Akcie elektromobilů a vozidel s vlastním pohonem se v září propadly o téměř 15 %
Klíčový ETF pro akcie elektromobilů a autonomních vozidel zažil v září ošklivý měsíc, kdy se propadl o téměř 15 % kvůli obavám, že by recese mohla zpomalit příjmy výrobců automobilů.
ETF Global X Autonomous and Electric Vehicles uzavřel v pátek na hodnotě přibližně 20 USD, což je více než 37 % pod 52týdenním maximem skupiny. Pro skupinu to byl druhý nejhorší měsíc v procentuálním vyjádření v historii, hned po březnu 2020, kdy došlo k dramatickému poklesu celého akciového trhu.
Investoři se stále více obávají, že potenciální recese neodradí Federální rezervní banku od jejího plánu pokračovat ve zvyšování úrokových sazeb, což by následně mohlo zdražit nová vozidla pro spotřebitele a podniky, které potřebují nákupy financovat.
Spotřebitelé se již nyní potýkají s cenami na nálepkách, které jsou vyšší než kdykoli předtím – a s omezenou nabídkou, která vedla některé prodejce k tomu, že požadují další příplatky. Podle odhadů společnosti J.D. Power činila průměrná transakční cena nového automobilu prodaného v srpnu 46 259 USD, což je nejvyšší hodnota v historii.
Analytik společnosti TrueCar Zack Krelle se domnívá, že spotřebitelé již začínají balancovat na hraně těchto vysokých cen, zejména proto, že inflace zvyšuje jejich ostatní výdaje – a zejména proto, že úrokové sazby nadále rostou.
„Vidíme, že spotřebitelé čelí realitě, že aby si mohli dovolit stejný vůz se stejnou měsíční splátkou jako loni, jsou nuceni zvýšit svou zálohu, což vytváří nové problémy s dostupností,“ uvedl Krelle ve čtvrtečním prohlášení. „S rostoucími úrokovými sazbami je dostupnost testována.“
Je pravděpodobné, že zisky výrobců automobilů se propadnou, pokud USA vstoupí do recese. To vytváří tlak na akcie automobilových gigantů, jako je Ford Motor(v září pokles o 27 %), General Motors(pokles o 18 %) a Volkswagen(pokles o 13 %), které jsou zahrnuty v portfoliu ETF.
Tlačí také na akcie dodavatelů a startupů v oblasti elektromobilů a autonomního řízení, které tvoří většinu portfolia ETF. Nejenže by recese omezila schopnost výrobců automobilů investovat do nových technologií, ale vyšší úrokové sazby – a slabost trhu, která by mohla recesi doprovázet – by také těmto menším společnostem ztížily získání dalšího kapitálu od jiných investorů.
Zdroj: Getty Images
Většina velkých výrobců automobilů je připravena recesi přečkat. Mnoho menších společností v oblasti elektromobilů a samořízených vozidel by však mohlo mít problémy. Některá jména, která v posledních letech přitahovala pozornost investorů, mají k udržitelné ziskovosti ještě daleko a v příštích letech budou pravděpodobně potřebovat další finanční injekce.
Některé z nich, jako například startup QuantumScape, který vyrábí baterie pro elektromobily (součást ETF, v září pokles o 21 %), možná ještě několik čtvrtletí nebudou mít ani smysluplné tržby, natož zisky.
Mezi dalšími velkými hybateli ETF v září byly např:
Společnost Luminar Technologies, výrobce lidarů, se v září propadla o 13 %. Čínští výrobci elektromobilů Nio a XPeng skončili měsíc s poklesem o 20 %, resp. 34 %. Výrobce elektrických těžkých nákladních automobilů Nikola se v září propadl o 35 %.
ETF Global X Autonomous and Electric Vehicles uzavřel v pátek na hodnotě přibližně 20 USD, což je více než 37 % pod 52týdenním maximem skupiny. Pro skupinu to byl druhý nejhorší měsíc v procentuálním vyjádření v historii, hned po březnu 2020, kdy došlo k dramatickému poklesu celého akciového trhu.Investoři se stále více obávají, že potenciální recese neodradí Federální rezervní banku od jejího plánu pokračovat ve zvyšování úrokových sazeb, což by následně mohlo zdražit nová vozidla pro spotřebitele a podniky, které potřebují nákupy financovat.Spotřebitelé se již nyní potýkají s cenami na nálepkách, které jsou vyšší než kdykoli předtím – a s omezenou nabídkou, která vedla některé prodejce k tomu, že požadují další příplatky. Podle odhadů společnosti J.D. Power činila průměrná transakční cena nového automobilu prodaného v srpnu 46 259 USD, což je nejvyšší hodnota v historii.Analytik společnosti TrueCar Zack Krelle se domnívá, že spotřebitelé již začínají balancovat na hraně těchto vysokých cen, zejména proto, že inflace zvyšuje jejich ostatní výdaje – a zejména proto, že úrokové sazby nadále rostou.„Vidíme, že spotřebitelé čelí realitě, že aby si mohli dovolit stejný vůz se stejnou měsíční splátkou jako loni, jsou nuceni zvýšit svou zálohu, což vytváří nové problémy s dostupností,“ uvedl Krelle ve čtvrtečním prohlášení. „S rostoucími úrokovými sazbami je dostupnost testována.“Je pravděpodobné, že zisky výrobců automobilů se propadnou, pokud USA vstoupí do recese. To vytváří tlak na akcie automobilových gigantů, jako je Ford Motor , General Motors a Volkswagen , které jsou zahrnuty v portfoliu ETF.Chcete využít této příležitosti?Tlačí také na akcie dodavatelů a startupů v oblasti elektromobilů a autonomního řízení, které tvoří většinu portfolia ETF. Nejenže by recese omezila schopnost výrobců automobilů investovat do nových technologií, ale vyšší úrokové sazby – a slabost trhu, která by mohla recesi doprovázet – by také těmto menším společnostem ztížily získání dalšího kapitálu od jiných investorů.Zdroj: Getty ImagesVětšina velkých výrobců automobilů je připravena recesi přečkat. Mnoho menších společností v oblasti elektromobilů a samořízených vozidel by však mohlo mít problémy. Některá jména, která v posledních letech přitahovala pozornost investorů, mají k udržitelné ziskovosti ještě daleko a v příštích letech budou pravděpodobně potřebovat další finanční injekce.Některé z nich, jako například startup QuantumScape, který vyrábí baterie pro elektromobily , možná ještě několik čtvrtletí nebudou mít ani smysluplné tržby, natož zisky.Mezi dalšími velkými hybateli ETF v září byly např:Společnost Luminar Technologies, výrobce lidarů, se v září propadla o 13 %.Čínští výrobci elektromobilů Nio a XPeng skončili měsíc s poklesem o 20 %, resp. 34 %.Výrobce elektrických těžkých nákladních automobilů Nikola se v září propadl o 35 %.