud to zní jako připomínka velkého tabákového průmyslu, je to proto, že to tak je. V době svého největšího rozmachu používal tabákový průmysl v USA taktiku podobnou té, kterou v současnosti používají značky rychlé módy, aby spotřebitele zaujaly a ztížily jim odvykání kouření.
Před zavedením rozsáhlých regulací se tabákový průmysl zaměřil na mladé lidi a své výrobky začlenil do médií, přičemž využíval film a televizi k propagaci svých výrobků jako cool a sexy. Stačí se podívat na klasický příklad Joea Camela, kresleného „uhlazeného charakteru“, který se stal lákavou postavou pro mladé kuřáky mužského pohlaví. Tato postava byla vytvořena, aby si mladí spotřebitelé brzy vybudovali loajalitu tím, že využila jejich touhu zapadnout a být cool, přičemž se zamlčovaly smrtící zdravotní účinky tabáku.
Tabákové společnosti také používaly nízké ceny jako hlavní marketingovou taktiku zaměřenou na mladé spotřebitele. V roce 1960 stála krabička cigaret v průměru 0,26 dolaru, což dnes odpovídá 1,49 dolaru. Dnes můžete na Sheinu najít zboží za cenu od 1,50 dolaru. Jsou zde šaty za 3 dolary, svetry za 5 dolarů a džíny za 8 dolarů. Vzhledem k tomu, že nové výrobky se na stránkách objevují denně – ne-li každou hodinu – je pro spotřebitele téměř nemožné odolat nakupování nejnovějších trendů za nízké ceny, a to navzdory rostoucím informacím o jeho destruktivním dopadu na životní prostředí.
RYCHLÁ MÓDA BY MĚLA BÝT OPATŘENA VAROVNÝM ŠTÍTKEM

V posledních několika desetiletích byla výrazně omezena možnost tabákových společností inzerovat a Úřad pro kontrolu potravin a léčiv nyní vyžaduje, aby na oblíbených tabákových výrobcích byla uvedena varování o zdravotní závadnosti. Uvádění informací o dlouhodobých rizicích kouření oslabilo vliv Big Tobacco na mladé lidi. Teprve po prosazení těchto nařízení klesl podíl mladých kuřáků v USA z 68 % v roce 1965 na 9 % v roce 2017.
Je nezbytné, abychom si vzali příklad z účinnosti vládní regulace vůči Big Tobacco a aplikovali ji na rychlou módu dříve, než bude pozdě. Při současném tempu je módní průmysl na nejlepší cestě spotřebovat do roku 2050 26 % světového rozpočtu na emise uhlíku.
Módní průmysl sice začal prosazovat regulaci vyžadující od maloobchodníků větší transparentnost prostřednictvím zveřejňování informací o životním prostředí, ale zároveň je třeba, aby se jasněji ukázaly důsledky nákupu těchto škodlivých výrobků pro spotřebitele. Je načase, aby rychlá móda byla opatřena varovným štítkem, aby mladší generace pochopily, jak škodlivá je pro planetu, a mohly se informovaněji rozhodovat o oděvech, které kupují.
Velký tabák napáchal vážné škody, než vláda účinně zasáhla, aby zmírnila jeho dopad. Máme jedinečnou příležitost vyhnout se stejné chybě v oblasti módy. Jakou cestu si zvolíme?
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























